Turbo Pascal Leksykon kieszonkowy.pdf

(304 KB) Pobierz
Turbo Pascal. Leksykon kieszonkow
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Turbo Pascal.
Leksykon kieszonkowy
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Jan Zahorski, Andrzej Or³owski
ISBN: 83-7361-741-8
Format: B6, stron: 136
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Turbo Pascal, mimo tego, ¿e mo¿e byæ uwa¿any za weterana na rynku jêzyków
programowania, nadal cieszy siê spor¹ popularnoci¹, szczególnie wród osób
poznaj¹cych podstawy samodzielnego tworzenia aplikacji. Prosta i czytelna sk³adnia,
spore mo¿liwoci i sprawdzone rodowiska programistyczne to przyczyny powodzenia
Turbo Pascala. Za poznawaniem tego jêzyka przemawia równie¿ fakt wykorzystywania
jego nieco bardziej rozbudowanej wersji w rodowisku Delphi — jednym
z najpowszechniej wykorzystywanych narzêdzi do tworzenia aplikacji.
Ksi¹¿ka „Turbo Pascal. Leksykon kieszonkowy” to zbiór najbardziej niezbêdnych
informacji o Turbo Pascalu. Przedstawia najistotniejsze elementy jêzyka, koncentruj¹c
siê na tworzeniu aplikacji pracuj¹cych pod kontrol¹ systemu Windows. Zawarte
w niej informacje bêd¹ szczególnie przydatne dla tych Czytelników, którzy ju¿ znaj¹
podstawowe zasady programowania w jêzyku Turbo Pascal, a w ksi¹¿ce bêd¹ szukali
pomocy w rozwi¹zaniu konkretnych problemów zwi¹zanych z samodzielnym
tworzeniem aplikacji u¿ytkowych.
• Struktura programu
• Deklaracje
• Typy i operatory
• Instrukcje
• Procedury i funkcje
• Struktury
• Elementy zewnêtrzne
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
390072200.002.png 390072200.003.png 390072200.004.png 390072200.005.png
Spis treci
1. Struktura programu......................................................................9
2. Komentarze..................................................................................12
3. Deklaracje.................................................................................... 14
Deklaracje etykiet
14
Deklaracje podprogramów
14
Deklarcje typów
16
Zakres i zasig deklaracji
16
Deklaracje zmiennych
17
4. Typy............................................................................................. 18
Typy Windows API
18
Typy literałów
19
Typy proste
19
Typy mnogo&ciowe
22
Typy okrojone
23
Typy plikowe
23
Typy rekordowe
23
Typy tablicowe
24
Typy wskazuj+ce
24
Typy wyliczeniowe
25
Zgodno&- typów
26
3
390072200.001.png
5. Operatory.................................................................................... 27
Operatory arytmetyczne
27
Operatory logiczne
27
Operatory ła/cuchowe
28
Operatory mnogo&ciowe
29
Operatory relacji
30
Priorytety operatorów
30
6. Instrukcje......................................................................................31
Instrukcja grupuj+ca
31
Instrukcja kodowa
31
Instrukcje powtarzaj+ce
32
Instrukcja procedury (procedure)
34
Instrukcja skoku (goto)
34
Instrukcja przypisania (:=)
35
Instrukcja pusta
35
Instrukcja warunkowa (if)
35
Instrukcja wi+6+ca (with)
36
Instrukcja wyboru (case)
37
7. Podprogramy...............................................................................39
Podprogramy kodowe 39
Podprogramy obsługi przerwa/ (interrupt) 40
Podprogramy skojarzenia parametrów z argumentami 40
Podprogramy rekurencyjne
42
8. Dyrektywy kompilatora..............................................................43
Symbole predefiniowane
46
9. Struktury......................................................................................49
TMsg
49
TOpenFilename
49
TPoint
51
4 | Spis treci
TPaintStructure
51
TRect
51
TWndClass
52
10. Procedury i funkcje .....................................................................53
11. Elementy zewn*trzne programu ..............................................115
Moduły 115
Biblioteki DLL 118
Pliki wł+czane do programu dyrektyw+ {$I Nazwa_programu} 120
A API...............................................................................................121
Przykład programu z wykorzystaniem funkcji API 121
Skorowidz ................................................................................. 135
Spis treci | 5
Rozdział 6. Instrukcje
Instrukcja grupujca
Instrukcja grupujca to jedna z najwaniejszych instrukcji w pro-
gramie, poniewa kady program w Turbo Pascalu musi mie
przynajmniej jedn tak instrukcj tworzc główny blok pro-
gramu. Instrukcja grupujca rozpoczyna si słowem kluczowym
begin , a ko$czy słowem kluczowym end . Instrukcja grupujca
umoliwia wykonanie kilku instrukcji, w przypadku gdy ze
wzgl dów składniowych uy moemy tylko jednej instrukcji
(p tle) lub przy budowie procedur i funkcji, np.
program test;
uses WinCrt;
var
A, C : Integer;
begin
C := 0;
while C < 10 do
begin
A := A + C;
Inc(C);
end;
end.
Instrukcja kodowa
Instrukcja kodowa inline (argument) przeznaczona jest do
umoliwienia uycia w programie instrukcji asemblera, czyli
skorzystania z j zyka niskiego poziomu, ale za to dajcego
moliwo( pełnej kontroli nad maszyn.
inline($58); {odpowiada rozkazowi pop AX}
31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin