muzfilmowa.doc

(166 KB) Pobierz
Publikacja z archiwum NPE http://www.zeszyt.pl

Wiedza o kulturze: Muzyka  filmowa

Scenariusz lekcji

 

Temat:  Muzyka  filmowa

 

Cele lekcji: 
-          uczeń potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie muzyki w filmie,
-          potrafi wymienić kompozytorów muzyki filmowej.
 
Metody dydaktyczne: pogadanka, dyskusja, wykład, słuchanie muzyki.

 

Plan lekcji:

 

1.       Czynności organizacyjne.

2.       Zagadka muzyczna jako wstęp do tematu lekcji.

3.       Pogadanka o muzyce filmowej.

4.       Wykład.

5.       Wojciech Kilar jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Przytoczenie cytatów ,wywiadu z tymże kompozytorem.

6.       Słuchanie muzyki filmowej.

 

Szczegółowy plan lekcji:

 

1.       Czynności dydaktyczno- organizacyjne.

 

     2.   Zagadka jako wstęp do tematu lekcji będąca pretekstem do rozpoczęcia

           dyskusji.

 

„ Mission  Impossible”

 

3.Pogadanka o muzyce filmowej ( czemu służy muzyka filmowa ? ).

 

4.Wykład o muzyce filmowej .

 

-          pobudza emocje;

-          wprowadza nastrój;

-          ilustruje zjawiska przyrody, uczucia, stan psychiczny bohaterów ;

-          może być tłem do obrazu, wypełniać „ luki ”;

-          może być promowana przez znanych wokalistów i reklamować w ten sposób film;

-          jest współtwórcą filmu...

 

1.       Wojciech Kilar

 

urodził się w 1932 roku we Lwowie. Ojciec był lekarzem, matka aktorką to też w domu raczej mówiło się o teatrze.

     „  Z domu wyniosłem przekonanie, że sztuka jest w życiu czymś ważnym, a nawet najważniejszym.Myślałem, że praca ojca służy zarabianiu pieniędzy, ale prawdziwy sens ma to, co robi mama .( ... )

W Krośnie ( gdzie przebywał ) moja mam posłała mnie na lekcje fortepianu do pewnej starszej pani, która miała szalenie nabożny stosunek do muzyki. Pamiętam jak podnosiła ręce mówiąc – Bach, Beethoven, dwaj geniusze. Tak zetknąłem się ze słowem- geniusz.

Nie wiedziałem jeszcze co ono oznacza, ale wydawało mi się, że ma w sobie coś boskiego.Oba nazwiska zaczynają się na „ B”,pomyślałem więc, że Bach, Beethoven i Bóg tworzą trójcę. ( ... )

Jednak w dalszym ciągu nie byłem w stanie zrozumieć muzyki i oczywiście

marzyłem tylko, żeby te lekcje muzyki jak najszybciej się skończyły”.

 

 

„ Ziemia obiecana ” – W.Kilar.

 

Z momentem wyjazdu do Rzeszowa zmienił się jego nauczyciel i dzięki niemu stosunek Wojciecha do muzyki. Po wysłuchaniu pewnego koncertu na żywo wspomina :

                           

„ To była moja kolejna fascynacja ( ... ). Myślałem, że ci, którzy tworzą muzykę to istoty nieziemskie, których nie można spotkać, dotknąć, zobaczyć .Wydawało mi się, że kompozytorzy tj.Bach, Beethoven byli jakimś duchami nie z tej ziemi... Jeden leczy ludzi, drugi buduje domy, trzeci szyje, czwarty sprząta ulice, a kompozytor pisze muzykę. Każdy musi w życiu robić to, do czego ma jakieś zdolności i co lubi”.

 

Pytany jak wdał się w przygodę z filmem odpowiada :

 

„ Kino jest częścią naszego życia. Przygoda z nim bywa szansą życiową, wejściem na wyższy poziom artystyczny. Notabene Pan Bóg strzegł, że nie napisałem muzyki do filmów Van Dama ( a byłem krok od tego ), bo popsułbym sobie opinię w Hollywood.Szczęśliwie udało mi się zdobyć marke kompozytora, który pracuje tylko z wielkimi : z Romanem Polańskim, Francisem Fordem Coppolą, Jane Campion .

             

Pewnego dnia o godz. 3 nad ranem zadzwonił do mnie pewien amerykański reżyser z propozycja napisania muzyki : Drakuli ” muzyki.Oczywiście zgodziłem się, ( ... ) bo lubię i cenię właśnie „ kino ”, które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcje, wielkie namiętności etc. a po drugie była to propozycja nie do odrzucenia ”.

 

 

Dracula” – W. Kilar.

 

Pytany, czy muzykę pisze na podstawie scenariusza czy gotowego obrazu odpowiada : „ Producenci przysyłają mi scenariusze tylko w tym celu, żebym mógł się zorientować w charakterze danego filmu, a muzykę piszę na końcu, gdy wszystko jest już gotowe ”.

 

Dalej mówi :

 

„ Ja bardzo rzadko oglądam filmy ze swoja muzyką. Czasem po prostu muszę, gdy producent zaprosi mnie na premierę .W filmach z moją muzyką widzę, że jest ona często wyciszona, usuwana na drugi plan, że reżyserzy nie mogą sobie z nią poradzić .Zawsze żądam od reżyserów dłuższych dwuminutowych odcinków do opracowania, dlatego, że staram się pisać muzykę kształtną ”.

 

„ Pan Tadeusz ”- Polonez – W.Kilar.

 

Kilar można by rzec jest kompozytorem uniwersalnym. Nie ogranicza się do jednego gatunku filmowego, ale ma w swoim dorobku szeroką gamę filmoteki. Są to filmy oparte na literaturze: „ Lalka ”, „ Trędowata ” , „ Ziemia obiecana ” , „ Rodzina Połanieckich ”,  „ Pan Tadeusz ” .Sprawdza się również jako kompozytor muzyki do filmów obyczajowych : „ Bilans kwartalny ” , „ Faustyna ” .Nie brakuje też elementów grozy w „ Drakuli ” i humoru w „ Rejsie ” .

 

„ ... Można powiedzieć, że jestem wesoły i zmysłowy, że cieszę się darem życia. Tego, że trzeba przyjmować wszystko- to, co złe i to, co dobre jako dar Boży, nauczyłem się od mojej żony. To wielki dar, że jestem w stanie cokolwiek przeżywać, że w ogóle jestem ... ”.

 

Słuchanie muzyki filmowej

 

a)         Przykład muzyki ilustrującej zjawisko przyrody: „ W pustyni w w puszczy ” ( Pustynna burza ),
              muz. Krzesimir Dębski,

b)         Przykład muzyki ilustrującej stan psychiczny bohatera : ( pianista gra koncert S.Rachmaninova )

       „ Shine ” , muz. Dawid Hirschfelder,

c)         Przykład muzyki filmu gangsterskiego : „ Ojciec chrzestny ” , muz. Ennio Morricone

d)         Film miłosny „ Zagubione serca ”, muz. Dave Gruzin

e)         A zaczęło się od filmów niemych : „ Raghtime ”  muz.Scot Joplin

f)           Christina Aquilera promująca film : “ Moulin Rouge “

 

 

_____________________

© Grażyna Zaboronek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin