konsekwencje_molestowania.pdf

(80 KB) Pobierz
kwartalnik2.qxd
prof. William N. Friedrich
Mayo Clinic, Minesota, USA
Bezpośrednie konsekwencje
wykorzystywania seksualnego dzieci
– przegląd literatury
Objawy stwierdzane u dzieci i nastolatków – ofiar wykorzystywania seksualnego często
mają charakter ogólny i nie różnią się od objawów innych traumatycznych przeżyć,
powodujących u dziecka napięcie i niepokój. Ale istnieją też objawy specyficzne, takie jak
nietypowe zachowania seksualne i przejawy stresu pourazowego (PTSD). W tym artykule
przedstawione zostaną pokrótce najnowsze ustalenia badawcze na temat bezpośrednich
(short-term) konsekwencji wykorzystywania seksualnego dzieci.
Najbardziej wyczerpujący przegląd lite-
ratury naukowej na temat bezpośrednich
konsekwencji wykorzystywania seksualn-
ego dzieci ukazał się w 1993 r. (Kendall-
-Tackett, Williams, Finkelhor 1993). Od
tego czasu pojawiło się bardzo wiele pu-
blikacji na ten temat. Zaczęto dociekać,
dlaczego u jednych dzieci pojawiają się
objawy, będące następstwem wykorzysty-
wania, a u innych nie. Co ważniejsze, po-
jawiły się sugestie, że większość objawów
uznawanych do tej pory za konsekwencje
wykorzystywania seksualnego można wy-
jaśnić wpływem innych zmiennych niż
przemoc seksualna, której doświadczyło
dziecko (Rind, Tromovitch, Bauserman
1998). Niektórzy autorzy przypuszczają, że
objawy te można wyjaśnić takimi czynni-
kami, jak konflikty rodzinne, wcześniejsze
traumatyczne zdarzenia i/lub płeć dziecka.
Przed omówieniem najnowszych ba-
dań, warto streścić najważniejsze zagad-
nienia, na które zwrócili uwagę w swo-
im przeglądzie Kendall-Tackett, Williams
i Finkelhor (1993). W opracowaniu tym
zajmowano się osobami do 18. roku życia.
Koncentrowano się na badaniach, w któ-
rych ofiary wykorzystywania seksualnego
(dzieci lub młodzież) porównywano z oso-
bami, wobec których nie dopuszczono się
wykorzystania. Tylko dwa objawy ujawniły
się istotnie częściej u dzieci wykorzysty-
wanych seksualnie niż w klinicznych gru-
pach badanych: stres pourazowy (PTSD)
i seksualizacja zachowań. Generalnie, poza
tymi dwoma zespołami objawów, grupa
dzieci – ofiar wykorzystywania seksualne-
go miała mniej objawów niż ci badani,
którzy byli leczeni psychiatrycznie. Powo-
dów tego ogólnie mniejszego natężenia
1
7158754.006.png
Friedrich / Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci
objawów jest kilka. Po pierwsze, wiele
dzieci – ofiar wykorzystywania seksual-
nego objęto badaniami nie dlatego, że
miały objawy (jak to miało miejsce w gru-
pach klinicznych), ale z powodu tego, co
im się przytrafiło. Po drugie, jest prawdo-
podobne, że w grupach klinicznych zna-
lazły się niezdiagnozowane ofiary wyko-
rzystywania seksualnego.
Bycie ofiarą wykorzystywania seksual-
nego wiązało się z takimi specyficznymi
objawami, jak seksualizacja zachowań,
a także z szeregiem innych o bardziej
ogólnym charakterze, takimi jak depresja,
agresja i skłonność do wycofywania się
z kontaktów społecznych. Ten zespół ob-
jawów, choć związany z doświadczeniem
wykorzystywania seksualnego, nie wystę-
pował jedynie u ofiar tego typu nadużyć.
Odsetek ofiar wykorzytywania sek-
sualnego, u których wystąpiły objawy, róż-
nił się znacznie w zależności od badania.
Na przykład, udział osób przejawiających
takie symptomy, jak lęk, depresja, objawy
stresu pourazowego, problemy szkolne,
czułe, by uchwycić całe spektrum obja-
wów. Po drugie, u niektórych dzieci symp-
tomy nie pojawiają się natychmiast; możli-
we, że niektóre ujawniają się dopiero
po pewnym czasie, na przykład na po-
czątku adolescencji. I wreszcie niewyklu-
czone, że dzieci bezobjawowe rzeczywi-
ście mniej przeżyły to, że zostały seksual-
nie wykorzystane lub sam akt wykorzysta-
nia był mniej poważny.
K. Kendall-Tackett, L. Williams i D. Fin-
kelhor (1993) przyjrzeli się również bada-
niom, w których starano się wyjaśnić
zróżnicowanie poziomu objawów u dzieci,
które doznały wykorzystywania seksualne-
go. Okazało się, na przykład, że więcej ob-
jawów miały dzieci starsze niż młodsze,
a ich układ u chłopców i dziewczynek był
inny. Niektóre parametry charakteryzu-
jące wykorzystanie seksualne dziecka, ta-
kie jak wystapienie bądź nie penetracji,
użycie siły, częstość kontaktów seksual-
nych z dzieckiem i czas ich trwania, ko-
relowały z większą liczbą objawów
u dziecka. Więcej symptomów przejawiały
Więcej objawów będących konsekwencjami wykorzystywania seksualne-
go miały dzieci starsze niż młodsze, a ich układ u chłopców i dziewczynek
był różny. Takie parametry charakteryzujące wykorzystanie seksualne
dziecka, jak wystapienie penetracji, użycie siły, częstość kontaktów seksual-
nych z dzieckiem i czas ich trwania, korelowały z większą liczbą obja-
wów u dziecka. Więcej symptomów przejawiały również dzieci, którym
matki nie udzieliły wsparcia.
problemy z nauką, zachowania autode-
strukcyjne czy objawy somatyczne wahał
się wśród ofiar w granicach 20%–30%.
W analizowanych badaniach 30%–40%
ofiar wykorzystywania seksualnego nie
miało żadnych objawów w chwili bada-
nia. Ten względnie wysoki procent ofiar
bezobjawowych można tłumaczyć na kil-
ka sposobów. Po pierwsze, dzieci oce-
niano jedynie pod względem demon-
strowanych zachowań i być może zasto-
sowane techniki pomiaru były zbyt mało
również dzieci, którym matki nie udzieli-
ły wsparcia. Natomiast w czasie, w któ-
rym powstał omawiany przegląd, nie ba-
dano wpływu takich zmiennych pośred-
niczących, jak dokonywana przez dziecko
atrybucja przyczyn doznanej krzywdy czy
stosowane przez nie strategie radzenia
sobie z sytuacją.
Autorzy tego niezwykle ważnego prze-
glądu odnotowali też, że u 2/3 dzieci – ofiar
wykorzystywania seksualnego objawy ustą-
piły w ciągu 12–18 miesięcy od zdarze-
2
7158754.007.png 7158754.008.png
Friedrich / Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci
nia. Autorzy byli zgodni, że nie ma jedne-
go syndromu charakterystycznego dla
dziecka – ofiary wykorzystywania seksu-
alnego, a traumatyczny wpływ wykorzy-
stania prawdopodobnie ma charakter
wieloczynnikowy. W analizowanym opra-
cowaniu uderza jednak brak teorii wyja-
śniających tak wpływ wykorzystywania
seksualnego na dziecko, jak i mechani-
zmy cofania się jego objawów. Autorzy
zakończyli swój przegląd apelem o udosko-
nalenie metod pomiaru wpływu wykorzy-
stania seksualnego na dziecko, o przepro-
wadzenie analizy wpływu uwzględniającej
zróżnicowanie ze względu na płeć i wiek
oraz o zwrócenie uwagi na rolę zmiennych
pośredniczących/moderujących, zwłaszcza
w badaniach podłużnych.
Badania po 1993 roku
W artykule zaprezentowane zostaną te
empiryczne badania porównawcze doty-
czące bezpośrednich konsekswencji wyko-
rzystania seksualnego dzieci, które były
prowadzone na próbach dzieci lub mło-
dzieży o dużej liczebności, oraz w których
stosowano trafne narzędzia pomiaru. Prze-
gląd ten ma charakter selektywny i nie
wyczerpuje tematu. Omówione zostaną
następujące zagadnienia: seksualizacja
zachowań dziecka, objawy stresu poura-
zowego i objawy pokrewne, treści po-
znawcze i atrybucje odnoszące się do sy-
tuacji wykorzystywania seksualnego. Za-
prezentowane zostaną również ustalenia
dotyczące wpływu zmiennych pośredni-
czących pomiędzy doświadczeniem wy-
korzystania seksualnego a tymi objawami.
Behavior Inventory – CSBI), składającego
się z 38 pytań (Friedrich 1997). Do badań
młodzieży metodą self-report można użyć
dwóch kwestionariuszy – Kwestionariusza
Problemów Seksualnych Młodzieży ( Ado-
lescent Sexual Concerns Questionnaire )
(Hussey, Singer 1993) oraz Inwentarza
Zachowań Seksualnych Młodzieży ( Adole-
scent Sexual Behavior Inventory ) (Friedrich,
Lysne, Shamos w druku). Badanie tego
ważnego wymiaru zarówno u dzieci, jak
i młodzieży jest też możliwe przy pomocy
Listy Objawów Traumatycznych u Dzieci
( Trauma Symptom Checklist Children
TSCC) (Briere 1996). Większość opubli-
kowanych po 1993 r. badań zachowań
seksualnych ujawniła, że dzieci, które
miały doświadczenia wykorzystywania sek-
sualnego, przejawiają większą seksualiza-
cję zachowań niż dzieci z grup kontrol-
nych. Prawidłowość tę zaobserwowano
zarówno u dzieci, jak i u młodzieży.
Seksualizacja zachowań
W tej dziedzinie przeprowadzono kil-
ka znakomitych badań porównawczych,
które znacznie ułatwiły powstanie specy-
ficznych narzędzi do oceny zachowań
seksualnych u dzieci. I tak, w badaniach
korzystano między innymi z Listy Zacho-
wań Dziecięcych ( Child Behavior Checklist
CBCL), wybierając z niej sześć zacho-
wań seksualnych i prosząc rodziców o oce-
nę ich występowania u dziecka (Achenbach
1991), a także z Inwentarza Dziecięcych
Zachowań Seksualnych ( Child Sexual
Dzieci
Gdy porównano dziewczynki – ofiary
wykorzystywania seksualnego z dwiema
grupami kontrolnymi dziewczynek w wieku
od 6 do 12 lat, okazało się, że całkowita licz-
ba zachowań seksualnych (mierzonych za
pomocą CSBI) jest istotnie wyższa w pierw-
szej grupie (Cosentino, Meyer-Bahlburg,
Alpert, Weinberg, Gaines 1995). Znaczące
3
7158754.009.png 7158754.001.png
Friedrich / Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci
różnice w liczbie zachowań mierzonych in-
wentarzem CSBI i listą CBCL uzyskano też,
gdy porównano dzieci – ofiary wykorzysty-
wania seksualnego z dziećmi nie będącymi
ofiarami, uczestniczącymi w dwóch różnych
programach psychiatrycznych (Friedrich,
Jaworski, Huxsahl, Bengston 1997).
Inwentarz CSBI wykorzystano także
w obszernym badaniu dzieci od 2 do 12 lat
(Friedrich, Fisher, Dittner, Acton, Berliner,
Butler, Damon, Davies, Gray, Wright 2001),
którym objęto 1114 dzieci zdrowych, nie
będących ofiarami, 620 dzieci – ofiar wyko-
rzystywania seksualnego i 577 dzieci – pa-
cjentów poradni zdrowia psychicznego.
Ponieważ badane próby znacznie różniły
się pod względem takich zmiennych de-
mograficznych, jak: wiek, płeć, poziom
wykształcenia matek i dochody rodziny,
zmienne te kontrolowano podczas po-
równań międzygrupowych. Dzieci – ofiary
przejawiały więcej zachowań seksualnych
niż dzieci zdrowe i dzieci z zaburzeniami
psychicznymi. Okazało się też, że dzieci le-
czące się w poradni zdrowia psychicznego
przejawiały więcej zachowań seksualnych
niż dzieci zdrowe i że zachodzi korelacja
między liczbą zachowań seksualnych
a problemami z zachowaniem mierzonymi
za pomocą listy CBCL (Achenbach 1991).
W dodatku po połączeniu wszystkich prób
i zbadaniu wpływu stresu życiowego i sek-
sualności w rodzinie okazało się, że obie
te zmienne odpowiadały za istotną część
wariancji całkowitej liczby zachowań
seksualnych u dzieci.
Przewidywanie, że dzieci – ofiary wy-
korzystywania seksualnego będą bardziej
obawiać się o swoje bezpieczeństwo,
a zwłaszcza o bezpieczeństwo swoich na-
rządów płciowych, nie jest bezpodstaw-
ne. Prawidłowość ta powinna się ujawnić
silniej u tych dzieci, u których doszło do
penetracji odbytu lub pochwy. Stwier-
dzono, że dzieci skierowane na badanie
pediatryczne z powodu podejrzeń o to, że
padły ofiarą przemocy seksualnej, u któ-
rych badanie lekarskie podejrzenia te po-
twierdziły, przejawiały wyższy poziom
niepokoju i napięcia ( distress ) (Gully,
Britton, Hansen, Goodwill, Nope 1999).
Inni z kolei badacze starali się odpo-
wiedzieć na pytanie, dlaczego u jednych
dzieci – ofiar wykorzystania seksualnego
pojawiają się problemy z zachowaniami
o charakterze seksualnym, a u innych
nie. Ten nurt badań jest ważny nie tylko
dlatego, że rzuca światło na obecność
zmiennych pośredniczących, ale także
dlatego, że bycie ofiarą wykorzystywania
seksualnego może być czynnikiem ryzyka
przestępczości seksualnej w przyszłości.
Hall i współpracownicy zbadali 100 dzieci
w wieku od 3 do 7 lat (Hall, Mathews,
Pearce 1998). Uczestniczyły one w dwóch
różnych programach terapeutycznych dla
dzieci – ofiar wykorzystywania seksualnego.
Obszerną dokumentację z terapii zakodo-
wano, a wszystkie dzieci (poza jednym) za-
kwalifikowano do jednej z trzech grup:
grupy przejawiającej prawidłowe rozwojo-
wo zachowania seksualne (N=22), grupy
przejawiającej nieprawidłowe rozwojowo
zachowania seksualne (N=15) i grupy
przejawiającej nieprawidłowe interper-
sonalnie zachowania seksualne (N=62).
Udało się wyodrębnić 20 zmiennych dobrze
różnicujących dzieci z problemami i bez.
Zmienne te podzielono na pięć kategorii:
rodzaj wykorzystania seksualnego doświad-
czonego przez dziecko, cechy dziecka,
biografia dziecka, jakość relacji dziecka
z rodzicami, cechy opiekunów. Oto kilka
przykładów tych zmiennych: doświadcze-
nie przez dziecko podniecenia seksualnego
podczas wykorzystania, nadmierna ma-
sturbacja, przemoc fizyczna wobec dziec-
ka, zamiana ról między dzieckiem a jed-
nym z rodziców oraz obecność objawów
stresu pourazowego w wywiadzie matki.
Wyniki badań udowadniały związek
wykorzystania seksualnego dziecka i to-
warzyszących temu doświadczeniu czynni-
ków z problemowymi zachowaniami sek-
sualnymi dziecka. Im więcej czynników
dodatkowych, tym problemów tych jest
więcej. Problemy mogą mieć charakter
interpersonalny i polegać między innymi
4
7158754.002.png 7158754.003.png
Friedrich / Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci
na przejawianiu zachowań seksualnych
wobec innych dzieci.
W badaniu przeprowadzonym w Qu-
ebec (Wright, Friedrich, Cyr, Theriault,
Perron, Lussier, Sabourin 1998) stwier-
dzono istotnie wyższy poziom seksualiza-
cji zachowań u 43%–67% dzieci – ofiar
wykorzystywania seksualnego.
Jednakże doświadczenie wykorzysta-
nia seksualnego wpływa nie tylko na za-
chowanie dziecka. Zwiększa też poziom
seksualizacji relacji interpersonalnych.
I tak, w porównaniu z innymi dziećmi,
dzieci – ofiary wykorzystywania seksualne-
go wprowadziły najwięcej wątków seksu-
alnych do historyjek, które miały ułożyć
na temat pokazanego obrazka (Friedrich,
Share 1998). K. Gully (2000) uzyskał po-
dobne wyniki. W swoim badaniu prosił
dzieci o ułożenie historyjek do wieloznacz-
Osoby te znacząco częściej doświadczyły
później napaści seksualnych, prób gwałtu
lub gwałtu. Wyniki te znalazły potwier-
dzenie w innym badaniu, przeprowadzo-
nym na 125 dziewczętach w wieku dora-
stania, ofiarach wykorzystywania seksu-
alnego (Cinq-Mars, Wright, Cyr, McDuff,
Friedrich w druku). Dziewczęta, u których
doszło do penetracji, wcześniej zachodziły
w ciążę niż dziewczęta, które jej nie do-
świadczyły. Negatywny wpływ wykorzysta-
nia seksualnego wiązał się z takimi czynni-
kami, jak przemoc w rodzinie i inne rodzin-
ne czynniki ryzyka.
W badaniach nad młodzieżą, która do-
świadczyła wykorzystywania seksualnego,
zastosowano dwie różne skale, specjalnie
skonstruowane do badań typu self-report
dotyczących zachowań seksualnych nasto-
latków. Jedna to Kwestionariusz Proble-
Istnieje silna korelacja między zaburzeniem zachowań seksualnych
u młodzieży a doświadczoną przemocą seksualną. Okazało się także, że
z zaburzeniem zachowań seksualnych młodzieży silnie korelują prze-
moc fizyczna, stres życiowy i zaburzone relacje rodzinne.
nych obrazków. Opowiadania dzieci, które
doświadczyły wykorzystywania, zawierały
więcej negatywnych uczuć i wątki wskazu-
jące na antycypację przemocy seksualnej.
mów Seksualnych Młodzieży ( Adolescent
Sexual Concerns Questionnaire ). Kwestio-
nariusza tego użyto do badania problemów
i zachowań seksualnych młodzieży hospita-
lizowanej (Hussey, Singer 1993). Sześć py-
tań poświęconych tematyce seksualnej traf-
nie różnicowało młodych ludzi na tych, któ-
rzy byli ofiarami wykorzystania, i tych, któ-
rzy nie mieli takich doświadczeń; pierwsza
z tych grup wskazała większą liczbę pro-
blemów i zachowań seksualnych.
Druga, dłuższa skala, Inwentarz Zacho-
wań Seksualnych Młodzieży ( Adolescent
Sexual Behavior Inventory ), użyta została
w badaniu nastolatków – ofiar wykorzysty-
wania seksualnego lub chorych psychicznie
(Friedrich, Lysne, Shamos w druku). Zasto-
sowano dwie wersje Inwentarza. Jedną wy-
pełniała sama młodzież, drugą – rodzice.
Obie wersje badają te same czynniki: niepo-
kój związany z seksem, zainteresowania
Młodzież
W badaniu podłużnym przeprowadzo-
nym w Nowej Zelandii (Fergusson, Hor-
wood, Lynskey 1997) porównano młodzież,
która doznała wykorzystywania seksual-
nego z młodzieżą nie mającą takich do-
świadczeń. Okazało się, że ta pierwsza
przejawiała o wiele więcej ryzykownych
zachowań seksualnych. Najwięcej wcze-
snych inicjacji seksualnych, ciąż nieletnich,
niezabezpieczonych stosunków seksual-
nych i chorób przekazywanych drogą płcio-
wą stwierdzono u osób, u których podczas
aktu przemocy seksualnej doszło do stosun-
ku lub próby odbycia stosunku seksualnego.
5
7158754.004.png 7158754.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin