PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ
LISTOPAD – GRUPA III
Barbara Zagórowska
W czasie deszczu dzieci się nudzą.
1. Dzień pełen niespodzianek
I
· Burza mózgów: „Do czego to potrzebne?” – kubeczki, słomki, starte mydło, cukier, naczynie z wodą
· Przygoda z opowiadaniem H. Zdzitowieckiej „Bajka mydlana”
· Ilustracja opowiadania Zdzitowieckiej „Bajka mydlana”
· Zabawa badawcza „Bańki mydlane”. Zapoznanie ze sposobem przygotowania roztworu do wykonania baniek mydlanych.
· Zabawa w puszczanie baniek mydlanych
· Zabawa ruchowa „Opowiadamy ruchami głowy” wg S. Owczarek
II
· Praca plastyczna: „Stworki –kolorki” – rozdmuchiwanie na kartonie barwnych plam
- Nawiązanie do kolorów baniek mydlanych, przypomnienie nazw barw, jakie w nich można było zobaczyć
- Sytuacja problemowa: „W jaki sposób można stworzyć różne barwy, mając do dyspozycji tylko 3 kolory farb?”. N-el miesza na talerzyku odrobinę farby żółtej i niebieskiej, tworząc różne odcienie zieleni.
- Odgadywanie, jaki kolor da połączenie: żółci i czerwieni, czerwieni i farby niebieskiej.
- Poszukiwanie przez dzieci ciekawych kolorów poprzez połączenie ze sobą farb w różnych proporcjach i mieszanie ich na plastikowych talerzykach.
· Wykonanie „Stworków –kolorków”
· Urządzanie galerii stworków -kolorków
Cele:
· Dziecko potrafi wykonać bańki mydlane, uczy się opanowania emocji w razie niepowodzenia
· Dziecko potrafi działać twórczo
· Dziecko wykona pracę plastyczną
2. Słodki dzień
· Zapoznanie i zabawa z pląsem pt.: „Leśny pląs na dzień dobry”, na melodię „Jesteśmy jagódki” wg propozycji L. Bzowskiej (Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, s.58)
· Zabawa z wierszem J. Bartkowicza „Słodki kucharz”
· Zagadki słowne „Słodkie zagadki”/cukier, czekolada, herbatniki, pączek, lody/
· Zabawa twórcza w sferze werbalnej: „Słodkie menu” –układanie własnych przepisów na niezwykłe potrawy
· Zabawa ruchowa z użyciem piłki, „Hali –halo” wg propozycji Corneli Nitsch
(300 gier i zabaw, s.52)
· Układanie z rozsypanki literowej napisu „Słodki deser” wg wzoru. Naklejanie ułożonego napisu na kartce z narysowanymi produktami. (Wycinanka K) /6-latki/
· Odszukiwanie we wkładce i naklejanie na siebie takich samych obrazków, jak te w książkach. (Pięciolatek, cz.2, s.11) /5-latki/
· Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku bawiących się wspólnie dzieci
(Pięciolatek, cz.2, s.8) /5-latki/
· Praca techniczna „Czekoladowe kuleczki”- przygotowanie deseru wg przepisu z książki /obrazków/. Praca w grupach
- omówienie produktów, określanie ich wielkości, zapoznanie z kolejnością czynności, zachowanie czystości podczas wykonania
· Wspólna degustacja przygotowanego deseru
· Dziecko potrafi stworzyć przepis na słodką potrawę
· Dziecko potrafi wykonać czekoladowe kuleczki
· Dziecko współpracuje w zespole, zachowuje ład i porządek w miejscu pracy
3. Moja ulubiona zabawka. Dzień literki „L, l”
· Zabawa w teatr zainspirowana wierszem Józefa Ratajczaka „Lalki” –naśladowanie ruchów i zachowań lalek
· Zabawa ruchowa – „Ciepło-zimno” – dzieci kierując się wskazówkami n-ela , szukają zabawki(lalki) ukrytej w sali.
· Przygoda z muzyką – „Latawce” wg M. Bogdanowicz, M. Barańska, Od piosenki do literki.
· Kreślenie literki „L” palcem w powietrzu, na plecach kolegi przy piosence
· Wprowadzenie małej i wielkiej litery: „L, l” drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego: Lala, Lucyna
· Określanie pierwszej głoski w słowach, zasygnalizowanie, że głoska „l” jest spółgłoską
· Podanie innych przykładów słów zaczynających się głoską „l”, kończących się głoską „l” i mających głoskę „l” w środku
· Zabawa ortofoniczna - „Co robi lala?”
· Budowa schematu słów: lala, z białych nakrywek. Podział słów na sylaby
· Budowa modeli słów z czerwonych i niebieskich nakrywek
· Zabawa ruchowa „Zaczarowane zabawki” –podczas zabawy dzieci będą „zaczarowanymi zabawkami”, każde dz. samo decyduje, jaką zabawką chce być. Na hasło: noc dzieci – „zabawki” ożywają, na hasło: „dzień” –nieruchomieją.
· Praca w podręczniku
Otaczanie pętlami wagoników z obrazkami zawierającymi głoskę „L” /6- latki/
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość –łączenie liniami obrazków przedstawiających sytuację wcześniejszą i późniejszą. Opowiadanie o nich (Pięciolatek, cz.2, s.9) /5-latki/
- „Czyje to sukienki?” –odczytywanie imion na ubraniach
- „Odczytaj wyrazy” – odczytywanie obrazków poprzez wodzenie palcem po pętelkach
· Zabawa graficzna –rysowanie loków lalko Loli; odczytywanie imion dziewczynek z rysunków, kolorowanie jednej z nich
· Ćwiczenia w czytaniu tekstu wyrazowo –obrazkowego
· Zabawa ruchowa: „Nakręcana lalka”
· Zestaw ćwiczeń ruchowych na podst. Muzyki „Nowy rytmy”
· Zabawa relaksacyjna „Szmaciana lalka” wg D. Megier
· Pisanie literki „I” po śladzie /6-latki/
· Kolorowanie pionków do gry według podanego rytmy, granie
(Pięciolatek, cz.2, s.11) /5-latki/
· Dziecko rozpoznaje mała i wielką, drukowaną i pisaną literę „L, l”
· Dziecko czyta wyrazy z poznanych liter
· Dziecko rozwija płynność ruchów z przyrządem i wyczucie przestrzeni
4. Wesołe zabawy na smutny dzień.
· Zabawa dydaktyczna: „Smutne i wesołe minki”
· Zabawa z wierszem J. Kulmowej „Smutki” –rozmowa kierowana na podstawie wiersza
· Zabawa dramowa: „Miny” – robienie min pasujących do zdań
· Zabawa w parach: „Zgadnij w jakim jestem nastroju?”
· Zabawa ruchowa do muzyki z balonami: „Wesołe baloniki”
· Kreślenie literki „L” palcem w powietrzu, na plecach kolegi przy piosence „Latawce” wg M. Bogdanowicz
· Zabawa: „Kto to?” –połowa grupy zawiązuje oczy chusteczkami. Zadaniem ich jest rozpoznać po dotyku spotkane dziecko.
· Praca techniczna: „Cudaczki –rozśmieszaczki” – wykonanie z kolorowego kartonu
· Scenka sytuacyjna w wykonaniu dzieci „Rozśmieszasz nas” – z wykorzystaniem cudaczków
· Dziecko potrafi mimiką twarzy okazać uczucia
· Dzieci potrafi wykonać pracę plastyczną
· Dz. Integruje się z grupą, przełamuje wstyd przed występami na forum.
5. W krainie trójkątów.
· Zagadka dotykowa: „Trójkąt”
· Rozmowa połączona z działaniem: „Trójkąty” – poznanie charakterystycznych cech figury
· Zabawa manipulacyjno –konstrukcyjna –układanie wzorów z patyczków
· Historyjka obrazkowa do wiersza D. Wawiłow Pt. „Trójkątna bajka”
· Zabawa twórcza –układanie własnej trójkątnej bajki i tworzenie do niej trójkątnej ilustracji /praca w grupach/
· Zabawa „Tańczące figury” –na tacach ułożone są figury geometryczne: koła, kwadraty i trójkąty. Na każdej tacy, inny rodzaj. N-el kolejno wywołuje figury do tańca. Gdy muzyka cichnie, dzieci figury siadają skrzyżnie na podłodze i nieruchomieją. Wtedy n-el wywołuje do tańca inną figurę.
· Praca z książką – oglądanie trójkątów, przeliczanie ich boków i wierzchołków. Kolorowanie trzech wybranych trójkątów. ( Sześciolatek, cz.2, s.21) /5 i 6-latki/
· Zapoznanie i zabawa z piosenką „Jesienne czary” M. Staniek
· Określanie tempa i charakteru melodii piosenki
· Wyklaskiwanie pierwszej miary taktu w czasie powtórnego słuchania
· Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu
· Inscenizacja tekstu piosenki w ustawieniu na obwodzie koła
· Instrumentalizacja piosenki
Zwrotka pierwsza:
-Po słowach: Pada deszczyk – trzy delikatne uderzenia w bębenek
Po słowach: „O parapet” – 3 uderzenia w drewienka
Po słowach: „szybkę dzwoni” – trzy uderzenia w trójkąt
Po słowach: „Żeby raźniej było mi” – cisza
Zwrotka druga:
Po słowach: „Wietrzyk wieje” – pocieranie woreczkami foliowymi lub gazetami
Po słowach: „liście tańczą” – gra na grzechotce
W trakcie słów: „Wszystko tu wiruje, bo Jesień czaruje” – wszystkie dzieci cichutko grają razem.
· Wspólne zaśpiewanie piosenki.
· Dziecko potrafi wskazać trójkąt wśród figur
· Dziecko rytmicznie porusza się przy muzyce
· Dziecko wykaże inwencję twórczą w swym działaniu
· Dziecko zagra na wybranym instrumencie do piosenki
beazyt