Przegląd Socjologii Jakościowej_lipiec 2007.pdf

(2787 KB) Pobierz
P rzegląd
S ocjologii
J akościowej
Tom III
Numer 2
www.qualitativesociologyreview.org
1
15 lipca 2007
113605896.001.png 113605896.002.png
Redakcja
Zespół Redakcyjny Rada Naukowa
Krzysztof T. Konecki
REDAKTOR NACZELNY
Barbara Fatyga
Uniwersytet Warszawski
Barbara Misztal
University of Leicester, UK
Marek Dziewierski
Waldemar Dymarczyk
Sławomir Magala
Łukasz T. Marciniak
Anna Kacperczyk
Izabela Ślęzak
Tomasz Ferenc
Uniwersytet Łódzki
Janusz Mucha
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Beata Glinka
Uniwersytet Warszawski
Sławomir Partycki
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Piotr Gliński
Uniwersytet Białostocki
Wojciech Pawnik
Akademia Górniczo Hutnicza
REDAKCJA
Marek Gorzko
Uniwersytet Szczeciński
Alicja Rokuszewska-Pawełek
Uniwersytet Łódzki
Dominika Byczkowska
Piotr Chomczyński
Anna Kubczak
Jolanta Kopka
Uniwersytet Łódzki
Marek Szczepański
Uniwersytet Śląski
Ireneusz Krzemiński
Uniwersytet Warszawski
Irena Szlachcic
Uniwersytet Wrocławski
ZESPÓŁ D ORADCZY
Jacek Leoński
Uniwersytet Szczeciński
Danuta Urbaniak-Zając
Uniwersytet Łódzki
Maciej Gawin
Anna Matuchniak-Krasuska
Uniwersytet Łódzki
Andrzej Zybertowicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
PROJEKTOWANIE I PROGRAMOWANIE
W
WWW
Małgorzata Melchior
Uniwersytet Warszawski
Anna Kacperczyk
PROJEKT OKŁADKI
Prawa autorskie:
©2007 PSJ
ISSN: 1733-8069
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim artykuły stanowią
dorobek współczesnej socjologii. Mogą zostać wykorzystane bez
specjalnej zgody dla celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i
niekomercyjnych z podaniem źródła, z którego zostały zaczerpnięte.
Wykorzystywanie ogólnodostępnych zasobów zawartych w naszym
piśmie dla celów komercyjnych lub marketingowych wymaga uzyskania
specjalnej zgody od wydawcy. Pobieranie opłat za dostęp do informacji
lub artykułów zawartych w naszym piśmie lub jakiekolwiek ograniczanie
do niego dostępu jest zabronione.
Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie
zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w
posiadaniu osób trzecich.
I
R
Z
Spis treści
Od redakcji:
Od Redakcji: Socjolog w terenie. Dopasowywanie metod do badanych sytuacji
1
Artykuły:
Badacz i jego poszukiwania w świetle „Analizy Sytuacyjnej” Adele E. Clarke
Anna Kacperczyk
5
Kiedy badacz jest tajnym agentem. O postrzeganiu niejawnej obserwacji
uczestniczącej jako etycznie problematycznej, metodach badań ilościowych,
zakulisowych wymiarach życia społecznego i ich związkach ze wszystkim tym,
o czym przed chwilą
Kamil Miszewski
33
Meandry dialogu. Polacy i Żydzi w dyskursie prasowym międzywojennego
Białegostoku
Katarzyna Sztop-Rutkowska
63
Uwarunkowania podejmowania działań obronnych lub ich zaniechania
w przypadku osób nękanych w miejscu pracy
Piotr Chomczyński
82
Tłumaczenia:
Picie jako działanie. Analiza interakcjonistyczna
Robert Prus
112
Recenzje:
Marek M. Kamiński „Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego
więziennictwa
Dominika Byczkowska
126
O Autorach 133
Abstrakty i słowa kluczowe nadesłane przez autorów 135
Author – Supplied Abstracts and Keywords 138
II
Izabela Ślęzak
QSR – Edycja Polska
Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
Tom III, Numer 2 – Lipiec 2007
Izabela Ślęzak
Uniwersytet Łódzki, Polska
Od Redakcji: Socjolog w terenie. Dopasowywanie metod do badanych sytuacji
Rozpoczynając badania terenowe socjolog staje przed dwoma pytaniami: co
badać i jak badać? Musi rozważyć jakie obszary społeczne są dla niego na tyle
znaczące, by zdecydował się objąć je badaniem, jakie pytania odnoszące się do
wybranego problemu pozostają wciąż bez odpowiedzi w istniejącej literaturze, jakie
metody badawcze są najbardziej właściwe do poznania i zrozumienia analizowanej
rzeczywistości społecznej.
Nierzadko socjologiczną ciekawość pobudzają te zagadnienia, które ze względu
na swój charakter (kontrowersyjność, wstydliwość, sprzeczność z obowiązującymi
normami), trudność w dostępie do badanych osób czy istnienie jedynie nielicznych
opracowań naukowych na ich temat, wymykają się procedurom badawczym
tradycyjnie stosowanym w naszej dyscyplinie. Szczególnie w przypadkach tego typu
badań wychodząc w teren, „brudząc sobie ręce” socjolog staje przed koniecznością
odpowiedzi na szereg pytań dotyczących metodologii, etyki, kwestii praktycznych
związanych z organizacją badań.
Zrozumienie działań podejmowanych przez aktorów społecznych w
interesującym nas obszarze badawczym, a w konsekwencji wartościowe naukowe
opracowanie wybranego problemu możliwe jest jedynie wtedy, gdy za entuzjazmem i
otwartością poznawczą badacza podążają jego świadome decyzje i właściwie
dobrane metody i procedury badawcze. Nierzadko wymaga to od badacza
innowacyjności i odwagi. Proces badawczy to nieustannie podejmowana praca
dopasowująca stosowane techniki gromadzenia danych i metody ich analizy do
bogactwa działań i znaczeń, jakie socjolog spotyka w terenie.
Niniejszy numer Przeglądu Socjologii Jakościowej jest przyczynkiem do takich
właśnie rozważań. Opublikowane w nim artykuły można pogrupować w dwa wątki
tematyczne. Pierwszy z nich tworzą teksty metodologiczne: poruszające podstawowe
dla socjologów jakościowych dylematy, proponujące nowe podejścia badawcze, ale
także podsuwające pomysły zastosowania już istniejących i dobrze znanych metod w
nowych obszarach badawczych. Drugim wątkiem obecnym w niniejszym numerze
jest badanie zjawisk trudnych, trudno dostępnych, uznawanych za dewiacyjne,
patologiczne. W prezentowanych artykułach znajdują się zarówno wnioski z
konkretnych badań terenowych, jak i cenne dla wszystkich zainteresowanych
badaniem tego typu zagadnień uwagi metodologiczne. Tym samym, ponieważ
problematyka badań i ich metodologia są ze sobą nierozłącznie powiązane, dwa
wątki składające się na nowy numer Przeglądu Socjologii Jakościowej splatają się w
spójną całość.
© 2007 PSJ Tom III Numer 2 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
1
113605896.003.png
Bieżący numer otwiera artykuł Anny Kacperczyk zatytułowany "Badacz i jego
poszukiwania w świetle Analizy Sytuacyjnej Adele E. Clarke". Artykuł ten przybliża
mało znaną w Polsce książkę Adele E. Clarke pt.: Situational Analysis. Grounded
Theory After the Postmodern Turn , w której zaprezentowane jest nowe podejście
metodologiczne zwane analizą sytuacyjną. Jest to odpowiedź A. Clarke na
niedoskonałości „klasycznej”, „tradycyjnej” teorii ugruntowanej, która, zdaniem
autorki, po postmodernistycznym zwrocie powinna w większym stopniu uwzględniać
perspektywę konstruktywistyczną. Jako remedium na te braki A. Clarke proponuje
„postmodernistyczne konstruktywistyczne ugruntowane teoretyzowanie”
( postmodern/constructivist grounded theorizing ), umożliwiające zrozumienie
bogactwa, złożoności, zróżnicowania badanych sytuacji i dyskursów.
W niniejszym artykule Anna Kacperczyk prezentuje podstawowe założenia
analizy sytuacyjnej, podaje przykłady badań z jej zastosowaniem, przytacza także
wątpliwości i zastrzeżenia samej A. Clarke dotyczące użycia map sytuacyjnych.
Niezwykle cenna jest także dyskusja z podstawowymi tezami omawianego podejścia
metodologicznego, jaką prowadzi Anna Kacperczyk, pytając o epistemologiczny
status „sytuacji”, stosowany w analizie podział na ludzkie i pozaludzkie elementy
sytuacji, marginalizowanie znaczenia badania działań społecznych jako fenomenów.
Zadaje także pytanie czy A. Clarke, próbując ożywić grounded theory , nie tworzy
raczej nowego podejścia, które z teorią ugruntowaną dzieli jedynie pewne procedury
i rozwiązania techniczne.
Kolejnym tekstem poruszającym kwestie metodologiczne jest artykuł Kamila
Miszewskiego zatytułowany „Kiedy badacz jest tajnym agentem. O postrzeganiu
niejawnej obserwacji uczestniczącej jako etycznie problematycznej, metodach badań
ilościowych i jakościowych, zakulisowych wymiarach życia społecznego i ich związku
ze wszystkim tym, o czym przed chwilą". Jest on niezwykle ciekawą próbą
odpowiedzi na jedno z podstawowych pytań, przed jakimi staje badacz jakościowy:
czy w każdym przypadku ma on obowiązek poinformować badanych o fakcie i celu
prowadzenia badań oraz uzyskać ich świadomą zgodę na udział w procesie
badawczym? Czy obserwacja niejawna jest naganną moralnie manipulacją czy może
jedyną droga dotarcia do brudnych danych i działań niejawnych? Próbując
odpowiedzieć między innymi na te pytania Autor prezentuje obszerne rozważania na
temat natury obserwacji niejawnej, przywołując bogatą literaturę przedmiotu oraz
liczne przykłady konkretnych badań empirycznych, prowadzonych z zastosowaniem
tej techniki. Kamil Miszewski rozważa także kwestię przydatności metod
jakościowych oraz ilościowych do badania zjawisk trudnych.
Kolejną propozycję metodologiczną prezentuje Katarzyna Sztop-Rutkowska w
artykule "Meandry dialogu. Polacy i Żydzi w dyskursie prasowym międzywojennego
Białegostoku". Autorka proponuje wykorzystanie krytycznej analizy dyskursu do
badania etniczności. Artykuł zawiera zarówno niezbędne wprowadzenie teoretyczne
do problematyki badań dyskursu, jak również wyniki analiz bogatego materiału
empirycznego: polskiej i żydowskiej lokalnej prasy międzywojennego Białegostoku.
W artykule przedstawiona jest także wygenerowana w wyniku badań typologia
dyskursów (kooperacyjne: dyskurs ponadnarodowej ojczyzny lokalnej i dyskurs
socjalistyczny; rywalizujące: dyskurs propolski i prożydowski; oraz wykluczający –
© 2007 PSJ Tom III Numer 2 Przegl ą ąd Socjologii Jako ś ściowej
www . qualitativesociologyreview . org
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin