analiza stanowisko biurowe.docx

(19 KB) Pobierz

Tytuł: Analiza i ocena stanowiska pracy pracownika administracyjno – biurowego pod względem bezpieczeństwa higieny pracy i ergonomii oraz ocena ryzyka zawodowego.

 

 

 

Założenia:

- ilość zatrudnionych na stanowisku: 1

- wymiary pomieszczenia: 4 x 5 m i wysokość 3 m

- oświetlenie

              *naturalne zgodne z PN

              *sztuczne

- wentylacja grawitacyjna

- szafy i regały: stabilne, zajmują 2/5 powierzchni pomieszczenia

- podest przenośny: wysokość do 1 m

- biurko: regulowany blat i pulpit do klawiatury, na biurku znajdują się: monitor ciekłokrystaliczny, drukarka laserowa, faks, dokumenty w zasięgu ręki

- dodatkowy sprzęt: kserokopiarka i niszczarka

- krzesło: obrotowe, regulowane

- czas pracy: 8:00 do 16:00, w tym jedna 20 minutowa przerwa

- czajnik bezprzewodowy

- dwa razy w miesiącu wypłaty w oddzielnym pomieszczeniu kasowym

- relacja pracodawca-pracownik: sytuacje konfliktowe

 

 

 

 

 

Wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy oraz ergonomii dla pomieszczenia oraz stanowiska pracy na podstawie załączonej dokumentacji oraz ocena spełniania tych wymagań:

 

Badany czynnik

Spełnia / nie spełnia wymagania

Natężenie oświetlenia przy klawiaturze

Em = 550 lx

Spełnia warunki podane w normie

EN 12464-1:2002

Równomierność oświetlenia ó = 0,7

Spełnia warunek równomierności 

EN 12464-1:2002

Wskaźnik oddawania barw Ra = 90

Spełnia warunek podany w 

EN 12464-1:2002

Oświetlenie naturalne

Spełnia warunek podany w PN

Temperatura pomieszczenia 19oC

Jest zgodna z podanymi wytycznymi w Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz.1650 ze zmianami, paragraf 30

Wentylacja powietrza: grawitacyjna

Spełnia wymagania

Wilgotność  względna powietrza (średnia z 3 m-cy) 38%

Nie odpowiada założeniom z Rozp. MPiPS z dn. 01-12-1998 załącznik paragraf 11.1 „…nie powinna być mniejsza niż 40%”

Pomieszczenie stałej pracy: wymiary 4 x 5 x 3 m

Jest zgodna z podanymi wytycznymi w Rozp. MPiPS z dn. 26-09-1997 paragraf 19.2

Instrukcje bezpieczeństwa nie zostały umieszczone na stanowisku pracy

Nie jest zgodna z podanymi wytycznymi w Rozp. MPiPS z dn. 26-09-1997 paragraf 41.1

Podest przenośny o wysokości do 1 m wyklucza w podanym stanowisku pracy  pracę na wysokości

Jest zgodna z podanymi wytycznymi w Rozp. MPiPS z dn. 26-09-1997 paragraf 105.1

 

Czas pracy przy monitorze ponad połowę czasu dniówki

 

Organizacja stanowiska pracy

Spełnia warunki podane w przepisach

Ochrona przed porażeniem prądem

Stan wyposażenia jest dobry i zgodny z wymogami

Ocena warunków pracy

Pracodawca nie dokonał oceny warunków pracy, czym nie spełnia wymogów z Rozp. MPiPS z dn. 01-12-1998 paragraf 6.1

Łączenie przemiennej pracy ( 5godzin przed komputerem, 2 godziny i 40 minut na drukowanie i kopiowanie, 20 minut przerwa)

Spełnia wymogi podane w Rozp. MPiPS z dn. 01-12-1998 paragraf 7.1

 

Biurko i obrotowe krzesło

Oprogramowanie komputera

Spełnia wymogi podane w Rozp. MPiPS z dn. 01-12-1998, załącznik

 

 

 

 

 

 

Wykaz zagrożeń, ze wskazaniem czynników niebezpiecznych oraz szkodliwych i uciążliwych na analizowanym staowisku pracy z uwzględnieniem ich powstania i skutków oddziaływania:

 

lp

zagrożenie

Źródło zagrożenia

Możliwe skutki zagrożenia

1

Ostre przedmioty

Narzędzia biurowe: spinacze, zszywki, nożyczki

Ukłucia , skaleczenia

2

Porażenie prądem elektrycznym

Przetarte obwody elektryczne, przebicia elektryczne do obudowy urządzenia, czajnik

Śmierć

3

Pożar

Duże ilości dokumentów i nieostrożne obchodzenie się z ogniem

Poparzenia, śmierć

4

Hałas

Urządzenia zainstalowane w biurze, odgłosy z zewnątrz

Napięcie nerwowe, zmęczenie psychiczne, uszczerbek słuchu

5

Obciążenie fizyczno-statyczne

Długotrwała praca przy komputerze

Bóle mięśniowe, zwyrodnienie kręgosłupa i stawów

6

Obciążenie emocjonalne - stres

Obawa przed niezadowoleniem kierownictwa, nadmiar obowiązków, pośpiech, utarczki z klientami

Nerwica, bezsenność, choroby serca  i układu pokarmowego

7

Szkodliwe gazy i promieniowanie

Kontakt z ozonem, tlenkami azotu i promieniowaniem lasera przy obsłudze kserokopiarki i drukarki laserowej

Bóle głowy, mdłości, zatrucia, uszkodzenia wzroku

8

Ruchome elementy sprzętu biurowego

Niszczarka dokumentów (wciągnięcie np. ręki)

Ciężkie uszkodzenia ciała

9

Czynniki biologiczne - mikroorganizmy

Kontakt z l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin