LISTONOSZ -
CODZIENNY GOŚĆ NASZEGO
PRZEDSZKOLA
§ KSZTAŁOWANIE POSTAW W KONTAKCIE Z POZNAWANYM OTOCZENIEM SPOŁECZNYM I PRZRODNICZYM.
§ POZNANIE ZAWODU LISTONOSZA, WYKONYWANE PRZEZ NIEGO CZYNNOŚCI I EFEKTY JEGO PRACY. UBIÓR ORAZ TYPOWE REKWIZYTY LISTONOSZA.
§ WZBOGACANIE SLOWNICTWA O SŁOWA: LISTONOSZ, LIST, POCZTA.
§ ĆWICZENIE MIĘŚNI NARZĄDÓW MOWY NA SPÓŁGŁOSKACH SZ, CZ.
§ ZDAWANIE SOBIE SPRAWY Z UZYTECZNOŚCI PRACY LISTONOSZA. WDRAŻANIE DO OKAZYWANIA SZACUNKU DLA PRACY LISTONOSZA POPRZEZ WŁAŚCIWE, GRZECZNE ZACHOWANIE SIĘ WOBEC NIEGO.
§ ZABAWA RUCHOWA „LISTONOSZ” Z ELEMENTEM RÓWNNOWAGI I OMIJANIA PRZESZKÓD NATURALNYCH BĄDŹ SZTUCZNYCH.
§ ĆWICZENIA ORTOFONICZNE „CZYM WĘDRUJĄ LISTY”
DZIECI 5 I 6 LETNIE
CELE:
§ POCZTA ORAZ NIEKTÓRE CZYNNOŚCI PRZEZ NIĄ WYKONYWANE. POCZTA I JEJ URZĄDZENIA ORAZ POMIESZCZENIA. PRACOWNICY POCZTY.
§ WZBOGACANIE SLOWNICTWA ZWIĄZANEGO Z TEMATEM „POCZTA”. STOSOWANIE POPRAWNYCH FLEKSYJNYCH W RZECZOWNIKACH, CZASOWNIKACH I PRZYMIOTNIKACH. PRÓBY WYPOWIEDZI DŁUŻYCH NA TEMAT HISTORYJKI OBRAZKOWEJ.
§ UŚWIADOMIENIE DZIECIOM ZNACZENIA POCZTY W ŻYCIU GOSPODARCZYM, SPOŁECZNYM I KULTURALNYM. BUDZENIE POCZUCIA SZACUNKU DLA ODPOWIEDZIALNEJ I WAŻNEJ PRACY POCZTOWCÓW. ROZUMIENIE WARTOŚCI UCZUCIOWEJ I ODPOWIEDZILANOŚCI LUDZI PRACY.
§ NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI ZACHOWYWANIA SIĘ W BUDYNKU POCZTY.
§ ZAINTERESOWANIE, ZACHĘCENIE DZIECI DO KOLEKCJONOWANIA ZNACZKÓW (POJĘCIE „FILATELISTYKA”). NABYWANIE UMIEJĘTNOSCI SAMODZIELNEGO DOKONYWANIA NIEKTÓRYCH ŚWIADCZEŃ NA POCZCIE.
SPOSOBY REALIZACJI
1. Wycieczka na pocztę.
§ Zapoznanie z wyglądem budynku pocztowego wyposażeniem pomieszczeń, urządzeniami takimi jak: waga, kabiny telefoniczne, skrzynki pocztowe.
§ Dostrzeganie użyteczności ludzi z bliskiego otoczenia: listonosza.
§ Wzbogacanie zasobów słownictwa w związku z rozszerzającym się zakresem kontaktów z otoczeniem.
§ Reagowanie na polecenia nauczyciela, zgłaszanie się na zbiórki, właściwe ustawianie się w parach.
§ Przyswajanie umiejętności posługiwania się swoim nazwiskiem i znajomością własnego adresu.
2. Droga listu – historyjka obrazkowa.
§ Rozmowy oparte na wiadomościach zdobytych przez dzieci w czasie wycieczki i w oparciu o treść historyjki.
§ Praca listonosza, formy kontaktu między ludźmi – porównywanie, analiza i synteza, wnioskowanie.
§ Rozumienie znaczenia: nadawca, adresat.
§ Utrwalenie znajomości własnego adresu.
3. Rozmowa połączona z działaniem „Widokówka”.
§ Zapoznanie z wyglądem pocztówki, sposobem jej adresowania.
§ Ukazanie konieczności naklejania znaczka pocztowego.
§ Uświadomienie faktu, że widokówka wysłana np. do chorego kolegi może sprawić przyjemność. Wspólne wysłanie kartki podczas spaceru.
4. Opowiadanie dzieci na podstawie oglądanych przedmiotów „Skrzynka pocztowa”.
§ Opisywanie wyglądu dwóch skrzynek pocztowych – wiszącej i stojącej.
§ Uchwycenie różnic w wyglądzie (wielkość, kolor, emblemat).
§ Zachęcanie dzieci do udziału w zabawie.
5. Opowiadanie dzieci na podstawie obrazka pt. Telefon”.
§ Ukazanie możliwości przekazania wiadomości przy pomocy aparatu telefonicznego. Opisywanie wyglądu telefonu, części z jakich się składa.
§ Nieprzerywanie kolegom podczas opowiadania.
6. Słuchanie opowiadania nauczycielki pt. „Bajeczka o listonoszu i Zwierzolandii”
§ Ukazanie dzieciom ważnej i odpowiedzialnej pracy listonosza.
7. Teatrzyk „Przy okienku pocztowym”- Ewa Skarżyńska
§ Uświadomienie dzieciom faktu, że nie tylko listonosz jest odpowiedzialny za dostarczenie korespondencji, czuwa nad tym wiele osób.
§ Okazanie szacunku ludziom, którzy ułatwiają innym życie.
PRZY OKIENKU POCZTOWYM
( Przy okienku stoi już kilka osób. Podbiega chłopiec).
CHŁOPIEC; - Przepraszam, ale
bardzo się śpieszę.
Chcę nadać szybko
pilną depeszę!
( Podaje blankiet. Urzędniczka czyta).
URZĘDNICZKA: -WRACAJ OD RAZU!
SCHNIEMY Z TĘSKNOTY.
JA, KASIA, FAFIK
I CZTERY KOTY????
CHŁOPIEC: - Czy trafi dzisiaj
adresata?
URZĘDNICZKA; - Kim jest adresat?
CHŁOPIEC: - Jak to? Nasz tata!
PANI Z LISTEM: - List polecony...
PAN Z LISTEM: - List ekspresowy....
DZIEWCZYNKA: - Na widokówkę
znaczek pocztowy!
URZĘDNICZKA - Co, znowu paczka
(do Babci) dla Konrada?
BABCIA; - Tylko sweterek
I....czekolada.
LISTONOSZ: - Dobrze być wnuczkiem.
BABCIA: - Babcią – wspanialej!
A jak tam noga?
Dokucza dalej?
LISTONOSZ: - Zrobiłem okład
I tańczyć mogę!
Ale tymczasem-
z listami, w drogę!
URZĘDNICZKA: - A ja – zamykam
moje okienko!
Chcę list do mamy napisać prędko!
ZABAWA W LISTONOSZA
( Dzieci ustawione są w dwa rzędy. Środkiem idzie listonosz).
DZIECI;
Idzie, idzie pan listonosz,
dźwiga torbę przepełnioną.
W niej liścików wiele ma.
Komu z dzieci liścik da?
LISTONOSZ;
Jestem sobie pan listonosz,
niosę torbę przepełnioną.
W niej liścików wiele mam,
jeden liścik Zosi dam.
(Do chłopca I);
Czy tu mieszka Zosia ta,
co kokardę białą ma?
CHŁOPIEC I:
Nie tu mieszka Wacek zuch,
a z nim jego braci dwóch.
LISTONOSZ: (Idzie dalej. Mówi do chłopca II).
Co kokardę białą ma?
CHŁOPIEC II:
Nie, tu mieszka dziadzio Roch,
co gołąbkom sypie groch.
Listonoszu, miły panie,
tutaj Zosi jest mieszkanie!
Tutaj drzwi, a tutaj próg.
trzeba pukać. Puk, puk, puk!
ZOSIA (z białą kokardą):
Kto to do drzwi moich puka?
Pan listonosz ciebie szuka.
Mam tu liścik dla tej Zosi,
co kokardę białą nosi. (Wręcza list)
DZIECI:
Chodzi, chodzi pan listonosz,
Niesie w torbie listów sto,
wszystkie dzieci lubią go.
8. Zabawa dydaktyczna „Rozmowa telefoniczna”.
§ Doskonalenie umiejętności prowadzenia dialogu.
§ Stosowanie form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
9. Zabawa dydaktyczna „Pomyłka w adresie”.
§ Dokładana znajomość własnego adresu i adresu przedszkola (wykorzystanie rekwizytów: czapka, torba, zaadresowane koperty).
10. Zabawa tematyczna „Na poczcie” – zajęcia kończące cykl tematyczny.
§ Rozmowa porządkująca spostrzeżenia i wiadomości zdobyte na wycieczce, wykorzystanie tablicy graficznej „Na poczcie”.
11. Dawne środki przewozu poczty (posłaniec pieszy, dyliżans, transport samochodowy). Dziś – przewóz poczty drogą lądową, powietrzną i wodną. Droga listu od nadawcy do adresata. Przygotowanie listu do wysłania..
§ Dłuższe wypowiedzenie się dzieci na tematy realistyczne oraz fantastyczne. Wyciąganie wniosków na podstawie bezpośrednich obserwacji oraz filmów.
12. Zabawa ruchowa „Dawna wędrówka listów”.
§ Posłaniec pieszy – marsz, bieg w różnych kierunkach i szykach z prawidłowym wymijaniem.
§ Posłaniec konny – podskoki, galopowanie dostawne (cwał).
§ Dyliżans – sprawne ustawianie się w trójki (zaprzęgi).
13. Zabawa inscenizowana do wiersza pt. „Jedzie listonosz” – takie same zasady jak w zabawie „Chodzi lisek ...”.
Jedzie listonosz windą w górę,
jedzie na piętro w garniturze.
Nie do ciebie, nie do mnie,
bo on jedzie na sam strych.
Czarnej kotce z kociętami,
wiezie liścik z całuskami.
Od tej rudej kocicy,
która mieszka w piwnicy.
14. Zabawa dydaktyczna „Do kogo jest ta kartka?”.
§ Utrwalenie znajomości swojego nazwiska oraz własnego znaczka rozpoznawczego.
§ Przestrzeganie reguł zabawy – dzieci powinny reagować bez pomocy kolegów.
POMOCE: kartki o kształcie karty pocztowej, tyle ile jest uczestników zabawy. Na jednej stronie jest narysowany znaczek identyfikacyjny, na drugiej napisane imię i nazwisko.
PRZEBIEG ZABAWY: Nauczycielka trzyma w ręku paczkę kart i mówi „Listonosz przyniósł do przedszkola karty i poprosił żebym je rozdała dzieciom. Nie wiem tylko czy dobrze odczytam wasze nazwiska i czy rozpoznacie wasze znaczki. Będziecie mi musiały pomóc!”.
Po wyjaśnieniu nauczycielka odczytuje imię i nazwisko oraz mówi, jaki znaczek znajduje się na kartce. Gdy zgadza się imię i nazwisko i opis znaczka identyfikacyjnego, dziecko zgłasza się po odbiór kartki. Jeżeli nauczycielka pomyliła się, dziecko poprawia ją i dopiero wówczas otrzymuje kartkę.
Jeżeli któreś z dzieci niw zauważy, że jego imię i nazwisko jest źle odczytane, lub nie umie, poprawić błędów popełnionych w adresie, otrzymuje kartkę na samym końcu zabawy z prośbą, by rodzice pomogli mu w nauce zapamiętania imienia, nazwiska i własnego adresu zamieszkania oraz znaczka.
15. Uświadomienie dzieciom znaczenia postępu technicznego na przykładzie rozwoju poczty. Przyswojenie umiejętności korzystania z telefonu (kolejność poszczególnych czynności).
aneczkadaw