INDYWIDUALNY PROGRAM RESOCJALIZACJI
I.DIAGNOZA:
• Niedostosowanie społeczne: kierunki i motywy działań:
o -współudział oraz samodzielnie dokonanie szeregu czynów karalnych (w sumie 31): kradzieże i groźby z użyciem noża
o -motywy: po ucieczce z domu nieletnia musiała się utrzymać, następnie po poznaniu Jarka ukradzione pieniądze i przedmioty służyły jej w zdobyciu akceptacji, miłości i ciepła, którego nie zaznała od rodziców
• Funkcjonowanie w poszczególnych grupach:
§ Córka
o dysfunkcyjne relacje z rodzicami:
o kontakt emocjonalny znacznie osłabiony – brak zaufania, wrogość.
o brak należytej opieki, poczucia bezpieczeństwa i miłości.
o żal do matki i poczucie odrzucenia przez nią.
o brak dobrych wspomnień.
o ciepłe uczucia jedynie w stosunku do swojej ciotki, którą sąd ustanowił rodziną zastępczą
o emocjonalna więź z ciotką, która zapewniła jej podstawowe potrzeby.
o manipulacja ciotką, całkowicie poza jej wpływem.
§ Uczeń
o chętnie odrabia lekcje
o problemy z koncentracją uwagi
o nagrodzona za wykonywanie dodatkowych prac porządkowych
o mało zdolna manualnie
o 3- letnie opóźnienia szkolne
o braki w zakresie wiedzy i umiejętności (nie utrwalone zasady ortograficzne, interpunkcyjne, )
o słabe potencjały intelektualne
o brak nawyków systematycznej nauki
o częste wagary od V klasy szkoły podstawowej
o odpowiednie zachowanie wobec nauczycieli, ale często manipulatorskie
o inteligencja niewerbalna poniżej normy
o mało spostrzegawcza wzrokowo
o wolniejsze tempo pracy manualnej
§ Wychowanek
o w stosunku do wychowawców miła, grzeczna i układna
o mało obowiązkowa
o pokornie przyjmuje wszystkie uwagi, przeprasza, obiecuje poprawę
o współpracuje w terapii
o postawa roszczeniowa
o prace porządkowe wykonuje niechętnie i niedbale toteż wymaga nadzoru
o nastawiona na korzyści osobiste
o postawa manipulatorska w celu uzyskania korzyści
o nie umie odraczać swoich potrzeb i hamować emocje
§ Kolega/ koleżanka
o manipuluje koleżankami
o częste konflikty (już w szkole podatawowej), w czasie których dwa razy pobiła koleżanki
o uczestniczyła w piciu „pastówki”
o impulsywne zachowania, częste wtrącanie się do spraw koleżanek
o lubi rządzić koleżankami
o nawiązywane relacje są powierzchowne i nietrwałe
o egocentryczna
• Czynniki zwiększające problemy resocjalizacji
§ Biopsychiczne, somatyczne
o chwiejna i niedojrzała emocjonalnie
o przypisywanie sobie odpowiedzialności za porażki i niepowodzenia
o poprzez racjonalizację i intelektualizację próbuje zmniejszyć poziom swej winy
o nie potrafi przewidzieć dalszych konsekwencji i skutków swoich działań
o nieumiejętność odraczania swoich potrzeb i hamowania emocji
o żywo ujawnia emocje
o nadpobudliwość psychoruchowa
o urazy głowy we wczesnym dzieciństwie (wstrząs mózgu)
o rozwój psycho- fizyczny przebiegał z opóźnieniem
o chorowała na anemię
o cierpi na bezsenność
§ Socjo- kulturowe: kontakt, podatność na wychowanie
o nie umiejętność nawiązywanie trwałych relacji
o lubi być w centrum uwagi
o brak kontaktu z rodzicami
o ekspansywność
o ekstrawertyzm
o uczucie do Jarka, zdemoralizowanego, dorosłego mężczyzny, którego nieletnia utrzymywała
II. KLASYFIKACJA: POZIOM, TYP OSOBOWOŚCI
• III POZIOM DOJRZAŁOŚCI, TYP: NIEDOJRZAŁY KONFORMISTA
III. PLAN ODDZIAŁYWANIA RESOCJALIZUJĄCEGO:
· podniesienie poziomu samooceny
· wyuczenie ekspresji uczuć
· introspekcja własnej osoby pod względem uczuć
· hamowanie zachowań impulsywnych
· uczenie zdrowego zaufania
· redukcja zachowań impulsywnych
· nauczenie kontrolowania emocji i odreagowywania napięć
· nauczenie ekspresji uczuć
· nauka przewidywania skutków swojego zachowania
· podniesienie samooceny wychowanki
· wzmocnienie identyfikacji z osobami dorosłymi, socjalizująco znaczącymi
· wyparcie wpływu osób destrukcyjnych
· pełnienie ról przestrzegających norm i zasad społecznych
· wyuczenie właściwych postaw, nie manipulatorskich
· uczenie norm społecznych (nieletnia ma inny system wartości)
· rozwój i wzmacnianie dobrego funkcjonowania społecznego
· zapoznanie z funkcjami społecznym
· wspomaganie przy rozwijaniu zainteresowań,
· nadrobienie zaległości w nauce
· zajęcia taneczno- muzyczne
· wspomaganie przy samorozwoju,
· stymulowanie współpracy z innymi
· uczenie szacunku do innych
· uczenie wczucia się w sytuacje innych i rozumienie jej
· uczenie systematyczności i obowiązkowości
· redukcja lęku przed wchodzeniem w głębsze relacje społeczne
· nauczenie nawyku pracy
· nauczenie dbania o porządek
· nauczenie różnych form pokojowego rozwiązywania problemów
· nauczenie nieagresywnego rozładowywania emocji i napięcia
IV. WSKAZANIA RESOCJALIZACYJNE:
a. internat:
· zachęcanie do współdziałania poprzez różnego rodzaju zajęcia grupowe
· metoda modelowania w nauce szacunku dla drugiego człowieka
· umożliwienie zaistnienia w różnych rolach społecznych
· rozwijanie zainteresowań: tanecznych, muzycznych poprzez uczestnictwo w takich zajęciach
· nauka przeciwstawiania się wzorom dewiacyjnego zachowania, zwrócenie uwagi na intencje a nie na efekty
· wprowadzenie dyscypliny i kontroli nad wychowanką w zakresie wykonywania prac porządkowych
· ćwiczenia dramy: na wzrost poziomu samooceny, na asertywność
· odgrywanie scenek, technika odgrywanie ról – ćwiczenia na przewidywanie konsekwencji, na różne sposoby rozwiązywania konfliktów, nauka przeciwstawiania się wzorom dewiacyjnego zachowania
· kontrola opiekuńcza
· zaspokojenie podstawowych potrzeb opiekuńczych
· wzmocnienie identyfikacji z osobami socjalizująco ważnymi- dorosłymi
b. szkoła:
· nauczanie indywidualne
· nadrobienie zaległości=> zajęcia dodatkowe z przedmiotów sprawiających kłopoty
· nagradzanie postępów, stopniowanie trudności
· zachęcanie do udziału w kółkach zainteresowań
c. warsztaty
· taneczne, teatralne
· zajęcia z gospodarstwa domowego
· zajęcia z zakresu gotowania
· nagradzanie zachowań prospołecznych
· stymulowanie pracy zespołowej
· umożliwienie werbalizacji uczuć i emocji
· wyrabianie poczucia sumienności i dokładności
· pomoc w poznawaniu siebie
d. koła zainteresowań:
· podnoszenie atrakcyjności zajęć
· umożliwienie wyrażania siebie poprzez samorealizację
· wzrost samooceny; redukcja poczucia niższości
· koło taneczne (lubiła tańczyć)
· koło muzyczne (miała poczucie rytmu)
e. rodzina
· zapoznanie z rolami i zakresem odpowiedzialności poszczególnych członków rodziny,
· nagradzanie pozytywnych reakcji
· wyrabianie nawyków pozbawionych zachowań agresywnych
· kontakty z rodzeństwem oraz z ...
tymczasowylogin