Korg TR Music Workstation(1).pdf
(
968 KB
)
Pobierz
265836933 UNPDF
TEST
DVD\Artykuły
CD (11)
Korg
TR Music Workstation
muzyczna stacja robocza
Remi Mierzicki
Korga, które na stałe wpisały się
w „klawiszowe annały”. Czy w owych
księgach i encyklopediach zagości
kiedyś model TR?
inaczej jest w przypadku testowanego
modelu. TR w pełni korzysta z tech
nologii HI, oferując całą gamę pierw
szorzędnych programów i kombinacji.
Instrument jest lekki (wersja z 76 kla
wiszami waży tylko 9,2 kg), zgrabny
i ładnie się prezentuje na tle innych
klawiszy. Korg przyzwyczaił nas do
jasnych, grafitowych stacji roboczych
(nie licząc Extreme), a w tym przy
padku otrzymujemy czarnego ko
nia. Obudowa jest metalowa w ko
lorze czarnym, z lekkim połyskiem
(pod względem utrzymania czystości
znacznie lepsza niż ta, która była za
stosowana w Tritonie Classic). Boki
instrumentu zabudowane są tworzy
wem sztucznym, również w czarnym,
lecz matowym kolorze, subtelnie
Korg TR dostępny jest na polskim
rynku od kilkunastu miesięcy
i radzi sobie na nim całkiem
dobrze. Skąd się wziął TR, jak się
sprawdza w praktyce oraz dla kogo
jest on przeznaczony?
Pierwsze wrażenie
TR stworzony został na bazie kilku
wcześniejszych, niezwykle popular
nych modeli Korga: Triton Classic,
Triton Le oraz Triton Extreme. Cha
rak terystyczną cechą wymienionych
instrumentów i chyba zarazem naj
ważniejszą ich zaletą jest synteza,
dzięki której funkcjonują. Mowa o
HI
,
czyli
Hyper Integrated
. To dzięki
niej instrumenty te generują dźwięk
z pełną cyfrową obróbką sygnału,
gwarantując jednocześnie bardzo
realistyczne symulacje barw. Nie
TR 61 – 3.561 zł
TR 76 – 3.924 zł
TR 88 – 6.475 zł
PRODUCENT
Korg
www.korg.com
DOSTARCZYŁ
Mega Music
Sopot
t e l . 0 5 8 ‑ 5 5 1 ‑ 1 8 ‑ 8 2
www.megamusic.pl
nadzwyczaj inspirujących in
strumentów klawiszowych.
Keyboardy, syntezatory, stacje robo
cze – wszystkie z nich robią ogromne
zamieszanie na rynku, wzbudza
jąc zachwyt wśród użytkowników
i zrozumiałą zazdrość u konkurencji.
M1, Prophecy, Karma, Triton, Pa1X
i OASYS to tylko niektóre urządzenia
60
Estrada i Studio • kwiecień 2008
F
irma Korg słynie z produkcji
kontrastując z płytą główną. Jedyny
srebrny blask zauważalny jest w sa
mym centrum przedniego panelu, wo
kół dużego wyświetlacza.
Przyciski na pulpicie sterowania
(w niektórych przypadkach podświet
lane na czerwono) są solidnie umiej
scowione, działają bardzo dobrze
(z przyjemnym odgłosem podczas
wciskania) i nie powinno być z nimi
problemów po dłuższym czasie uży
wania. Tak jak w przypadku testu
Korga M3 (
EiS
09/2007) zaznacza
łem, że mam obawy o trwałość zbyt
delikatnych przycisków, tak w przy
padku opisywanego dzisiaj TRa,
obaw takich nie mam. Pierwsze wra
żenie jest jak najbardziej pozytywne.
Czas zajrzeć głębiej.
Każdy tryb pracy jest w miarę prosty i intuicyjny. Zbędne są
liczne przyciski na pulpicie, ponieważ otrzymujemy duże, czy-
telne wyświetlacze i tematyczne odsyłacze.
na pulpicie, ponieważ otrzymujemy
duże, czytelne wyświetlacze i tema
tyczne odsyłacze.
W testowanym Korgu TR sprawa
ma się podobnie. Instrument zaopa
trzony jest w solidny ekran LCD o roz
miarach 240×64 (choć nie tak duży,
jak w Tritonie – 320×240). Informacje
podane na nim w kolorze niebieskim
są przejrzyste i czytelne. Pod wyświet
laczem umieszczono 8 przycisków
funkcyjnych, niezbędnych podczas
pracy z instrumentem. Tak jak w M3
czy Extreme mamy wyświetlacz doty
kowy i pasek zakładek odsyłających
do kolejnych stron, tak w przypadku
TR mamy 8 przycisków odsyłaczy.
Po lewej stronie od wyświetla
cza umieszczone są: gniazdo słu
chawkowe (w miejscu, gdzie Triton
Classic miał stację dyskietek), dżoj
stik
PITCH BENDER
(wychyla
jący się w lewo, prawo, przód i w tył
– znacznie sprawniej niż w Rolandzie
Juno G), przyciski funkcyjne
SW1
,
SW2
(np. do edycji barw podczas gry
na żywo), potencjometr głośności
VOLUME
,
SELECT A–C
obsługujący
4 gałki – kontrolery czasu rzeczy
wistego,
PROG
(pojedyncze barwy),
SEQ
(sekwencer),
GLOBAL
(ustawie
nia globalne instrumentu),
MEDIA
(m.in.: ładowanie, zapis danych),
COMPARE
(funkcja cofnięcia polece
nia),
SAMPLING
(sampler).
Po prawej stronie wyświetlacza
nie znajdziemy niczego nowego poza
tym, do czego Korg przyzwyczaił nas
w znacznie droższych modelach serii
Triton: kółko
VALUE
(zmiana wielu
parametrów), oraz 34 przyciski:
DEC
i
INC
(zwiększają lub zmniejszają pa
rametr o 1 stopień),
CATEGORY
(ka
tegorie kombinacji i barw pojedyn
czych),
AUDITION
(pozwala na od
słuchanie demo barwy w trybie
PROG, bez konieczności używania
klawiatury; w trybie
COMBI
funk
cja ta nie działa), kursory (znacznie
ułatwiają poruszanie się po wyświe
tlaczu),
EXIT
i
MENU
. Ten ostatni
przycisk otwiera kolejne strony ekra
nowe, dzięki którym mamy dostęp do
wszystkich parametrów, m.in.: oscy
latory, efekty insektowe, efekty ma
ster. Do dyspozycji mamy wreszcie
10 przycisków numerycznych, przy
ciski
HOLD
,
ENTER
,
A
,
B
,
C
,
D
i
GM
(banki w kategorii
PROG
i
COMBI
– tylko
A – C
) oraz przyciski sterowa
nia napędem sekwencera i obsługą
samplera.
Klawiatura: 61 klawiszy syn-
tezatorowych, 76 klawiszy syn-
tezatorowych, 88 klawiszy wa-
żonych (Real Weighted Action).
System: HI (Hyper Integra
ted), częstotliwość próbko
wania 48 kHz, polifonia 62 gło
sy (Single Mode), 31 głosów
(Double Mode), 64 MB próbek
(470 multisampli, 518 sam-
pli perkusyjnych); 512 progra-
mów (PROG), 384 kombina-
cje (COMBI), 24 zestawy per-
kusyjne (16 załadowanych),
128 brzmień GM, 9 zestawów
perkusyjnych GM.
Tryby pracy: Combination
(COMBI), Program (PROG),
Sequencer (SEQ), Sampling
(EXG SMPL), Global, Media.
Sekcja efektów: 1 efekt
Insert, 2 efety Master, 1 efekt
Master EQ (3 pasmowy),
89 algorytmów efektowych,
funkcja dynamicznej modula-
cji parametrów efektów.
Arpeggiator: pojedynczy
w trybie PROG, podwójny poli-
foniczny w trybie COMBI i SEQ,
5 zaprogramowanych paternów,
216 paternów użytkownika.
Sekwencer: 16 ścieżek MIDI
(1 Track Master), 200.000
zdarzeń MIDI ( maksymalnie
128 utworów), Cue List
(20 list po 99 utworów), Song
Template (16 szablonów,
150 gotowców), RPPR, ob-
sługa formatu SMF (0 i 1).
Sampling (opcja): 16 bi-
tów/48 kHz, 16 MB RAM (roz-
szerzalne maksymalnie do
64 MB), pojemność 4.000
sampli/1.000 multisam-
pli, zgodność z AIFF, AKAI
(S1000/S3000), WAV, Korg.
Wyświetlacz: LCD z pod-
świetleniem, 240×64 znaków.
Kontrolery: dżojstik Pitch
Bender, przyciski SW1 i SW2,
pokrętła Realtime Controls
1 4, ARP On/Off, Category,
Audition.
Wyjścia i wejścia: Audio
Output L/MONO R, INDIVI
DUAL 1, 2, słuchawkowe
– 1/4”, MIC/LINE, MIDI IN/
OUT/THRU, Switch/Pedal,
Damper (obsługuje half dam-
per), USB B (USB 1.1), slot
karty pamięci SD (2,7–3,6 V,
16 MB – 1 GB).
Wymiary:
1.045×302×95 mm (61 kla-
wiszy), 1.257×302×95 mm
(76 klawiszy),
1.414×365×123 mm (88 kla-
wiszy).
Waga: 7,8 kg (61 klawiszy),
9,2 kg (76 klawiszy), 24,1 kg
(88 klawiszy).
Panel przedni
Korg przyzwyczaił nas (w synte
zatorach workstation) do małej liczby
przycisków na płytach czołowych.
Gdy weźmiemy pod uwagę nieśmier
telny model M1, Trinity czy Tritona,
to wszystkie te instrumenty nie grze
szyły liczbą przycisków. Producent
wyszedł z założenia, że im mniej
na zewnątrz, tym łatwiej w obsłu
dze. Czy to się sprawdza? Pamiętam,
jak wiele lat temu rzesze muzyków
i sprzedawców były przeciwne ta
kiemu rozwiązaniu, sugerując, że nie
przyjmie się to na stałe (czy nie było
tak samo w kwestii automatycznego
akompaniamentu?). Kiedy pierwszy
raz zasiadałem do Trinity, też zasta
nawiałem się, jak instrument z tak
małą liczbą przycisków może być pro
fesjonalnym sprzętem. I moje póź
niejsze, pozytywne rozczarowanie
było ogromne. Trzeba przyznać, że
Korg znakomicie rozwiązał sprawę
obsługi takich instrumentów. Każdy
tryb pracy jest w miarę prosty i in
tuicyjny. Zbędne są liczne przyciski
Panel tylny
We współczesnej stacji roboczej tyl
ny panel musi być bogato wypo sa żo
ny i zawierać nowe rozwiąza nia tech
nologiczne. Na przestoje nie ma tu
czasu, bo konkurencja nie śpi (w tym
wypadku Yamaha MO6, Roland Juno
G). W Korgu TR na uwagę zasługuje
slot SD (Triton Classic miał stację dys
kietek, Triton Le – Smart Media, Extre
me – Compact Flash). TR obsługuje
karty SD o pojemności do 1 GB
Cztery gałki do regulacji parametrów w czasie
rzeczywistym obsługują takie funkcje jak: czę-
stotliwość odcięcia filtru, rezonans, parame-
try obwiedni, poziom bramkowania arpeggiato-
ra, jego Velocity i tempo. Do regulatorów moż-
na też przypisać cztery dowolne, zdefiniowane
przez użytkownika parametry.
Estrada i Studio • kwiecień 2008
61
61
Estrada i Studio • kwiecień 2008
TEST
Korg TR Music Workstation
Najmniejszy instrument
z serii TR Music Work sta
tion – wyposażony w 61
klawiszy TR61.
i przypuszczam, że taka przestrzeń na
muzyczne dokonania powinna zado
wolić znakomitą większość muzyków.
Z tyłu widzimy też złącze
EXB‑SMPL
(moduł samplera, którego zabrakło
w konkurencyjnych Roland Juno G
i Yamaha MO6). Znajdziemy tutaj
2 gniazda wejściowe audio, przełącz
nik
MIC/LINE
(sygnały mikrofonowe
lub liniowe), pokrętło
LEVEL
(pozwa
la na korektę sygnałów zewnętrznych
źródeł audio) oraz złącze SCSI umożli
wiające podłączenie zewnętrznego
dysku twardego lub napędu CD ROM.
Reszta złączy to typowy zestaw,
jaki możemy spotkać w prawie
wszyst kich stacjach roboczych. Mamy
tutaj gniazdo kabla sieciowego (in
strument ma wbudowany zasilacz),
złącze USB (komunikacja z kompu
terem), sekcję wyjść sygnałowych
AUDIO OUTPUT
(Main – L/MONO, R
oraz trzy wyjścia indywidualne),
3 gniazda pedałów (
ASSIGNABLE
PEDAL
– obsługuje np. ogólną gło
śność instrumentu,
ASSIGNABLE
SWITCH
– służy jako np. Start/Stop
w sekwencerze,
DAMPER
– klasyczny
pedał, wydłużający dźwięk) oraz 3
złącza MIDI (IN, OUT, THRU).
tury obsługują funkcję Aftertouch.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że
konkurencyjna Yamaha MO dostępna
jest tylko w wersji 61 i 88, a Roland
Juno G tylko w wersji 61. TR 88 za
opatrzony jest w klawiaturę z ta
kim samym systemem, jaki posiada
OASYS, więc nie mam pytań na ten
temat, a nawet dodam, że zwycię
skiego składu się nie zmienia. Inaczej
sprawa wygląda z pozostałymi mo
delami TR. Wersja 61 i 76 ma lekką,
nieco płytką, plastikową klawiaturę
(zupełnie inną niż w Tritonie Classic),
której daleko do ideału. Powinniśmy
się jednak przyzwyczaić to tego
i uznać to za zło konieczne, ponie
waż Yamaha MO6 i Roland Juno G
nie wypadają wcale lepiej. Choć przy
znam szczerze, że na pierwszym
miejscu postawiłbym jednak MO6.
Nie zapominajmy też, że mamy do
czynienia z nieco okrojonymi wer
sjami starszych braci (Triton, Motif,
Fantom) i że żaden producent nie za
oferuje nam najlepszych klawiatur
syntezatorowych.
Edycja i procesor efektów
Wszystkie pojedyncze barwy
i kombinacje brzmieniowe (patrz
ramka „Barwy: programy i kombi
nacje” – przyp. red.) możemy edyto
wać, a zmiany zachować w instru
mencie. W trybie
PROG
otrzymujemy
dostęp do najważniejszych elemen
tów składowych barwy, m.in.: para
metry oscylatora (Ed Basic) i wyso
kości dźwięku (Ed Pitch), parametry
filtrów (Ed Filter) i wzmacniacza (Ed
Amp), parametry arpeggiatora (Ed
Arp) oraz parametry efektów inserto
wych (Ed InsertFX) i efektów master
(Ed MasterFX).
Tryb
COMBI
również oferuje spore
możliwości ingerencji w swoje ze
stawy, m.in.: edycja programu i mik
sera (Ed Prog/Mix) – wybór barwy,
ustalanie jej pozycji w panoramie ste
reo i głośności; edycja parametrów
(Ed Param) – OSC, Pitch, Scale; edy
cja filtrów transmisji/odbiorów ko
munikatów MIDI (ED MIDI Filter)
– czyli Program Change, After Touch,
JS, Ribbon Ctrl, SW, Realtime Control
Knob; edycja arpeggiatora (Ed Arp)
– wybór rytmu, przyporządkowanie
do barw; edycja efektów insertowych
(Ed InsertFX) i efektów master (Ed
MasterFX) – wybór i ustalanie efek
tów i ich parametrów na poszcze
gólne barwy zestawu oraz ustawie
nia korektora Master EQ.
Klawiatura
Korg TR dostępny jest w trzech
wersjach klawiaturowych: 61 klawi
szy syntezatorowych, 76 klawiszy
syntezatorowych i 88 klawiszy wa
żonych z systemem Real Weighted
Hammer Action 2. Wszystkie klawia
Barwy: programy i kombinacje
Kwestia brzmień w stacjach roboczych zawsze wzbudza naj-
większe emocje. Fora internetowe pękają od postów na ten te-
mat. Ciągle toczy się walka, czy M3 jest lepszy od Motifa, czy
Juno G to to samo co Fantom X, czy barwy w TR pochodzą
z OASYS, czy może z Tritona Le. W wielu przypadkach mamy
do czynienia z mało konstruktywnym pisaniem, trącającym tyl-
ko o wiedzę zaczerpniętą ze specyfikacji urządzeń lub też z de-
mówek dostępnych w Internecie. Warto więc usystematyzować
sprawę pochodzenia próbek w Korgu TR oraz zobrazować, jak
to się ma do Classica, Studio, Le i Extreme.
Korg TR ma 64 MB próbek ROM, na podstawie których stwo
rzono 470 multisampli instrumentalnych i 518 sampli perku-
syjnych. Jego protoplasta – Triton Classic – oferował jedynie
32 MB próbek (co w 1999 r., kiedy to swą premierę miał Triton,
było pokaźną ilością). Owe dodatkowe 32 MB w TR to sam-
ple oznaczone w tabeli Mulitsample jako EX: 000 040 (m.in.:
St.Piano, EP.Dark, Vibraphone, Flute, Voice, String, Nylon
Guitar, Trumpets, Harmonica) i w tabeli Drumsample jako EX:
000 100 (m.in.: BD Dance, SD Dance, H.Hat, Ride Edge, DJ
VinylSliced). W głównym trybie pracy – PROG (pojedyncze bar-
wy) – TR oferuje 16 kategorii brzmieniowych: 00 Keyboard,
01 Organ, 02 Bell/Mallet, 03 Strings, 04 Vocal/Airy, 05 Brass,
06 Woodwind/Reed, 07 Guitar/Plucked, 08 Bass, 09 Slow
Synth, 10 FastSynth, 11 LeadSynth, 12 MotionSynth, 13 SE,
14 Hit/Arpg, 15 Drums. Do dyspozycji otrzymujemy w sumie
512 barw i 24 zestawy perkusyjne w bankach A, B, C, D. W ban-
ku G mamy 128 barw GM i 9 zestawów perkusyjnych niepodle-
gających edycji.
W trybie COMBI (kombinacje brzmieniowe składające się mak-
symalnie z ośmiu barw) instrument również oferuje 16 katego-
rii: 00 Keyboard, 01 Organ, 02 Bell/Mallet, 03 Strings, 04 Brass/
Reed, 05 Orchestral, 06 World, 07 Guitar/Plucked, 08 Pads,
09 Motion 10 Synth, 11 LeadSplit, 12 BassSplit, 13 Complex
& SE, 14 User, 15 DS./Hits. Daje nam to w sumie 384 zestawy
brzmieniowe przyporządkowane do banków A, B i C.
TR ma oczywiście nowe barwy, stworzone specjalnie dla nie-
go, jednak zdecydowana większość programów i kombinacji
pochodzi prosto z Tritona. Co się za tym kryje? Bardzo dobra
jakość, czystość, selektywność i głębia. TR oferuje 62 głosową
polifonię (taką samą jak w modelu Classic), tak więc z powo-
dzeniem wydobędziemy z syntezatora bogate aranżacje se-
kwencerowe i tłuste kombinacje brzmieniowe.
62
Estrada i Studio • kwiecień 2008
Procesor efektów pełni bardzo istotną rolę
w każdej stacji roboczej. To dzięki niemu bar
wa, kombinacja czy utwór otrzymuje ostatecz
ny szlif. Blok efektów w TR jest nieco okrojo
ny w porównaniu z Tritonem i zawiera tylko
jeden efekt Insert, dwa efekty Master, korek
tor EQ (3 pasmowy) oraz mikser umożliwia
jący kontrolę nad wszystkimi komponentami.
W instrumencie na stałe zapisano 89 typów
efektów (m.in.: compressor, phaser, rotary spe
aker, chorus, delay, reverb). Parametry wszyst
kich zgromadzonych algorytmów możemy
edytować, łączyć, dzielić i wysyłać do dowol
nych wyjść audio. Z dobrodziejstw procesora
możemy korzystać podczas pracy w trybach:
PROG
,
COMBI
,
SEQ
i
SAMPLING
.
od Tritona. Template Song zawiera 150 przy
kładowych ustawień barw, loopów perku
syjnych ze wstępem, przejściem, zakończe
niem oraz efektów Insert, Master i Total
odpowiednich do różnych stylów muzycz
nych. W pamięci instrumentu zapisanych na
stałe jest 16 gotowych muzycznych katego
rii, obejmujących w zasadzie wszystkie ga
tunki muzyczne: Pop/Ballade, Rock/Metal
Rock, R&B, Jazz, Latin, Reggae, Country, Folk,
European Trad., Orchestral, Techno/EuroBeat,
House, Drum‘n’Bass, Acid Jazz, HipHop/Rap,
BeakBeat.
Sampler
TR wyposażony jest w tryb samplingu. Aby
móc jednak w pełni z niego korzystać, należy
dokupić opcjonalny moduł rozszerzający EXB
SMPL. Zakupu można dokonać u polskiego
dystrybutora (Mega Music), a użytkownicy
posiadający instrument z gwarancją wydaną
przez Mega Music mogą liczyć na zniżki.
Do testu otrzymałem moduł samplera wy
posażony w standardowo posiadaną pa
mięć 16 MB RAM. Pozwala ona na nagrania
niecałych 3 minut dźwięku mono lub 1 mi
nuty i 30 sekund dźwięku stereo. Z taką ob
jętością pamięci świata na pewno nie zawo
jujemy, dlatego producent przewidział moż
liwość zainstalowania dodatkowych 64 MB
RAM. Instrument pozwala na utworzenie do
1000 multisampli i 4000 pojedynczych sam
pli. TR odczytuje próbki w formacie Korg, Akai
S1000/3000, AIFF i WAV. Opisywany sampler
wyposażony jest w szereg funkcji potrzebnych
podczas pracy z samplami, m.in.: Time Stretch
(modyfikacja tempa odtwarzania próbki bez
zmiany jej wysokości), Time Slice (izolowanie
poszczególnych elementów próbki), Crossfade
Looping (zapętlanie sampli, eliminacja nie
równości dźwiękowych) oraz kasowanie, wy
cinanie, przenoszenie i kopiowanie. Sampler
w pełni współpracuje z trybem
PROG
,
COMBI
i
SEQ
, tak więc nic nie stoi na przeszkodzie,
aby spróbkowany dźwięk przekształcić w pro
gram brzmieniowy (
PROG
) i korzystać
z niego w kombinacjach czy utworach.
Arpeggiator
Instrument wyposażony jest w podwójny
polifoniczny arpeggiator z 200 fabrycznie za
ładowanymi przebiegami. Ilość na pewno nie
zwala z nóg, jednak charakteryzują się one
wysoką jakością. Wszystkie arpeggia są na
prawdę starannie przygotowane i godne po
lecenia. W trybie
PROG
(pojedyncze barwy),
instrument pracuje tylko z jednym arpeggia
torem. W trybie
COMBI
(kombinacje brzmie
niowe) i
SEQ
(sekwencer) instrument po
zwala na użycie dwóch arpeggiatorów w cza
sie rzeczywistym (dual arpeggiator), gdzie
jednemu przyporządkujemy np. schemat ba
sowy, a drugiemu np. loop perkusyjny. Owych
kombinacji jest mnóstwo, a wszystkie pozwa
lają wykorzystać je w zależności od upodobań
i potrzeb użytkownika.
Sekwencer
Korg TR oferuje dość zaawansowany se
kwencer wewnętrzny. Do dyspozycji mamy 16
śladów MIDI, 1 ścieżkę Master, 200.000 zda
rzeń/nut oraz 200 songów (po 999 sekwen
cji w każdym). Instrument umożliwia tworze
nie własnych list utworów (Cue List) w nie
przekraczalnej liczbie 20 pozycji po 99 songów
w każdej, które będą odtwarzane i powta
rzane według uznania. Sekwencer zaopa
trzony został w szereg niezbędnych funkcji
przydatnych podczas tworzenia utworów: na
grywanie krokowe (Step Recording), nagry
wanie jednej lub kilku ścieżek w czasie rze
czywistym (Multi Rec), wyłączanie poszcze
gólnych ścieżek (Mute), odtwarzanie w pętli
(Loop), mikroedycja zdarzeń (Event Edit), ko
piowanie i przenoszenie ścieżek w ramach jed
nego lub kilku utworów (Copy/Move Measure,
Copy Track, Copy From Song), kasowanie na
granych zdarzeń, ścieżek i całych utworów
(Erase Measure/Track, Delete Measure/Song)
oraz kwantyzacja i RPPR – Realtime Pattern
Play/Recording (umożliwia przypisanie do
klawisza sekwencji i odtwarzanie jej pod
czas utworu). Warto też wspomnieć o funk
cji Load Template Song, którą TR zapożyczył
Global
Global jest ważnym trybem w testowa
nym instrumencie. To właśnie tutaj doko
nuje się wielu ustawień parametrów, które
mają istotny wpływ na pracę całej stacji.
Najważniejsze z nich, jakie zauważyłem pod
czas kilkudniowych manewrów, a które po
winny być również zauważone przez innych
użytkowników, to: wysokość stroju (Master
Tune), transpozycji (Key Transpose), usta
wienia krzywych Velocity i Aftertouch, edycja
nazw programów i kombinacji oraz ustawie
nia parametrów MIDI i przycisków nożnych
(pedałów). W Global tworzy się też i edytuje
zestawy perkusyjne (Drum Kit).
Estrada i Studio • kwiecień 2008
TEST
Korg TR Music Workstation
ROM w przypadku barw i kombina
cji brzmieniowych). Funkcja
UTILITY
umożliwia też zmianę nazwy oraz
kopiowanie i kasowanie zapisanych
danych, tworzenie nowych folderów
oraz ustawienie daty i godziny.
Poniżej wyświetlacza znaj-
dują się przyciski, których
przypisanie do poszcze-
gólnych zakładek pozwa-
la na sprawną obsługę in-
strumentu.
Media
Tryb Media w połączeniu z kartą
SD (którą należy dokupić), oferuje
trzy istotne funkcje:
SAVE
,
LOAD
i
ULILITY
. Jeśli stworzymy własne
barwy czy kombinacje brzmieniowe
i zapiszemy je do pamięci instru
mentu, to nie zapominajmy o zrobie
niu kopii zapasowej naszych do
konań (Save pcg). Jeśli za pomocą
pokładowego sekwencera skomponu
jemy nowy hit, a w samplerze stwo
rzymy megamultisampla, to nie za
pomnijmy tego wszystkiego zapi
sać (Save sng, Save ksc/wav/aiff).
Pamiętajmy o tym, że większość sta
cji roboczych (a w tym również Korg
TR) w trakcie pracy korzysta z pa
mięci RAM – okrutnie ulotnej po wy
łączeniu instrumentu. Używajmy
więc często funkcji SAVE – zapisy
wanie danych. Kiedy dane będą już
zapisane na karcie SD (którą wcze
śniej należy sformatować, korzysta
jąc z odpowiedniej opcji w zakładce
UTILITY
) i zechcemy je ponow
nie edytować, to musimy skorzy
stać z funkcji
LOAD
– ładowanie da
nych do pamięci instrumentu (RAM
w przypadku sampli i utworów,
Podsumowanie
Korg TR jest najmniejszą stacją ro
boczą w ofercie japońskiego produ
centa. Instrument charakteryzuje
się ciekawym wyglądem, niewielką
wagą, bardzo dobrymi brzmieniami,
i – co jest bardzo istotne – łatwością
w obsłudze i atrakcyjną ceną. Podwój
ne arpeggio i wewnętrzny profesjo
nalny sekwencer pozwoli na stwo
rzenie wielu znakomitych utworów,
a możliwość tworzenia własnych list
songów na pewno przyda się podczas
występów estradowych. Dużym atu
tem modelu TR jest pozostawienie
użytkownikowi możliwości zamon
towania opcjonalnego samplera. Jeśli
ktoś nie potrzebuje sampli, to sprawa
jest jasna, nie musi dodatkowo płacić
za funkcje, z których nie będzie ko
rzystał. Natomiast amatorzy zabawy
próbkami powinni skorzystać z tego
rozszerzenia. Najsłabszym punktem
instrumentu z pewnością jest plasti
kowa klawiatura. Drugim minusem
jest zewnętrzny zasilacz, ale w tym
przedziale cenowym jest to niestety
standard. Sądzę że Korg TR z powo
dzeniem sprawdzi się w studiu jako
instrument wytwarzający znakomi
te, charakterystyczne dla produktów
tej firmy brzmienie. Jego miejsce jest
także na estradzie, gdzie można go
wykorzystać między innymi do od
twarzania utworów i plików SMF. Jak
każdy instrument klawiszowy TR ma
swoje mocne i słabsze strony, ale zale
ty zdecydowanie przeważają nad wa
dami, dlatego zachęcam wszystkich
zainteresowanych do bliższego zapo
znania się z tym produktem.
E
i
S
+ brzmienia serii Triton
+ prosta obsługa
+ opcja samplera
– klawiatura w modelach
61 i 76
– zewnętrzny zasilacz
64
Estrada i Studio • kwiecień 2008
Plik z chomika:
WBW64
Inne pliki z tego folderu:
VIREN - 455.zip
(1704 KB)
Świnskie Sztuczki Hackerskie.rar
(7103 KB)
6000 Virus.rar
(10737 KB)
K CAN VAG COMMANDER 1.4 - Korekta licznika VW, Audi, Seat, Skoda.rar.part
(2137 KB)
Oświadczenie sprawcy kolizji.pdf
(116 KB)
Inne foldery tego chomika:
• Czujniki w pojazdach samochodowych
• Książki o CB radio
• Lokalizacja gniazd diagnostycznych w autach PL
• Nero Multimedia Suite 10.0.13100 PL + Key
• Volkswagen
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin