Metoda aktywizująca „DEBATA”
Debata to dobra metoda prowadzenia rozmów na trudne tematy. Po jej przeprowadzeniu często dochodzi do podjęcia określonych decyzji.
To metoda:
· skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,
· prezentacji własnego punktu widzenia
· przygotowania do publicznych wystąpień
· efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie
· budowanie więzi międzyludzkich
· podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji
Przebieg:
Uczniowie dzielą się (najlepiej losowo) na dwie grupy: „ZA” i „PRZECIW”. Wybierają ze swojego grona po jednym rzeczniku i jednym sekundancie. Wybrany zostaje także moderator dyskusji.
1. rozpoczyna rzecznik grupy ZA. Stawia tezę, którą podpiera argumentami ZA. Jego wystąpienie może trwać najwyżej 5 minut.
2. rzecznik grupy PRZECIW stara się obalić tę tezę i, przytaczając argumenty PRZECIW, formułuje antytezę. Czas jego wypowiedzi także nie może przekroczyć 5 minut.
3. sekundant grupy ZA podtrzymuje tezę.
4. sekundant grupy PRZECIW podtrzymuje antytezę.
5. głos, pod kierunkiem moderatora, przejmuje publiczność. Jedno wystąpienie nie może być dłuższe niż 3 minuty. Każdy uczestnik debaty może tylko 1 raz zabrać głos i w swoim wystąpieniu ustosunkować się do tezy lub antytezy. Nie ma miejsca na półśrodki. Jest jasne stanowisko ZA albo PRZECIW.
6. moderator zamyka debatę, prosząc o końcowy komunikat rzecznika grupy PRZECIW, a następnie rzecznika grupy ZA.
7. moderator przeprowadza głosowanie wśród publiczności.
Czas na przeprowadzenie debaty: 25 minut
Należy zadbać o to, aby dyskusja toczyła się w sali, w której wszyscy będą się dobrze widzieli i słyszeli.
Reguły uczestnictwa należy ustalić z grupą wcześniej. Uczniowie musza mieć świadomość, że celem debaty jest znalezienie najlepszego rozwiązania dla wspólnego problemu, a nie wyłonienie zwycięzców i pokonanych.
Uczestnik debaty:
- powinien mieć oczy i uszy otwarte
- dyskusja może być bardzo ciekawa, on tez może zmienić swoje zdanie.
- korzysta z karty pracy ucznia.
Umiejętność dyskutowania i przekonującego argumentowania:
- to połowa sukcesu w różnych sytuacjach: na egzaminie, podczas wyborów do samorządu uczniowskiego, rozwiązywania konfliktu z rodzicami itp.
magdazawada1