CWICZENIA 6- PAMIEC
Pąchalska: Neuropsychologia kliniczna-urazy mózgu
U pacjentów po ciężkich wypadkach bada się pamięc w celu stwierdzenia uszkodzen struktur mozgowych. Uzywamy w tym celu następujących technik:
1. WYWIAD KLINICZNY – Badanie neuropsychologiczne rozpoczyna się od wywiadu. Dobrze by brała w nim także udział osoba bliska pacjentowi by mogła weryfikowac to co on mowi. Staramy się uzyskac info odnośnie:
-istoty zaburzen pamięci
-wskaźnikow co do ogolnego funkcjonowania pamieci
Należy się także zorientowac czy pacjent:
- zapomina mu przekazane info
-traci watek w rozmowie
-zapomina co przeczytal lub oglądnął w TV
-czy utracil zdolność poruszania się po dobrze znanych miejscach
Jeśli podejrzewamy deficyty w ppamieci epizodycznej należy sprawdzic czy zaburzenia dotycza:
-waznych osobistości
-wydarzeń
2. KWESTIONARIUSZE I SKALE OCENY ZABURZEŃ PAMIĘCI:
A. Kwestionariusz Funkcjonowania Neurobehawioralnego (Krautzer)
-ma 2 odrebne formy: jedna dla pacjenta druga dla rodziny
-wyniki podaje się na skalach pamieci i uwagi
-jest standaryzowany dla pacjentow po urazach mózgu
B. Kwestionariusz Objawów Zaburzeń Poznawczych (O’Hara)
-ma na celu ukierunkowanie procesu neuropsych rehabilitacji pacjenta
-zawiera pyt dotyczące pamieci w roznych dziedzinach:
· Bezpieczenstwo(zapomina zakrecic gaz, wyłączyć czajnik, itd.-zagraza sam sobie i innym)
· Zdolnosc zarzadzania pieniędzmi (czy placi rachunki itp.)
· Zdolnosc zarzadzania czasem(czy pamieta o umowionym spotkaniu)
C. Skala Oceny Zachowania Poznawczego (Williams)
-jest skierowana do rodziny i opiekunow pacjenta
-skala zawiera 116 pyt na 9 podskalach z których jedna dotyczy pamieci
3. TESTY BADANIA PAMIECI
Testy pamieci krótkotrwalej-roboczej:
A. Powtarzanie Cyfr pochodzące ze:
· Skali Inteligencji Wechslera –Zrewidowanej WAIS-R
· Skali Pamięci Wechslera –Zrewidowanej WMS-R
· Skali Pamięci Wechslera- III WMS-III
Wykorzystuje się w nich 2 zestawy cyfr (prosty i złozony) do zapamiętywania i bezpośredniego odtwarzania. Cyfry SA odtwarzane wprost i wspak.
Testy Badania pamięci semantycznej:
· Podtest („Wiadomosci” lub „Słowniki i podobienstawa”) ze Skali Inteligencji Wechslera-Zrewidowanej (należy uwzględnić poziom wykształcenia pacjenta)
· Bostoński Test Nazywania
· Test Nazywania Przedmiotów i Czynności z Krakowskiej Neurolingwistycznej Baterii Diagnostycznej Afazji – Zrewidowanej
-zawiera 40 obrazków (20 obrazkow przedmioto o roznej trudności i 20 obrazkow przedst.. czynności także o roznej trudności w nazywaniu)
Testy Badania pamięci epizodycznej:
Większość testow pamieci badan ten wlasnie rodzaj pamieci-tabelka str.343 z tekstu
· Do pamieci autobiograficznej: (Kopelman)
wywiad ten obejmuje 2 dzialy:
-Osobiste info Semantyczne – fkty z wlasnej przeszłości
-Pamięc wydarzeń z Osobistego Doświadczenia – pytamy o wydarzenia z dzieciństwa, lat wcześniejszych ale także o wydarzenia z ostatnich czasow
· Skala Pamięci Wechslera – wyd III (Wechsler)
Adaptacja do warunków polskich->Pąchalska, Lipowska
Składa się z 6 podtestów:
1.Testy odtwarzania ciągów cyfr wprost i wspak
2.Test Pamieci wzrokowo-ruchowej (powtarzanie sekwencji ruchow wprost i wspak)
3.Test Pamięci Logicznej (odtwarzanie 2 krotkich opowiadan natychmiast i z odroczeniem)
4.Test Odtwarzania Par Kojarzonych
5.Test rozpoznawania Twarzy (najpierw prezenuje się o.b. 24 twarze a pozniej ma on je odszukac pośród 50 twarzy)
6.Test zdjęć Rodzinnych (niedawno dodana część;identyfikacja osob ze zdjęć rodzinnych na obrazkach przedstawiających bliżej nieokreślone scenki-nie chodzi o rodzine badanego!)
Każdy z wyzej wymienionych testów powtarza się dwukrotnie, natychmiast po pokazaniu bodźca i po 30min. Opoźnieniu
Dodatkowe testy dostępne w baterii WMS-III: (czego nie było w poprzedniej wersji)
-zad. Uczenia się 12 slow prezentowanych 4krotnie i odtwarzanie natychmiast i po 3o min
-zad. Badania pamieci niewerbalnej (rysowanie z pamieci serii 5 abstrakcyjnych figur-natychmiast i po 30 min)
· Test Pamięci Behawioralnej Rivermead: Wersja przedłużona (Wilson)
Skrot: RBMT-E
-zadania przybliżone do sytuacji z zycia codziennego
-np. zad zapamiętania i odtworzenia trasy pokazanej przez osobe badajacą –o.b. ma za zadanie w określonym miejscu zostawic „list”
-zawiera zad. Ukierunkowane na pamiec prospektywna(=zdolność do przypominania w odpowiedniej chwili wczesniej zaplanowanej aktywności)
-zawiera 2 rownolegle wersje umożliwiające powtorne przeprowadzenie badania
· Bateria Diagnostyczna Pamieci i Przetwarzania Info (Coughan, Hollows)
Skrót: AMIPB
-2 podtesty dotyczące przetwarzania info i 4podtesty dotyczące pamięci:
*odtwarzanie krotkiego opowiadania
*uczenie się listy wyrazów
*odtwarzanie figur
*uczenie się abstrakcyjnych figur
· Bateria „Drzwi i Ludzi” (Baddeley)
Skrót: DPB
-test bada głownie pamiec wzrokowa i epizodyczna
-zadania: odtwarzanie i rozpoznawanie werbalne i niewerbalne
-każdy podtest może być oceniany oddzielnie
· Test rozpoznawania (Warrington)
Skrór: RMT
-Składa się z 2 podtestów:
*werbalny (wyrazy przedstawione wizualnie)
*niewerbalny (twarze)
-Nadaje się do badania osob z afazja (nie mogących mowic)!!!
· Testy Pamieci Szpitala Camden ( Warrington)
-zestaw 5 oddzielnych testów: 2 werbalne i 3 niewerbalne
-bodźce we wszystkich tekstach przedstawiane SA wizualnie
-test nadaje się do badania pacjentów z afazją!!!
· Test Słuchowego Uczenia się Werbalnego Reya (Rey)
=Test 15 słów Reya Skrót:RAVLT
-badany ma za zadanie zapamiętać po 5krotnej prezentacji 15 slow
-odtwarzanie z odroczeniem nastepuje po dystrakcji
· Złożona Figura Reya-Osterricha
-ma 2 wersje: dla dzieci i dla dorosłych
-badanego prosimy o przerysowanie figury bez ograniczen czasowych, po czym po 15 min prosimy o narysowanie tej samej figury z pamięci
· Złożona Figura Semantyczna (wóz Pąchalskiej)
-najpierw badany przerysowuje figure, po czym po 15 min odtwarza ja już z pamieci
-zwraca się uwagę na: pomijanie stronne, perseweracje, niedokończone linie, uproszczenia, poprawianie (celowo) nieregularnych linii i kształtów, dodawanie nieistniejących elementów
· Kalifornijski Test Uczenia się Werbalnego (Delis)
Skrót: CVLT
-polega na uczeniu się wyrazow które SA ze soba powiazane semantycznie
Testy komputerowe:
Interakcyjne Testy Komputrowe Mindstreams do badania pacjentów po urazie mózgu-> testy te słuza do oceny procesow poznawczych
Testy oceniające symulowanie i dysymulowanie zaburzeń pamięci
Niedźwieńska: Rodzaje testów do badania pamięci
(czesc informacji się powtarza z tymi zawrtmi w tekscie pachalskiej-wiec nie będę ich pisac 2 razy)
CELE BADANIA PAMIECI:
Laboratoryjne testy neuropsychologiczne:
è maja one na celu precyzyjne oszacowanie poznawczych zdolności osoby badanej na możliwie jak najwiekszejilości wymiarow
è nie dostarczają niestety info o praktycznej stronie zaburzen pamieci
è stanowia źródło info odnośnie zmian w spostrzeganiu wlasnych funkcji poznawczych (wraz z wiekiem)
WAIS-R-skala inteligencji Wechslera
-mierzy czynniki takie jak:
§ rozumowanie werbalne
§ organizację percepcyjną
§ odporność na dystraktory
-podtesty:
§ Wiadomości (bada wiedzę ogólną-jej zakre i głębokość;mierzy rozumienie sensu słow, zwrotów, trwałość i wierność odtwarzania info)
§ Powtarzanie cyfr (mierzy pamięć bezpośrednia i koncentracje uwagi)
§ Braki w obrazkach (test bezsłowny; bada organizację percepcji zdolność odróżniania szczegółów istotnych od nieistotnych, identyfikacje znanych przedmiotów, rozumowanie, percepcje wzrokowa, wzrokowa pamiec dlugotrwałą)
WMS-R SKALA PAMIĘCI WECHSLERA-poprawiona
->Ma służyć diagnozie dysfunkcji umysłu oraz ocenie charakteru i lokalizacji organicznych uszkodzeń mózgu
-> Przeznaczona jest do badania osob miedzy 16 a 74 r.ż
-> W skali pa mięci uzyskuje się 5 wskaźników:
§ Pamięci ogólnej
§ P.Materiału werbalnego
§ P.materiału niewerbalnego
§ Uwagi/Koncentracji
§ Odpamiętania odroczonego
è WMS-R sklada się z 8 podtestów
1. Pytania dotyczące orientacji w miejscu i czasie
2. Kontrola umysłowa
3. Pamięć figur
4. Pamięć Logiczna
5. Pary skojarzone niewerbalne (kolor+figura abstrakcyjna)
6. Pary skojarzone werbalne (wyraz+wyraz)
7. reprodukcja materiału niewerbalnego
8. Powtarzanie cyfr
è Wady:
-jest kosztowny
-wymaga duzo czasu
-nie ma wersji alternatywnych wiec nie może być stosowany do pomiaru zmian w funkcjonowaniu pamieci
-brak zadania na rozpoznawanie
RIVERMEADOWSKI BEHAWIORALNY TEST PAMIĘCI
Autorzy: Barbara Wilson i współpracownicy:
è Składa się z 12 podtestów; ma 4 wersje równoległe
è Kazde zadanie ocenia się na dwa sposoby: ogolny (0-1) i szczegółowy
è Podtesty:
-Zapamietywanie imienia (1) i nazwiska (2)
-Pamiętanie o schowanym przedmiocie (3)
-Pamiętanie o kolejnym spotkaniu (4)
-Rozpoznawanie obrazków(5)
-Zapamiętanie artykuł prasowego (6)
-Rozpoznawanie twarzy (7)
-Zapamiętanie nowej trasy- odpamietanie bezpośrednie (8)
-Zapamiętanie nowej trasy- odpamietanie odroczone (9)
-Dostarczanie wiadomości (10)
-Orientacja (11)
-Data (12)-pytanie o dzisiejsza date
è Wady testu:
-malo diagnostyczny w przypadku lekkich deficytów
-nie roznicuje pacjentów którzy podlegali wycięciu Plata skroniowego
SKALA SAMOOCENY POMIARU PAMIĘCI
è 2 podskale:
1. Zdolność (o.b. ocenialy swoje możliwości zapamiętania określonego typu info)
-Pamiec ukierunkowana na codzienne zadania
-Pamiec odroczona
-Przypominanie przeczytanego testu
-Przypominanie liczby
-Przypominanie słów
2. Częstość występowania (o.b. określały jak często pojawiaja się dane problemy)-5stopniowa skala
-Koncentracja
- Pamiec ukierunkowana na codzienne zadania
-Pamięc przestrzenna
-Rozpoznawanie twarzy
è Bardzo trafny kryterialnie
è Istnieje wersja dla rodzin pacjentów
è Krotki casz wykonywania, badani od 18-92 r.ż
è...
Aislyn