W czasie deszczu dzieci się nudzą.doc

(64 KB) Pobierz
PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

LISTOPAD – GRUPA III

 

 

Barbara Zagórowska

 

W czasie deszczu dzieci się nudzą.

 

 

 

1. Dzień pełen niespodzianek

 

I

 

·         Burza mózgów: „Do czego to potrzebne?” – kubeczki, słomki, starte mydło, cukier, naczynie z wodą

·         Przygoda z opowiadaniem H. Zdzitowieckiej „Bajka mydlana”

·         Ilustracja opowiadania Zdzitowieckiej „Bajka mydlana”

·         Zabawa badawcza „Bańki mydlane”. Zapoznanie ze sposobem przygotowania roztworu do wykonania baniek mydlanych.

·         Zabawa w puszczanie baniek mydlanych

·         Zabawa ruchowa „Opowiadamy ruchami głowy” wg S. Owczarek

II

·         Praca plastyczna: „Stworki –kolorki” – rozdmuchiwanie na kartonie barwnych plam

- Nawiązanie do kolorów baniek mydlanych, przypomnienie nazw barw, jakie w nich można było zobaczyć

- Sytuacja problemowa: „W jaki sposób można stworzyć różne barwy, mając do dyspozycji tylko 3 kolory farb?”. N-el miesza na talerzyku odrobinę farby żółtej i niebieskiej, tworząc różne odcienie zieleni.

- Odgadywanie, jaki kolor da połączenie: żółci i czerwieni, czerwieni i farby niebieskiej.

- Poszukiwanie przez dzieci ciekawych kolorów poprzez połączenie ze sobą farb w różnych proporcjach i mieszanie ich na plastikowych talerzykach.

·         Wykonanie „Stworków –kolorków”

·         Urządzanie galerii stworków -kolorków

 

Cele:

·         Dziecko potrafi wykonać bańki mydlane, uczy się opanowania emocji w razie niepowodzenia

·         Dziecko potrafi działać twórczo

·         Dziecko wykona pracę plastyczną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Słodki dzień

I

 

·         Zapoznanie i zabawa z pląsem pt.: „Leśny pląs na dzień dobry”, na melodię „Jesteśmy jagódki” wg propozycji L.  Bzowskiej (Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, s.58)

·         Zabawa z wierszem J. Bartkowicza „Słodki kucharz”

·         Zagadki słowne „Słodkie zagadki”/cukier, czekolada, herbatniki, pączek, lody/

·         Zabawa twórcza w sferze werbalnej: „Słodkie menu” –układanie własnych przepisów na niezwykłe potrawy

·         Zabawa ruchowa z użyciem piłki,  „Hali –halo” wg propozycji Corneli Nitsch

     (300 gier i zabaw, s.52)

·         Układanie z rozsypanki literowej napisu „Słodki deser” wg wzoru. Naklejanie ułożonego napisu na kartce z narysowanymi produktami. (Wycinanka K)    /6-latki/

·         Odszukiwanie we wkładce i naklejanie na siebie takich samych obrazków, jak te w książkach.  (Pięciolatek, cz.2, s.11)             /5-latki/

·         Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku bawiących się wspólnie dzieci

      (Pięciolatek, cz.2, s.8)  /5-latki/

 

II

 

·         Praca techniczna „Czekoladowe kuleczki”- przygotowanie deseru wg przepisu z książki /obrazków/. Praca w grupach

      - omówienie produktów, określanie ich wielkości, zapoznanie z kolejnością czynności,                zachowanie czystości podczas wykonania

·         Wspólna degustacja przygotowanego deseru

 

Cele:

·         Dziecko potrafi stworzyć przepis na słodką potrawę

·         Dziecko potrafi wykonać czekoladowe kuleczki

·         Dziecko współpracuje w zespole, zachowuje ład i porządek w miejscu pracy

 

 

 

 

3. Moja ulubiona zabawka. Dzień literki „L, l”

                    

I

 

·         Zabawa w teatr zainspirowana wierszem Józefa Ratajczaka „Lalki” –naśladowanie ruchów i zachowań lalek

·         Zabawa ruchowa – „Ciepło-zimno” – dzieci kierując się wskazówkami n-ela , szukają zabawki(lalki) ukrytej w sali.

·         Przygoda z muzyką – „Latawce” wg M. Bogdanowicz, M. Barańska, Od piosenki do literki.

·         Kreślenie literki „L” palcem w powietrzu, na plecach kolegi przy piosence

·         Wprowadzenie małej i wielkiej litery: „L, l” drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego: Lala, Lucyna

·         Określanie pierwszej głoski w słowach, zasygnalizowanie, że głoska „l” jest spółgłoską

·         Podanie innych przykładów słów zaczynających się głoską „l”, kończących się głoską „l” i mających głoskę „l” w środku

·         Zabawa ortofoniczna - „Co robi lala?”

·         Budowa schematu słów: lala, z białych nakrywek. Podział słów na sylaby

·         Budowa modeli słów z czerwonych i niebieskich nakrywek

·         Zabawa ruchowa „Zaczarowane zabawki” –podczas zabawy dzieci będą „zaczarowanymi zabawkami”, każde dz. samo decyduje, jaką zabawką chce być. Na hasło: noc dzieci – „zabawki” ożywają, na hasło: „dzień” –nieruchomieją.

·         Praca w podręczniku

      Otaczanie pętlami wagoników z obrazkami zawierającymi głoskę „L”       /6- latki/

            Zabawa rozwijająca spostrzegawczość –łączenie liniami obrazków przedstawiających          sytuację wcześniejszą i późniejszą. Opowiadanie o nich (Pięciolatek, cz.2, s.9) /5-latki/                   

- „Czyje to sukienki?” –odczytywanie imion na ubraniach

- „Odczytaj wyrazy” – odczytywanie obrazków poprzez wodzenie palcem po pętelkach

·         Zabawa graficzna –rysowanie loków lalko Loli; odczytywanie imion dziewczynek z rysunków, kolorowanie jednej z nich

·         Ćwiczenia w czytaniu tekstu wyrazowo –obrazkowego

·         Zabawa ruchowa: „Nakręcana lalka”

II

·         Zestaw ćwiczeń ruchowych na podst. Muzyki „Nowy rytmy”

·         Zabawa relaksacyjna „Szmaciana lalka” wg D. Megier

·         Pisanie literki „I” po śladzie                   /6-latki/

·         Kolorowanie pionków do gry  według podanego rytmy, granie 

(Pięciolatek, cz.2, s.11)                                 /5-latki/

Cele:

·         Dziecko rozpoznaje mała i wielką, drukowaną i pisaną literę „L, l”

·         Dziecko czyta wyrazy z poznanych liter

·         Dziecko rozwija płynność ruchów z przyrządem i wyczucie przestrzeni

 

 

 

4. Wesołe zabawy na smutny dzień.

 

I

 

·         Zabawa dydaktyczna: „Smutne i wesołe minki”

·         Zabawa z wierszem J. Kulmowej „Smutki” –rozmowa kierowana na podstawie wiersza

·         Zabawa dramowa: „Miny” – robienie min pasujących do zdań

·         Zabawa w parach: „Zgadnij w jakim jestem nastroju?”

·         Zabawa ruchowa do muzyki z balonami: „Wesołe baloniki”

·         Kreślenie literki „L” palcem w powietrzu, na plecach kolegi przy piosence „Latawce” wg M. Bogdanowicz

·         Zabawa: „Kto to?” –połowa grupy zawiązuje oczy chusteczkami. Zadaniem ich jest rozpoznać po dotyku spotkane dziecko.

II

 

·         Praca techniczna: „Cudaczki –rozśmieszaczki” – wykonanie z kolorowego kartonu

·         Scenka sytuacyjna w wykonaniu dzieci „Rozśmieszasz nas” – z wykorzystaniem cudaczków

 

Cele:

·         Dziecko potrafi mimiką twarzy okazać uczucia

·         Dzieci potrafi wykonać pracę plastyczną

·         Dz. Integruje się z grupą, przełamuje wstyd przed występami na forum.

 

 

 

5. W krainie trójkątów.

 

I

 

·         Zagadka dotykowa: „Trójkąt”

·         Rozmowa połączona z działaniem: „Trójkąty” – poznanie charakterystycznych cech figury

·         Zabawa manipulacyjno –konstrukcyjna –układanie wzorów z patyczków

·         Historyjka obrazkowa do wiersza D. Wawiłow Pt. „Trójkątna bajka”

·         Zabawa twórcza układanie własnej trójkątnej bajki i tworzenie do niej trójkątnej ilustracji /praca w grupach/

·         Zabawa „Tańczące figury” –na tacach ułożone są figury geometryczne: koła, kwadraty i trójkąty. Na każdej tacy, inny rodzaj. N-el kolejno wywołuje figury do tańca. Gdy muzyka cichnie, dzieci figury siadają skrzyżnie na podłodze i nieruchomieją. Wtedy n-el wywołuje do tańca inną figurę.

·         Praca z książką – oglądanie trójkątów, przeliczanie ich boków i wierzchołków. Kolorowanie trzech wybranych trójkątów.  ( Sześciolatek, cz.2, s.21)  /5 i 6-latki/

II

 

·         Zapoznanie i zabawa z piosenką „Jesienne czary” M. Staniek

·         Określanie tempa i charakteru melodii piosenki

·         Wyklaskiwanie pierwszej miary taktu w czasie powtórnego słuchania

·         Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu

·         Inscenizacja tekstu piosenki w ustawieniu na obwodzie koła

·         Instrumentalizacja piosenki

Zwrotka pierwsza:

-Po słowach: Pada deszczyk – trzy delikatne uderzenia w bębenek

Po słowach: „O parapet” – 3 uderzenia w drewienka

Po słowach:  „szybkę dzwoni” – trzy uderzenia w trójkąt

Po słowach: „Żeby raźniej było mi” – cisza

Zwrotka druga:

Po słowach: „Wietrzyk wieje” – pocieranie woreczkami foliowymi lub gazetami

Po słowach: „liście tańczą” – gra na grzechotce

W trakcie słów: „Wszystko tu wiruje, bo Jesień czaruje” – wszystkie dzieci cichutko grają razem.

·         Wspólne zaśpiewanie piosenki.

 

 

 

Cele:

·         Dziecko potrafi wskazać trójkąt wśród figur

·         Dziecko rytmicznie porusza się przy muzyce

·         Dziecko wykaże inwencję twórczą w swym działaniu

·         Dziecko zagra na wybranym instrumencie do piosenki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin