Program promocji zdrowia.doc

(560 KB) Pobierz
Program



 

 

 

Program

 

promocji zdrowia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miejskie Przedszkole nr 30

 

 

 

 

 

 

Miejsce realizacji programu:

 

Miejskie Przedszkole nr 30

 

 

 

 

Termin: 05.04.2010r. – 09.04.2010r.

 

 

 

Planowana ilość uczniów: 210

 

 

 

Założenia programu

 

              Promocja zdrowia jest nową koncepcją i strategią działań dla zdrowia.

Jest to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli  nad swoim zdrowiem w celu jego poprawy.

Okres przedszkolny sprzyja wyrabianiu nawyków higieniczno- kulturalnych, wyrabianiu zamiłowania do czystości, dbałości o swój estetyczny wygląd oraz o czystość środowiska w którym dziecko przebywa

(pomieszczenia, teren przyrodniczy). Do wszystkich tych czynności należy tak wdrożyć i przyzwyczaić dzieci, aby nabywały one nawyków.

Założeniem programu promocji zdrowia jest ukazywanie dzieciom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków.

 

 

 

 

 

 

 

Cel główny programu:

edukacja dziecka przedszkolnego w zakresie zdrowego stylu życia;

kształtowanie nawyków higienicznych i właściwego odżywiania się.

 

 

Cele szczegółowe:

rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem;

kształtowanie nawyków higieniczno – kulturalnych;

rozwijanie sprawności ruchowej;

uświadamianie dzieciom potrzeby spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu przez cały rok wraz ze stosownym ubieraniem się w zależności od pogody;

uświadamianie dzieciom potrzeby właściwego odżywiania się, czyli spożywania przez cały rok dużej ilości witamin w różnej postaci.

 

 

Metody pracy

 

Aby podejmowane działania na rzecz promocji zdrowia w przedszkolu były skuteczne i przynosiły oczekiwane rezultaty, należy stosować odpowiednie metody pracy wychowawczo – dydaktycznej. 

Wacław Gniewkowski uważa, że promując zdrowie w przedszkolu, należy stosować następujące metody :

1. Metoda organizowania środowiska edukacji zdrowotnej:

dbałość o czystość i estetykę środowiska;

organizowanie życia codziennego.

 

2. Metoda informowania:

opis;

opowiadanie;

pogadanka.

 

3. Metoda zachowań korzystnych dla zdrowia:

stawianie wymagać

współzawodnictwo

inspirowanie do podejmowania działań prozdrowotnych.

 

4. Metoda utrwalania pożądanych zachowań zdrowotnych.

 

 

 

 

 

REALIZACJA PROGRAMU

PROMOCJI ZDROWIA

 

 

 

I. DZIEŃ PIERWSZY

 

Z higieną żyję w zgodzie, dbam o nią co dzień!

(zajęcia do wyboru w zależności od grupy wiekowej)

 



1. Słuchanie wiersza „Co robiła Irenka?” M. Terlikowskiej

 

Cel kształcenia:

v zapoznanie z koniecznością i etapami mycia rąk.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi prawidłowo myć ręce;

v rozumie konieczność częstego mycia rąk.

 

2. Słuchanie wiersza „Przed lustrem” I. Suchorzewskiej – swobodne rozmowy na podstawie wiersza i ilustracji.

 

Cel kształcenia:

v zachęcanie dzieci do dbania o czystość osobistą, mycie zębów.

 

Cel operacyjny:

v dziecko rozumie potrzebę korzystania z przyborów toaletowych.

 

3. Nauka piosenki „Czyścioszkisł. H. Stankiewicz, muz. Z Stankiewicz.

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie poczucia rytmu i koordynacji ruchu z muzyką.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi klaskać w rytm muzyki.

 

4. „Ręcznik” ozdabianie sylwety wzorami graficznymi.

 

Cel kształcenia:

v kształtowanie sprawności manualnych.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi ozdobić sylwetę wg określonego wzoru.

 

5. Ogłoszenie rodzinnego konkursu plastycznego „Co robię dla swojego zdrowia?”

II. DZIEŃ DRUGI

 

Jestem zdrowy!

(zajęcia do wyboru w zależności od grupy wiekowej)

 

1. Zorganizowanie kącika „Apteka” i „Kącika lekarskiego” segregowanie

pustych opakowań po lekach, umieszczenie w odpowiednich pojemnikach:

plastrów, waty, itp.

 

Cel kształcenia:

v zapoznanie z akcesoriami lekarskimi i wyposażeniem apteki.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi nazwać przedmioty znajdujące się w „aptece” i w kąciku lekarskim.

 

2. „W aptece” M. Buczkówny – rozmowy na podstawie wiersza i własnych doświadczeń.

 

Cel kształcenia:



v zapoznanie ze sposobem zakupu lekarstw w aptece.

 

Cel operacyjny:

v dziecko poznaje pracę ludzi w aptece.

 

3. „Lekarstwa” zabawy matematyczne z akcesoriami z apteki.

 

Cel kształcenia:

v kształtowanie umiejętności przeliczania elementów.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi przeliczać elementy.

 

4. „U lekarza kolorowanie ilustracji kredkami ołówkowymi.

 

Cel kształcenia:

v kształtowanie umiejętności kolorowania małych elementów.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi pokolorować małe elementy.

 

 

 

 

 

 



III. DZIEŃ TRZECI

 

Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki!

(zajęcia do wyboru w zależności od grupy wiekowej)

 

1. Spotkanie i rozmowa z panią pielęgniarką na temat „Co jeść, żeby być

zdrowym i silnym”

 

Cel kształcenia:

v zachęcanie do spożywania zdrowych produktów (mleka, sera, ciemnego pieczywa).

 

Cel operacyjny:

v dziecko wie, które pokarmy są niezbędne dla zdrowia;

v rozumienie znaczenia umiaru w jedzeniu słodyczy.

 



2. „Co jest zdrowe?” – odszukiwanie obrazków, które nie pasują do pozostałych.

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie percepcji wzrokowej.

 

Cel operacyjny:

v dziecko wie, co należy jeść, aby być zdrowym.

 

3. Wykonywanie sałatki, np. starcie jabłek i marchewek na tarce, skropienie sałatki cytryną.

 

Cel kształcenia:

v zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw i owoców np. wspólne wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi wykonać sałatkę owocową lub warzywną z pomocą dorosłych.

 

4. „Moje ulubione warzywo i owoc” – malowanie farbami plakatowymi.

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie umiejętności malowania farbami plakatowymi.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi namalować farbami owoc i warzywo.

 

 

 

 

IV. DZIEŃ CZWARTY

 

Żyjmy zdrowo na sportowo!

(zajęcia do wyboru w zależności od grupy wiekowej)

 

1. Sport to zdrowie” swobodne rozmowy na podstawie ilustracji i własnego doświadczenia.

 

Cel kształcenia:

v wyrabianie zamiłowania do wycieczek i sportu, jako źródła zdrowia i radości.

 

Cel operacyjny:

v zna korzyści wynikające z ruchu na świeżym powietrzu i czynnego wypoczynku.

 



2. „Kto uprawia ten sport?” rozwiązywanie labiryntu

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie umiejętności rozwiązywania labiryntów.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi rozwiązać labirynt.

 

3. „Jedziemy na wycieczkę” – historyjka obrazkowa.

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie umiejętności układania i opowiadania historyjki.

 

Cel operacyjny:

v dziecko potrafi ułożyć i opowiedzieć historyjkę.

 

4. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu nauczycielki

 

Cel kształcenia:

v rozwijanie sprawności ruchowej.

 

Cel operacyjny:

v ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin