historia7.doc

(986 KB) Pobierz

9

 

 

 

KONKURS HISTORYCZNY

DLA

UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

 

Eliminacje Wojewódzkie

 

 

 

 

 

Gratulujemy Ci zakwalifikowania się do Eliminacji Wojewódzkich Konkursu Historycznego!

 

 

 

 

 

 

Informacje dla Uczestnika

 

  1. Przed Tobą test składający się z 20 pytań o różnym stopniu trudności
  2. Odpowiedzi na pytania będziesz udzielał w teście
  3. Przeczytaj uważnie polecenia, zastanów się i dopiero wtedy udzielaj odpowiedzi
  4. Pisz czytelnie długopisem lub piórem
  5. Nie używaj korektora, błędne odpowiedzi przekreśl i obok napisz poprawne
  6. Na rozwiązanie testu masz 90 minut
  7. Obok każdego zadania masz podaną liczbę pkt, którą możesz uzyskać za poprawne jego rozwiązanie

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Życzymy Ci powodzenia

 

 

                                                                   Organizatorzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      O jakich wydarzeniach z historii Polski mowa jest w tekście Mazurka Dąbrowskiego? Wymień 2 takie wydarzenia      (2 pkt)

a)      ...............................................................................................................................

b)     ...............................................................................................................................

 

2.      Obok wymienionych źródeł historycznych dopisz ich określenia z klasyfikacji źródeł : źródło materialne, pisane prywatne, pisane urzędowe, ikonograficzne, kartograficzne, archeologiczne.             (5 pkt)

a)      „Kronika” Jana Długosza - ...................................

b)     Tekst Konstytucji 3 maja - ..................................

c)      Przedmioty z grobowca z osady w Biskupinie - .........................................

d)     Katedra w Łomży - .......................................................

e)      Mapa Rzeczpospolitej w XVII wieku - ........................................

 

 

3.      Do podanych władców Polski dopisz po 1 wydarzeniu, które jest z nimi związane  według wzoru:    Mieszko I – np. Chrzest Polski         (6 pkt)

a)      Bolesław Krzywousty - ...............................................................................................

b)     Kazimierz Wielki - ......................................................................................................

c)      Władysław Jagiełło - ...................................................................................................

d)     Zygmunt Stary - ...........................................................................................................

e)      Zygmunt III Waza - .....................................................................................................

f)       Jan III Sobieski - ...........................................................................................................

 

 

4. Obok ilustracji ukazujących życie ludzie w różnych epokach i cywilizacjach dopisz nich nazwy. Wybierz spośród podanych    (6 pkt)

  • Starożytny Egipt
  • Starożytna Grecja
  • Średniowiecze
  • Renesans
  • XVII wiek


  • XIX wiek



……………………………..

 

…………………………...........

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…………………………....                                          ……………………………

 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…………………………                                          …………………………………….

 

5.      Zapisz podane wydarzenia w kolejności chronologicznej wpisując nr 1 obok najdawniejszego    (7 pkt)

    • potop szwedzki   .................
    • zjazd w Gnieźnie - .................
    • unia lubelska - ...................
    • powstanie listopadowe - ........................
    • statut Bolesława Krzywoustego - .................
    • bitwa pod Grunwaldem - ..............
    • III rozbiór Polski - .............

 

  1. Obok podanych cech budowli w określonym stylu architektonicznym dopisz nazwę tego stylu        (3 pkt)

a)      budowle naśladujące antyczne świątynie i budynki użyteczności publicznej, oszczędne zdobnictwo, kolumnady  w porządkach doryckim, jońskim i korynckim; budynki otoczone ogrodami naśladującymi naturalne lasy, zagajniki

......................................................................................

b)     duże wysokie budowle wznoszone z cegły, mury wsparte przyporami , duże wąskie okna zakończone ostrołukiem, sklepienia krzyżowe lub krzyżowo – żebrowe

..........................................................................................

c)      kościoły , pałace i siedziby magnatów  bogato zdobione, kopuły, asymetria, polskie budowle oparte na wzorach włoskich i francuskich, wokół budowli ogrody kwiatowe  przypominające wzorzyste dywany

.........................................................................................

 

  1. Dopasuj wyjaśnienia do podanych terminów historycznych   (6 pkt)
  • gród   .............
  • giermek    ..........
  • szlachta    ..........
  • sejm walny .........
  • renesans  ..........
  • system feudalny  .............

 

A) kultura szlachecka w XVII wiecznej Polsce

B) osada obronna w średniowieczu

C) uprzywilejowana warstwa społeczna w dawnej Polsce

D) pomocnik średniowiecznego rycerza

E) sposób zorganizowania się społeczeństwa średniowiecznego

F) najważniejszy organ władzy ustawodawczej w Rzeczpospolitej Obojga Narodów

G) okres w kulturze europejskiej nawiązujący do starożytności

 

  1. O którym z władców lub dowódców polskich mowa?       (6 pkt)

 

  • Słynny dowódca polski z okresu walk ze Szwedami

.............................................................................................

  • Władca polski, przyjmował  cesarza Ottona III w Gnieźnie, koronował się 25 lat później

................................................................................................

  • Ostatni z Jagiellonów, doprowadził do ostatecznego połączenia Polski z Litwą

................................................................................................

  • Za panowania tego króla doszło do 3 rozbiorów Polski

................................................................................................

  • Dowódca polski w bitwie z Turkami pod Chocimiem

...............................................................................................

  • Król polski, zjednoczył Polskę po okresie rozbicia dzielnicowego

................................................................................................

 

9.      Uzupełnij  tekst z lukami dotyczący XIX wieku. Każda luka to jeden wyraz do wstawienia.      (7 pkt)

 

Początek XIX wieku to okres wojen napoleońskich. Polacy walczyli u boku Napoleona cesarza ............................. . Powstało nieduże państwo polskie z  ziem zaborów pruskiego i austriackiego – Księstwo .................................. Wojny napoleońskie  zakończyły się klęską Napoleona  i  kongresem ................................. . Car Aleksander I został także królem Królestwa ................................. . Car nadał Polakom konstytucję , której jednak nie przestrzegał, co było jedną z przyczyn wybuchu powstania ................................ Ponad 30 lat później wybuchło powstanie  .................................... Bezpośrednią przyczyną tego powstania była ......... ..........  czyli nadzwyczajny pobór do wojska rosyjskiego. 

 

10. Uzupełnij uproszczone drzewo genealogiczne Jagiellonów (4 pkt)

 

         Władysław II  Jagiełło





 





Władysław Warneńczyk            ....................... ....................................



 

                           

                           Jan Olbracht          Aleksander              ...................................



 

 

                                                                                       Zygmunt   ..........................

 

11. 

Obok  każdej z 3 mapek dopisz wydarzenie z historii Polski, które mapka Twoim zdaniem ukazuje (3 pkt)

 

..…………………………………………                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



……………………………………….

 



…............................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.  Dopisz po 1 osiągnięciu lub dziele do postaci    (5 pkt)

 

  • Maria Skłodowska – Curie - ...........................................................................................
  • Tomasz Edison - ..............................................................................................................
  • Henryk Sienkiewicz - .....................................................................................................
  • Ludwik Pasteur - ...........................................................................................................
  • Jan Matejko - .................................................................................................................

 

13.  Dopisz daty do wydarzeń , a wydarzenia do dat    (8 pkt)

  • początek reformacji w Europie  - .........................................................................
  • 1569 - ....................................................................................................................
  • odsiecz wiedeńska - ................................................................................................
  • 1795 r.  - .................................................................................................................
  • wybuch I wojny światowej - ....................................................................................
  • 1918 - ......................................................................................................................
  • zajęcie przez ZSRR wschodnich obszarów II Rzeczpospolitej - .............................
  • 1944 - ........................................................................................................................

 

14. Przeczytaj uważnie  fragment tekstów  źródłowych i odpowiedz na pytania pod tekstem:

 

„Niemiecko – radziecki układ o nieagresji i współpracy tzw. Pakt Ribbbentrop – Mołotow

23 sierpnia 1939 r.

Tajny protokół dodatkowy (…)

Z okazji podpisania paktu o nieagresji (...) pełnomocnicy  obydwu stron poruszyli w ściśle poufnej rozmowie sprawę rozgraniczenia stref interesów  obydwu stron  w Europie Wschodniej. Rezultaty rozmów są następujące:

[...] 2. W   wypadku  terytorialno – politycznych przeobrażeń na terenach należących do Polski; strefy interesów (obydwu stron) zostaną rozgraniczone w przybliżeniu wzdłuż:  Narwi, Wisły i Sanu.

Kwestie czy dla  interesów obydwu Stron  wyda się pożądane utrzymanie niezależnego państwa polskiego oraz jak przebiegać będą  granice tego państwa, mogą zostać definitywne wyjaśnione dopiero w miarę dalszego rozwoju sytuacji politycznej (...)”

 

·         Jakie państwa reprezentowali podpisujący pakt? (2 pkt)

Joachim von Ribbentrop - ..............................................................

Wiaczesław Mołotow - ..................................................................

·         Podaj 1  z wydarzeń historycznych będących konsekwencją podpisania paktu Ribbentrop – Mołotow (1 pkt)

Wydarzenie :  .................................................................................................................................

....................................................................................................................................

 

  1. Przeczytaj uważnie tekst historyczny i odpowiedz na pytania pod tekstem

 

Relacje Polaków wywiezionych (deportowanych) w głąb ZSRR – 1940/1941

„(...) 10 lutego 1940 r. funkcjonariusze NKWD wpadli do domu z bronią i sztyletami. Zaczęli niszczyć obrazy świętych, łamali meble, wyzywali od polskiej burżuazji, szukając broni zrywali nawet podłogę, opróżniali szafy, niszczyli łóżka.

Pozwolili zabrać trochę odzieży i tylko 5 kg mąki na 5 osób. (...)

Ja zostałem wywieziony wraz z całą rodziną do obwodu archangielskiego, gdzie pomimo wytężonej pracy , do której byłem zmuszony, nie mogłem wraz z rodziną żyć , ani nawet wegetować. W tymże miesiącu straciłem ojca, który umarł na skutek pomieszania zmysłów i dwoje dzieci z głodu. (...)

10 luty. Była noc, godzina 1-s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin