Cytologia 3.pdf

(330 KB) Pobierz
test_cytologia_gr2
TEST Z CYTOLOGII – GRUPA II
Zad. 1 (4p.)
Rysunek przedstawia schemat budowy pewnej struktury komórkowej.
a/ podaj jej nazwę i określ funkcję w komórce,
b/ nazwij elementy oznaczone cyframi 2 i 5 oraz określ jakie procesy w nich zachodzą.
Zad. 2 (2p.)
Schematy A i B ilustrują budowę organelli komórkowych.
a/ podaj nazwę struktur oznaczonych literami A i B,
b/ wykaŜ, Ŝe istnieje między nimi związek w realizacji informacji genetycznej.
Zad. 3 (2p.)
Na rysunkach oznaczonych symbolami: a, b, c przedstawione są trzy rodzaje ruchów cytoplazmy.
a/ nazwij ruchy oznaczone literami a oraz c,
b/wyjaśnij, dlaczego cytoplazma posiada zdolność ruchu?
1
310869951.003.png
Zad. 4 (1p.)
„Liczba mitochondriów waha się w szerokich granicach od około 20 w komórkach mięki-
szowych do kilkuset np. w mięśniach szkieletowych. Ogólnie w komórkach zwierzęcych
zwykle jest ich więcej niŜ w komórkach roślinnych, a wśród zwierząt więcej jest
u stałocieplnych niŜ u zmiennocieplnych”.
Na podstawie tekstu sformułuj wniosek.
Zad. 5 (2p.)
Rysunek ilustruje zjawisko plazmolizy.
Na podstawie rysunku zdefiniuj co to jest plazmoliza i podaj w jakim roztworze naleŜy
umieścić komórkę, aby mogła ona powrócić do stanu właściwego.
Zad. 6 (2p.)
Na schematach w przypadkowej kolejności przedstawiony jest podział mejotyczny.
UŜywając symboli literowych, którymi oznaczone są rysunki, podaj właściwą kolejność
zachodzących po sobie faz i wyjaśnij, jaki jest biologiczny sens podziału mejotycznego.
2
310869951.004.png
Zad. 7 (3p.)
Na rysunku a przedstawiono transport bierny, zaś na rysunku b transport aktywny.
Skonstruuj tabelę, w której porównasz transport bierny i aktywny pod względem cech:
kierunek transportu i uŜycie białek nośnikowych.
Zad. 8 (3p.)
Mając do dyspozycji twaróg, ziarniaki pszenicy, płyn Lugola oraz sprzęt: 3 szkiełka
podstawowe i mikroskop, zaplanuj doświadczenie, dzięki któremu wykaŜesz, Ŝe ziarniaki
pszenicy zawierają białka.
Planując doświadczenie uwzględnij próbę kontrolną oraz badawczą i podaj wniosek z prze-
prowadzonego doświadczenia.
Zad. 9 (2p.)
Komórka somatyczna jęczmienia liczy 14 par chromosomów homologicznych. Ile chromatyd
będzie miała ta komórka w metafazie mitozy a ile chromosomów będzie miała komórka
jajowa.
Podaj wyniki obliczeń i je uzasadnij.
Zad. 10 (2p.)
Na podstawie tekstu wykaŜ jedno podobieństwo i jedną róŜnicę w budowie pomiędzy
celulozą a skrobią.
Skrobia jest homoglikanom powstałym przez łączenie cząsteczek glukozy. Jest mieszaniną
dwóch polisacharydów: łańcuchowej amylozy i rozgałęzionej amylopektyny. Osiąga masę
kilkuset tysięcy Da. Celuloza jest homoglikanom zbudowanym z cząsteczek glukozy,
tworzących długie, nierozgałęzione łańcuchy osiągające masę 1 mln Da.
3
310869951.005.png
SCHEMAT ODPOWIEDZI
z uwzglĘdnieniem standardów wymagaŃ
GRUPA II
Zad. 1 (4p.) – I.1a, I.1c.
a/ chloroplast,
funkcja – przeprowadzanie procesu fotosyntezy ( wytwarzanie związków organicznych
i przetwarzanie energii słonecznej na energię wiązań chemicznych)
b/ 2- granum- faza jasna fotosyntezy,
5- stroma- faza ciemnościowa fotosyntezy,
Zad. 2 (2p.) – I.1a, I.1b.
a/ A- jądro komórkowe,
B- rybosom,
b/ w jądrze komórkowym zlokalizowany jest materiał genetyczny (geny, DNA), z którego
przepisywana jest informacja w procesie transkrypcji na mRNA. Wędruje on do cytoplazmy,
gdzie na rybosomach zachodzi biosynteza białka.
Zad.3 (2p.) – I.1a, I.4
a/ a- ruch rotacyjny,
b- ruch cyrkulacyjny
c- ruch pulsacyjny,
b/ ruch cytoplazmy moŜliwy jest dzięki obecności cytoszkieletu.
Zad. 4 (1p.) – III.3
Liczba mitochondriów zaleŜy od metabolizmu komórki.
Zad. 5 (2p.) – I.4a
Plazmoliza to proces wypływu wody z wakuoli, która kurczy się pociągając za soba
cytoplazmę.
Komórkę w stanie plazmolizy naleŜy umieścić w roztworze hipotonicznym, aby mogła ona
powrócić do stanu właściwego.
Zad. 6 (2p.) – II.2a, I.4a.
Właściwa kolejność to: C, B, A, D.
Biologiczny sens mejozy: wytwarzanie haploidalnych gamet ze zróŜnicowanym (zrekom-
binowanym) materiałem genetycznym, co zapewnia róŜnorodność genetyczną organizmów
i ma znaczenie ewolucyjne.
Zad. 7 (3p.) – II.3a, II.2b.
cecha
Transport
bierny
Transport
aktywny
Kierunek
Transportu
Zgodny z gradientem
stęŜeń
Wbrew gradientowi
stęŜeń
UŜycie białek
nie
Tak
4
310869951.006.png 310869951.001.png 310869951.002.png
Zad.8 (3p.) – III.1
próba kontrolna:
Twaróg (białko) + J 2 w KJ ----------- Ŝółta barwa białka (obserwacja mikroskopowa)
próba badawcza:
skrawki ziarniaków pszenicy + J 2 w KJ --------- obserwacja mikroskopowa (Ŝółte zabarwienie)
Wniosek : Ŝółte zabarwienie skrawka pszenicy od wpływem płynu Lugola świadczy o obec-
ności białek w ziarniakach pszenicy.
Zad. 9 (2p.) – III.2b
W metafazie mitozy ta komórka będzie miała 56 chromatyd, bo 14 par chromosomów = 28
chromosomów. KaŜdy chromosom ma po dwie chromatydy, więc 28*2=56 chromatyd.
Komórka jajowa będzie miała 14 chromosomów, gdyŜ powstaje w drodze mejozy, czyli
podziału redukcyjnego.
Zad. 10 (2p.) – I.2b
Podobieństwo: zarówno celuloza jak i skrobia są to wielocukry zbudowane z glukozy.
RóŜnica: celuloza tworzy proste łańcuchy, zaś skrobia rozgałęzione.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin