TEMAT TYGODNIA: Zimą bywa wesoło
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci na temat zmian zachodzących w okresie zimy. Ćwiczenie oddechowe - dmuchanie w waciki zawieszone na nitkach. Wyliczanki "Stary Roch siał groch", "W poniedziałek, wtorek, szyła baba worek", "Siała baba mak", łączenie ruchu z rytmicznym wypowiadaniem tekstu.
- ćwiczenie umiejętności operowania oddechem- doskonalenie poczucia rytmu
- dziecko potrafi wykonać głęboki wdech i wydech- dziecko zna wyliczanki
Porównywanie rysunków przedstawiających ten sam krajobraz górski o różnych porach roku. Na każdym z rysunków znajdują się postacie przedstawiające sporty i zabawy charakterystyczne dla danej pory roku. Zimowe zakładki - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje wycięty z tektury prostokąt 15cm x 5cm oraz elementy o różnych kształtach (kółka, kolorowe paski, trójkąty, elementy tworzące bałwanki, choinki).
- rozwijanie mowy- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- doskonalenie wyobraźni
- dziecko opowiada co widzi- dziecko wymyśla ciekawe zbiory
Zabawy w sali gimnastycznej z wykorzystaniem różnych sprzętów. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw w sali gimnastycznej
- dziecko chętnie wykorzystuje różne przybory podczas zabaw pod kierunkiem nauczyciela
WTOREK
Manipulowanie modeliną. Nadawanie jej dowolnych kształtów. Rozpoznawanie głosów przyrody z kasety magnetofonowej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [026].
-doskonalenie sprawności manualnych
-dziecko nadaje ciekawe kształty modelinie
Nauka piosenki B. Forma Głodny zajączek. Omówienie jej budowy, utrwalenie pojęć: refren, zwrotka. Zaznaczanie pierwszej miary taktu. Wykonanie piosenki z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych.Porównywanie ilustracji przedstawiających ten sam krajobraz oraz postacie w sytuacjach charakterystycznych dla danej pory roku.
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez naukę nowych piosenek- kształcenie umiejętności wypowiedzi na ustalony temat
- dziecko zna na pamięć pierwszą zwrotkę nowej piosenki- dziecko dostrzega szczgółowe elementy na ilustracji
Zabawy na śniegu w przedszkolnym ogrodzie. Zjazdy na plastikowych "jabłkach" i sankach. Spacery po głębokich śladach za nauczycielką. Odbijanie dłoni i całych postaci w śniegu. Formowanie średniej wielkości kul i tworzenie z nich "śniegowego smoka".
- rozumienie znaczenia dla organizmu częstego przebywania na świeżym powietrzu
- dziecko wie, że zabawy na świeżym powietrzu wpływają korzystnie na jego zdrowie
ŚRODA
Zabawa uspokakjająca Dotknij części ciała o których mówię. Nauczyielka wymienia określone części ciała, dzieci delikatnie dotykają miejsc o których mowa. Zabawy małymi gumowymi piłaczkami w sali gimnastycznej (rzuty, toczenie, odbijanie o podłogę).
-doskonalenie sprawności ruchowej- orientacja w schemacie własnego ciała
- dziecko sprawnie manipuluje piłeczką- dziecko prawidłowo wskazuje części ciała
Teatrzyk cieni Kogo, co widzimy. Nauczycielka przygotowuje sylwety różnych znanych dzieciom zwierząt, ptaków, postaci na sankach, nartach, snowbordzie. Rzuca cień wybranej sylwety, a dzieci odpowiadają kto lub co to jest. Dzieci otrzymują koperty z sylwetami odpowiadającymi sylwetom w teatrzyku cieni. Każda sylweta pocięta jest na 4-5 części. Dzieci składają ją w całość, naklejają na kolorowe kartki brystolu. Sylwety mogą uzupełnić dowolnym elementem i kredkami.
- ćwiczenie syntezy wzrokowej
- dziecko łączy elementy w całość
Towarzyszenie nauczycielce podczas naprawy zabawek.
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
- dziecko wie, że każde uszkodzenie zabawki należy zgłosić
CZWARTEK
Zabawa ruchowa Jazda na sankach. Zabawy ruchowe ze śpiewem.
- wyrabianie umiejętności współdziałania- ćwiczenie mięśni rąk i nóg
-dziecko wie, że podczas zabawy musi współdziałać z pozostałymi dziećmi z zespołu- dziecko stara się "ciągnąć sanki"
Ptaki - zabawa matematyczna.
- ćwiczenie tworzenia zbiorów składających się z trzech elementów- ćwiczenie aparatu słuchu
-dziecko wybiera trzy jednakowe ptaki- dziecko rozpoznaje głosy ptaków
Zabawy w ogrodzie. Lepienie kul śniegowych. Wykonanie okręgu z małych kul. Udeptanie śniegu w środku okręgu. Celownie do jego środka z ustalonej przez prowadzącą odległości.
- zachęcanie do korzystania z uciech zimy
- dziecko wie, że zabawy na świeżym powietrzu służą zdrowiu
PIĄTEK
Zabawy koralikami. Segregowanie według koloru, kształtu. Nawlekanie na żyłkę według własnych pomysłów. Zabawy integracyjne z dziećmi z grupy starszaków.
- doskonalenie sprawności manualnych
-dziecko cierpliwie nawleka koraliki
Czytanie opowiadania L. Muszalska: Bajka o miesiącu lutym. Zabawa ruchowa Zdobywamy szczyt lodowca.
-wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie- słuchanie w skupieniu opowiadania nauczycielki
-dziecko odpowiada na pytania nauczycielki- dziecko poznało nazwę nowego miesiąca
Ćwiczenie oddechowe Mączne obrazki.
- rozwijanie aparatu oddechowego
- dziecko delikatnie dmucha w mąkę- dziecko próbuje nazwać swoje obrazy
bib9