BADANIE DOJRZAŁOŚCI DZIECKAW ZAKRESIE JĘZYKA POLSKIEGO
I. W zakresie percepcji wzrokowej – badamy pięć aspektów percepcji wzrokowej:
ü Za pomocą zeszytów Marianny Frostig „Wzory i obrazki”:
- I poziom – 3-5 lat (zielony zeszyt)
- II poziom – 5-6 lat (niebieski zeszyt)
- III poziom – 7-8 lat (czerwony zeszyt)
ü Za pomocą Testu czternastu figur geometrycznych Haliny Spionek – bada się nim czy dziecko ma zaburzoną percepcję wzrokową. Dziecko ma przygotowaną dużą kartkę, na której rysuje wszystkie figury, które pokazujemy pojedynczo i prosimy o przerysowanie ich. Figury pokazywane dziecku muszą być duże. Pokazujemy je od najłatwiejszych do najtrudniejszych.
Dzieci, u których procesy syntezy i analizy przebiegają prawidłowo, nie mają problemów z przerysowaniem ich.
II. W zakresie percepcji słuchowej:
ü Za pomocą Testu odtwarzania struktur rytmicznych Miry Stambak
gosiakosiak6