czarne_punkty.pdf

(925 KB) Pobierz
STAN BEZPIECZEÑSTWA RUCHU DROGOWEGO W ROKU 2001
Każdego dnia w wypadkach samochodowych w Polsce ginie około 20 osób, ponad 220 doznaje
obrażeń ciała. Straty finansowe państwa z tytułu wypadków drogowych wyniosły w ubiegłym roku
około 7% dochodu narodowego, podczas gdy według ekspertów z Banku Światowego powinny one
mieścić się w przedziale 1-2% produktu krajowego brutto. Ministerstwo Transportu i Gospodarki
Morskiej obok standardowych, bieżących działań w ramach przyznanego budżetu - jak np.
oznakowanie w 1998 roku 47 tys. dróg znakami poziomymi - podjęło dodatkową inicjatywę, która ma
szansę zmienić statystyki śmierci i poprawią bezpieczeństwo na drogach.
W 1999 roku na polskich drogach:
odnotowano 55.106 wypadków drogowych
(porównaniu z rokiem 1998 liczba wypadków spadła o 6.749)
rannych zostało 68.449 osób
(w 1998 roku liczba ta wynosiła 77.560)
zabitych zostało 6.730 osób
(w 1998 roku liczba ta wynosiła 7.080).
Ogólnopolski program "Uwaga na czarne punkty" polega na specjalnym oznakowaniu
niebezpiecznych miejsc. Celem akcji jest spowodowanie szczególnie ostrożnych zachowań zarówno
kierowców, jak i pieszych w sąsiedztwie oznakowań, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa na
polskich drogach.
W Polsce jest ponad 1 200 odcinków dróg określanych międzynarodową nazwą "czarne punkty" . Są
to miejsca, w których szczególnie często dochodzi do wypadków i kolizji drogowych. Liczba ta
corocznie wzrasta. Fundusze Ministerstwa pozwalają na przebudowę zaledwie stu kilkudziesięciu
niebezpiecznych miejsc rocznie. Dodatkowo, nie zawsze przebudowa danego odcinka drogi gwarantuje
eliminację lub ograniczenie niebezpieczeństwa.
Dlatego MTiGM zainicjowało program "Uwaga na czarne punkty" , który jest finansowany z
pozabudżetowych środków.
Pomysłodawcą akcji "Uwaga na czarne punkty" był b. Minister Transportu i Gospodarki
Morskiej Eugeniusz Morawski.
Pierwszy etap programu przewiduje oznakowanie ponad 120 niebezpiecznych odcinków dróg w Polsce.
Ustawienie 7 września 1998 roku dwustronnych tablic na drodze nr 2 Świecko-Terespol w okolicach
Błonia rozpoczęło akcję. W 1998 roku oznakowano 20 "czarnych punktów".
Realizacja i powodzenie akcji "Uwaga na czarne punkty" uzależnione jest od zaangażowania firm,
mediów i samych użytkowników dróg.
Czarne punkty oznakowane w 2000 roku
Droga nr 1, GDDP Bydgoszcz, m. Otłoczyn
Statystyka wypadkowości: 18 wypadków, 9 zabitych, 17 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: występują łuki poziome, ograniczenie widoczności
Droga nr 10, GDDP Bydgoszcz, m. Skąpe
Statystyka wypadkowości: 25 wypadków, 11 zabitych, 45 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: występują liczne łuki poziome i pionowe ograniczające widoczność
Droga nr 52, GDDP Bydgoszcz, m. Suchatówka
2791520.010.png 2791520.011.png 2791520.012.png
Statystyka wypadkowości: 10 wypadków, 4 zabitych, 15 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: miejscowość o zabudowie mało zwartej i odsuniętej od drogi
Skrzyżowanie drogi nr 22 z drogą nr 214, GDDP Gdańsk
Statystyka wypadkowości: 16 wypadków, 2 zabitych, 35 rannych
Droga nr 46, GDDP Katowice, m. Paworków
Statystyka wypadkowości: 15 wypadków, 3 zabitych
Opis miejsca niebezpiecznego: łuki poziome, skrzyżowania, szkoła i przedszkole
Droga nr 1, GDDP Katowice, odcinek Bielsko-Biała - granica państwa
Statystyka wypadkowości: 17 wypadków, 2 zabitych
Opis miejsca niebezpiecznego: odcinek w łuku poziomym i pionowym
Droga nr 1, GDDP Katowice, odcinek Bogusławice - Grabowa
Statystyka wypadkowości: 19 wypadków, 2 zabitych, 19 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: łuk poziomy i pionowy
Droga nr 94, GDDP Kraków, m. Bulowice
Statystyka wypadkowości: 94 wypadków, 5 zabitych, 105 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: jeden łuk poziomy
Droga nr 777, GDDP Kraków, m. Pobiednik
Statystyka wypadkowości: 30 wypadków, 2 zabitych, 42 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: trzy łuki poziome, jeden łuk pionowy, cztery skrzyżowania z drogami
utwardzanymi
Droga nr 7, GDDP Kraków, m. Michałowice
Statystyka wypadkowości: 65 wypadków, 2 zabitych, 42 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: dwa łuki poziome, jeden łuk pionowy
Droga nr 74, GDDP Kielce, m. Kostomłoty i Miedziana Góra
Statystyka wypadkowości: 18 wypadków, 1 zabitych, 20 rannych
Droga nr 7, GDDP Kielce, m. Ignacówka
Statystyka wypadkowości: 21 wypadków, 3 zabitych, 27 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: dwa przesunięte skrzyżowania
Droga nr 2, GDDP Lublin, m. Sławacinek Nowy
Statystyka wypadkowości: 24 wypadków, 6 zabitych, 27 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyżowanie z drogami gminnymi, chodniki
Droga nr 19, GDDP Lublin, m. Strzeszkowice
Statystyka wypadkowości: 18 wypadków, 6 zabitych, 25 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: cztery łuki pionowe, jeden poziomy, chodniki, przejście dla pieszych,
zatoki autobusowe
Droga nr 17, GDDP Lublin m. Życzyn
Statystyka wypadkowości: 24 wypadków, 1 zabitych, 38 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: odcinek prosty, liczne zjazdy, skrzyzowanie, cztery przejścia dla
pieszych
Droga nr 1, GDDP Łódź, odcinek Łódź - Piotrków
Statystyka wypadkowości: 41 wypadków, 4 zabitych, 64 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: jedno skrzyżowanie skanalizowane
2791520.013.png 2791520.001.png
Droga nr 14, GDDP Łódź, odcinek Łódź - Sieradz
Statystyka wypadkowości: 18 wypadków, 9 zabitych, 17 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: odcinek prosty z dwoma mostami o zwężonej skrajni
Droga nr 7, GDDP Olsztyn (od km 48+734 do km 55+485)
Statystyka wypadkowości: 17 wypadków, 2 zabitych, 36 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: liczne zjazdy, obiekty usługowe
Droga nr 4, GDDP Opole, m. Skorogosz
Statystyka wypadkowości: 14 wypadków, 1 zabitych, 18 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyżowanie oraz przejście przez miejscowość
Droga nr 404, GDDP Opole, m. Niemodlin
Statystyka wypadkowości: 50 wypadków, 6 zabitych, 49 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: przejście przez miasto
Droga nr 4, GDDP Opole, m. Brzeg (obejście)
Statystyka wypadkowości: 19 wypadków, 3 zabitych, 27 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: dwa skrzyżowania
Droga nr 5 , GDDP Poznań, m. Kościan
Statystyka wypadkowości: brak
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyżowanie z wjazdem do miasta, i drogą powiatową, ograniczenie
widoczności
Droga nr 2, GDDP Poznań, m. Brzeźno
Statystyka wypadkowości: brak
Opis miejsca niebezpiecznego: trzy skrzyżowania z drogami gminnymi na długości 440 m, wzmożony
ruch pieszy, szkoła, kościół, obiekty usługowe
Droga nr 2, GDDP Poznań, m. Nekla
Statystyka wypadkowości: 27 wypadków, 1 zabitych, 30 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyzowanie z drogami powiatowymi
Droga nr 98, GDDP Rzeszów, m. Szebnie
Statystyka wypadkowości: 22 wypadków, 2 zabitych, 35 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: przecięcie miejscowości
Droga nr 98, GDDP Rzeszów, m. Rymanów
Statystyka wypadkowości: 31 wypadków, 1 zabitych, 38 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: brak widoczności, łuk pionowy, skrzyżowanie
Droga nr 3, GDDP Szczecin (od km 42+013 do km 43+800)
Statystyka wypadkowości: 13 wypadków, 7 zabitych, 13 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: dwa łuki - pionowy i poziomy
Droga nr 723, GDDP Warszawa, m. Piaseczno
Statystyka wypadkowości: 20 wypadków, 2 zabitych, 21 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną (50% wypadków)
Droga nr 60, GDDP Warszawa, m. Ponikiew
Statystyka wypadkowości: 7 wypadków, 2 zabitych, 9 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: skrzyżowanie z drogą powiatową
2791520.002.png 2791520.003.png
Droga nr 8, GDDP Wrocław, m. Ligota Polska
Statystyka wypadkowości: 26 wypadków, 9 zabitych, 38 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: łuki poziome, poprzedzone odcinkiem prostym, liczne zjazdy
Droga nr 5, GDDP Wrocław, m. Wisznia Mała
Statystyka wypadkowości: 25 wypadków, 11 zabitych, 23 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: łuk poziomy i pionowy poprzedzony prostym odcinkiem drogi w spadku
podłużnym, liczne zjazdy
Droga nr 2, GDDP Zielona Góra, odcinek Świebodzin - Wityń
Statystyka wypadkowości: 10 zabitych, 24 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: łuk poziomy - widoczność ograniczona (ściana lasu)
Droga nr 275, GDDP Zielona Góra, odcinek Drzeniów - Gestowice
Statystyka wypadkowości: 10 zabitych, 22 rannych
Opis miejsca niebezpiecznego: prosty odcinek drogi, dobra widoczność
Droga nr 16, GDDP Olsztyn, odcinek Grudziądz - granica państwa
Statystyka wypadkowości: brak
Czarne punkty oznakowane w 1999 roku
Droga nr 5, Wrocław - Walbrzych, m. Siedlakowice - Mirosławice (woj. śląskie)
Statystyka wypadkowości: 26 wypadków, 11 zabitych, 26 rannych
Termin wykonania: 22 stycznia 1999 r.
Sponsor: PZU oddział we Wrocławiu
Czarne punkty oznakowane w 1998 roku
WRZESIEŃ 1998 rok:
Droga nr 2, Świecko - Terespol, m. Błonie (woj. mazowieckie)
Statystyka wypadkowości: 24 wypadki, 27 zabitych, 87 rannych
Termin wykonania: 7 wrzesień 1998 r
Sponsor: Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
2791520.004.png 2791520.005.png
Droga nr 5, Poznań - Bydgoszcz, m. Biskupice ( woj. wielkopolskie)
Statystyka wypadkowości: 1 zabity, 24 ranne
2791520.006.png 2791520.007.png 2791520.008.png 2791520.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin