Kalendarium.pdf

(85 KB) Pobierz
10846178 UNPDF
Kalendarium lata 1835 – 1908
·
1835 Henryk Lubieński, wiceprezes Banku Polskiego, występuje z inicjatywą budowy linii
kolejowej łączącej Warszawę z Zagłębiem Dąbrowskim.
·
1838 Założenie akcyjnego Towarzystwa Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej (WWDZ) i
przyznanie mu koncesji na budowę tej linii.
·
1840 Rozpoczęcie robót przy budowie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
·
1842 Otwarcie pierwszych odcinków Kolei Górnośląskiej: Wrocław-Oława (maj) i Oława-
Brzeg (sierpień), będącymi pierwszymi, przekazanymi do eksploatacji, odcinkami kolei na
terytorium Polski w obecnych jej granicach.
·
1843 Otwarcie linii Wrocław-Jaworzyna Śląska-Świebodzice (10 lat później przedłużonej do
Wałbrzycha).
·
1844 Początek budowy Kolei Krakowsko Górnośląskiej. W Warszawie położono kamień
węgielny pod budynek dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej: jego budowę, według
projektu H. Marconiego, ukończono w 1847r.
·
1845 Pierwszy w Królestwie Polskim pociąg z 600 zaproszonymi gośćmi 14 czerwca
pokonuje 30-kilometrową trasę Warszawa-Grodzisk Mazowiecki; jesienią przekazano do
eksploatacji odcinek z Grodziska do Skierniewic z odgałęzieniem Skierniewice-Łowicz.
·
1846 Ukończenie budowy Kolei Górnośląskiej Wrocław-Opole-Gliwice-Mysłowice. Wrocław
otrzymuje połączenie z Berlinem Koleją Dolnośląsko-Marchijska przez Legnice- Boleslawiec-
Węgliniec- Żary- Lubsko- Gubin- Frankfurt nad Odrą. Otwarcie odcinka Węgliniec-Zgorzelec
i połączenie tą drogą Wrocławia z Dreznem.
·
1847 Ukończenie budowy Kolei Krakowsko-Górnośląskiej.
·
1848 Uruchomienie Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej Warszawa-Maczki (łączenie z
odcinkiem Skierniewice-Łowicz 328 km) i jej powiązanie z liniami do Krakowa, Wiednia i
Wrocławia. W tym samym roku kolej połączyła Szczecin przez Stargard i Krzyż z
Poznaniem.
·
1850 W Bydgoszczy uruchomiono pierwsze na ziemiach polskich warsztaty główne
(obecnie: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego-ZNTK).
·
1852 Ukończenie budowy linii Berlin-Kostrzyń-Krzyż-Bydgoszcz-Tczew-Gdańsk.
·
1856 Otwarcie linii Wrocław-Leszno-Poznań.
·
1857 Wrocław otrzymuje nowy Dworzec Główny, zbudowany w stylu angielskiego gotyku
Tudorów; z niewielkimi zmianami budynek zachował tą samą formę architektoniczną do
dziś.
·
1856-1861 Przekazywanie do użytku kolejnych odcinków linii Kraków-Dębica-Rzeszów-
Przeworsk-Przemyśl-Lwów.
·
1862 Podjęcie ruchu na całej Kolei Bydgoskiej: Łowicz-Kutno-Aleksandrów Kujawski-Toruń-
Bydgoszcz. Otwarcie linii Warszawa-Białystok-Wilno-Petersburg, pierwszej na ziemiach
polskich na wschód od Wisły.
·
1866 Połączenie Łodzi z linią Warszawsko-Wiedeńską w Koluszkach.
·
1867 Ukończenie budowy Kolei Warszawsko-Terespolskiej (z Brześcia w następnych latach
poprowadziły linie do Moskwy i Kijowa). Otwarcie Śląskiej Kolei Górskiej: Zgorzelec-Lubań
Śl.-Jelenia Góra-Wałbrzych (przedłużonej w 1880 r. do Kłodzka).
·
1870 Połączenia: Szczecina z Gdańskiem przez Stargard-Białogard-Koszalin oraz Poznania z
Gubinem przez Czerwieńsk i z Frankfurtem nad Odrą przez Rzepin.
·
1873 Przy WWDZ powstaje w Warszawie Warsztat Instruktorski, przekształcony w 1875 r.
w trzyletnią Kolejową Szkołę Techniczną (po 1905 r. władze carskie zamknęły ją w odwecie
za strajki uczniowskie). Spadkobiercą szkoły jest obecnie Technikum Kolejowe im. Jana
Rabanowskiego. Ukończono budowę linii Królewiec-Bartoszyce-Korsze-Ełk-Białystok
Starosielce-Czeremcha-Brześć-Kowel-Zdolbunów (połączenie z Kijowem i Odessą).
·
1874 Otwarcie linii Wrocław-Ścinawa-Rudna Gwizdanów.
·
1875 Oddanie do użytku pierwszego mostu kolejowego przez Wisłę w Warszawie na linii
obwodowej. Ukończenie budowy linii Wroclaw-Klodzko-Miedzylesie-Lichkov, Kluczbork-
Ostrow Wlkp.-Jarocin-Poznan i Wroclaw-Olesnica-Milicz-Krotoszyn-Jarocin-Wrzesnia-
Gniezno.
·
1876 Ukończenie warsztatów głównych (dziś ZNTK) w Poznaniu.
·
1877 Otwarcie Kolei Nadwiślańskiej z Kowla przez Chełm-Lublin-Dęblin-Warszawę-Modlin
do Mławy (na granicy z zaborem Pruskim), gdzie połączyła się z linią doprowadzoną w tym
samym roku z Gdańska przez Malbork-Działdowo. Ukończenie trwającej od 1868 roku
budowy linii Legnica-Głogów-Zielona Góra-Rzepin-Szczecin.
·
1884 Otwarcie linii: Kraków-Oświecim i Kraków-Chabówka. W Nowym Sączu powstają
warsztaty główne.
·
1885 Otwarcie linii Strzemieszyce-Dęblin przez Kielce, Skarżysko i Radom oraz Koluszki-
Ostrowiec Świętokrzyski przez Skarżysko.
·
1888 Otwarcie linii Leszno-Ostrów Wielkopolski-Skalmierzyce na granicy z Królestwem
Polskim.
·
1898 W Łazach powstaje dwukierunkowa stacja rozrządowa, której projektanci wykorzystali
do rozrządu wagonów dwa naturalne stoki wododziału.
·
1899 Pierwszy pociąg wjeżdża do Zakopanego.
·
1903 Ukończenie budowy linii Warszawa-Łowicz- Łódź-Sieradz-Kalisz.
·
1906 Otwarcie przygranicznego odcinka Kalisz-Skalmierzyce i połączenie kolei kaliskiej z
linią do Leszna; oznaczało to jednocześnie otwarcie pierwszego połączenia Poznania-przez
Ostrów Wlkp.- z Łodzią i Warszawą, a także połączenia Wrocław-Warszawa przez Oleśnice-
Milicz-Krotoszyn-Łódź.
Tekst wklepała żona Piotra - Kamila (że też jej się chciało).
Kalendarium lata 1918 – 1938
·
1918 Po 123 latach niewoli i podziału ziem polskich między trzech zaborców powstaje
niepodległe państwo: II Rzeczpospolita Polska. Zarządzanie kolejami przechodzi w polskie
ręce. Przy Ministerstwie Komunikacji powstanie komisja do spraw produkcji lokomotyw i
wagonów. Prof. Roman Podoski występuje z dalekowzrocznym projektem elektryfikacji
warszawskiego węzła kolejowego oraz trzech magistrali: z Warszawy do Krakowa i Katowic,
z Warszawy do Poznania i z Krakowa przez Przemyśl do Lwowa.
·
1919 Ministerstwo Komunikacji przekształcono w Ministerstwo Kolei Żelaznych (nadzór nad
drogami i żeglugą śródlądową przekazano Ministerstwu Robót Publicznych). Przyjęto do
realizacji plan przebudowy i rozwoju warszawskiego węzła kolejowego według projektu
prof. Aleksandra Wasiutynskiego. Utworzono Międzyministralną Komisję dla studiów nad
elektryfikacją kolei głównych w Polsce oraz komisję Ministerstwa Kolei do spraw
przebudowy Węzła Kolejowego Warszawskiego. Ministerstwo Kolei podjęło decyzje o
otworzeniu biblioteki naukowej kolejnictwa, która z czasem przekształciła się w Główną
Bibliotekę Komunikacyjną, gromadzącą publikacje dotyczące całego transportu.
·
1920 Uruchomienie "Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce"-"Fablok" w Chrzanowie.
·
1921 Sejm powołuje Państwową Radę Kolejową pod przewodnictwem Ministra Kolei;
przekształcono ją w roku 1933 w Państwową Radę Komunikacyjną. Otwarcie linii: Kutno-
Koło-Konin-Strzałkowo, która skraca połączenia kolejowe z Warszawy z Poznaniem, oraz
Kokoszki-Gdynia, omijające Wolne Miasto Gdańsk. Zaprojektowano pierwszy polski
parowóz Tr21 (do ruchu towarowego).
·
1922 Ustalono administracyjny podział sieci kolejowej na 9 okręgów: warszawski,
radomski, wileński, lwowski, stanisłowski (włączony w 1934 r. do lwowskiego), krakowski,
katowicki, poznański i gdański (siedzibę tej dyrekcji przeniesiono w 1932 r. do Torunia).
Przekazano do eksploatacji nowe linie Kutno-Płock i Swarzewo-Hel.
·
1923 Do jednego (budowanego wówczas) polskiego morskiego portu handlowego w Gdyni
zawinął pierwszy statek. Do obsługi portu w ciągu kilku lat zbudowano stację Gdynia Port o
zdolności przeładunkowej 3600 wagonów na dobę. W Ministerstwie Kolei powstaje, pod
kierownictwem prof. Alberta Czeczota, referat doświadczalny do badania prototypów taboru
kolejowego.
·
1924 Budowę parowozów rozpoczęły: Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów i
zakłady "H.Cegielski" w Poznaniu.
·
1925 Łódź otrzymuje połączenie kolejowe z Kutnem. Po wykupieniu fabryki "Wagon" w
Ostrowie Wlkp. przekształcono ją w warsztaty główne naprawy wagonów. Początek budowy
Magistrali Węglowej Herby Nowe-Gdynia; realizacją tej inwestycji przez cały czas kierował
inż. Józef Nowkunski.
·
1926 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej rozporządzeniami z 24 września przywrócił
Ministerstwo Komunikacji oraz utworzył przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Otwarto zbudowaną w ciągu jednego roku 115 - kilometrową linię Kalety-Herby Nowe-
Wieluń-Podzamcze Wieruszów, łączącą Śląsk z Wielkopolską, z pominięciem linii, które po
plebiscycie znalazły się na terytorium Niemiec.
·
1927 Uruchomienie pierwszej w Polsce kolei elektrycznej (prywatnej pod nazwą Elektryczna
Kolej Dojazdowa- EKD) na linii Warszawa-Podkowa Leśna-Grodzisk Mazowiecki.
·
1928 Przyjęcie projektu budowy Dworca Głównego w Warszawie autorstwa Czesława
Przybylskiego i Andrzeja Przenickiego. Utworzenie Muzeum Kolejowego w Warszawie
1939r. przekształcona ja w Muzeum Komunikacji).
·
1933 Spółka "Polsko Francuskie Towarzystwo Kolejowe" kończy budowę ostatnich odcinków
Magistrali Węglowej (457 km) Herby Nowe na Śląsku-Gdynia przez Karsznice-Inowrocław-
Bydgoszcz-Kościerzynę (największa inwestycja kolejowa okresu międzywojennego).
Otwarcie linii średnicowej w Warszawie.
·
1934 Przekazano do eksploatacji odcinki: Warszawa-Radom i Kraków-Miechów-Tunel, co
skróciło drogę między Warszawą a Krakowem. W Ministerstwie Komunikacji powstaje
Centralne Laboratorium Badawcze-do badania materiałów i wyrobów dostarczanych kolei.
·
1935 Krajowe fabryki przystępują do budowy taboru elektrycznego do obsługi
warszawskiego węzła.
·
1936 Z Warszawy do Otwocka i Pruszkowa ruszyły pierwsze pociągi elektryczne. Po sześciu
miesiącach budowy uruchomiono pierwszą w Polsce napowietrzną kolej liniową w Tatrach:
w Paryżu zbudowany w chrzanowskim "Fabloku" parowóz "Pacyfik" serii Pm36 (do
prowadzenia pociągów pospiesznych z prędkością do 140 km/h) oraz pociąg turystyczny
zbudowany w warszawskich zakładach Lipopa zdobywają zaszczytne wyróżnienia.
Uruchomiono trakcję elektryczną na odcinkach: Pruszków-Żyrardów i Warszawa- Mińsk
Mazowiecki. Ukończono budowę linii Nasielsk-Sierpc-Toruń, skracającej drogę z Warszawy
do Gdyni.
·
1938 Oddano do użytku, nie w pełni ukończony, Dworzec Główny w Warszawie (w 1944r.
po powstaniu warszawskim został zburzony przez Niemców).
Kalendarium lata 1944 – 1970
·
1944 W lipcu, na ziemi lubelskiej wyzwolonej spod okupacji hitlerowskiej, powstają: Resort
Komunikacji (przekształcony 31 grudnia w Ministerstwo Komunikacji) i Dyrekcja Okręgowa
Kolei Państwowych w Lublinie z pod dyrekcjami w Białymstoku i Rzeszowie. We Wrześniu
organizuje się warszawska DOKP. Na niektórych liniach na wschód od Wisły wznawia się
ruch pociągów.
·
1945 Na mocy porozumień z ZSRR w lipcu i sierpniu PKP przejmują od radzieckiej
administracji wojskowej zarząd kolejami na całym obszarze państwa polskiego w nowych
jego granicach. W lipcu w zburzonej Warszawie uruchomiono odprawę pasażerów w
prowizorycznie adaptowanych do tego celu magazynach stacji towarowej, które zastąpiły
Dworzec Główny. 29 sierpnia Rada Ministrów ustala podział administracyjny sieci PKP na 10
okręgów: warszawski, łódzki, lubelski, krakowski, katowicki, wrocławski, poznański,
szczeciński, gdański i olsztyński (w 1957 r. rozwiązano dyrekcję okręgową w Łodzi, a w
1962 r. w Olsztynie, włączając ich sieci kolejowe do sąsiednich okręgów).
·
1956 W Poznaniu tworzy się Państwowe Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych - zalążek
przyszłej rodziny przedsiębiorstw robót kolejowych. 14 lipca po odbudowie sieci i urządzeń
trakcyjnych ruszyły pociągi elektryczne między Warszawą Wschodnią i Otwockiem. Ukazuje
się pierwszy numer miesięcznika Przegląd Komunikacyjny .
·
1947 W Ministerstwie Komunikacji organizuje się Biuro Elektryfikacji Kolei.
·
1948 Powstaje Biuro Projektów Budownictwa Kolejowego w Warszawie działające obecnie
pod nazwą: Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego KOLPROJEKT.
·
1949 Otwarcie odbudowanej (wraz z mostem na Wiśle) i ponownie zelektryfikowanej linii
średnicowej w Warszawie oraz tymczasowego dworca Warszawa Śródmieście do obsługi
ruchu podmiejskiego. Ukończenie budowy linii Tomaszów Mazowiecki - Radom. Powstają
Wydawnictwa Komunikacyjne (od 1961 r. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności) - edytor
książek i czasopism m.in. o tematyce kolejowej. Ukazuje się pierwszy numer miesięcznika
Przegląd Kolejowy .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin