PROGRAM RESOCJALIZACJI.doc

(80 KB) Pobierz
PROGRAM RESOCJALIZACJI

INDYWIDUALNY PROGRAM RESOCJALIZACJI

 

I.DIAGNOZA:

 

                  Niedostosowanie społeczne: kierunki i motywy działań:

 

o       -współudział oraz samodzielnie dokonanie szeregu czynów karalnych (w sumie 31): kradzieże i groźby z użyciem noża

o       -motywy: po ucieczce z domu nieletnia musiała się utrzymać, następnie po poznaniu Jarka ukradzione pieniądze i przedmioty służyły jej w zdobyciu akceptacji, miłości i ciepła, którego nie zaznała od rodziców

 

                  Funkcjonowanie w poszczególnych grupach:

 

§         Córka

o       dysfunkcyjne relacje z rodzicami:

o       kontakt emocjonalny znacznie osłabiony – brak zaufania, wrogość.

o       brak należytej opieki, poczucia bezpieczeństwa i miłości.

o       żal do matki i poczucie odrzucenia przez nią.

o       brak dobrych wspomnień.

o       ciepłe uczucia jedynie w stosunku do swojej ciotki, którą sąd ustanowił rodziną zastępczą 

o       emocjonalna więź z ciotką, która zapewniła jej podstawowe potrzeby.

o       manipulacja ciotką, całkowicie poza jej wpływem.

 

§         Uczeń

o       chętnie odrabia lekcje

o       problemy z koncentracją uwagi

o       nagrodzona za wykonywanie dodatkowych prac porządkowych

o       mało zdolna manualnie

o       3- letnie opóźnienia szkolne

o       braki w zakresie wiedzy i umiejętności (nie utrwalone zasady ortograficzne, interpunkcyjne, )

o       słabe potencjały intelektualne

o       brak nawyków systematycznej nauki

o       częste wagary od V klasy szkoły podstawowej

o       odpowiednie zachowanie wobec nauczycieli, ale często manipulatorskie

o       inteligencja niewerbalna poniżej normy

o       mało spostrzegawcza wzrokowo

o       wolniejsze tempo pracy manualnej

 

§         Wychowanek

o       w stosunku do wychowawców miła, grzeczna i układna

o       mało obowiązkowa

o       pokornie przyjmuje wszystkie uwagi, przeprasza, obiecuje poprawę

o       współpracuje w terapii

o       postawa roszczeniowa

o       prace porządkowe wykonuje niechętnie i niedbale toteż wymaga nadzoru

o       nastawiona na korzyści osobiste

o       postawa manipulatorska w celu uzyskania korzyści

o       nie umie odraczać swoich potrzeb i hamować emocje

§         Kolega/ koleżanka

o       manipuluje koleżankami

o       częste konflikty (już w szkole podatawowej), w czasie których dwa razy pobiła koleżanki

o       uczestniczyła w piciu „pastówki”

o       impulsywne zachowania, częste wtrącanie się do spraw koleżanek

o       lubi rządzić koleżankami

o       nawiązywane relacje są powierzchowne i nietrwałe

o       egocentryczna

 

                  Czynniki zwiększające problemy resocjalizacji

 

§         Biopsychiczne, somatyczne

o       chwiejna i niedojrzała emocjonalnie

o       przypisywanie sobie odpowiedzialności za porażki i niepowodzenia

o       poprzez racjonalizację i intelektualizację próbuje zmniejszyć poziom swej winy

o       nie potrafi przewidzieć dalszych konsekwencji i skutków swoich działań

o       nieumiejętność odraczania swoich potrzeb i hamowania emocji

o       żywo ujawnia emocje

o       nadpobudliwość psychoruchowa

o       urazy głowy we wczesnym dzieciństwie (wstrząs mózgu)

o       rozwój psycho- fizyczny przebiegał z opóźnieniem

o       chorowała na anemię

o       cierpi na bezsenność

 

§         Socjo- kulturowe: kontakt, podatność na wychowanie

o       nie umiejętność nawiązywanie trwałych relacji

o       lubi być w centrum uwagi

o       brak kontaktu z rodzicami

o       ekspansywność

o       ekstrawertyzm

o       postawa roszczeniowa

o       uczucie do Jarka, zdemoralizowanego, dorosłego mężczyzny, którego nieletnia utrzymywała

 

II. KLASYFIKACJA: POZIOM, TYP OSOBOWOŚCI

                  III POZIOM DOJRZAŁOŚCI, TYP: NIEDOJRZAŁY KONFORMISTA

 

 

III. PLAN ODDZIAŁYWANIA RESOCJALIZUJĄCEGO:

  1. Cele kierunkowe:
    1. Sfera emocjonalno- uczuciowa:

·    podniesienie poziomu samooceny

·    wyuczenie ekspresji uczuć

·    introspekcja własnej osoby pod względem uczuć

·    hamowanie zachowań impulsywnych

·    uczenie zdrowego zaufania

·    redukcja zachowań impulsywnych

·    nauczenie kontrolowania emocji i odreagowywania napięć

·    nauczenie ekspresji uczuć

·    nauka przewidywania skutków swojego zachowania

·    podniesienie samooceny wychowanki

·    wzmocnienie identyfikacji z osobami dorosłymi, socjalizująco znaczącymi

 

    1. Sfera wolicjonalno- normatywna:

·    wyparcie wpływu osób destrukcyjnych

·    pełnienie ról przestrzegających norm i zasad społecznych

·    wyuczenie właściwych postaw, nie manipulatorskich

·    uczenie norm społecznych  (nieletnia ma inny system wartości)

·    rozwój i wzmacnianie dobrego funkcjonowania społecznego

 

    1. Sfera poznawczo- intelektualna:

·    zapoznanie z funkcjami społecznym

·    wspomaganie przy rozwijaniu zainteresowań,

·    nadrobienie zaległości w nauce

·    zajęcia taneczno- muzyczne

·    wspomaganie przy samorozwoju,

 

    1. Sfera behawioralna:

·             stymulowanie współpracy z innymi

·             uczenie szacunku do innych

·             uczenie wczucia się w sytuacje innych i rozumienie jej

·             uczenie systematyczności i obowiązkowości

·             redukcja lęku przed wchodzeniem w głębsze relacje społeczne

·             nauczenie nawyku pracy

·             nauczenie dbania o porządek

·             nauczenie różnych form pokojowego rozwiązywania problemów

·             nauczenie nieagresywnego rozładowywania emocji i napięcia

 

IV. WSKAZANIA RESOCJALIZACYJNE:

 

                 a.    internat:

·             zachęcanie do współdziałania poprzez różnego rodzaju zajęcia grupowe

·             metoda modelowania w nauce szacunku dla drugiego człowieka

·             umożliwienie zaistnienia w różnych rolach społecznych

·             rozwijanie zainteresowań: tanecznych, muzycznych poprzez uczestnictwo w takich zajęciach

·             nauka przeciwstawiania się wzorom dewiacyjnego zachowania, zwrócenie uwagi na intencje a nie na efekty

·             wprowadzenie dyscypliny i kontroli nad wychowanką w zakresie wykonywania prac porządkowych

·             ćwiczenia dramy: na wzrost poziomu samooceny, na asertywność

·             odgrywanie scenek, technika odgrywanie ról – ćwiczenia na przewidywanie konsekwencji, na różne sposoby rozwiązywania konfliktów, nauka przeciwstawiania się wzorom dewiacyjnego zachowania

·             kontrola opiekuńcza

·             zaspokojenie podstawowych potrzeb opiekuńczych

·             wzmocnienie identyfikacji z osobami socjalizująco ważnymi- dorosłymi

 

                 b.    szkoła:

·              nauczanie indywidualne

·              nadrobienie zaległości=> zajęcia dodatkowe z przedmiotów sprawiających kłopoty

·              nagradzanie postępów, stopniowanie trudności

·              zachęcanie do udziału w kółkach zainteresowań

 

                 c.    warsztaty

·                taneczne, teatralne

·                zajęcia z gospodarstwa domowego

·                zajęcia z zakresu gotowania

·                nagradzanie zachowań prospołecznych

·                stymulowanie pracy zespołowej

·                umożliwienie werbalizacji uczuć i emocji

·                wyrabianie poczucia sumienności i dokładności

·                pomoc w poznawaniu siebie

 

                 d.    koła zainteresowań:

·                podnoszenie atrakcyjności zajęć

·                umożliwienie wyrażania siebie poprzez samorealizację

·                wzrost samooceny; redukcja poczucia niższości

·                koło taneczne (lubiła tańczyć)

·                koło muzyczne (miała poczucie rytmu)

 

                 e.    rodzina

·                zapoznanie z rolami i zakresem odpowiedzialności poszczególnych członków rodziny,

·                nagradzanie pozytywnych reakcji

·                wyrabianie nawyków pozbawionych zachowań agresywnych

·                kontakty z rodzeństwem oraz z ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin