Teoria stosunków międzynarodowych - Marek Pietraś 2006.pdf

(130 KB) Pobierz
Teoria Stosunków Międzynarodowych
Teoria Stosunków Mi ę dzynarodowych
(2006, Prof. Marek Pietra ś )
Stosunki Mi ę dzynarodowe:
1. poj ę cie SM
a. sfera rzeczywisto ś ci społecznej (na zewn ą trz pa ń stwa)
b. sfera działalno ś ci badawczej, dziedzina naukowa z własnymi teoriami i
metodami badawczymi
c. James Rosenau : to dziedzina stosunków społecznych obejmuj ą ca szeroki
obszar działa ń , cyrkulacji idei i dóbr, które przekraczaj ą granice pa ń stw.
Dokonuj ą si ę one (SM) w sposób zinstytucjonalizowany, zorganizowany.
d. Pearson i Rochester to wszelkie transgraniczne interakcje społeczne i czynniki
je warunkuj ą ce.
2. zakres przedmiotowy SM (analiza tre ś ci przepływów, analiza płaszczyzn SM):
a. płaszczyzna polityczna: nadrz ę dna, oficjalne interakcje kanałami
dyplomatycznymi, podj ę te tu decyzje maja wpływ na wszystkie inne
płaszczyzny.
b. płaszczyzna gospodarcza: cyrkulacja dóbr, kapitału i technologii. Geopolityka
geoekonomika
c. płaszczyzna kulturowa: cyrkulacja idei i warto ś ci, wzorców zachowa ń
(konsumpcyjnych)
d. płaszczyzna wojskowa : wojny, pakty
e. płaszczyzna społeczna: bezpo ś rednie kontakty mi ę dzy społeczno ś ciami,
globalne społecze ń stwo obywatelskie
f. płaszczyzna ekologiczna, naukowa, sportowa, inne...
3. mechanizm internacjonalizacji w SM:
a. istota : przekształcenie tego co wewn ą trzpa ń stwowe w element ś rodowiska
mi ę dzynarodowego
b. zakresy: handel, obieg kapitału, przepływ siły roboczej, wzorców politycznej
organizacji społecze ń stwa (krucjaty, kolonizacja)
4. współzale Ŝ no ś ci jako skutki SM:
a. zespół wi ę zi mi ę dzy pa ń stwami, („pasy transmisyjne”) które sprawiaj ą Ŝ e
zmiany w jednym pa ń stwie s ą odczuwalne w innych.
b. Karl Deutsch: „kaskadowe współzale Ŝ no ś ci” – dynamika i siła narastania i
nakładania si ę współzale Ŝ no ś ci w ś rodowisku mi ę dzynarodowym.
c. Robert Keohane: „kompleksowe współzale Ŝ no ś ci” – dotycz ą wielu obszarów,
s ą zło Ŝ one i wzajemnie si ę warunkuj ą .
5. istota SM (wyja ś nianie sensu sedna SM):
a. J. Kukułka: o istocie SM stanowi ą procesy wzajemnych oddziaływa ń
podmiotów SM. Z natury oddziaływania pa ń stw: bezpiecze ń stwo i rozwój.
b. Bruck, Sapin, Snyder: SM to stosunki mi ę dzy oficjalnymi grupami decydentów
c. R. Ku ź niar: SM to wzajemne oddziaływanie wszystkich składników
rzeczywisto ś ci mi ę dzynarodowej (nie s ą tylko sum ą polityk zagranicznych,
SM to te Ŝ procesy cyrkulacji)
6. narodziny i ewolucja nowo Ŝ ytnych SM:
a. ok. 2400 p.n.e. staro Ŝ ytne polis zawierały pierwsze „umowy
mi ę dzynarodowe”, 1390 p.n.e. – pierwszy w dziejach sojusz, 653 p.n.e. –
pierwszy wysłannik (dyplomata). Jeremy Bentham – po raz pierwszy u Ŝ ył słów
„SM”.
Stosunki te były nieregularne, nie było suwerennej równo ś ci podmiotów ani
prawa mi ę dzynarodowego.
pobrano z www.umcs.net.pl
36484520.002.png
Ś redniowiecze – próby budowania społecze ń stwa uniwersalnego „republica
christiana” supremacja papie Ŝ y, ł ą czenie władzy ś wieckiej i duchowej
b. system westfalski (1648): scentralizowane pa ń stwa narodowe, suwerenne
pojedyncze o ś rodki władzy, rozwój kapitalizmu (zapotrzebowanie na wzrost
znaczenia pa ń stwa w kierowaniu społecze ń stwem)
Norbert Elias: wzrost współzale Ŝ no ś ci mi ę dzy grupami społecznymi w
wyniku upowszechnienia stosunków wymiany, monopolizacja prawomocnego
u Ŝ ycia siły fizycznej (centralizacja Ŝ ycia społecznego), zjawisko wojny jako
normalne działania pa ń stw (do 1928 wojny były legalnym ś rodkiem polityki
mi ę dzynarodowej)
Charles Teilly: wojny ‘zrobiły’ pa ń stwa, ale pa ń stwa ‘zrobiły’ wojny.
1648: scentralizowane pa ń stwa po u Ŝ yciu wojny jako instrumentu polityki
mi ę dzynarodowej zawarły umow ę mi ę dzynarodow ą zacz ę ło funkcjonowa ć
prawo mi ę dzynarodowe.
Cechy systemu westfalskiego:
istnienie scentralizowanego pa ń stwa narodowego, terytorialnego, nowa
organizacja Ŝ ycia społecznego
zasada suwerennej równo ś ci pa ń stw
zasada równowagi sił
rozwój i funkcjonowanie praw mi ę dzynarodowego
zasada terytorialno ś ci
c. system powestfalski (postwestfalski):
ju Ŝ w XIX wieku istniały organizacje mi ę dzynarodowe i pozarz ą dowe
globalizacja
demokratyzacja Ŝ ycia społecznego
organizacje, zjawiska i procesy nie przypisane do terytorium, wymykaj ą ce si ę
spod kontroli pa ń stw
hybrydowo ść zagro Ŝ e ń
brak klarownego podziału mi ę dzy tym co wewn ę trzne i zewn ę trzne w
pa ń stwie
7. specyfika SM:
a. poliarchiczno ść – cecha struktury ś rodowiska: decentralizacja, anarchiczno ść ,
istnienie wielu niezale Ŝ nych od siebie o ś rodków władzy, nikt nie ma monopolu
na przymus:
tworzy strukturalne ramy dla wszelkich zjawisk w SM
Aurelio Pecceli: ś wiatu grozi niedecyzyjno ść
bezpiecze ń stwo pa ń stw ma charakter wzgl ę dny
Kenneth Waltz: brak bezpiecze ń stwa jest zdeterminowany przez anarchiczno ść
ś rodowiska mi ę dzynarodowego
b. pot ę ga pa ń stw ma charakter wzgl ę dny:
brak zjawiska władzy
zjawisko wpływu
relacja nadrz ę dno ś ci i podrz ę dno ś ci nie wyst ę puje z powodu formalnego
suwerenna równo ść podmiotów
c. zło Ŝ ono ść Ś M:
heterogeniczno ść i zło Ŝ ono ść podmiotowej struktury (wielu ró Ŝ nych
uczestników)
jednoczesne oddziaływanie wielu zmiennych
tre ść decyzji jest wynikiem kompromisu
pobrano z www.umcs.net.pl
2
36484520.003.png
Kukułka: rzeczywisto ść mi ę dzynarodowa jest dynamicznym procesem, podlega
ci ą głym przeobra Ŝ eniom, post ę puje zło Ŝ ono ść SM
Adams: przy ś pieszenie historyczne – zmiana w funkcjonowaniu społecze ń stw
8. specyfika procesów decyzyjnych w SM:
a. o ś rodki decyzyjne s ą stałe (rz ą dy pa ń stw, organizacje mi ę dzynarodowe), ale i
dora ź ne (spotkania decydentów), brak o ś rodka centralnego
b. decyzje nie s ą produktem jednego naczelnego o ś rodka decyzyjnego ale s ą
wynikiem działania co najmniej dwóch suwerennie równych podmiotów
c. tre ść decyzji jest z reguły wynikiem kompromisu, decyzje nie s ą arbitralne
d. decyzje skierowane s ą do zdecentralizowanego Ś M, mo Ŝ liwe reakcje:
wspieranie, neutralno ść , przeciwdziałanie wykonaniu b ą d ź efektom
9. wzajemne przenikanie si ę wn ę trza pa ń stwa i Ś M:
a. globalizacja umi ę dzynarodowienie si ę roli pa ń stwa
10. dyplomatyczne formy (zewn ę trzny wyraz) SM i ich ewolucja
dora ź ne
stałe
stałe przedstawicielstwa
dyplomatyczne (republiki
włoskie w XIV w.)
dwustronne misje specjalne wysokiej rangi
organizacje mi ę dzynarodowe
(Centralna Komisja Nawigacji
na Renie 1815)
wielostronne
konferencje mi ę dzynarodowe
(zjazd Gnie ź nie ń ski)
Ewolucja w kierunku multilateralnych stosunków stałych.
SM jako dyscyplina naukowa
1. Geneza:
a. W XVII/XIX wieku ukazały si ę pierwsze prace, badaj ą ce SM z punktu
widzenia prawa i filozofii
b. Tukidydes: wojna peloponeska
c. Jako próba podej ś cia cało ś ciowego: po konferencji pokojowej w Wersalu
powołano specjalne instytuty SM w Wielkiej Brytanii i USA
d. 1925 – pierwsza katedra SM w Polsce – Uniwersytet Lwowski
e. NOSM zrodziła si ę i jest zdominowana przez USA
f. uznano, Ŝ e jest dyscyplin ą , która ma kształtowa ć pokój
2. poj ę cie TSM:
a. jako element NOSM: okre ś la przedmiot bada ń TSM, metody i techniki
badawcze, infrastruktur ę
b. definicja TSM: usystematyzowany zbiór warunkowo sformułowanych
twierdze ń wyja ś niaj ą cych odnosz ą cych si ę do struktury, ewolucji
funkcjonowania SM jako sfery rzeczywisto ś ci społecznej
c. teorie modeluj ą ce RM:
teorie wyja ś niaj ą ce : czyni ą SM zrozumiałymi, tworz ą intelektualny ład w
NOSM, pomagaj ą w konceptualizacji, dostarczaj ą sposobów interpretacji SM
t. modeluj ą ce RM : mówi ą o mo Ŝ liwo ś ciach i postulowanych kierunkach
działa ń
d. przedmioty refleksji:
interakcje: współzale Ŝ no ś ci ekonomiczne, re Ŝ imy mi ę dzynarodowe,
funkcjonowanie społeczno ś ci mi ę dzynarodowej, mechanizmy równowagi sił,
procesy interakcji regionalnej
podmioty
pobrano z www.umcs.net.pl
3
36484520.004.png 36484520.005.png 36484520.001.png
konkretne problemy: globalizacja, fragmentalizacja Ś M, interwencja a
suwerenno ść , ekologia, to Ŝ samo ść
problemy etyczne i filozoficzne: etyka, epistemologia, ontologia, metodologia,
debaty interparadygmatyczne
e. elementy teorii NOSM:
przedmiot analizy i jej zasi ę g przestrzenny: pa ń stwo i jego działania,
transnarodowe grupy nacisku, globalny system mi ę dzynarodowy
cele analizy: wyja ś nianie, zmienianie rzeczywisto ś ci
metodologia: behawioryzm (odwołanie si ę do analiz empirycznych),
dedukcyjno ść (odwołania do historii), analiza jako ś ciowa (politologiczna)
stopie ń postrzegania odr ę bno ś ci NOSM: czy NOSM jest odr ę bn ą nauk ą czy
subdziedzin ą politologii
f. kategorie NOSM : (budowane przez siatk ę poj ę ciow ą , aby j ę zyk naukowy była
precyzyjny) pa ń stwo, podmiot transnarodowy, polityka zagraniczna,
organizacja mi ę dzynarodowa, współzale Ŝ no ść , re Ŝ imy mi ę dzynarodowe,
procesy transarodowe, system mi ę dzynarodowy
3. etapy ewolucji westfalskich SM:
A. NURT IDEALISTYCZNY (LIBERALNY):
i. powstał na gruncie do ś wiadcze ń po II WW
ii. Kant: ‘Wieczny pokój’ 1795
iii. normatywizm
iv. my ś lenie postulatywne
v. W. Wilson: or ę downik liberalizmu
vi. zało Ŝ enia:
ograniczona rola pa ń stwa
wi ę zi
mo Ŝ liwo ść przeniesienia zachowa ń jednostek na grunt SM
dwubiegunowe widzenie ś wiata (równie Ŝ w kwestii moralno ś ci)
harmonia interesów
główne znaczenie ma ekonomia
społecze ń stwa i jednostki działaj ą za po ś rednictwem pa ń stw
pokój nadrz ę dn ą warto ś ci ą
rozwój wi ę zi i prawa mi ę dzynarodowego
rozwój organizacji mi ę dzynarodowych
vii. A. Moravcsik: t. liberalnego intergovernmentalizmu
’analiza procesów politycznych jest postawiona na głowie’
racjonalno ść = ekonomia (korzy ś ci)
marginalizacja roli pa ń stwa
pa ń stwa reprezentuj ą jednostki
korzy ść pa ń stwu przynosi ochrona interesów jego mieszka ń ców
viii. kategorie: prawo, moralno ść , organizacje mi ę dzynarodowe, opinia
publiczna, pokój
B. NURT REALISTYCZNY:
i. lata ’30 XX wieku – Morgenthau na podstawie ‘lewiatana’ Hobbes’a
rozpoczyna nauki nowej szkoły
ii. zało Ŝ enia:
podej ś cie pa ń stwocentryczne (metafora stołu bilardowego)
decentralizacja i nieufno ść w Ś M
wzgl ę dno ść bezpiecze ń stwa i pot ę gi pa ń stw
rywalizacja o pot ę g ę
pa ń stwa = racjonalni aktorzy
pobrano z www.umcs.net.pl
4
 
siła, pot ę ga cel sam w sobie
mechanizm równowagi sił (niedopuszczalna hegemonia)
zachowania pa ń stw warunkowane s ą czynnikami zewn ę trznymi
SM s ą sum ą polityk zagranicznych pa ń stw
pa ń stwo – unitarny aktor SM
iii. kategorie: pa ń stwo, pot ę ga/siła, interesy narodowe (racja stanu),
równowaga sił
C. ETAP BEHAWIORALNY:
i. scjenty ś ci, empirycy, indukcjoni ś ci, kwantyfikatorzy, zapocz ą tkowali
etap dominacji teorii cz ą stkowych
ii. rewolucja behawioralna
iii. obszar badawczy:
decyzje
organizacje mi ę dzynarodowe
procesy decyzyjne
siły sprawcze w polityce zagranicznej
1. podej ś cie systemowe:
a. analiza elementów rzeczywisto ś ci mi ę dzynarodowej zwanych
systemami mi ę dzynarodowymi
b. systemy: konstrukcje społeczne pozostaj ą ce w relacjach z
otoczeniem
c. proces decyzyjny: konwersja wewn ą trzsystemowa
d. analiza biegunowo ś ci: analiza struktury (ale nie podmiotowej!);
systemy według Kaplana:
system równowagi sił: wielobiegunowy, antyhegemoniczny,
zmienno ść koalicji
grupa systemów dwubiegunowych:
i. bardzo lu ź ny system dwubiegunowy
ii. lu ź ny system dwubiegunowy z udziałem innych silnych
o ś rodków (lata ’80 – ZSRR v USA, ale Jugosławia i Chiny)
iii. dwubiegunowy system odpr ęŜ enia
iv. dwubiegunowy system niestabilnych bloków
v. ś cisły system dwubiegunowy (zachowanie pa ń stw wynika z
ich miejsca w strukturze systemu – lata ’40, ’50)
system uniwersalny: powszechny ład wokół organizacji
mi ę dzynarodowych, stabilno ść
system hierarchiczny: zakłada istnienie hegemona
system niepełnej proliferacji broni atomowej
system pełnej proliferacji broni atomowej: system jednostronnego
weta
e. 1992 – scenariusze Josepha Nye:
i. powrót do dwubiegunowo ś ci (kryterium wojskowe): USA v
Rosja
ii. kryterium gospodarczo wojskowe: USA – Rosja – EWG –
Japonia – Chiny
iii. kryterium bloków gospodarczych: $ - € - ³
iv. hegemonia: pax americana
pobrano z www.umcs.net.pl
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin