KOŁO TEATRALNE
Prowadzący: mgr Katarzyna Kościółek, mgr Alicja Kozak, mgr Sylwia Międzybrodzka
galeria zdjęć
uczestnicy koła
Głównym założeniem zajęć koła teatralnego jest realizacja spektakli dla uczniów, rodziców i nauczycieli ukazujących praktyczne umiejętności członków zespołu. Projekty spektakli przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2005/2006to program artystyczny uroczystości nadania imienia szkole, programy okolicznościowe związane z Dniem Niepodległości, Dniem Ziemi, Pierwszym Dniem Wiosny. Proponujemy także wystawienie jasełek we współpracy z Domem Kultury w Woli Batorskiej i zaprezentowanie go mieszkańcom wsi. Spotkania zespołu teatralnego powinny wykształcić u uczniów rozumienie specyfiki języka teatru, a przede wszystkim zachęcić młodzież do bywania w teatrze i przygotować ich do obcowania ze sztuką. Na zajęciach - oprócz ćwiczeń poprawnej wymowy, frazowania, stawiania akcentów wyrazowych i logicznych oraz pracy nad interpretacją i inscenizacją tekstów, dążymy do stymulowania i rozwijania potencjału twórczego 13 – 16-latków (realizujemy program „Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości”). Plan zajęć zakłada korelację działań koła z pracą na lekcjach sztuki, historii oraz współpracę z redakcją gazetki szkolnej. Program będzie korygowany i modyfikowany w zależności od możliwości i aktywności członków grupy.
Cele dydaktyczno - wychowawcze:
· Rozwijanie teatralnych zainteresowań uczniów oraz ich indywidualnych zdolności recytatorskich, plastycznych, tanecznych i literackich.
· Kształcenie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe itp.
· Wyposażenie uczniów w ogólną wiedzę na temat historii teatru, etapów jego rozwoju, znanych dramaturgów, reżyserów, współczesnych tendencji, warsztatu pracy aktora, różnorodnych technik i form teatralnych.
· Wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez gry dramowe, krótkie inscenizacje, ćwiczenia zmysłów i koncentracji.
· Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenia dzieła scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.
· Pobudzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły.
· Rozbudzanie motywacji do korzystania z różnych źródeł, tekstów kultury, wprowadzenie w tradycję kultury narodowej i europejskiej. Zachęcanie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości.
· Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek do pracy innych. Kształtowanie postaw zaciekawienia sobą i drugim człowiekiem. Ośmielanie do działania, wyrabianie pewności siebie, zwalczanie wstydu występowania przed publicznością.
Wiedza o teatrze:
· składniki dzieła teatralnego: scenografia, kostiumy, charakteryzacja, rekwizyty, muzyka, choreografia, reżyseria – zebranie wiadomości ze szkoły podstawowej;
· pojęcia dotyczące budowy tekstu dramatycznego, tworzyw teatralnych, różnych form i technik teatralnych
· warsztat pracy aktora i reżysera – etapy pracy nad tekstem i przygotowaniem przedstawienia.
Twórcze działania uczniów:
· krótkie inscenizacje reżyserowane przez uczniów na bazie lektur i tekstów własnych;
· scenariusz teatralny na podstawie tekstu epickiego;
· spektakl teatralny na bazie tekstu lub własnej propozycji
· działania plastyczno-techniczno-muzyczne: afisze, plakaty, programy teatralne, podkłady muzyczne, projekty scenografii i kostiumów (z opisem);
· dyskusje po obejrzanych spektaklach, redagowanie sprawozdań i recenzji do gazetki szkolnej.
Dodatkowe formy pracy:
· wyjazdy na przedstawienia (w zależności od repertuaru odpowiadającego wiekowi uczniów min. 2 w roku szkolnym) lub prezentacja ciekawych przedstawień z kasety VHS;
· śledzenie ciekawych imprez kulturalnych w regionie i w najbliższym mieście;
· nawiązanie kontaktów z kołem teatralnym w zaprzyjaźnionej szkole: wymiana doświadczeń, spotkania;
· wizyta na próbie i za kulisami teatru profesjonalnego;
· akcentowanie Międzynarodowego Dnia Teatru (27 marca) - konkurs wiedzy i umiejętności teatralnych;
· udział w konkursach recytatorskich organizowanych przez gminę;
· gromadzenie materiałów, pamiątek, czasopism, afiszy, programów teatralnych itp. w formie małego „muzeum” teatralnego szkoły;
· przygotowywanie akademii z okazji świąt narodowych, oprawy uroczystości szkolnych, np. Dnia Nauczyciela i tradycyjnych, np. wigilii szkolnej, wieczoru andrzejkowego lub pierwszego dnia wiosny.
KOŁO DZIENNIKARSKIE (redakcja gazetki szkolnej)
Prowadzący: mgr Sylwia Międzybrodzka
Redakcja gazetki
· Rozwijanie i doskonalenie zdolności literackich uczniów.
· Wyposażenie uczniów w wiadomości ogólno humanistyczne. Uświadomienie roli mass - mediów, środków i form ich pracy - poznanie pracy dziennikarza radiowego i telewizyjnego.
· Wyposażenie uczniów w umiejętności dziennikarskiej pracy z komputerem oraz korzystanie z niego jako źródła wiedzy o świecie, pracy z magnetofonem lub dyktafonem.
· Praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności dziennikarskich przy redagowaniu gazetki szkolnej.
· Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
· Poznanie specyfiki swego środowiska, jego kultury, tradycji i spraw życia codziennego. Uczestnictwo w działalności kulturalnych wspólnoty lokalnej
· Przygotowanie do samokształcenia, korzystania z różnych dóbr kultury, docieranie do informacji, wyrażanie swego sądu, wszechstronnego rozwoju, wzbogacenia swojej osobowości
· Rozwijanie umiejętności segregowania i opracowywania zdobytych informacji, określania własnego stanowiska - motywowanie sądów aprobujących i krytycznych.
· Wdrażanie do łatwego nawiązywania kontaktów międzyludzkich, odnajdywanie swojego miejsca w grupie, podkreślanie swojej wartości, poszanowanie poglądów innych, rozwiązywania problemów, ogólne przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych w przyszłości.
Formy wypowiedzi:
· Notatka prasowa (informacje o szkolnych imprezach, wycieczkach, wizytach w kinie, w teatrze itp.)
· Wywiad
· Sprawozdanie prasowe z wycieczki, przedstawienia, spotkania połączone z własną oceną.
· Zawiadomienie o wydarzeniu w szkole, zaproszenie na ciekawą imprezę szkolną, zaproszenie na spektakl teatralny
· Ankieta, sonda z komentarzem.
· Artykuł prasowy
· próby recenzji przedstawienia teatralnego, filmu
· Próby dyskusji na łamach gazety, polemiki, wyrażania własnych opinii
· Zasygnalizowanie pozostałych form publicystycznych (fotoreportaż, felieton, itp ).
Wiedza o dziennikarstwie:
· Sposoby uatrakcyjniania szaty graficznej czasopisma, wykorzystanie materiału ilustracyjnego
· Komputerowy skład gazety w systemie Windows.
· Kultura zachowania, języka, rzetelność i uczciwość
· Redagowanie gazetki szkolnej
· Prace plastyczne inspirowane wydarzeniami z życia szkoły i gminy.
· Wycieczki dydaktyczne do drukarni, teatru, muzeum
· Wizyty w placówkach kulturalnych, zwiedzanie wystaw, udział w ciekawych imprezach lokalnych
· Wymiana doświadczeń z opiekunami i redaktorami gazetek uczniowskich z okolicznych szkół.
KOŁO PCK
Prowadzący: mgr Katarzyna Czapla
Cele dydaktyczno - wychowawcze
· Organizowanie pomocy dla potrzebujących.
· Kształcenie umiejętności z zakresu pierwszej pomocy.
· Prowadzenie gazetki tematycznej pt. "Krew to życie"
· Współpraca z organizacją: "Dziecięce marzenia", "Wszystko dla dzieci", "Liwer" Czynny udział w działalności RZ PCK w Wieliczce.
· Opieka nad osobami całkowicie samotnymi, pomoc w codziennym życiu, odwiedziny świąteczne ze stroikami lub kartkami okolicznościowymi
· Kształtowanie wrażliwości na losy ludzi samotnych, chorych
· Spotkanie z lekarzem, wizyta w Ośrodku Zdrowia, Pogotowiu
· Propagowanie profilaktyki i edukacji pro zdrowotnej.
rswiecha