jadwiga królowa polska.pdf

(96 KB) Pobierz
36784990 UNPDF
ANNALES
UNIVERSITATISMARIAECURIE-SKŁODOWSKA
LUBLIN–POLONIA
VOL.XX/XXI
SECTIOFF
2002/2003
UMCS,Lublin
MAŁGORZATACHACHAJ
Jadwiga,królowapolska JulianaUrsynaNiemcewicza
woceniewarszawskiejpubliczno±citeatralnej
Jadwiga,królowapolska deJulianUrsynNiemcewiczetsonaccueil
aupr`esdupublicdeVarsovie
Premiera Jadwigi,królowejpolskiej nasceniewarszawskiejodbyłasi¦23
grudnia1814roku.Muzyk¦dolibrettaJulianaUrsynaNiemcewiczaskompono-
wałKarolKurpi«ski.OperastanowiławyrazpoparciadlapolitykiAleksandra
I,zktórymNiemcewicz(porozczarowaniuNapoleonem)wi¡załdu»enadzieje
dlaPolski.Wystarczyprzypomnie¢,»ejego Pami¦tniki1809–1820 rozpoczynały
si¦odprzytoczeniamowyAleksandradoPolakówzdnia10marca1809ro-
ku.Niemcewiczpodkre±lił,»ewładcawyst¡piłwpolskimmundurzeiorderach,
conadałojegoobietnicomprzywróceniaojczyznyszczególnycharakter.Zuzna-
niemprzyj¡łodwoływaniesi¦przezAleksandradochlubnejpolskiejprzeszło±ci,
np.wsłowach:„Polacy!ukazali±cieju»±wiatudzielno±ci¡or¦»a,»e±ciegodni
waszegoodrodzenia;obywatelstwowaszezapewniami¦,i»oka»ecierówniem¡-
dro±ci¡obrad,»enieodrodniodprzodków,sław¦idobroojczyznynadwszystko
wa»ycie.” 1
Aleksanderumiej¦tniezaskarbiałsobiesympatiePolaków,daj¡cnadziejena
przywróceniewolnej,podejmuj¡cejsuwerennedecyzjePolski.„WierzonoAlek-
sandrowi,bochcianomuwierzy¢,boinnegowyj±cianiebyło” 2 —słusznie
zauwa»yłaAlinaKowalczykowa.WierzyłiNiemcewicz,tote»zaakceptowałna-
1 J.U.Niemcewicz, Pami¦tniki1809–1820 ,Pozna«1871,s.2–3.
2 A.Kowalczykowa, Nowymonarcha—nadziejeidramaty ,[w:]ea., Warszawaromantyczna ,
Warszawa1987,s.12
36784990.004.png
 
2 MAŁGORZATACHACHAJ
miastk¦wolno±ci,jak¡byłoKrólestwoPolskie.Wielokrotniedawałwyrazswojej
wdzi¦czno±cidlamonarchyzazaj¦ciesi¦losemojczyzny.W Napomknieniach
wzgl¦demdobrapublicznego pisał:
Potylukl¦skach,nieszcz¦±ciach,cierpieniach,podługimdr¦cz¡cymoczekiwaniu,powierzył
BógAleksandrowiIostatecznelosówPolskirozstrzygni¦cie.Wdzi¦cznizanieprzełaman¡stało±¢,
zktór¡Monarchatenprzyistno±cinaszejobstawa,troskliwo±¢odobrotejlubejziemi,we¹myza
±cisł¡powinno±¢nasz¡,dokłada¢wszelkiegostarania,byzagoi¢krwi¡jeszczes¡cz¡cesi¦rany,
poprawi¢wady,sprostowa¢tysi¡cznezdro»no±ci;ato,bygdyczasprzyjdzie,»eodbierzemyod
dobregoMonarchyrz¡dgodnyszlachetnejduszyjego,rz¡drazemwolnyisilny,przynie±limu
udoskonalonewszystkierozgał¦zieniaadministracji,wsposób,którybydowiódł±wiatu,»e±mynie
zasłu»ylinanieszcz¦±cie,którenasprzygniotło,»e±myraczejgodnitejistno±ci,zaktór¡przezlat
tylekrewpolskalałasi¦. 3
Recenzjeiwspomnieniapami¦tnikarskiedotycz¡cewystawie« Jadwigi mo»-
napotraktowa¢jakozapisstanu±wiadomo±cispołecznej,bowiemtekstytenie-
jednokrotniezawierałyocen¦tre±ciideologicznychwpisanychwdramat.Zcał¡
pewno±ci¡równie»utwórNiemcewiczamo»nauzna¢za„[...]znakowoutrwalo-
n¡ekspresj¦mentalno±cispołecznej,tj.owychnieskonceptualizowanychodczu¢,
nastawie«ipreferencji,zktórychideologiapocz¦±ciwyrastaiktórestanowi¡jej
otoczk¦w±wiadomo±cispołecznej”. 4
Wprowadzenietre±ciideologicznychwutworachdramatycznychzazwyczaj
dokonujesi¦poprzezspecyficznekreowanierzeczywisto±ciprzedstawionejutwo-
rów.Postacie,sytuacje,zdarzeniafikcjonalne„[...]pretenduj¡dotego,byby¢
odczytywanejakointerpretacyjnemodelepewnychdziedzin±wiatapozaliterac-
kiego.Ró»nesposobyichbudowymieszcz¡si¦naosiwiod¡cejodbiegunaanalo-
3 J.U.Niemcewicz, Napomknieniawzgl¦demdobrapublicznego ,Warszawa1814,s.3.
4 H.Markiewicz, Dziełoliterackieaideologia ,[w:]id., Wymiarydziełaliterackiego ,Kraków
1996,s.203.Ocenyformułowanewlistachipami¦tnikachstanowi¡zarazemdowódaktywno±ci
odbiorców,poczuwaj¡cychsi¦dokomunikowaniaswoichopinii.ZdaniemJanuszaMaciejewskiego
cech¡konstytutywn¡publiczno±ciliterackiejjestwła±niefakt„odbiorupokwitowanegoocen¡,
przekazan¡wformieopinii;[...]faktstałegokursowaniaiwymianywarto±ciestetycznych
orazopiniionich,równoczesnegotworzeniaikonsumpcjikulturowej.”( Publiczno±¢literacka
ainstytucjeimechanizmy»yciakulturowego ,[w:] Publiczno±¢literacka ,podred.S.ółkiewskiego
iM.Hopfinger,Wrocław1982,s.124)Publiczno±¢literackamo»ewtensposóbnietylko
kształtowa¢,aleiprzełamywa¢konwencjetwórczeorazstylodbioru.
DramatyhistoryczneNiemcewiczaporuszałypubliczno±¢literack¡przedewszystkimjakoprzed-
stawieniateatralne,tote»przedmiotemuwagiwniniejszychrozwa»aniachstan¡si¦recenzjeteatral-
ne,dopełnianeprzezwspomnieniapami¦tnikarskieorazlisty.(Por.opini¦TeresyKostkiewiczowej
( Głównetendencjekrytykilat1800–1822 ,[w:]E.Sarnowska-Temeriusz,T.Kostkiewiczowa, Kry-
tykaliterackawPolscewXVIiXVIIwiekuorazwepoceO±wiecenia ,Wrocław1990,s.309):
„Trzebazauwa»y¢,»epodobniejakwwiekuXVIIIteatrbyłzjawiskiemkulturowoliterackim,na
którereagowanowsposóbbardziejpowszechnyi»ywyni»nawydarzenialiterackie.Wieleutworów
dramatycznychstawałosi¦przedmiotemocenlubnawetgwałtownychpolemikprzedewszystkim
zokazjiichprezentacjiteatralnych[...].”)
36784990.005.png
 
JADWIGA,KRÓLOWAPOLSKA JULIANAURSYNANIEMCEWICZA... 3
giidobiegunasymboliki[...]”. 5 WprzedrozbiorowychdramatachNiemcewicza
( Powrótposła , KazimierzWielki )deklaracjeideologiczneautorawpisywanebyły
wwypowiedzipozytywnychbohaterówsztuk,natomiastpoupadkuniepodle-
gło±citre±citewprowadzanozazwyczajpo±rednio.Prostealuzjedoaktualnych
wydarze«zostałyzast¡pioneprzezkreowaniefikcjonalnychukładówznaczenio-
wych,kieruj¡cych„czytelnikówwstron¦pewnychsensówogólnych,maj¡cych
odniesieniado±wiatapozaliterackiego.” 6
Jadwiga,królowapolska Niemcewiczaprzypominałaokoliczno±cizawar-
ciauniipolsko-litewskiej.Tematdramywyra¹nienawi¡zywałdozapowiadane-
goprzezAleksandrapoł¡czeniaLitwyikonstytucyjnegoKrólestwaPolskiego. 7
Pierwszarecenzjautworustanowidowód,»ealuzyjnycharakteroperyNiemce-
wiczabyłprzezpubliczno±¢doskonalerozumiany.W„GazecieKorespondenta
WarszawskiegoiZagranicznego”(27XII1814)czytamy:
Pi¦knemy±lilicznewtemdziele,wszystkiemiejscadaj¡cesposobno±¢dozastosowania,
przyjmowanebyłyztemnaj»ywszemuniesieniem,którepochodzi¢tylkomo»ezsercprawdziw¡
przej¦tychwdzi¦czno±ci¡;sercsłodk¡o»ywionychnadziej¡;serc,którymuczuciawdzi¦czno±ci
równies¡±wi¦tymprawem,jakuczuciahonoru.Nako«cuwidowiskadałsi¦słysze¢powszechny
odgłos:„Niech»yjewspaniałomy±lny ALEXANDER! ”. 8
W±ródzalet Jadwigi recenzentnapierwszymmiejscuwymieniłpodj¦cie
tematuzaczerpni¦tegozdziejówojczystych.Warto±¢dziełatkwiłazarówno
wpopularyzowaniuwiedzyoprzeszło±ciPolski,jakiwumacnianiudumy
narodowejiprzywracaniupoczuciagodno±ci.Ideaafirmacjidawnejpot¦gi
pa«stwainaroduwi¡załasi¦niew¡tpliwiezmoralizatorsko-utylitarystyczn¡
orientacj¡utworu.WspomnieniewolnejPolskimiałosłu»y¢zintegrowaniunarodu
wokółwarto±ci,któremogłybysta¢si¦zaczynemodrodzenia.
Twórczo±¢Niemcewiczasytuujesi¦wnurciehistoryzmusybilli«skiego,
ukształtowanegopodwpływemoddziaływaniadworówCzartoryskich. 9
5 H.Markiewicz, op.cit. ,s.205.
6 Ibid. ,s.205.
7 Wartowtymmiejscuprzypomnie¢sugestieL.D¦bickiego,jakiegotypuwidowiskobyłoby
najodpowiedniejszedlaAleksandraI.Podkoniec1805roku,gdycesarzgo±ciłwPuławach,
niewystawiononajegocze±¢przedstawieniateatralnego,coodbiegałoodzwyczajówprzyj¦tych
wrodzinieCzartoryskich.Wzgl¦dydyplomatyczneniepozwalałynawykonanie MatkiSpartanki
Knia¹nina,za±komedieZabłockiego,NiemcewiczaiCzrtoryskiegoniebyłydo±¢powa»ne.
Rozumiano,»e±wiatpolskitrzebamupokaza¢„[...]wpryzmaciepoezji,wspomnie«historycznych
itegogł¦bokiegosmutkupoutraciebytu.”L.D¦bicki, Puławy(1762–1830).Monografiaz»ycia
towarzyskiego,politycznegoiliterackiego ,Lwów1887,t.II,s.60.
8 „GazetaKorespondentaWarszawskiegoiZagranicznego”z27grudnia1814roku.
9 Por.:A.Aleksandrowicz, Sybilli«skieodcieniehistoryzmuporozbiorowego(rekonesans
pierwszy) ,„Przegl¡dHumanistyczny”1993,nr4,s.105–114.
36784990.001.png
 
4 MAŁGORZATACHACHAJ
Wyró»niałsi¦onodhistoryzmupropagowanegoprzezTowarzystwoWarszawskiePrzyjaciół
Naukodrzuceniemkrytycznegostosunkudoprzeszło±ci,restytucj¡modelutradycjiheroicznej,
traktowaniemtematuprzeszło±ciowegojakolegitymacjipatriotyzmu,interpretacj¡przyszło±ci
wkategoriachwizyjnychiprowidencjalistycznych,wreszcieemocjonalizacj¡przedstawie«iocen. 10
Dramatyhistorycznepodejmowałyzazwyczajproblemwyborupomi¦dzyra-
cj¡pa«stwaad¡»eniamiosobistymi.Tezaonadrz¦dnymcharakterzeinteresupa«-
stwapodbudowanabyłaprzezsilnewyeksponowaniezale»no±cimi¦dzysprawami
publicznymiawierno±ci¡Bogu. Jadwiga utwierdzałaodbiorcówwprzekonaniu
okonieczno±cikultywowaniatradycjizgodynarodowej,poszukiwaniakompromi-
sowychrozwi¡za«słu»¡cychdobruojczyzny.Przypominała,»egwarancj¦nieza-
le»no±ciipot¦gipa«stwanieodmienniestanowi¡praworz¡dno±¢ibezinteresowne
działaniadladobraogółu. 11
Oboknarodowegocharakteru Jadwigi napochwał¦,zdaniemrecenzenta,za-
sługiwaławidowiskowo±¢przedstawienia,„okazało±¢”poł¡czon¡„zzgł¦bionem
wystawieniemstosownychidekoracjiiubiorów”.Niemcewiczumie±ciłzdarze-
niadramatycznewmiejscachodu»ejwarto±ciemocjonalnejdlaPolaków,na
RynkukrakowskiminaWawelu.Scenografiawspółtworzyłanastrójwidowiska,
bowiemjejautor—powodowanypragnieniemnaznaczeniaprzestrzeniwyra¹nym
pi¦tnempolsko±ci—odrzuciłkonwencjonalnedekoracjeprzedstawiaj¡cemiejsca
neutralneznaczeniowo.AntonioScottizaprezentowałtrzynowemalowidła:Ry-
nekkrakowski,sal¦radn¡orazkomnat¦królowej.Dyrekcjanieszcz¦dziłatak»e
kosztównauszyciewyró»niaj¡cychsi¦przepychemubiorów.
Zachwytpubliczno±ci,jakczytamyw„GazecieKorespondenta”,budziłpi¦k-
nyigładkiwierszNiemcewiczaorazmuzykaKurpi«skiego.Recenzenttrafnie
przewidział,i»„[...]operata,ju»wdniu26-tymb.mcapowtórzona,b¦dziena-
10 A.Aleksandrowicz, ZproblematykiPuławSybilli«skich.(NieznanedziełoŁukaszaGoł¦-
biowskiego) ,[w:] Wkr¦guzainteresowa«naukowychProfesoraTadeuszaMencla ,podred.A.Ko-
prukowniaka,Lublin1999,s.181.Wartopodkre±li¢zainteresowanie±rodowiskapuławskiegopo-
staci¡Jadwigi,widzian¡jakowzórniezłomnejniewiasty( mulierfortis ).Wzbiorachsybilli«skich
znajdowałsi¦złotyła«cuchpodarowanyprzezJadwig¦rektorowiAkademiiKrakowskiej(s.196),
za±w±ródniepublikowanychutworówAdamaJerzegoCzartoryskiegoAlinaAleksandrowicznatra-
fiłanakilkaredakcjiartykułuokrólowej.„Oprzeznaczeniutekstuinformujewzmiankaumiesz-
czonawnagłówku:»Jadwiga.ArtykułdokataloguSybillipisanywroku1818«”( Sybilli«skie
odcieniehistoryzmuporozbiorowego ,s.108).
11 Por.UwagiDobrochnyRatajczakowej,któracharaktertragediiklasycystycznejlat1814–
1820(kiedy„aniołpokoju”Aleksanderzast¡pił„bogawojny”Napoleona)okre±liłanast¦puj¡co:
„Tragediaklasycystyczna,któr¡czekałterazkrótkiokresscenicznejprosperity,okazałasi¦idealn¡
formuł¡dlauj¦ciawkategoriachartystycznychnietylkonadzieiizłudze«,tak»eaktualnejkoncepcji
patriotyzmu,krz¡taninywokółodbudowyrodzimegoładuspołeczno-moralnego,restytucjicnót
dawnychiminionejwielko±ci.”( Wst¦p ,[w:] Polskatragedianeoklasycystyczna ,Wrocław1988,
s.LX.).
36784990.002.png
 
JADWIGA,KRÓLOWAPOLSKA JULIANAURSYNANIEMCEWICZA... 5
le»e¢dorz¦dudzieł,któreprawdziw¡dlascenynarodowejprzynosz¡zalet¦.” 12
SamNiemcewicznadzwyczajskromnieoceniłowacyjneprzyj¦cie Jadwigi .We
wspomnieniachpo±wi¦ciłpremierzezaledwiejednozdanie:„Dnia22grudnia
dan¡byłapierwszawielkaoperapolskapodtytułem Jadwiga ,wielemipoobci-
nanoodniej,podobałasi¦itotemdziwniej,»eparterniegustuje,jakwsamych
płaskichbłaze«stwach.” 13
Niezwykleciekaw¡relacj¦oprzedstawieniuz4IV1815rokuodnajdujemy
wli±cieMaksymilianaFredrydobrataAleksandra.Autoropisałwnimnastroje
warszawiakówpoprzywiezieniuprzezgenerałaJanaKrukowieckiegozWiednia
informacjioutworzeniuKrólestwaPolskiegoiprzyj¦ciuprzezAleksandraItytułu
królapolskiego(oficjalnawiadomo±¢dotarładomiastadopieronapocz¡tku
maja):„Wszyscyrozbiegni¦cipoulicach±ciskalisi¦,witali,winszowalisobie
spólnie.” 14 Wieczoremwystawiono Jadwig¦ .MaksymilianFredronapisałotym
wydarzeniuwierszem:
Zaka»dymsłowem:Ojczyznylubcnoty,
Króla,Królowy,Polakówlubsławy,
Corazrado±niejwzrastaj¡cłoskoty
Głosiłowkołowesoło±¢Warszawy. 15
Apoteozaprzeszło±ci,tak»ewcelukonsolacyjnym,miałau±wiadomi¢Po-
lakomichheroiczn¡iobywatelsk¡tradycj¦.ReakcjaFredrywyra¹niedowodzi,
»eNiemcewiczodpowiadałnaspołeczn¡potrzeb¦przypominaniawielkichkart
historii,czasówpot¦gipa«stwowejiobywatelskichrz¡dów.
Odmienn¡relacj¦przedstawiłJulianFalkowski(niewymieniłtytułuprzed-
stawienia,aleokoliczno±ciwskazuj¡natekstNiemcewicza).Powołałsi¦nalist
A.Nakwaskiej,byuwiarygodni¢informacjeozachowaniuwarszawiakówpoprzy-
je¹dziegenerałaKrukowieckiegozWiednia:
Naznakrado±cipanowieoficerowiezło»ylisi¦naprzedstawieniebezpłatnewteatrze,
gdziejednakniebardzopubliczno±¢si¦tłoczyłainiewielewiwatówwykrzykiwała.Najwi¦cej
zentuzjazmowanybyłksi¡»¦Sułkowski,którykrzyczałnieustannie:„Niech»yjeAleksanderkról
Polski!”—Poprzedstawieniubyłailuminacjawmie±cie,aledo±¢mizerna.
Jednoprze¹roczewywołałopowszechnezdumienie,bowiemzdalekawidoczny
byłnapis:
NIECHYJE!!
N..A..P..O..L..E..O..N...
12 „GazetaKorespondenta...”z27XII1814roku.
13 J.U.Niemcewicz, Pami¦tniki1809–1820 ,t.II,s.200–201.
14 Listz5IV1815[w:]A.Fredro, Pisma ,t.XIV( Korespondencja ),Warszawa1976,s.261.
15 Ibid.
36784990.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin