Bosch Motronic, GM Multec i Simtec
Kod Opis usterki 12 Rozpoczęcie samodiagnostyki 13 Sonda lambda lub jej obwód, brak zmian napięcia/rozwarty obwód 14 Czujnik temperatyru płynu chłodzącego lub jego obwód, niskie napięcie 15 Czujnik temperatyru płynu chłodzącego lub jego obwód, niskie napięcie 16 Czujnik spalania stukowego lub jego obwód, brak zmian napięcia (Bosch Motronic, Simtec) 17 Czujnik spalania stukowego lub jego obwód, brak zmian napięcia (Bosch Motronic, GM Multec) 18 Urządzenie sterujące czujnika spalania stukowego lub obwodu, brak sygnału: uszkodzenie urządzenia sterującego (Bosch Monitronic, GM Multec) 19 Sygnał obrotomierza lub jego obwód (przerwany sygnał) 21 Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód, wysokie napięcie 22 Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód, wysokie napięcie 23 Urządzenie sterujące czujnika spalania stukowego lub obwód (Bosch Motronic, Simtec) 24 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód 25 Wtryskiwacz 1. lub jego obwód, wysokie napięcie 26 Wtryskiwacz 2. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 27 Wtryskiwacz 3. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 28 Wtryskiwacz 4. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 28 Zestyki przekaźnika pompy paliwa, nieskie napięcie (GM Multec) 29 Przekaźnik pompy paliwa lub obwodu, niskie napięcie (GM Multec) 31 Sygnał obrotomirza lub jego obwód (brak sygnału) 32 Wtryskiwacz 6. lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 32 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 33 Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód, za wysokie napięcie (GM Multec, Bosch Motronic) 34 Zawór układu recyrkulacji gazów wydechowych – okablowanie lub obwód układu recyrkulacji gazów wydechowych, wysokie napięcie (Simtec, Bosch Motronic) 35 Zawór regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód; brak (lub zła) regulacji biegu jałowego (GM Multec, Bosch Motronic) 37 Samodiagnostyka silnika, nieskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 38 Sonda lambda lub jej obwód (modele od 1990 roku), niskie napięcie (Bosch, Motronic, Simtec) 39 Sonda lambda lub jej obwód (modele od 1990 roku), wysokie napięcie (Bosch, Motronic, Simtec) 41 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód, nieskie napięcie (Bosch Motronic) 41 Sygnał sterujący wzmacniacza, 2. i 3. cylinder (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 41 Sygnał sterujący wzmacniacza, 1. i 4. cylinder (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 42 Obwód pierwotny układu zapłonu z rozdzielaczem lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 42 Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 44 Sonda lambda lub jej obwód, za uboga mieszanka paliwowo – powietrzna 45 Sonda lambda lub jej obwód, za bogata mieszanka paliwowo – powietrzna 46 Sygnał sterujący (A+B) wzmacniacza (DIS) lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 46 Przekaźnik pompy powietrza lub obwód (Simtec) 47 Przekaźnik pompy powietrza lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 48 Napięcie akumulatora, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 49 Napięcie akumulatora, wysokie napięcie 51 Błąd pamięci programowej lub obwód (Bosch Motronic) 51 Niesprawne elektronuiczne urządzenie sterujące; odłączyć i podłączyć urządzenie sterujące, po czym sprawdzić ponownie kody usterek (GM Multec) 52 Lampka ostrzegawcza samodiagnostyki: ostatni stopien, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 53 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 54 Przekaźnik pompy paliwa lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 55 Niesprawne elektroniczne urządzenie sterujące 56 Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód, zwarcie do masy (Bosch Motronic, Simtec) 57 Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód, odłączenie (Bosch Motronic, Simtec) 59 Zawór kolektora wlotowego lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 61 Zawór układu przewietrzania zbiornika paliwa lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 62 Zawór układu przewietrzania zbiornika paliwa lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 63 Zawór kolektora wlotowego lub obwó, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 63 Sygnał sterujący wzmacniacza, 2. i 3. cylinder (DIS) niskie napięcie (GM Multec) 64 Sygnał sterujący wzmacniacza, 1. i 4. cylinder (DIS) niskie napięcie (GM Multec) 64 Obwód pierwotny układu zapłonu z rozdzielaczem lub obwód, wysokie napięcie (GM Multec) 65 Potencjometr CO lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 66 Potencjometr CO lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 67 Czujnik położenia przepustnicy (wyłącznik), zastyki biegu jałowego (Bosch Motronic) 67 Przepływonierz powietrza masowy lub jego obwód (GM Multec) 69 Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 69 Przepływonierz powietrza masowy lub jego obwód (GM Multec) 71 Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód, wysokie napięcie 72 Czujnik położenia przepustnicy (wyłącznik), zestyki pełnego otwarcia przepustnicy (Bosch Motronic) 72 Sygnał sterujący (A+B) wzmacniacza (DIS) lub obwód (GM Multec) 73 Przepływomierz powietrza lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 74 Przepływomierz powietrza lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 75 Wyłącznik skrzyni biegów, niskie napięcie 76 Regulator momentu automatycznej skrzyni biegów lub obwód 79 Urządzenie sterujące układu trakcji (Bosch Motronic) 81 Wtryskiwacz 1. lub jego obwód, niskie napięcie 82 Wtryskiwacz 2. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 83 Wtryskiwacz 3. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 84 Wtryskiwacz 4. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 85 Wtryskiwacz 5. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 86 Wtryskiwacz 6. lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 87 Przekaźnik wyłączający klimatyzację lub obwód klimatyzacji, niskie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 88 Przekaźnik wyłączający klimatyzację lub obwód klimatyzacji, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 89 Sonda lambda lub jej obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 91 Sonda lambda lub jej obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic, Simtec) 92 Czujnik położenia wałka rozrządu lub jego obwód (Simtec) 93* Układ (w urządzeniu sterującym) sterowania napędu na 4 koła (GM Multec) 94 Czujnik hallotronowy lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 95 Zawór gorącego rozruchu lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 96 Zawór gorącego rozruchu lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 97 Urządzenie sterujące układu trakcji lub obwód, nieprawidłowy sygnał (Bosch Motronic) 98 Sonda lambda lub przerwa w jej obwodzie (Bosch Motronic, Simtec) 99 Kod nieznany 113 Zawór elektromagnetyczny turbodoładowania lub jego obdód (Bosch Motronic) 114 Ciśnienie doładowania biegu jałowego, przekroczona górna dopuszczalna wartość (Bosch Motronic) 115 Ciśnienie doładowania pełnego obciążenia, przekroczona dolna dopuszczalna wartość (Bosch Motronic) 116 Ciśnienie doładowania, przekroczona górna dopuszczalana wartość (Bosch Motronic) 117 Regulacyjny zawór upustowy lub jego obwód, niskie napięcie (Bosch Motronic) 118 Regulacyjny zawór upustowy lub jego obwód, wysokie napięcie (Bosch Motronic) 121 Sonda lambda 2. lub jej obwód, uboga mieszanka (Bosch Motronic) 122 Sonda lambda 2. lub jej obwód, bogata mieszanka (Bosch Motronic) 123 Zawór kolektora wlotowego 1. (Bosch Motronic) 124 Zawór kolektora wlotowego 2. (Bosch Motronic) 132 Zawór układu recylkulacji gazów wydechowych lub obwód układu recylkulacji gazó wydechowych (Bosch Motronic) 133 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motrnic) 133 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, niskie napięcie (Bosch Motrnic) 134 Zawór układu recylkulacji gazów wydechowych 2. lub obwód układu recylkulacji gazów wydechowych, niskie napięcie 134 Zawór kolektora wlotowego 2. lub obwód, wysokie napięcie (Bosch Motrnic) 135 Lampka ostrzegawcza samodiagnostyki, niskie napięcie (Bosch Motronic) 136 Elektoniczne urządzenie sterujące (Bosch Motrnonic) 137 Skrzynka elektronicznego urządzenia sterującego, wysoka temperatura (Bosch Motronic) *UWAGA! Jeśli rozpoznany został kod „93” (układ sterowania napędu na 4 koła), to usterka może dotyczyć: a) lampki ostrzegawczej b) klimatyzacji c) sygnału prędkości silnika do układu sterującego automatycznej skrzyni biegów Po włączeniu układu sterowania napędu na 4 koła czytnik kodów usterek sprawdzi obwody i wykaże, który z nich nie jest sprawny. Jeżeli nie wiecie jaki jest system sterownia w Waszym silniku pomocna może stać się ta tabelka…(choć ma ona pewne braki np. nie ma silnika E16SE i nie jestem pewnien co do dat produkcji) Model Kod silnika Lata produkcji System Opel Corsa 1.2i, z katalizatorem X12SZ 1993-1996 GM-Multec CFI Opel Corsa 1.2i, z katalizatorem C12NZ 1990-1994 GM-Multec CFI Opel Corsa-B oraz Combo 1.2i C12NZ Od 1993 GM-Multec CFI Opel Corsa-B 1.2i E-Drive X12SZ Od 1993 GM Multec ZE CFI Opel Corsa 1.4i, z katalizatorem C14NZ 1990-1993 GM-Multec CFI Opel Corsa-B 1.4i oraz Van C14NZ Od 1993 GM Multec ZE CFI Opel Corsa 1.4i, z katalizatorem C14SE 1993-1994 GM-Multec MPI Opel Corsa-B 1.4i oraz Van C14NZ 1993-1996 GM-Multec CFI Opel Corsa-B 1.4i 16V X14XE Od 1995 GM-Multec XS Opel Corsa-B oraz Combo 1.4i X14SZ Od 1996 GM-Multec CFI Opel Corsa 1.4i, z katalizatorem C14SE 1992-1993 GM-Multec MPI Opel Corsa 1.6i, z katalizatorem C16NZ 1990-1992 GM-Multec CFI Opel Corsa 1.6i, z katalizatorem C16SE 1992-1993 GM-Multec MPI Opel Corsa 1.6i, z katalizatorem C16SE 1993-1994 GM-Multec MPI Opel Corsa-A 1.6i SPI, z katalizatorem C16NZ 1988-1991 GM-Multec ZE CFI Opel Corsa-B 1.6 GSi C16XE 1993-1995 GM-Multec MPI Opel Corsa 1.6 MPI, z katalizatorem C16SEI 1990-1992 Bosch Motronic 1.5 Opel Corsa-B 1.6i X16XE Od 1995 GM-Multec XS Jak się do tego zabrać? W samochodach Opel dostepne są następujące systemy sterujące: a) Bosch Motronic b) GM Multec (MPI oraz SPI) c) Simtec oraz Bosch EZ-Plus W systemach Bosch Motronic, GM-Multec i Simtec jedno urządzenie sterujące kieruje pracą pierwotnego układu zapłonu, układu paliwa i biegiem jałowym. Funkcje samodiagnostyki. Elektroniczne urządzenie sterujące ma funkcję samosprawdzania polegającą na tym, że sygnały z pewnych czujników silnika oraz elementów wykonawczych są ciągle sprawdzane i porównywane z wartością zaprogramowanymi. Jeśli program samodiagnostuki stwierdzi obecność usterki, to w pamięci urządzenia sterującego jest rejestrowany kod tej usterki. Nie są rejestrowane kody tych elementów dla których oprogramowanie nie przewiduje takiej mozliwość. Kody usterek są 2-cyfrowe lub 3-cyfrowe i mogą być odczytane ręcznie lub poprzez czytnik kodó usterek. Awaryjny tryb pracy. System Bosch Motronic, GM Multec i Simtec mają awaryjny system pracy, który po wykryciu usterki zastępuje sygnał z czujnia wartością domyślną, co pozwala na bezpieczny dojazd do stacji obsługi. Po naprawie usterki urządzenie sterujące powraca do normalnego trybu pracy. System Bosch EZ-Plus nie ma funkcji awaryjnego trybu pracy. Systemy te mają również funkcję adaptacyjną, która modyfikuje zaprogramowane bazowe wielkości w celu uwzględnienia zużycia silnika i zwiększenia jego sprawności podczas normalnej pracy. Lokalizacja złącza. Złączne 10-stykowe Złacza te występują w systemach GM-Multec i znajdują się pod deska rozdzileczą w skrzynce bezpiecznikó lub w komorze silnika w pobliżu lewej lub prawej części przegrody czołowej. Złącze 16-stykowe. Od 1995 roku niektóre modele mają 16-stykowe złącze umieszczone w środku pod deską rozdzielczą. Złącze to służy do odczytu kodów za pomocą czytnika kodów usterek. Niektóre starsze modele również mają 16-stykowe złącze, za pomocą którego można odczytać kody błyskowe. Odczytywanie kodów usterek. Uwaga! W trakcie pewnych procedur sprawdzania jest możliwe wytworzenie dodatkowych kodów. Należy zwrócić uwagę na to, by żaden kod nie zafałszował odczytywanych przez nas wyników. Po zakonczeniu procedury sprawdzania wszystkie kody muszą być skasowane. Złącze 10-stykowe 1. Zmostkować styki „A” i „B” w złączu. 2. Lampka ostrzegawcza wyświetla kody w następujący sposób a) dwie cyfry są reprezentowane przez dwie serie błysków b) pierwsza seria błysków odpowiada dziesiątkom, a druga jednostkom c) w serii dziesiątek i jednostek błysko trwają 1 sekundę i są oddzielone krótkimi pauzami d) serie dziesiątek i serie jednostek odziela pauza; nieco dłuższa pauza oddziela od sibie poszczególne kody e) kod „42” to cztery 1-sekundowe błyski, pauza i dwa 1-sekundowe błyski 3. Policzyć liczbę błysków w każdej serii i zapisać każdy wyemitowany kod. 4. Pierwszym odczytanym kodem będzie kod „12”, który oznacza rozpoczęcie procedury zczytywania. 5. Każdy kod błyskowy będzi epowtórzony trzy razy, po nim będzie wyświetlony następny w kolejności numerycznej. 6. W celu zakonczenia procedury wyłączyć zapłon i usunąc mostek. Złącze 16-stykowe – czynne UWAGA! Do odczyty kodów 4 cyfrowych potrzebny jest czytnik kodów „P”. W starczych modelach można odczytać kody 2 cyfrowe. 1. Zmostkować styki „5” i „6” w złączu. 2. Kody są wyświetlane przez lampkę ostrzegawczą w tai sam sposób jak powyżej, tu również odczytamy pierwszy kod „12” mówiący o rozpoczęciu procedury zczytywania. Kasowanie kodów usterek. Odłączyć ujemny biegun akumulatora na okres co najmniej 30 minut a następnie ponownie go podłączyć. Metoda ta posiada jednak wady. Odłącznie akumulatora powoduje utratę wszystkich wartości adaptacyjnych. Ponowna „nauka” wartości adaptacyjnych wymaga uruchomienia zimnego silnika oraz jazdy z różnymi prędkościami przez około 20 – 30 minut. Silnik należy też pozostawić na biegu jałowym przez około 10 minut. Lepiej kasować kody za pomocą czytnika kodów usterek.
wojtek-u