1. Działanie rynku, jak kształtuje się cena rynkowa?
Rynek to:
· instytucja umożliwiająca wymianę dóbr, usług i czynników wytwórczych;
· zespół mechanizmów umożliwiający kontakt producentów z konsumentami;
· miejsce, gdzie spotykają się kupujący i sprzedający w celu dokonania transakcji;
· całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają; na rynku konkurencyjnym dokonuje się ustalenia ceny oraz ilości dóbr;
· określona zbiorowość podmiotów gospodarujących zainteresowanych dokonywaniem operacji kupna-sprzedaży określonych dóbr, wartości lub usług; część zbiorowości reprezentuje podaż zaś część popyt; przeciwstawienie się popytu i podaży w określonym miejscu oraz czasie prowadzi do ustalenia ceny wartości będącej przedmiotem obrotu – sprawia to, iż dochodzą do skutku transakcje kupna sprzedaży;
· rynek poprzez grę popytu i podaż dokonuje obiektywnej wyceny poszczególnych towarów, ustalając ich wartość wymienną, czyli cenę.
I. Wg rodzaju dóbr będących przedmiotem obrotu (wg przedmiotu wymiany)
· rynek towarów
o rynek dóbr konsumpcyjnych
o rynek dóbr przemysłowych;
· rynek usług - obejmuje dobra, które są konsumowane w trakcie ich produkcji;
· rynek finansowy - obejmuje obrót pieniądzem, środkami dewizowymi, akcjami, obligacjami, instrumentami pochodnymi, ubezpieczeniami;
· rynek czynników produkcji (ziemi, pracy, kapitału).
II. Wg zasięgu geograficznego (zasięgu działania)
· lokalny - w bezpośrednim otoczeniu klienta;
· regionalny - do kontaktów między klientem a dostawcami dochodzi na większym terenie, np. powiatu, województwa;
· narodowy (krajowy) - funkcjonuje w obrębie państwa;
· międzynarodowy - prowadzone są transakcje pomiędzy przynajmniej dwoma państwami;
· światowy - wymian dóbr i usług na obszarze całego świata.
III. Wg głównych miejsc produkcji i konsumpcji
· rynek pierwotny - główne miejsca produkcji;
· rynek centralny – główne miejsce obrotu i konsumpcji.
IV. Wg relacji popytu do podaży
· rynek nabywcy (popyt < podaż, kupujący wybiera najkorzystniejszą dla siebie ofertę);
· rynek sprzedawcy (popyt > podaż, sprzedawcy dyktują warunki, gdyż potrzeby nabywców są niezaspokojone).
V. Wg swobody dokonywania transakcji na rynku
· rynek wolny – swoboda obrotu, podjęcia działalności, minimalizacja ograniczeń dostępu do poszczególnych rynków międzynarodowych;
· rynek reglamentowany;
· szary rynek - posiadanie reglamentowanych dóbr jest legalne, ale obrót nimi poza wyznaczonym systemem reglamentacji jest zakazany;
· czarny rynek - obrót wartościami, których posiadanie jest nielegalne lub ograniczone do pewnych organizacji, zakazany jest także obrót tymi wartościami.
VI. Wg zorganizowania rynków
· rynki formalne;
· rynki formalne ułomne;
· rynki nieformalne.
VII. Wg kryterium skali lub wielkości transakcji
· hurtowy;
· detaliczny (półhurt).
VIII. Wg charakteru transakcji handlowej
· dóbr i usług
o produkcyjny - rynek elementów służących do dalszej produkcji (np. maszyn, urządzeń) lub elementów służących do dalszego przetworzenia, półproduktów (np. surowców, minerałów)
o konsumpcyjny - zaspakaja bezpośrednio zapotrzebowanie konsumentów;
· kapitałowy - np. środków pieniężnych, papierów wartościowych;
· pracy.
IX. Wg stopnia zaspokojenia potrzeb
· producenta - oczekiwania nabywców znacznie przewyższają oferowaną do sprzedaży ilość produktów (popyt jest większy niż podaż), toteż sprzedawcy nie zabiegają o konsumenta, a nabywcy muszą rywalizować w ich zdobywaniu; konsekwencją takiego stanu rzeczy może być korupcja, wprowadzanie reglamentacji sprzedaży, przydziałów, talonów i wreszcie dystrybucja za pomocą systemu kartkowego;
· konsumenta - ilość produktów przeznaczonych do sprzedaży przewyższa zapotrzebowanie klientów, przedsiębiorstwa produkują to, co znajduje aprobatę nabywców i właściwie zaspokaja ich potrzeby, a pozyskanie klienta jest wynikiem marketingu.
Czynniki rynkowe to zmiany poziomu dochodów nabywców, cen innych towarów oraz oczekiwania nabywców co do zmian cen w przyszłości.
· demograficzne (liczba ludności pod względem wieku, płci, zatrudnienia);
· naturalne (klimatyczno-atmosferyczne);
· preferencje nabywców (gust, upodobania, zwyczaje);
· polityczne (zagrożenia wewnętrzne i zewnętrzne, np. wojny).
Gospodarka rynkowa - system ekonomiczny, w którym decyzje dotyczące gospodarki podejmowane są przez niezależne podmioty gospodarcze (ludzi, firmy i rząd).
Podmiotami gospodarki rynkowej są:
· gospodarstwa domowe,
· przedsiębiorstwa,
· instytucje finansowe,
· administracja państwowa,
· władza lokalna.
Do elementów gospodarki rynkowej zaliczyć można:
· towar,
· cenę,
· pieniądz,
· rynek.
Zalety systemu wolnorynkowego:
· racjonalne i efektywne wykorzystanie czynników wytwórczych (ludzie, kapitał, technologie),
· duża innowacyjność gospodarki,
· duża elastyczność gospodarki.
Wady systemu wolnorynkowego:
· rozwarstwienie w dochodach uczestników rynku,
· produkcja dóbr opłacalnych,
· nadmierne zanieczyszczenie środowiska.
Gospodarka planowa - gospodarka, opierająca się na założeniach planów kilkuletnich, określających najważniejsze cele rozwoju państwa. Plany takie były popularne w państwach o ustrojach socjalistycznych i były jednym z najważniejszych mechanizmów kierownictwa partii. Uchwalane na określony czas podczas zjazdów partyjnych lub plenum. W historii PRL najbardziej popularne plany to plan sześcioletni i plan trzyletni. W gospodarce centralnie planowanej to władze ustalały, co, jak i dla kogo ma być produkowane. Ustalano także ceny poszczególnych produktów. System planowania gospodarczego we wszystkich krajach był nieefektywny i prowadził do obniżenia stopy życiowej obywateli. Centralne planowanie to model gospodarki zakładający ustalanie cen, płac oraz charakteru produkcji na poziomie centralnego planu. W modelu takim przedsiębiorstwa nie są samodzielnymi podmiotami. Firmy takie nie dbają o koszty produkowania ani o jej jakość. Popyt na rynku zapewnia dodruk pieniądza, przed hiperinflacja "chronią" centralne ustalone ceny. Powoduje to, że zamiast hiperinflacji są kolejki w sklepach wynikające z nierównowagi na rynku. Teoretycznie podmioty mogą sprzedać dowolną ilość produktów w dowolnej jakości oraz cenie. Jednak ich możliwości produkcji ogranicza niska wydajność pracy oraz niemożność zaopatrzenia, ponieważ nierównowaga dotyczy wszystkich rynków również zaopatrzenia. W takim modelu część podmiotów zawsze uzyska rentowność. Inne podmioty będą jednak zawsze nierentowne, ponieważ nie dbają o koszty produkcji, co jest stałym elementem tego typu gospodarki. W takiej sytuacji podmioty rentowne będą finansować nierentowne. Istnienie takiego modelu na pewnym niskim poziomie wydajności jest możliwe, ale pod warunkiem, że nie ma w nim sektora prywatnego.
Interwencjonizm - teoria ekonomiczna zalecająca bezpośrednie interwencje państwa w rynek.
Interwencjonizm może przybierać różne formy. Może to być:
· bezpośrednie finansowanie niektórych inwestycji gospodarczych z kasy państwowej, np. budowy autostrad;
· "ratowanie" upadających przedsiębiorstw przez preferencyjne kredyty, oddłużanie i ew. przejmowanie upadłych przedsiębiorstw na własność skarbu państwa;
· bezpośrednie dotacje do nierentownej produkcji lub usług;
· skupowanie przez państwo nadmiaru niektórych towarów i ich późniejsze sprzedawanie w celu utrzymania stałego poziomu cen;
· uczestniczenie przez państwo w grze na rynkach finansowych poprzez posiadanie pakietów akcji wybranych przedsiębiorstw i emisję własnych papierów wartościowych (np. obligacji);
· bezpośrednia interwencja państwa w rynek walutowy - polegająca np. na utrzymaniu kursu własnej waluty przez wykupywanie obcych walut na rynku wewnętrznym;
· wprowadzanie monopolu państwowego w niektórych sektorach gospodarki, np. produkcji mocnych alkoholi;
· regulacja rynku poprzez wprowadzanie systemu koncesjonowania niektórych form działalności gospodarczej np. w celu obrony słabszych podmiotów przed silniejszymi;
· płynną regulację podstawowych stóp procentowych, nie wynikających z bezpośredniej podaży pieniądza na rynku lecz przeciwnie zapobiegającej potencjalnym, niekorzystnym zjawiskom na rynku;
· "pompowanie" pieniędzy na rynek poprzez pomoc socjalną (np. zasiłki dla bezrobotnych);
· stosowanie systemu podatkowego, którego celem jest nie tylko pozyskiwanie środków do budżetu państwa, ale także regulacja rynku przez np. różnicowanie stóp podatkowych w różnych sektorach gospodarki, czy ulgi inwestycyjne;
...
Wyrosnieta