Europejskie prawo administracyjne.odt

(25 KB) Pobierz

Europejskie prawo administracyjne

 

wykład 27.11.2010r.

 

Umowa administracyjna w TWE – jedną ze stronn jest zawsze organ adm publ., zawierana jest w obszarze właściwym w adm publ. ( nie może działąc podmiot prywatny),

                      um subordynacyjne- określaką za-dy podporządkowanio wzajemne podmiotóe

                      koordynacyjne za- dy – okreśklają zas współpracy między podmiotami

um zawierane pomiędzy organami UE a państwami czł

                      umowa między

 

Czynności faktyczne :

czynności materialno techniczne.

Inne formy :

                      zalecenia i opinie

                      programy działąnia

                      białe i zielone księgi

Instytucje ochrony praw jednostki w UE

1. ETS www.curia.europa.eu

Powoływanie sędziów ETS:

-Wspólne porozumienie erządów państw czł

                      mianowani 27 sędziów i 8 członków generalnych

                      sędziowie wybierają spośród siebie sędziów ETS na okres 6 lat

Zadania ETS:

                      współpraca z sądami powszechnymi państw członkowskich

                      sprawowanie kontroli nad nad wypełnienie zobowiązań przez państwa członkowskie – skarga o stwierdzenie uchybienia

                      stwierdzenie nieważności aktu prawnego wydanego przez jedną z instytucji,

                      podejmowanie kontroli legalności, zaniechania działąnia przez instytucje wspólnowtow

                      rozpoznawanie odwołań ograniczone wyłącznie do kwestii prawnych i postanowień Sądu Pierwszej Instancji

                      kontrola w drodze wyjątku w sprawie orzeczenia sądu Pierw Instan wydanego w przedmiocie skargi wniesionej przeciwko orzeczenia Sądu d.s Służby Publicznej UE

Sąd I Instancji

                      wspólne porozumienie rządów państw czł

                      conajmniej 1 przedstawiciel z każdego państwa na 6 lat

                      sedziowie wybierają spośród siebie prezesa na okres 3 lat

 

Włąściwości sądu I Instancji :

                      skargi wniesione przez osoby fizyczne lub prawne przeciwko aktom prawnym instytucji wspólnotowych lub przeciwko zaniechaniu działąnia przez te instytucje

                      skarg wniesionych przez państwa czł przeciwko komisji

                      skarg wniesionych przez państwa czł przeciwko Radzie dot aktów i dziedzin pomocy państwa, handlowych środków ochronnych araz aktóew za pomocą których korzysta on z uprawnień wykonawczych

                      skarg o odszkodowanie za szkody wyrządzone przez instytucje wspólnotowe i ich pracowników

                      skarg dot umów zawartych przez UE w których włąściwośc sądu została wyraźnie okreśłona

                      skarg z zakresu wspólnotowych znaków towarowych

 

Odwołanie :

                      od orzeczeń Sądi I Instancji w terminie 2 miesięcy do ETS

 

Sąd d.s Służby Publicznej :

                      7 sęsziów mianowanych przez Radę na 6 lat

Skarga : dot. Służby publ spory z zakresu służby publ. Nie rozpatruje sporó między pracodawcą a pracownikiem w ramach państwa członkowskiego   http://curia.europa.eu/jems/T5 5230/

 

Ochrona pozasądowa:

                      prawo petycji do Parlamentu Europejskiego,

                      w zależności od okoliczności Komisja d.s petycji może : - zwrócic się do komisji europ o przeprowadzenie wstępnego dochodzenia i inf dot zgodności z prawe UE, - przekazac petycję innym komisjom Parl Europ do wiadomości lub w celu podjęcia działań, - w wyjątkowych przypadkach przedstawic Parlam sprawozdanie które, zostanie poddane głosowaniu na posiedzeniu plenarnym lub przepr wwizytę wyjaśniającą.

                      Może podjąc jakiekolwiek inne działania które uzna za właściwe w celu pomyślnego rozwiązania danej sprawy

 

                      prawo skargi do Rzecznika Praw Obyw UE

                      pr sk do Komisji Europejskiej

                      pr sk na naruszebie dobrej adm do wybranych instyt i organóe Wspólnot Europejskich

 

Stosowanie prawa unijnego przez organy admm publ przez państwa członkowskie.

 

- Pojęcie stosowania prawa

- stosownaie prwa unijnego

- specyfika stosowania prawa unijnego

-stosowanie prawa wspólnotyowego przez sądy i przez adm publiczną

                      wykłądnia norm prawnych

                      implementacja prawa unijnego

 

Zasady pierdzeństwa pr unijnego : podnmiotem nowego porządku prawnego są państwa członkowskie i ich obywatele.

 

Bezpośrednie stosowanie prawa europejskiego z beśpośrednim skutkiem.

                      obowiązek wykonania przeczeń ETS

                      obowiązek wykonania orzeczeń a ogólne zasady prawa

                      org adm publ nie mają prawa do skłądania opytań do ETS

                      Typ prejudycyjny dot: - wykładni TWE, ważności i wykłądni aktów przyjętych przez Instytucje wspónot i Europ Bank Centalny, wykładni statutów organów utworzonych aktem Rady gdy te statutu to pzrewidują

Można zastosowac tryb prejudycyjny gdy :

należy sprawdzic czy podmiot jest ustanowiony ustawą, ama charakter trwały czy jego właściwośc jest obowiązkowa, czy rozstrzyga spory między stronami, czy w rozstrzyganiu sprów stosuje przepisy prawa, czy jest niezawisły i niezależny

Zgłoś jeśli naruszono regulamin