Odpowiedzi_Przykladowy_arkusz_1-ZP_Historia.pdf

(58 KB) Pobierz
LHD-[08]odp-ark-pods
Arkusz I
Zasady oceniania:
– Za rozwiàzanie zadaƒ mo˝na uzyskaç maksymalnie 100 punktów;
– Model odpowiedzi uwzgl´dnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest Êcis∏ym wzorcem sformu∏owania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi
i do zadaƒ zamkni´tych);
– Za odpowiedzi do poszczególnych zadaƒ przyznaje si´ wy∏àcznie pe∏ne punkty;
– Za zadania otwarte, za które mo˝na przyznaç tylko jeden punkt, przyznaje si´ punkt wy∏àcznie za odpowiedê w pe∏ni poprawnà;
– Za zadania, za które mo˝na przyznaç wi´cej ni˝ jeden punkt, przyznaje si´ tyle punktów, ile prawid∏owych elementów odpowiedzi (zgodnie
z wyszczególnieniem w kluczu) przedstawi∏ zdajàcy;
– JeÊli podano wi´cej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) ni˝ wynika z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych (liczonych od pierw-
szej), ile jest w poleceniu;
– Je˝eli podane w odpowiedzi informacje (równie˝ dodatkowe, które nie wynikajà z polecenia w zadaniu) Êwiadczà o zupe∏nym braku zrozumie-
nia omawianego zagadnienia i zaprzeczajà udzielonej prawid∏owej odpowiedzi, odpowiedê takà nale˝y oceniç na zero punktów.
Nr
zadania
Cz´Êç
zadania
Oczekiwane odpowiedzi
Punkty za
poszczególne
cz´Êci zadania
Punkty
za ca∏e zadanie
Czas na
wykonanie
zadania
(w min)
1
2
3
4
5
6
1.
c)
1 pkt
1
2.
filozofia grecka – b), j); literatura grecka – d), g); matematyka grecka – h); rzeêba
grecka – e), i); filozofia rzymska – f); literatura rzymska – a), c), f)
Grecja – 1 pkt
Rzym – 1 pkt
2 pkt
2
3.
a)
P
1 pkt
3 pkt
2
b)
F
1 pkt
c)
F
1 pkt
4.
przyj´cie chrztu przez Chlodwiga – A
1 pkt
2 pkt
2
koronacja cesarska Karola Wielkiego – B
1 pkt
5.
mapa A
1 pkt
2
6.
ludy germaƒskie: Frankowie, Jutowie, Sasi, Bawarowie
1 pkt
2 pkt
2
ludy s∏owiaƒskie: L´dzianie, Obodrzyci, Wieleci, Serbowie
1 pkt
7.
a)
styl romaƒski
1 pkt
2 pkt
2
52735376.006.png
1
2
3
4
5
6
b)
np.: ma∏e okna, grube, kamienne mury, pó∏okràg∏e ∏uki
1 pkt
8.
a)
wykupienie cia∏a Êw. Wojciecha
1 pkt
4 pkt
6
b)
zjazd gnieênieƒski
1 pkt
c)
wojna z Niemcami zakoƒczona pokojem w Budziszynie
1 pkt
d)
wyprawa Boles∏awa Chrobrego na RuÊ w 1018 r.
1 pkt
9.
a)
pokój w Budziszynie – Chrobry
1 pkt
5 pkt
3
b)
obrona G∏ogowa – Krzywousty
1 pkt
d)
zjazd gnieênieƒski – Chrobry
1 pkt
e)
utrata ¸u˝yc i Milska – Chrobry
1 pkt
g)
konflikt mi´dzy papie˝em Grzegorzem VII a cesarzem Henrykiem IV – Âmia∏y
1 pkt
10.
MIESZKO I
1 pkt
4
BOLES¸AW CHROBRY
BEZPRYM
MIESZKO II
OTTO
KAZIMIERZ ODNOWICIEL
BOLES¸AW ÂMIA¸Y
W¸ADYS¸AW HERMAN
ZBIGNIEW
BOLES¸AW KRZYWOUSTY
W¸ADYS¸AW II WYGNANIEC
BOLES¸AW IV K¢DZIERZAWY
MIESZKO III STARY
HENRYK SANDOMIERSKI
KAZIMIERZ SPRAWIEDLIWY
11.
a)
do paƒstwa polskiego
1 pkt
5 pkt
2
b)
do Czech
1 pkt
c)
Formalnie nale˝a∏ do Regnum Poloniae (Królestwo Polskie), faktycznie ksià˝´ta Êlà-
scy uznali si´ lennikami Czech.
1 pkt
52735376.007.png 52735376.008.png
 
1
2
3
4
5
6
d)
do Habsburgów austriackich (Czechy)
1 pkt
e)
do Prus
1 pkt
12.
a)
lokacja miasta
1 pkt
3 pkt
3
b)
1/6 czynszu ze sklepów, prawo do dziedzicznego posiadania rzeêni i trzech m∏ynów,
przewóz towarów bez ce∏ i op∏at
1 pkt
c)
w okresie wolnizny brak obcià˝eƒ celnych i swoboda handlu
1 pkt
13.
3
1 pkt
1
14.
a)
Bazylika Hagia Sophia lub MàdroÊci Bo˝ej
1 pkt
5 pkt
4
b)
Konstantynopol (Stambu∏)
1 pkt
c)
Justynian Wielki
1 pkt
d)
Êwiàtynia chrzeÊcijaƒska
1 pkt
e)
– Turcja
– 1453
– wie˝yczki zwane minaretami
1 pkt
15.
przyczyny : b)
skutki : a), c), d)
1 pkt
2
16.
a)
np.:
– koszycki: 2 grosze z ∏anu ch∏opskiego, z pozosta∏ych Êwiadczeƒ szlachta zosta∏a
zwolniona
1 pkt
4 pkt
5
b)
np.:
– warcki: mo˝liwoÊç wykupu majàtków so∏tysów tzw. krnàbrnych i nieu˝ytecznych
(szlachta mog∏a wyceniaç wartoÊç so∏ectw); ograniczenie wychodêstwa ch∏opów
ze wsi; taksy wojewodziƒskie (wojewodowie ustalali maksymalne ceny na produk-
ty rzemieÊlnicze)
1 pkt
c)
np.:
– piotrkowski: ograniczenie wychodêstwa ch∏opów ze wsi; zwolnienie szlachty
z op∏at celnych, jeÊli sprowadza∏a towary na w∏asne potrzeby; wprowadzenie taks
wojewodziƒskich na towary miejskie; zakaz kupowania ziemi przez mieszczan
1 pkt
d)
np.:
– ustalono wymiar obowiàzkowej paƒszczyzny: 1 dzieƒ w tygodniu z ∏ana ch∏opskie-
go; swoboda ˝eglugi szlachty po WiÊle
1 pkt
52735376.001.png
1
2
3
4
5
6
17.
a)
wady : pycha; uleganie obcym wzorcom; pró˝noÊç (zami∏owanie do przepychu i bo-
gactwa); ˝ycie ponad stan; brak wstrzemi´êliwoÊci w jedzeniu i piciu; hulaszczy tryb
˝ycia
zalety : t´˝yzna fizyczna; umiej´tnoÊç dostosowania si´ do trudnych warunków eg-
zystencji (znoszenie niewygód); znajomoÊç ∏aciny, nawet wÊród mieszczan
2 pkt
(1 pkt za wady;
1 pkt za zalety)
3 pkt
5
b)
Negatywny; wady Polaków ujawnione przez autora tekstu wp∏ywa∏y, jego zdaniem,
destrukcyjnie na obywateli i paƒstwo. Nast´powa∏a degradacja spo∏eczeƒstwa, któ-
re poch∏oni´te rozrywkowym trybem ˝ycia zapomnia∏o o potrzebie kszta∏cenia
umys∏u i wykorzystania zdobytej wiedzy na rzecz rozwoju w∏asnego paƒstwa. Opi-
sane zachowania Polaków stanà si´ przyczynà upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.
1 pkt
Zaliczamy ka˝dà
odpowiedê mery-
torycznie popraw-
nà.
18.
a)
P
1 pkt
3 pkt
1
b)
P
1 pkt
c)
F
1 pkt
19.
a)
wiernoÊç: religii i Koronie oraz obowiàzujàcym prawom i wolnoÊciom nadanym
szlachcie
1 pkt
4 pkt
2
b)
jednoÊç, pokój i zgoda: król zobowiàzany do zapewnienia poddanym tych powinnoÊci
1 pkt
c)
obrona: król zapewnia poddanym obron´ – najpierw poszukuje dróg dyplomatycz-
nych, nast´pnie walczy
1 pkt
d)
sprawiedliwoÊç: w post´powaniu wzgl´dem poddanych
1 pkt
20.
a)
Jan Karol Chodkiewicz
1 pkt
4 pkt
2
b)
Jan Sobieski
1 pkt
c)
Stanis∏aw ˚ó∏kiewski
1 pkt
d)
Stanis∏aw Koniecpolski
1 pkt
21.
A
B
C
1 – Bitwa pod Oliwà
2 – Bitwa pod Kircholmem
3 – Bitwa pod Cecorà
1 pkt
2
22.
a)
Stanis∏aw August Poniatowski
1 pkt
3 pkt
2
b)
Konstytucja 3 maja
1 pkt
c)
Bierze w obron´ ch∏opów i mieszczaƒstwo, co nawiàzuje do polskiego osiàgni´cia,
jakim by∏a Konstytucja 3 maja.
1 pkt
23.
zakoƒczenie wojny pó∏nocnej – pokój w Nystad – A
1 pkt
2 pkt
2
52735376.002.png
1
2
3
4
5
6
uchwalenie Konstytucji Stanów Zjednoczonych – B
1 pkt
24.
a)
Francja w okresie rewolucji 1789–1794
1 pkt
2 pkt
3
b)
Polega∏ na dzia∏alnoÊci Trybuna∏u Rewolucyjnego, który wydawa∏ wyroki, nie dajàc
oskar˝onym mo˝liwoÊci obrony; za jego wprowadzenie odpowiada∏ Maksymilian Ro-
bespierre (jakobini).
1 pkt
25.
proces powstawania II RP
1 pkt
2
26.
a)
apartheid (skrajny rasizm oparty na dyskryminacji)
1 pkt
2 pkt
2
b)
Burowie
1 pkt
27.
a)
1
1 pkt
2
b)
2
c)
1
d)
2
28.
a)
Niemcy i W∏ochy – poniewa˝ d∏ugi czas by∏y podzielone terytorialnie i dopiero w la-
tach siedemdziesiàtych XIX w. zjednoczy∏y si´.
1 pkt
4 pkt
4
b)
Wielka Brytania
1 pkt
c)
Wielka Brytania, Francja, Niemcy
1 pkt
d)
Bardzo istotny, warunkowa∏ rozwój gospodarczy, poniewa˝ np.:
– umo˝liwia∏ dost´p do bogactw naturalnych i taniej si∏y roboczej,
– by∏ rynkiem zbytu dla towarów z metropolii.
1 pkt
za ka˝dà odpo-
wiedê poprawnà
merytorycznie
29.
a)
– zabór rosyjski
– przyczyny analfabetyzmu: brak przymusu szkolnego, rusyfikacja szkolnictwa –
„noc apuchtinowska”
1 pkt
za podanie zaboru
i przyczyn
3 pkt
5
b)
– zabór pruski
– przyczyny niskiego odsetka analfabetyzmu: przymus szkolny od XVIII w.,
koniecznoÊç przestrzegania norm prawnych
1 pkt
za podanie zaboru
i przyczyn
c)
– zabór austriacki
Galicja posiada∏a od 1867 r. autonomi´:
– j´zykiem urz´dowym by∏ j´zyk polski,
– szkolnictwo by∏o spolonizowane,
– istnia∏y polskie uniwersytety,
– rozwija∏a si´ polska kultura.
1 pkt
za ogólne naÊwie-
tlenie sytuacji oraz
wyjaÊnienie przy-
czyn analfabetyzmu
52735376.003.png 52735376.004.png 52735376.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin