9
KONKURS HISTORYCZNY
DLA
UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Eliminacje Wojewódzkie
Gratulujemy Ci zakwalifikowania się do Eliminacji Wojewódzkich Konkursu Historycznego!
Informacje dla Uczestnika
Życzymy Ci powodzenia
Organizatorzy
1. O jakich wydarzeniach z historii Polski mowa jest w tekście Mazurka Dąbrowskiego? Wymień 2 takie wydarzenia (2 pkt)
a) ...............................................................................................................................
b) ...............................................................................................................................
2. Obok wymienionych źródeł historycznych dopisz ich określenia z klasyfikacji źródeł : źródło materialne, pisane prywatne, pisane urzędowe, ikonograficzne, kartograficzne, archeologiczne. (5 pkt)
a) „Kronika” Jana Długosza - ...................................
b) Tekst Konstytucji 3 maja - ..................................
c) Przedmioty z grobowca z osady w Biskupinie - .........................................
d) Katedra w Łomży - .......................................................
e) Mapa Rzeczpospolitej w XVII wieku - ........................................
3. Do podanych władców Polski dopisz po 1 wydarzeniu, które jest z nimi związane według wzoru: Mieszko I – np. Chrzest Polski (6 pkt)
a) Bolesław Krzywousty - ...............................................................................................
b) Kazimierz Wielki - ......................................................................................................
c) Władysław Jagiełło - ...................................................................................................
d) Zygmunt Stary - ...........................................................................................................
e) Zygmunt III Waza - .....................................................................................................
f) Jan III Sobieski - ...........................................................................................................
4. Obok ilustracji ukazujących życie ludzie w różnych epokach i cywilizacjach dopisz nich nazwy. Wybierz spośród podanych (6 pkt)
……………………………..
…………………………...........
………………………….... ……………………………
………………………… …………………………………….
5. Zapisz podane wydarzenia w kolejności chronologicznej wpisując nr 1 obok najdawniejszego (7 pkt)
a) budowle naśladujące antyczne świątynie i budynki użyteczności publicznej, oszczędne zdobnictwo, kolumnady w porządkach doryckim, jońskim i korynckim; budynki otoczone ogrodami naśladującymi naturalne lasy, zagajniki
......................................................................................
b) duże wysokie budowle wznoszone z cegły, mury wsparte przyporami , duże wąskie okna zakończone ostrołukiem, sklepienia krzyżowe lub krzyżowo – żebrowe
..........................................................................................
c) kościoły , pałace i siedziby magnatów bogato zdobione, kopuły, asymetria, polskie budowle oparte na wzorach włoskich i francuskich, wokół budowli ogrody kwiatowe przypominające wzorzyste dywany
.........................................................................................
A) kultura szlachecka w XVII wiecznej Polsce
B) osada obronna w średniowieczu
C) uprzywilejowana warstwa społeczna w dawnej Polsce
D) pomocnik średniowiecznego rycerza
E) sposób zorganizowania się społeczeństwa średniowiecznego
F) najważniejszy organ władzy ustawodawczej w Rzeczpospolitej Obojga Narodów
G) okres w kulturze europejskiej nawiązujący do starożytności
.............................................................................................
................................................................................................
...............................................................................................
9. Uzupełnij tekst z lukami dotyczący XIX wieku. Każda luka to jeden wyraz do wstawienia. (7 pkt)
Początek XIX wieku to okres wojen napoleońskich. Polacy walczyli u boku Napoleona cesarza ............................. . Powstało nieduże państwo polskie z ziem zaborów pruskiego i austriackiego – Księstwo .................................. Wojny napoleońskie zakończyły się klęską Napoleona i kongresem ................................. . Car Aleksander I został także królem Królestwa ................................. . Car nadał Polakom konstytucję , której jednak nie przestrzegał, co było jedną z przyczyn wybuchu powstania ................................ Ponad 30 lat później wybuchło powstanie .................................... Bezpośrednią przyczyną tego powstania była ......... .......... czyli nadzwyczajny pobór do wojska rosyjskiego.
10. Uzupełnij uproszczone drzewo genealogiczne Jagiellonów (4 pkt)
Władysław II Jagiełło
Władysław Warneńczyk ....................... ....................................
Jan Olbracht Aleksander ...................................
Zygmunt ..........................
11. Obok każdej z 3 mapek dopisz wydarzenie z historii Polski, które mapka Twoim zdaniem ukazuje (3 pkt)
..…………………………………………
……………………………………….
…............................................................
12. Dopisz po 1 osiągnięciu lub dziele do postaci (5 pkt)
13. Dopisz daty do wydarzeń , a wydarzenia do dat (8 pkt)
14. Przeczytaj uważnie fragment tekstów źródłowych i odpowiedz na pytania pod tekstem:
„Niemiecko – radziecki układ o nieagresji i współpracy tzw. Pakt Ribbbentrop – Mołotow
23 sierpnia 1939 r.
Tajny protokół dodatkowy (…)
Z okazji podpisania paktu o nieagresji (...) pełnomocnicy obydwu stron poruszyli w ściśle poufnej rozmowie sprawę rozgraniczenia stref interesów obydwu stron w Europie Wschodniej. Rezultaty rozmów są następujące:
[...] 2. W wypadku terytorialno – politycznych przeobrażeń na terenach należących do Polski; strefy interesów (obydwu stron) zostaną rozgraniczone w przybliżeniu wzdłuż: Narwi, Wisły i Sanu.
Kwestie czy dla interesów obydwu Stron wyda się pożądane utrzymanie niezależnego państwa polskiego oraz jak przebiegać będą granice tego państwa, mogą zostać definitywne wyjaśnione dopiero w miarę dalszego rozwoju sytuacji politycznej (...)”
· Jakie państwa reprezentowali podpisujący pakt? (2 pkt)
Joachim von Ribbentrop - ..............................................................
Wiaczesław Mołotow - ..................................................................
· Podaj 1 z wydarzeń historycznych będących konsekwencją podpisania paktu Ribbentrop – Mołotow (1 pkt)
Wydarzenie : .................................................................................................................................
....................................................................................................................................
Relacje Polaków wywiezionych (deportowanych) w głąb ZSRR – 1940/1941
„(...) 10 lutego 1940 r. funkcjonariusze NKWD wpadli do domu z bronią i sztyletami. Zaczęli niszczyć obrazy świętych, łamali meble, wyzywali od polskiej burżuazji, szukając broni zrywali nawet podłogę, opróżniali szafy, niszczyli łóżka.
Pozwolili zabrać trochę odzieży i tylko 5 kg mąki na 5 osób. (...)
Ja zostałem wywieziony wraz z całą rodziną do obwodu archangielskiego, gdzie pomimo wytężonej pracy , do której byłem zmuszony, nie mogłem wraz z rodziną żyć , ani nawet wegetować. W tymże miesiącu straciłem ojca, który umarł na skutek pomieszania zmysłów i dwoje dzieci z głodu. (...)
10 luty. Była noc, godzina 1-s...
zdjeciaklasy3e