JKalita_raport_dot_osob_niepelnosprawnych_na_rynku_pracy.pdf

(240 KB) Pobierz
3305253 UNPDF
Justyna Kalita
Sytuacja osób niepełnosprawnych
na rynku pracy oraz rola organizacji
pozarządowych świadczących usługi
dla tej grupy beneficjentów
0ROGRAM
0OLSKO!MERYKAÎSKIEJ
&UNDACJI7OLNOyCI
WWWPAFWPL
2EALIZATORPROGRAMU
&UNDACJA)NICJATYW
3POECZNO%KONOMICZNYCH
WWWFISEORGPL
3305253.013.png 3305253.014.png
Justyna Kalita
Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku
pracy oraz rola organizacji pozarządowych
świadczących usługi dla tej grupy
beneficjentów
Warszawa 2006
3305253.015.png 3305253.016.png
a Spis treści
Wprowadzenie
5
1. Diagnoza problemów specyficznych dla osób niepełnosprawnych
związanych z poszukiwaniem pracy
6
2. Mapa instytucji, które mają lub powinny mieć znaczenie w poszukiwaniu pracy
przez osoby niepełnosprawne; rola organizacji pozarządowych na powyższej mapie
– kluczowe inicjatywy, wzory działań, określenie kompetencji organizacji pozarządowych 9
3. Rekomendacje
11
3305253.001.png 3305253.002.png 3305253.003.png 3305253.004.png
a Wprowadzenie
NarodowySpisPowszechnyprzeprowadzonyw2002
rokuszacujeliczbęosóbniepełnosprawnychwPolsce
na5456,7,costanowi14,3%mieszkańców.Według
badańGUS2,5mln.niepełnosprawnychjestwwieku
produkcyjnymipowinnopracować.Ponad80%osób
niepełnosprawnychwPolscefunkcjonujepozarynkiem
pracy,podczasgdywkrajachUEwskaźnikzatrudnienia
wtejgrupiewynosiśrednio40%-50%.Nadalmamy
jedenznajniższychwskaźnikówzatrudnieniaosóbnie-
pełnosprawnychwEuropie,mimożenazatrudnienie
tejgrupyPolskaprzeznaczadośćwysokiekwoty(wroku
2004ześrodkówPFRONnadofinansowaniedowyna-
grodzeńirefundacjękosztówzatrudnieniaosóbniepeł-
nosprawnych,dofinansowaniezakładówaktywności
zawodowej,dofinansowanieoprocentowaniapożyczek
dlazakładówzatrudniającychniepełnosprawnychpra-
cownikóworazprogramysłużącerehabilitacjispołecz-
no-zawodowejosóbniepełnosprawnychprzeznaczono
1181716zł 1 ;dokońcalipca2005rokuwramachre-
alizacjiSektorowegoProgramuOperacyjnego Rozwój
zasobów ludzkich . Zintegrowany program operacyjny
rozwoju regionalnego ,naprojektydotyczącedziałania
1.4,czyliintegracjęzawodowąispołecznąosóbniepeł-
nosprawnychzakontraktowanokwotę15221863zł 2 ,
przyczymtodziałaniejestwspółfinansowanew28%
ześrodkówPFRON,aw72%ześrodkówEuropejskie-
goFunduszuSpołecznego).Jednocześnie,gdywydatki
teporównamydokwotywydawanejwPolscenaświad-
czeniarentowewydająsięoneciąglezbytniskiewsto-
sunkudopotrzebiśrodkówprzeznaczanychwEuropie
naintegracjęzawodowąorazspołecznągrupszczegól-
negoryzyka,wtymniepełnosprawnych.
wychinicjatyw,wzorówdziałańikompetencjiorganiza-
cjipozarządowychaktywnychnarynkupracywPolsce,
wraporciejestokreślonarolaorganizacjipozarządo-
wych(napowyższejmapie),jakoprywatnychagencji
zatrudnieniawspółpracującychiuzupełniającychdzia-
łaniapublicznychsłużbzatrudnienia.
Nakoniec,wkontekścieNarodowejStrategiiPolityki
SpołecznejdlaPolski,sąprzedstawionerekomendacje
ipostulatyzmianocharakterzeregulacyjnymisystemo-
wym,któremogłybysprzyjaćlepszemuwykorzystaniu
kompetencjiorganizacjipozarządowychdziałających
wPolscenapolurehabilitacjispołeczno-zawodowej
osóbniepełnosprawnych,aprzeztowiększemuuak-
tywnieniusamychniepełnosprawnychnaotwartymryn-
kupracy.
Niniejszyraportjestpróbąodpowiedzinapytanieoinne,
niżtylkofinansowe,przyczynytakniskiego,natleroz-
winiętychkrajóweuropejskich,udziałuosóbniepeł-
nosprawnychwrynkupracy,przedstawiającdiagnozę
problemówspecyficznychdlaosóbniepełnosprawnych
wkontekściebezrobociaiposzukiwaniapracy.Raport
ilustrujerównieżmapęorganizacjiorazinstytucji,które
mająipowinnymiećznaczeniewposzukiwaniupracy
przezosobyniepełnosprawne.Poprzezopisaniekluczo-
DanezesprawozdaniazwykonaniabudżetuPaństwazaokresod1stycznia
do31grudnia2004r.przedłożonegoSejmowiRPprzezpremierarząduRP
MarkaBelkę,przyjętegoprzezRadęMinistrów.
DanezesprawozdaniazrealizacjiNarodowegoPlanuRozwojuPodstaw
WsparciaWspólnotyopracowanegoprzezMinisterstwoGospodarkiiPracy,
DepartamentKoordynacjiPolitykiStrukturalnej,InstytucjęZarządzającą
PodstawamiWsparciaWspólnoty(sprawozdaniezaIIkwartał2005r.wraz
zaktualizacjąopartąoinformacjemiesięcznezprogramówwedługstanuz31
lipca2005r.).
3305253.005.png 3305253.006.png 3305253.007.png 3305253.008.png
a 1. Diagnoza problemów specyficznych dla osób niepełnosprawnych
Podstawowym źródłem problemów osób niepełno-
sprawnychnarynkupracywPolscewydająsiębyć
barieryedukacyjneiniskipoziomwykształcenia.Nie-
pełnosprawninadalmajągorszydostępdoedukacji,
szczególnieedukacjiwyższej,wporównaniudoludzi
sprawnychiwefekciesłabszydostępdorynkupracy.
Prawie50%osóbniepełnosprawnychposiadanajwyżej
wykształceniepodstawowealiczbaniepełnosprawnych
kończącychstudiawyższenieprzekraczakilkuprocent.
Istniejesystemwsparcianiepełnosprawnychnapolskich
uczelniachwyższych,aleniejestujednoliconyiprzej-
rzysty(inaczejniż,np.wIrlandii 3 ).Napoziomieszkól
podstawowych,gimnazjóworazszkółśrednichplaców-
kioświatowewniedostatecznymstopniuodpowiadają
naspecyficznepotrzebyedukacyjnemłodzieżyniepeł-
nosprawnej.Mimomożliwościtechnicznychifinanso-
wychzwiązanychzułatwieniamiwkształceniuosóbnie-
pełnosprawnych,istniejeproblemzzastosowaniemtych
możliwościwpraktyce.Zbytczęsto,bezzastanowienia
sięnadkonsekwencjamiorzekasięnauczanieindywi-
dualne,któreoznaczaodsunięcieniepełnosprawnego
odrówieśnikówilukiwjegowiedzy.Skutkujetopotem
trudnościamiwdostaniusięnastudiaiwterminowym
ichukończeniu.Natomiastwuzupełniającejedukacji
zawodowejbrakujepowszechnegosystemudoskonalą-
cegowramachindywidualnejścieżkirozwoju,podno-
szącegowiedzęorazumiejętnościosóbniepełnospraw-
nych.Edukacjazawodowapowinnadotyczyćnietylko
ogólnej wiedzy, ale także umiejętności komunikacji
społecznej,umiejętnościinformatycznychiznajomości
językówobcych.
kienapotykająpracodawcynadrodzedouzyskania
dofinansowaniadotworzonegomiejscapracy,mała
elastycznośćformtegodofinansowaniaversusrodzaj
niepełnosprawności pracownika. Brakuje także po-
wszechnejmodynazatrudnianieniepełnosprawnych.
Uźródełproblemuzwiązanegozpracodawcamileży
politykapaństwawkwestiizatrudnieniaosóbniepeł-
nosprawnych. Dotychczasowy system zatrudniania
osóbniepełnosprawnychmiałwielebraków,ajeszcze
niedopracowaliśmynowychrozwiązańzgodnychzwy-
tycznymiKomisjiEuropejskiej,mimożeonejużobo-
wiązują.Tobardzotrudnymomentprzejściaodstarego
nieefektywnegomodeludonowegosprawniejszego.
Abywyjśćztejpróbyzwycięsko,Polskapowinnakorzy-
staćzdoświadczeńinnychkrajóweuropejskich.Janusz
Gałęziakwopracowaniu Sprawni w pracy opisującza-
trudnienieosóbniepełnosprawnychwpolitykacheuro-
pejskich,wyróżniatrzyrodzajeinstrumentówinterwen-
cjipaństwanarynkupracy,tj.:regulacje(np.system
kwotowy,opodatkowaniepracodawcówniezatrudnia-
jącychosobyniepełnosprawne,wymógzatrudniania
osóbniepełnosprawnychprzezpracodawców,którzy
ubiegająsięouzyskaniekontraktówrządowychbądź
samorządowych,inne),rekompensatymającezapew-
nićniepełnosprawnymkonkurencyjnąpozycjęnarynku
pracy(np.środkinarehabilitacjęzawodową,przystoso-
waniemiejscpracy,zatrudnieniedotowanelubwspo-
magane),atakżezastępowanie,czylitworzeniemiejsc
pracdlaosóbniepełnosprawnychwspecjalnietworzo-
nychiwydzielonychmiejscachwsektorzepublicznym
orazwsektorzezatrudnieniachronionego.Oczywiście
wkrajachUEkładziesięnacisk,wmniejszymlubwięk-
szymstopniuzależnieodkraju,napromocjęzatrudnie-
nia,kampanieinformacyjne,itp.JakpiszeGałęziak:
„politykizatrudnianiaosóbniepełnosprawnychzwiąza-
nesąalbozespecjalnymiprogramamikierowanymi
doosóbniepełnosprawnychalbozwłączaniemnie-
pełnosprawnychwogólnodostępneinstrumentyrynku
pracy(...)Zatrudnianieosóbniepełnosprawnychre-
gulowanejestaktamiprawnymibądźwformieumów
zbiorowych pomiędzy pracodawcami a związkami
zawodowymiwdanymsektorze,nawetnapoziomie
przedsiębiorstwa. Coraz większą rolę odgrywa za-
trudnieniedotowaneiwspomagane,asystaosobista,
doradztwo.Wyraźnątendencjąjestindywidualizacja
programuprzygotowaniadozatrudnienia.Analizasku-
tecznościrozwiązańpokazujewyraźnie,żeprecyzyjnie
Zpowodubrakówwwykształceniuniezwiększasię
zatrudnienieosóbniepełnosprawnychwPolsce,choć
barieryedukacyjnetoniejedynaprzyczyna,dlaktórej
wciążniewielkaliczbapracodawcówwPolsceoferuje
zatrudnienieosobomniepełnosprawnym.Innebariery
niżpoziomwykształceniaiumiejętności(zpunktuwidze-
niapracodawców)topostrzeganieniepełnosprawnych
jakoniewydajnychpracowników,przysparzającychkło-
potów,niekonkurencyjnychwstosunkudoosóbspraw-
nych.Przeszkodąwzatrudnieniusątrudności,naja-
OpissystemuwsparciaedukacjiwyższejosóbniepełnosprawnychwIrlandii
możnaznaleźćwanglojęzycznej,dostępnejwInterneciebroszurzept. Acces-
sing hird Level Education in Ireland. A handbook for students with disabilities
and learning diiculties .Polskietłumaczenietegotekstuukażesięw2006r.
nastronieinternetowejjednegozprojektówInicjatywyEQUAL.
związanych z poszukiwaniem pracy
3305253.009.png 3305253.010.png 3305253.011.png 3305253.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin