met.aktywizujaca -DEBATA.doc

(25 KB) Pobierz
Anna Łapiczewska

 

 

Metoda aktywizująca „DEBATA”

 

Debata to dobra metoda prowadzenia rozmów na trudne tematy. Po jej przeprowadzeniu często dochodzi do podjęcia określonych decyzji.

To metoda:

·         skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,

·         prezentacji własnego punktu widzenia

·         przygotowania do publicznych wystąpień

·         efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie

·         budowanie więzi międzyludzkich

·         podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji

 

Przebieg:

Uczniowie dzielą się (najlepiej losowo) na dwie grupy: „ZA” i „PRZECIW”. Wybierają ze swojego grona po jednym rzeczniku i jednym sekundancie. Wybrany zostaje także moderator dyskusji.

1.      rozpoczyna rzecznik grupy ZA. Stawia tezę, którą podpiera argumentami ZA. Jego wystąpienie może trwać najwyżej 5 minut.

2.      rzecznik grupy PRZECIW stara się obalić tę tezę i, przytaczając argumenty PRZECIW, formułuje antytezę. Czas jego wypowiedzi także nie może przekroczyć 5 minut.

3.      sekundant grupy ZA podtrzymuje tezę.

4.      sekundant grupy PRZECIW podtrzymuje antytezę.

5.      głos, pod kierunkiem moderatora, przejmuje publiczność. Jedno wystąpienie nie może być dłuższe niż 3 minuty. Każdy uczestnik debaty może tylko 1 raz zabrać głos i w swoim wystąpieniu ustosunkować się do tezy lub antytezy. Nie ma miejsca na półśrodki. Jest jasne stanowisko ZA albo PRZECIW.

6.      moderator zamyka debatę, prosząc o końcowy komunikat rzecznika grupy PRZECIW, a następnie rzecznika grupy ZA.

7.      moderator przeprowadza głosowanie wśród publiczności.

 

Czas na przeprowadzenie debaty: 25 minut

Należy zadbać o to, aby dyskusja toczyła się w sali, w której wszyscy będą się dobrze widzieli i słyszeli.

 

Reguły uczestnictwa należy ustalić z grupą wcześniej. Uczniowie musza mieć świadomość, że celem debaty jest znalezienie najlepszego rozwiązania dla wspólnego problemu, a nie wyłonienie zwycięzców i pokonanych.

 

Uczestnik debaty:

- powinien mieć oczy i uszy otwarte

- dyskusja może być bardzo ciekawa, on tez może zmienić swoje zdanie.

- korzysta z karty pracy ucznia.

 

Umiejętność dyskutowania i przekonującego argumentowania:

- to połowa sukcesu w różnych sytuacjach: na egzaminie, podczas wyborów do samorządu uczniowskiego, rozwiązywania konfliktu z rodzicami itp.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin