Program
promocji zdrowia
Miejskie Przedszkole nr 30
Miejsce realizacji programu:
Termin: 05.04.2010r. – 09.04.2010r.
Planowana ilość uczniów: 210
Założenia programu
Promocja zdrowia jest nową koncepcją i strategią działań dla zdrowia.
Jest to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem w celu jego poprawy.
Okres przedszkolny sprzyja wyrabianiu nawyków higieniczno- kulturalnych, wyrabianiu zamiłowania do czystości, dbałości o swój estetyczny wygląd oraz o czystość środowiska w którym dziecko przebywa
(pomieszczenia, teren przyrodniczy). Do wszystkich tych czynności należy tak wdrożyć i przyzwyczaić dzieci, aby nabywały one nawyków.
Założeniem programu promocji zdrowia jest ukazywanie dzieciom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków.
Cel główny programu:
edukacja dziecka przedszkolnego w zakresie zdrowego stylu życia;
kształtowanie nawyków higienicznych i właściwego odżywiania się.
Cele szczegółowe:
rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem;
kształtowanie nawyków higieniczno – kulturalnych;
rozwijanie sprawności ruchowej;
uświadamianie dzieciom potrzeby spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu przez cały rok wraz ze stosownym ubieraniem się w zależności od pogody;
uświadamianie dzieciom potrzeby właściwego odżywiania się, czyli spożywania przez cały rok dużej ilości witamin w różnej postaci.
Metody pracy
Aby podejmowane działania na rzecz promocji zdrowia w przedszkolu były skuteczne i przynosiły oczekiwane rezultaty, należy stosować odpowiednie metody pracy wychowawczo – dydaktycznej.
Wacław Gniewkowski uważa, że promując zdrowie w przedszkolu, należy stosować następujące metody :
1. Metoda organizowania środowiska edukacji zdrowotnej:
dbałość o czystość i estetykę środowiska;
organizowanie życia codziennego.
2. Metoda informowania:
opis;
opowiadanie;
pogadanka.
3. Metoda zachowań korzystnych dla zdrowia:
stawianie wymagać
współzawodnictwo
inspirowanie do podejmowania działań prozdrowotnych.
4. Metoda utrwalania pożądanych zachowań zdrowotnych.
REALIZACJA PROGRAMU
PROMOCJI ZDROWIA
I. DZIEŃ PIERWSZY
Z higieną żyję w zgodzie, dbam o nią co dzień!
(zajęcia do wyboru w zależności od grupy wiekowej)
1. Słuchanie wiersza „Co robiła Irenka?” M. Terlikowskiej
Cel kształcenia:
v zapoznanie z koniecznością i etapami mycia rąk.
Cel operacyjny:
v dziecko potrafi prawidłowo myć ręce;
v rozumie konieczność częstego mycia rąk.
2. Słuchanie wiersza „Przed lustrem” I. Suchorzewskiej – swobodne rozmowy na podstawie wiersza i ilustracji.
v zachęcanie dzieci do dbania o czystość osobistą, mycie zębów.
v dziecko rozumie potrzebę korzystania z przyborów toaletowych.
3. Nauka piosenki „Czyścioszki” sł. H. Stankiewicz, muz. Z Stankiewicz.
v rozwijanie poczucia rytmu i koordynacji ruchu z muzyką.
v dziecko potrafi klaskać w rytm muzyki.
4. „Ręcznik” ozdabianie sylwety wzorami graficznymi.
v kształtowanie sprawności manualnych.
v dziecko potrafi ozdobić sylwetę wg określonego wzoru.
5. Ogłoszenie rodzinnego konkursu plastycznego „Co robię dla swojego zdrowia?”
II. DZIEŃ DRUGI
Jestem zdrowy!
1. Zorganizowanie kącika „Apteka” i „Kącika lekarskiego” segregowanie
pustych opakowań po lekach, umieszczenie w odpowiednich pojemnikach:
plastrów, waty, itp.
v zapoznanie z akcesoriami lekarskimi i wyposażeniem apteki.
v dziecko potrafi nazwać przedmioty znajdujące się w „aptece” i w kąciku lekarskim.
2. „W aptece” M. Buczkówny – rozmowy na podstawie wiersza i własnych doświadczeń.
v zapoznanie ze sposobem zakupu lekarstw w aptece.
v dziecko poznaje pracę ludzi w aptece.
3. „Lekarstwa” zabawy matematyczne z akcesoriami z apteki.
v kształtowanie umiejętności przeliczania elementów.
v dziecko potrafi przeliczać elementy.
4. „U lekarza” kolorowanie ilustracji kredkami ołówkowymi.
v kształtowanie umiejętności kolorowania małych elementów.
v dziecko potrafi pokolorować małe elementy.
III. DZIEŃ TRZECI
Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki!
1. Spotkanie i rozmowa z panią pielęgniarką na temat „Co jeść, żeby być
zdrowym i silnym”
v zachęcanie do spożywania zdrowych produktów (mleka, sera, ciemnego pieczywa).
v dziecko wie, które pokarmy są niezbędne dla zdrowia;
v rozumienie znaczenia umiaru w jedzeniu słodyczy.
2. „Co jest zdrowe?” – odszukiwanie obrazków, które nie pasują do pozostałych.
v rozwijanie percepcji wzrokowej.
v dziecko wie, co należy jeść, aby być zdrowym.
3. Wykonywanie sałatki, np. starcie jabłek i marchewek na tarce, skropienie sałatki cytryną.
v zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw i owoców np. wspólne wykonywanie sałatek owocowych i warzywnych.
v dziecko potrafi wykonać sałatkę owocową lub warzywną z pomocą dorosłych.
4. „Moje ulubione warzywo i owoc” – malowanie farbami plakatowymi.
v rozwijanie umiejętności malowania farbami plakatowymi.
v dziecko potrafi namalować farbami owoc i warzywo.
IV. DZIEŃ CZWARTY
Żyjmy zdrowo na sportowo!
1. „Sport to zdrowie” swobodne rozmowy na podstawie ilustracji i własnego doświadczenia.
v wyrabianie zamiłowania do wycieczek i sportu, jako źródła zdrowia i radości.
v zna korzyści wynikające z ruchu na świeżym powietrzu i czynnego wypoczynku.
2. „Kto uprawia ten sport?” rozwiązywanie labiryntu
v rozwijanie umiejętności rozwiązywania labiryntów.
v dziecko potrafi rozwiązać labirynt.
3. „Jedziemy na wycieczkę” – historyjka obrazkowa.
v rozwijanie umiejętności układania i opowiadania historyjki.
v dziecko potrafi ułożyć i opowiedzieć historyjkę.
4. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu nauczycielki
v rozwijanie sprawności ruchowej.
v ...
cytryna66