Rozmowy sterowane.doc

(44 KB) Pobierz
Rozmowy sterowane

KULTURA:

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Jesteś w Londynie. Chcesz iść do teatru. Dowiedz się:
• Kiedy grają przedstawienie, które chcesz zobaczyć.
• Jaka jest możliwość rezerwacji miejsca.
• O cenę biletu.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: How can I help you?
S: Could you tell me when you stage ‘Hello, Dolly’ at the weekend?
E: On Fridays and Sundays always at 7 p.m.
S: Great! Can I book two tickets for the Friday play?
E: The balcony or the ground floor?
S: What is the difference in price?
E: The balcony is only 15 pounds for students. And the ground floor is 20.
S: O.K., I will take two at the balcony, please.

2. Relacjonowanie
Byłeś na wspaniałym koncercie w Covent Garden. Opowiadasz o nim swoim znajomym. Powiedz:
• Kiedy ten koncert się odbył i kto występował.
• Jakie było Twoje wrażenie.
• Czy spotkałeś jakichś znajomych.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: How was the weekend?
S: It was great. I was at concert in Covent Garden.
E: When was it exactly?
S: It started on Saturday evening, around 7 p.m. The band was from Japan. I went there because I was curious. I have never heard Japanese playing jazz.
E: Did you like it?
S: Yes, it was great. The band really moved the audience, although the sound system was poor. And I met some good friends of mine so we shared the experience. I had a very nice meeting after the concert.

3. Negocjowanie
Wraz z kolegami chcesz iść do kina. Czekacie na spóźniającego się kolegę, który ma bilety.
• Wyraź swoje zaniepokojenie.
• Nie zgódź się z opinią osoby z Anglii co do powodu spóźnienia.
• Zaproponuj, co zrobić w tej sytuacji.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: I’m worried about John. Something must have happened to him. He is never late.
E: He must have forgotten about the meeting.
S: Impossible. He is very reliable. I have known him for years.
E: What shall we do now?
S: I will call him on his cell phone and ask him what is going on.
E: Let’s try this one.

ŻYCIE I ROZRYWKA

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
W najbliższy weekend chcesz wybrać się na dyskotekę. Podczas przerwy w zajęciach zapytaj lektora o:
• Dyskoteki w Yorku.
• Gdzie znajduje się najlepsza.
• Możliwość dojazdu do niej.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: I wonder if you could tell me something about clubs I could go to in York.
E: There is couple of good discos in the centre.
S: Could you recommend me the best of them?
E: I like the one called Crazy in the Turkey Street. They play really great music there.
S: How can I get there?
E: You can take 206 bus from the stop outside our school. It’s just four stops away from here.

2. Relacjonowanie
Powiedz koleżance z Anglii, jak spędziłeś sylwestra.
Opisz:
• Gdzie i z kim się udałeś.
• Jak się ubrałeś.
• Jak przebiegała impreza sylwestrowa.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: How was the New Year’s Eve?
S: I really liked it this year. I went to my friend’s house with my boyfriend.
E: What did you wear?
S: There was no dress code but we all wore evening outfits so it was a really fancy party.
E: How was the party?
S: We all had a good time, lots of dancing and laughing. The music was really great. I will remember it for a long time.

3. Negocjowanie
Omawiasz ze swoim kuzynem z Kanady zakupiony przez Ciebie prezent urodzinowy dla cioci.
• Wyraź swoje zadowolenie z kupna prezentu.
• Nie zgódź się z krytyką swojego prezentu.
• Podaj argumenty przekonujące do Twojego wyboru.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: Look what I have got for auntie Jane! I think this cushion is beautiful.
E: Are you crazy? She has thousands of them already!
S: But this is a Chinese pattern one. She has always dreamt about it!
E: I didn’t know about that. I think she does not collect cushions.
S: But she has got taste for pretty things. She will love it!

DOM

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Znalazłeś ogłoszenie na tablicy w szkole z informacją, że ktoś chce wynająć pokój.
Zadzwoń i dowiedz się:
• W której części miasta jest ten pokój.
• Jakie jest jego wyposażenie.
• Ile kosztuje jego wynajęcie.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: Hello, I have found an advertisement on school at board about a room to rent. Could you, please, give me some information?
E: Of course. What do you want to know?
S: First of all in which part of the city is the flat, and what are the facilities in the room?
E: It’s in Green Street just round the corner, north of the school. It’s a completely separate room with its own bathroom and small fridge.
S: How much is the rent then?
E: It’s only 50 pounds per week. Are you still interested?

2. Relacjonowanie
W mieszkaniu, które wynajmujesz zapchała się wanna. Opowiedz właścicielowi mieszkania o całej sytuacji.
• Usterka nie była poważna.
• Zadzwoniłeś do administracji i hydraulik naprawił wannę.
• Powiedz, ile kosztowała naprawa.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: I heard about some water problems you’ve had recently.
S: Yes, but everything is all right now. The bath got blocked with my sock and I had to call the plumber. He came at once and quickly removed it. Next he checked if the pipe was O.K. It cost me 10 pounds only.
E: Oh, so luckily it was nothing serious.

3. Negocjowanie
Jesteś u ciotki w Londynie. Zaprzyjaźniony sąsiad prosi Cię o skoszenie trawnika.
• Przeproś go, podając powód, dla którego nie możesz tego zrobić.
• Zaproponuj inną porę.
• Zaoferuj swoją pomoc w pracach domowych.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.
E: Hello, could you do me a favor? I don’t feel well and my lawn needs mowing. Could you do this for me?
S:Of course, but not at the moment. I’ve got homework to do. I could do it later this afternoon. Would it be all right?
E: That would be great.
S: Is there anything else I could do for you? Maybe you need help with other housework?

TURYSTYKA I PODRÓŻE

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Jesteś na wakacjach w Anglii. Chcesz spędzić tydzień w Irlandii. W biurze podróży dowiedz się o:
• Możliwość wyjazdu w terminie, który Cię interesuje.
• Cenę wyjazdu, transport.
• Warunki pobytu.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: Hello, how can I help you?
S: I would like to go for a one week trip to Dublin. Is it possible at the end of the month with your tour operator?
E: Let me check… I can arrange something for 28th.
S: What will be the price for the return plane ticket and accommodation in one of the students’ hostels?
E: If you have Euro 26 Card, it will be around 250 pounds.
S: And how much of this is a plane ticket?
E: With this package it would be 180 pounds.
S: Can you tell me a bit about the accommodation?
E: It would be a well equipped room shared with five other people in the centre of the town.
S: Sounds interesting. Please, book this trip for me.

2. Relacjonowanie
Przebywasz na wakacjach w Londynie. Właśnie wróciłeś do domu z wycieczki. Opisz:
• Gdzie byłeś.
• Co ciekawego widziałeś.
• Co zrobiło na Tobie największe wrażenie.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: I was walking along the Thames banks and I took a ride on London Eye. I have to say it was worth the price of the ticket. The view was astonishing. I could see Big Ben, Westminster Abbey and the Houses of Parliament, and even the roof of Shakespeare’s Globe. But the most impressive were the people strolling along the Millennium Bridge. I also found the Tate Gallery building astounding. I took some pictures so I will never forget it.

3. Negocjowanie
Twój angielski współpasażer podróży chce otworzyć okno w przedziale.
• Uprzejmie wyraź sprzeciw, przedstawiając swój powód.
• Zaproponuj inne wyjście z sytuacji.
• Przystań na propozycję współpasażera.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: Would you mind my opening the window?
S: I’d rather you didn’t. I’ve got a cold and the breeze would make me feel even worse. But maybe we could change the seats?
E: Let’s do it and I will open the compartment’s door, shall I?
S: Sounds good.
E: Great, thanks.

CZŁOWIEK

1. Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Rozmawiasz z kolegą z Oksfordu o jego nowej dziewczynie.
Zapytaj o:
• Jej wygląd i cechy charakteru.
• Jej zainteresowania.
• Okoliczności poznania się.
Rozmowę rozpoczyna zdający.

S: Tell me something more about your new girlfriend. You’ve been spending so much time with her we hardly see each other.
E: She is simply gorgeous. I can’t stop thinking about her.
S: But what is she like?
E: Well she is intelligent, nice and makes me laugh all the time.
S: That sounds great. How does she look like?
E: She is quite tall, has got brown, shoulder length hair and green beautiful eyes.
S: Wow, a real beauty, but how did you two meet?
E: We attended the same English course in summer. We started talking and couldn’t stop.
S: Well, you look very happy so good luck.

2. Relacjonowanie
Rozmawiasz z koleżanką o imprezie urodzinowej Waszej wspólnej koleżanki. Opowiedz:
• Kiedy odbyła się impreza.
• Jaki był jej przebieg.
• Jaki prezent przyniosłeś.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: When was her birthday party?
S: It was on Friday. It’s a pity you couldn’t come.
E: I wasn’t feeling very well that day and spent the whole weekend in bed. How many people came?
S: There were about twenty people, most of them you know. We had great fun.
E: So I’ve heard.
S: It was just a normal birthday party with some eating, some dancing, and birthday cake at midnight and presents.
E:What did you get her as a present?
S: I bought a CD she wanted. It wasn’t a surprise present but she really liked it.

3. Negocjowanie
Twój kolega z Anglii pyta się Ciebie, co sądzisz o jego nowej fryzurze. Grzecznie skomentuj jego uczesanie.
• Wyraź z wahaniem swoje zdanie.
• Uzasadnij swoją opinię.
• Doradź zmianę fryzury.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.
 

E: How do you like my new hairdo?
S:To be honest with you I liked the previous one better.
E: But don’t you like it now?
S:I think it’s too long at the back and too short at the sides. You look almost like a punk.
E: Oh, well I like it this way.
S: It’s our head but if I were you, I’d trim it a bit at the back.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin