Scenariusz zajęć zintegrowanych dla III klasy szkoły podstawowej (3 godz.)
Krąg tematyczny: Nasze lektury
Temat: Przeprowadzamy konferencję prasową z Anarukiem bohaterem lektury pt. „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”
Cele ogólne:
· doskonalenie umiejętności konstruowania i poprawnego zapisywania pytań
· kształcenie umiejętności komunikatywnego przeprowadzenia rozmowy
· wykorzystanie podczas generowania pytań wiedzy zaczerpniętej z lektury
· rozwijanie twórczego myślenia poprzez tworzenie skojarzeń słownych oraz konstruowanie oryginalnych pytań
· rozszerzenie umiejętności matematycznych poprzez liczenie sposobem Eskimosów
· doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
· rozwijanie zdolności plastycznych poprzez tworzenie pracy zbiorowej na dużym formacie (rolka tapety)
Cele szczegółowe:
Uczeń:
· potrafi poprawnie skonstruować i zapisać pytania do Anaruka wykorzystując wiedzę zaczerpniętą z lektury
· poprawnie przeprowadza rozmowę (wywiad)
· tworzy różnorodne skojarzenia słowne
· potrafi wykonać proste obliczenia sposobem Eskimosów
· rozwiązuje zadania z treścią
· potrafi współpracować w grupie podczas tworzenia pracy plastycznej
Metody: drama, oglądowe, aktywizujące (twórcze rozwiązywanie problemów)
Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne: Karteczki z wydrukowanymi wyrazami, tekst lektury, akcesoria dla Anaruka np. futrzana czapka, „mikrofon”, zeszyty.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na tworzenie skojarzeń.
Dzieci losują przygotowanie w pudełeczku karteczki, po przeczytaniu tworzą słownie skojarzenia.
Przygotowane wyrazy to: Grenlandia, śnieżyca, igloo, foki, mróz, futro, kry, chłopiec, niedźwiedź, polarny, ryby, sople, polowanie, biel.
Zadaniem dzieci jest stworzenie skojarzenia np. gdy wylosuje wyrazy futro i polowanie, może stworzyć skojarzenie: „Gdy jest zimno na polowanie trzeba zabrać futro” lub „Niekiedy poluje się w celu uzyskania futra”.
2. Burza pytań – tworzenie pytań do Anaruka i zapisanie ich w zeszycie.
3. Konferencja prasowa z Anarukiem.
Jedno dziecko gra rolę dziennikarza a drugie Anaruka. Rozmowa przebiega według przygotowanych pytań.
4. Liczenie sposobem Eskimosów.
Dzieci siadają w kole i nauczycielka zadaje im pytania np. „Jaką liczbę przedstawia drugi palec u nogi pierwszego człowieka”, lub „Ile to będzie trzeci palec u drugiej ręki drugiego człowieka”. Z trzecioklasistami można w ten sposób liczyć do stu.
5. Rozwiązywania zadań tekstowych związanych z tematyką polarną.
6. Rysowanie krajobrazu polarnego na rozwiniętej rolce tapety.
Pracuje cała grupa jednocześnie. Rolka jest rozwinięta na dywanie, dzieci siadają naprzeciwko siebie i tworzą zbiorową kompozycją o dużym formacie.
Do rysowania można wykorzystać: kredki, pisaki, pastele, kredę.
7. Podsumowanie zajęć.
Uwagi własne:
Lekcja ta odbyła się jako kolejna w kręgu tematycznym poświęconym opracowaniu lektury pt.: „Anaruk chłopiec z Grenlandii”. Miała miejsce po zrealizowaniu tematów dotyczących: opisywania krajobrazu Grenlandii, omówieniu ciekawych wydarzeń, ustaleniu odpowiedzi na pytanie: „Jakimi ludźmi są Eskimosi?”
Po przeczytaniu lektury dzieci oceniły ją jako mało ciekawą, lecz zmieniły zdanie po przeprowadzeniu lekcji, która w ciekawy, wręcz zabawowy sposób pozwoliła na zdobycie i poszerzenie informacji o życiu ludzi na Grenlandii.
Krystyna Gąszczyk
Szkoła Podstawowa nr 8 w Policach
daga1229