TESTY DO BADANIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO.doc

(38 KB) Pobierz

TESTY DO BADANIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

 

1.      Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych – Szeląg i Szymaszek.

2.      Próba językowa i obrazkowa Ireny Styczek:

·        Badanie i ćwiczenie słuchu fonematycznego:

ü     Próba literowa: polega na pokazywaniu przez dziecko na tablicy liter, których nazwy (głoski) wymienia badający w dowolnej kolejności. Bardzo ważny jest sposób wymawiania głosek przez badającego, np. spółgłoski bezdźwięczne  powinny być wymawiane bezdźwięcznie i bez dodatkowego elementu wokalicznego, a więc spółgłoska s – to nie es ani sy.

ü     Próba sylabowa: polega na odczytywaniu przez badającego sylab podobnych brzmieniowo. Dziecko przez podniesienie ręki sygnalizuje, w którym momencie usłyszało określoną sylabę:

da:                            ba – ga – da

ta:                            pa – da – ta

pa:                            pa ba - da

ü     Próba wyrazowa: polega na pokazywaniu przez dziecko obrazka, którego nazwę wypowiada badający. Przed badaniem należy upewnić się, czy desygnaty przedstawione na tablicach są dziecku znane.

·        Analiza i synteza słuchowa:

ü     W zakresie analizy słuchowej, np. Powiedz co słyszysz na końcu wyrazu? /dom, lok, sok, noc/

ü     W zakresie syntezy słuchowej, np. Jaki wyraz ja teraz powiedziałam? /mu-cha, ło-pa-ta, ka-na-pa/

·        Badanie ostrości słuchowej:

Badanie ostrości słuchowej przeprowadza się w formie prostych poleceń wydawanych dziecku głosem coraz bardziej cichym lub z coraz większej odległości. Dziecko nie powinno widzieć twarzy (a przede wszystkim ust) mówiącego.

Dla dzieci od 3 do 5 roku życia badanie przeprowadza się z odległości 3 metrów, osobno dla każdego ucha. Poleca się dziecku podać lub pokazać przedmiot, obrazek (lub część ciała), którego nazwę usłyszy. Prawidłowe pokazanie 5 lub 4 obrazków świadczy o dobrym słuchu. Jeżeli natomiast dziecko pokazuje mniejszą liczbę obrazków, można przypuszczać, że ostrość jego słuchu jest zmniejszona.

Ucho prawe

Ucho lewe

A

B

A

B

Podaj lalkę.

Podaj misia.

Podaj piłkę.

Podaj auto.

Podaj klocek.

Pokaż nos.

Pokaż ucho.

Pokaż oko.

Pokaż włoski.

Pokaż ząbki.

Podaj kubek.

Podaj talerz.

Podaj łyżkę.

Podaj nożyk.

Podaj grzebień.

Pokaż rękę.

Pokaż nogę.

Pokaż brzuszek.

Pokaż głowę.

Pokaż palec.

 

Dla dzieci powyżej 6 roku życia badanie przeprowadza się z odległości 5 metrów, osobno dla każdego ucha. Poleca się powtarzać słyszane wyrazy. Słuch uważa się za normalny, jeśli w dziecko powtarza 5 do 4 wyrazów z każdej grupy. Powtórzenie mniejszej liczby wyrazów świadczy o obniżonej ostrości słuchowej.

 

Ucho prawe

Ucho lewe

A

B

C

A

B

C

Krysia

dziewięć

sala

lato

chłopak

pole

Stasia

siedem

klasa

mama

domek

okno

Zosia

dziewięć

rzeka

Ania

lala

mleko

Kazia

dziesięć

drzewo

tata

lampa

kotek

Jadzia

dziewięć

szkoła

góra

Tomek

głowa

Jasia

cztery

szosa

kreda

fala

woda

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin