Vademecum dla spowiedników.pdf

(188 KB) Pobierz
Microsoft Word - Vademecum spowiedników
PAPIESKA RADA ds. RODZINY
"VADEMECUM DLA SPOWIEDNIKÓW"
O NIEKTÓRYCH ZAGADNIENIACH MORALNYCH DOTYCZĄCYCH ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO
INSTYTUT STUDIÓW NAD RODZINĄ
ŁOMIANKI 1997
PREZENTACJA
Chrystus kontynuuje, za pośrednictwem Kościoła misję, którą otrzymał od swego Ojca. Posyła On
dwunastu , żeby głosili Królestwo Boże i wzywali do pokuty, do nawrócenia i do metanoi (por. Mk 6,12).
Jezus Zmartwychwstały przekazuje im swoją własną władzę odpuszczania grzechów: "Przyjmijcie Ducha
Świętego, komu grzechy odpuścicie, będą im odpuszczone" ( J 20,22-23). Dzięki zesłaniu Ducha
Świętego, Kościół kontynuuje głoszenie Ewangelii zapraszając do nawrócenia i udzielając sakramentu
odpuszczania grzechów, przez który pokutujący grzesznik otrzymuje pojednanie z Bogiem i Kościołem i
widzi otwierającą się przed nim drogę zbawienia.
Obecne Vademecum posiada swoje źródło w trosce pastoralnej Ojca Świętego, który powierzył Papieskiej
Radzie ds. Rodziny sporządzenie tego opracowania, aby przyjść z pomocą spowiednikom. Dzięki swemu
kapłańskiemu i biskupiemu doświadczeniu, Ojciec Święty mógł wskazać na doniosłe znaczenie jasnych i
pewnych wskazówek, do których kapłani posługujący w sakramencie pojednania mogliby się odwołać w
ich dialogu z duszami. Począwszy od Soboru Watykańskiego II bogata doktryna Magisterium Kościoła o
małżeństwie i rodzinie stworzyła możliwość wartościowej syntezy dotyczącej niektórych tematów
moralności życia małżeńskiego .
Jeżeli na poziomie doktrynalnym, Kościół posiada stałąświadomość wymagań odnoszących się do
sakramentu Pokuty, to nie można jednak zaprzeczyć, że zaistniała pewna próżnia na poziomie praktyki
duszpasterskiej, gdy chodzi o zastosowanie tego nauczania. Dane doktrynalne są więc fundamentem,
który wspiera to <<Vademecum>>, i nie jest naszym zadaniem powtarzanie go, chociaż jest on w wielu
miejscach przypomniany. Dobrze znane jest całe bogactwo, które przyniosły Wspólnocie chrześcijańskiej
Encyklika Humanae Vitae , rozjaśniona potem Encykliką Veritatis Splendor , i Adhortacje apostolskie:
Familiaris Consortio i Reconciliatio et Paenitentia . Wiemy również, że Katechizm Kościoła Katolickiego
mógł dostarczyć skuteczne i syntetyczne streszczenie doktryny w tych kwestiach.
<<Nakłanianie ludzkiego serca do nawrócenia i pokuty oraz ofiarowanie mu daru pojednania zawiera się
w naturze misji Kościoła, kontynuatora zbawczego dzieła swego Boskiego Założyciela. Misja ta nie
ogranicza się do stwierdzeń teoretycznych i ukazywania pozbawionego skutecznej mocy ideału
etycznego, lecz nastawiona jest na wyrażenie sięściśle określonej posługi w zakresie konkretnej praktyki
pokuty i pojednania>> (Adhortacja ap. Reconciliatio et Paenitentia , n 23/1).
Jesteśmy szczęśliwi, że możemy wręczyć kapłanom dokument, który został przygotowany dzięki
czcigodnemu poleceniu Ojca Świętego i przy kompetentnej współpracy profesorów teologii i niektórych
duszpasterzy.
Dziękujemy tym wszystkim, którzy wnieśli swój wkład i przyczynili się do opracowania dokumentu. W
sposób szczególny pragniemy wyrazić naszą wdzięczność Kongregacji Nauki Wiary i Penitencjarii
Apostolskiej.
WSTĘP
1. Cel dokumentu
289130376.001.png
Rodzina, którą Sobór Watykański II zdefiniował jako domowe sanktuarium Kościoła i jako <<pierwszą i
żywotną komórkę społeczeństwa>>, [1] stanowi uprzywilejowany przedmiot pastoralnej uwagi Kościoła.
<<W obecnym momencie historycznym, gdy rodzina jest przedmiotem ataków ze strony licznych sił,
które chciałyby ją zniszczyć lub przynajmniej zniekształcić, Kościół jest świadom tego, że dobro
społeczeństwa i jego własne, związane jest z dobrem rodziny, czuje silniej i w sposób bardziej wiążący,
swoje posłannictwo głoszenia wszystkim zamysłu Bożego dotyczącego małżeństwa i rodziny>>. [2]
W ostatnich latach, poprzez nauczanie Ojca Świętego i poprzez szeroką mobilizację duchową pasterzy i
świeckich, Kościół pomnożył swoją troskę, by wspomagać cały lud wierny w rozważaniu z
wdzięcznością i pełnią wiary tych darów, których Bóg udziela mężczyźnie i kobiecie zjednoczonym w
sakramencie małżeństwa, aby mogli rzeczywiście podążać do świętości i dawać prawdziwe świadectwo
ewangeliczne w konkretnych sytuacjach, w których przychodzi im żyć.
Na drodze ku świętości małżeńskiej i rodzinnej podstawową rolę pełnią sakramenty Eucharystii i Pokuty.
Pierwszy umacnia jedność z Chrystusem, źródłem łaski i życia, drugi odbudowuje, ilekroć uległaby
zniszczeniu, lub pomnaża i doskonali małżeńską i rodzinną komunię [3] , zagrożoną i zranioną przez
grzech.
Podstawowym warunkiem, by małżonkowie mogli poznać swoją drogę do świętości i spełnić swoją
misję, jest formacja ich sumienia i pełnienie woli Bożej w specyficznym obszarze życia małżeńskiego, to
jest w przeżywaniu ich małżeńskiej komunii i w służbie życiu. Światło Ewangelii i łaska sakramentu
stanowią niezbędne elementy dla uszlachetnienia i osiągnięcia pełni miłości małżeńskiej, która posiada
swoje źródło w Bogu Stworzycielu. W istocie, <<tę miłość Pan nasz zechciał szczególnym darem swej
łaski i miłości uzdrowić, udoskonalić i wywyższyć>>. [4]
W przyjmowaniu tych wymogów autentycznej miłości i planu Bożego w codziennym życiu małżonków,
moment, w którym oni proszą o sakrament Pojednania i otrzymują go, przedstawia wydarzenie zbawcze o
najwyższej doniosłości, sposobność do pogłębiającego oświecenia wiary i właściwą pomoc do spełniania
planu Bożego we własnym życiu.
<<Drogę zaś do tego spotkania i zjednoczenia toruje każdemu - nawet wówczas, gdy ciążą na nim
wielkie winy - sakrament Pokuty i Pojednania. W sakramencie tym każdy człowiek może w sposób
szczególny doświadczyć miłosierdzia, czyli tej Miłości, która jest potężniejsza niż grzech>>. [5]
Ponieważ sprawowanie sakramentu Pojednania jest powierzone posłudze kapłanów, niniejszy dokument
jest w szczególny sposób skierowany do spowiedników i ma za cel dać pewne praktyczne wskazania dla
spowiedzi i rozgrzeszania wiernych w przedmiocie małżeńskiej czystości. Mówiąc bardziej konkretnie,
przez to vademecum ad praxim confessariorum zamierza się również dać punkt odniesienia dla
spowiadających się małżonków, aby mogli wynosić coraz większą korzyść z sakramentu Pojednania i
przeżywać swoje powołanie do odpowiedzialnego ojcostwa/macierzyństwa w zgodzie z prawem Bożym,
o którym Kościół uczy w sposób autorytatywny. Może służyć także jako pomoc dla tych, którzy się
przygotowują do małżeństwa.
Zagadnienie odpowiedzialnego rodzicielstwa stanowi szczególnie delikatny punkt w nauczaniu
katolickiej etyki na temat życia małżeńskiego, a jeszcze bardziej w dziedzinie sprawowania sakramentu
Pojednania, gdzie doktryna zostaje postawiona wobec konkretnych sytuacji i duchowej drogi
poszczególnych wiernych. Trzeba więc koniecznie przypomnieć niezmienne zasady, które pozwalają w
sposób duszpastersko właściwy, stanąć wobec nowych form i metod antykoncepcji i zwielokrotnieniu się
groźby całego zjawiska. [6] Dokument nie zamierza powtarzać całego nauczania encykliki Humanae
Vitae , adhortacji apostolskiej Familiaris Consortio i innych wypowiedzi zwyczajnego Nauczania Ojca
Świętego. Pragnie on jedynie dać pewne sugestie i wskazania dla duchowego dobra wiernych, którzy
zbliżają się do sakramentu Pojednania i dla przezwyciężenia ewentualnych różnic i niepewności w
praktyce spowiedniczej.
2. Czystość małżeńska w doktrynie Kościoła
Tradycja chrześcijańska zawsze broniła dobra małżeństwa i rodziny, przeciwko licznym herezjom,
pojawiającym się już na początku dziejów Kościoła. Małżeństwo zamierzone przez Boga w samym
stworzeniu, przywrócone przez Chrystusa do swego pierwotnego stanu i podniesione do godności
sakramentu , jest głęboką komunią miłości i życia małżonków, wewnętrznie skierowaną ku dobru
potomstwa, które Bóg zechce im powierzyć. Ten naturalny związek, tak ze względu na dobro samych
małżonków i ich dzieci jak i ze względu na dobro samego społeczeństwa, niezależny jest już więcej od
ludzkiego osądu. [7]
Cnota czystości małżeńskiej <<obejmuje zatem integralność osoby i integralność daru>>, [8] i w niej
płciowość <<staje się osobowa i prawdziwie ludzka, gdy zostaje włączona w relację osoby do osoby, we
wzajemny dar mężczyzny i kobiety, który jest całkowity i nieograniczony w czasie>>. [9] Ta cnota, w
tym co dotyczy intymnych stosunków między małżonkami, wymaga przestrzegania obiektywnych
kryteriów, które <<w kontekście prawdziwej miłości strzegą pełnego sensu wzajemnego oddawania się
sobie i człowieczego przekazywania życia>>. [10] Dlatego też, wśród podstawowych zasad życia
małżeńskiego należy przypomnieć <<o nierozerwalnym związku, ustanowionym przez Boga - którego
człowiekowi nie wolno samowolnie zrywać - między dwojakim znaczeniem tkwiącym w stosunku
małżeńskim: między oznaczaniem jedności i oznaczaniem rodzicielstwa>>. [11]
W naszym stuleciu Papieże wydali różne dokumenty przedkładając na nowo główne prawdy moralne
dotyczące czystości małżeńskiej. Wśród nich na specjalne przypomnienie zasługują: encyklika Casti
Connubii (1930) Piusa XI, [12] liczne przemówienia Piusa XII, [13] encyklika Humanae Vitae (1968)
Pawła VI, [14] Adhortacja Apostolska Familiaris Consortio [15] (1981), List do Rodzin Gratissimam
Sane [16] (1994) i encyklika Evangelium Vitae (1995) Jana Pawła II. Wraz z tymi dokumentami przytacza
się zawsze Konstytucję Duszpasterska Gaudium et Spes [17] (1965) i Katechizm Kościoła Katolickiego
[18] (1992). Ponadto na uwagę zasługują, w zgodności z tym nauczaniem, niektóre dokumenty
Konferencji Episkopatów, jak też poszczególnych biskupów i teologów, którzy rozwinęli i pogłębili te
zagadnienia. Należy również przypomnieć przykład dawany przez licznych małżonków, których wysiłek
podjęty dla chrześcijańskiego przeżywania ludzkiej miłości jest najskuteczniejszym wkładem w nową
ewangelizację rodzin.
3. Dobra małżeństwa i dar z siebie
Poprzez sakrament małżeństwa małżonkowie otrzymują od Chrystusa Odkupiciela dar łaski, który
umacnia i podnosi wspólnotę wiernej i płodnej miłości. Świętość. do której są wezwani, jest przede
wszystkim łaską darmo daną [ gratia donata ].
Osoby powołane do życia małżeńskiego urzeczywistniają swoje powołanie do miłości [19] w
bezinteresownym darze z siebie, co wyraża się w sposób odpowiedni w języku ciała. [20] Z wzajemnego
daru małżonków pochodzi, jako właściwy owoc, dar życia dla potomstwa, które jest znakiem i
uwieńczeniem oblubieńczej miłości. [21]
Antykoncepcja, przeciwstawiając się bezpośrednio przekazywaniu życia, zdradza i fałszuje miłość pojętą
jako dar, stosowny dla małżeńskiej jedności; zdradza i fałszuje <<wartość całkowitego daru z siebie>>
[22] i sprzeciwia się planowi Bożej Miłości, w którym małżonkowie uczestniczą.
VADEMECUM DLA UŻYTKU SPOWIEDNIKÓW.
Niniejsze vademecum jest ułożone jako zestaw zagadnień, które spowiednicy powinni uwzglednić w
sprawowaniu sakramentu Pojednania, aby mogli lepiej pomóc małżonkom w przeżywaniu po
chrześcijańsku ich własnego powołania do ojcostwa względnie macierzyństwa w konkretnych
uwarunkowaniach osobowych i społecznych.
1. Świętość małżeńska
1. Wszyscy chrześcijanie powinni być odpowiednio pouczeni o swym powołaniu do świętości.
Zaproszenie do pójścia za Chrystusem [ sequela Christi ] zostało w rzeczywistości skierowane do
wszystkich i każdy wierzący powinien dążyć do pełni życia chrześcijańskiego i do doskonalenia się w
miłości według własnego stanu życia. [23]
2. Miłość [ caritas ] jest dusząświętości. Na mocy swej wewnętrznej natury, miłość [ caritas ] - jako dar,
który Duch Święty wlewa w serca - przejmuje i podnosi miłość ludzką oraz czyni ją zdolną do
doskonałego daru z siebie. Miłość [ caritas ] sprawia, że wyrzeczenie staje się czymś, co daje się przyjąć,
walka duchowa staje sięłatwiejsza, a ofiara z siebie bardziej radosna. [24]
3. Nie jest możliwe, by człowiek własnymi tylko siłami urzeczywistnił doskonały dar z siebie. Staje się
on do tego zdolny mocąłaski Ducha Świętego. W rzeczywistości to Chrystus objawia pierwotną prawdę
małżeństwa. Wyzwalając człowieka z zatwardziałości serca, Chrystus czyni go zdolnym do
urzeczywistnienia pełnej prawdy małżeństwa. [25]
4. Na drodze do świętości chrześcijanin doświadcza zarówno ludzkiej słabości jak i dobroci i miłosierdzia
Zbawiciela. Dlatego klucz praktyki cnót chrześcijańskich - zatem także czystości małżeńskiej - opiera się
na wierze, która czyni nas świadomymi miłosierdzia Bożego, oraz na skrusze, która pokornie przyjmuje
Boże przebaczenie. [26]
5. Małżonkowie aktualizują pełny dar siebie w życiu i w zjednoczeniu małżeńskim. Dla chrześcijan, ten
związek jest ożywiony łaską sakramentu. Ich specyficzne zjednoczenie oraz przekazywanie życia są
zobowiązaniami właściwymi dla ich świętości małżeńskiej [27] .
2. Nauczanie Kościoła na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa
1. Małżonkowie powinni być przekonani o niezwykłej godności i wartości życia ludzkiego i doznawać
pomocy w własnych wysiłkach, by swoją rodzinę uczynić sanktuarium życia [28] : " w ludzkim
rodzicielstwie Bóg sam jest obecny - obecny w inny jeszcze sposób niż to ma miejsce w każdym innym
rodzeniu w świecie widzialnym <<na ziemi>>". [29]
2. Rodzice niech uważają swoją misję za zaszczyt i odpowiedzialność, ponieważ stają się
współpracownikami Boga w powoływaniu do życia nowej osoby ludzkiej, stworzonej na obraz i
podobieństwo Boże, odkupionej i przeznaczonej w Chrystusie do Życia w wiecznej szczęśliwości. [30]
"Właśnie ta rola współpracowników Boga przekazującego swój obraz nowej istocie , stanowi o wielkości
małżonków, gotowych <<współdziałać z miłością Stwórcy i Zbawiciela, który przez nich wciąż
powiększa swoją rodzinę>>". [31]
3. Z tego wywodzi się chrześcijańska radość i poszanowanie dla ojcostwa i macierzyństwa. To
ojcostwo/macierzyństwo jest w ostatnich dokumentach Kościoła nazywane << odpowiedzialnym >> dla
podkreślenia świadomości i wspaniałomyślności małżonków, jaką kierują się w swej misji przekazywania
życia, które w sobie samym posiada wartość wieczności, oraz dla przypomnienia ich roli wychowawców.
Z całą pewnością przysługuje małżonkom - po zasięgnięciu odpowiedniej rady - rozpatrzenie w sposób
rozważny i w duchu wiary, wielkości swojej rodziny i zadecydowanie o konkretnej realizacji tej decyzji z
poszanowaniem kryteriów moralnych życia małżeńskiego. [32]
4. Kościół zawsze nauczał, że antykoncepcja jest działaniem wewnętrznie złym; chodzi o akty małżeńskie
ubezpłodnione w wyniku świadomego zamiaru. To nauczanie należy uważać za ostateczne i nie
podlegające zmianie. Antykoncepcja sprzeciwia się w sposób poważny czystości małżeńskiej, jest
sprzeczna z dobrem przekazywania życia (aspekt rodzicielski małżeństwa), jest zaprzeczeniem
wzajemnego daru małżonków (aspekt jednoczący małżeństwa). Rani ona prawdziwą miłość i neguje
suwerenną rolę Boga w przekazywania życia ludzkiego. [33]
5. Specyficzne i poważniejsze zło moralne zawiera się w zastosowaniu środków wczesnoporonnych,
które uniemożliwiają zagnieżdżenie się embrionu dopiero co zapłodnionego, lub powodujących usunięcie
go we wczesnej fazie ciąży. [34]
6. Od praktyk antykoncepcyjnych, zarówno z punktu widzenia antropologicznego jak moralnego - jako
opartych na odmiennym pojmowaniu osoby i płciowości - różni się zasadniczo postępowanie małżonków
zawsze otwartych na życie, którzy przeżywają swoje zjednoczenie intymne jedynie w okresach
bezpłodnych, powodowani poważnymi motywami odpowiedzialnego ojcostwa i macierzyństwa. [35]
Świadectwo par małżeńskich, które od lat żyją w zgodzie z zamysłem Stwórcy i godziwie stosują - kiedy
zachodzi proporcjonalnie poważna przyczyna - metody słusznie nazwane <<naturalnymi>>, potwierdza,
że małżonkowie mogą przeżywać integralnie -za wspólną zgodą i w pełnym obdarowywaniu się -
wymagania czystości i życia małżeńskiego.
3. Wskazania pastoralne dla spowiedników
1. Postawę spowiednika względem penitentów w zakresie odpowiedzialnego rodzicielstwa, powinny
cechować cztery aspekty: a ) przykład Chrystusa Pana, który <<zdolny jest do pochylenia się nad każdym
synem marnotrawnym, nad każdą ludzką nędzą, nade wszystko zaś nad nędzą moralną, nad grzechem>>,
[36] b ) roztropna ostrożność w pytaniach dotyczących tych grzechów; c ) pomoc i zachęta dla penitenta
aby osiągnął dostateczny żal i integralnie oskarżył się z grzechów ciężkich; d ) rady, które w sposób
stopniowy pobudzają do postępu na 'drodze świętości'.
2. Szafarz Pojednania powinien zawsze pamiętać, że sakrament ten został ustanowiony dla mężczyzn i
kobiet, którzy są grzesznikami. Będzie więc przyjmował penitentów przystępujących do konfesjonału
zakładając - poza przypadkiem, kiedy są oczywiste dowody przeciwne - dobrą wolę pojednania się z
Miłosiernym Bogiem, która rodzi się z serca skruszonego i pokornego (Ps 50,19). [37]
3. Kiedy przystępuje do konfesjonału penitent okazjonalny, który spowiada się po długim czasie i
znajduje się w sytuacji ogólnie ciężkiej [moralnie - poważnie nieprawidłowej], zanim postawi się pytania
bezpośrednie i konkretne na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa i w ogóle czystości, należy najpierw
omówić te problemy w świetle wiary. Trzeba więc będzie, jeśli oskarżenie się z grzechów było zbyt
zwięzłe lub mechaniczne, pomóc mu na nowo stanąć przed Bogiem i poprzez pytania dotyczące różnych
cnót i/lub. obowiązków, zgodnie z osobistymi uwarunkowaniami zainteresowanego. [38] Przypomnieć
mu też należy, w sposób pozytywny, powołanie do świętości miłowania oraz doniosłość obowiązków w
zakresie rodzicielstwa i wychowania dzieci.
4. Kiedy sam penitent zadaje pytania i prosi - choćby w sposób domyślny - o wyjaśnienia na temat
konkretnych zasad, spowiednik powinien odpowiedzieć adekwatnie, lecz zawsze roztropnie i dyskretnie
[39] , nie aprobując błędnych opinii.
5. Spowiednik jest obowiązany upomnieć penitentów co do wykroczeń, z istoty swej ciężkich,
dotyczących prawa Bożego i wpłynąć, by zapragnęli uzyskać rozgrzeszenie i Boże przebaczenie z
postanowieniem weryfikacji i poprawy swego postępowania. Przypadek powtórzenia grzechów
antykoncepcji, nie jest powodem, samym w sobie wystarczającym, do odmówienia rozgrzeszenia; należy
go jednak odmówić, jeśli brakuje dostatecznej skruchy albo postanowienia poprawy wykluczającej
ponowny upadek. [40]
6. Penitent, który stale spowiada się u tego samego kapłana, szuka często czegoś więcej, niż tylko samego
rozgrzeszenia. Trzeba, żeby spowiednik umiał nadać [penitentowi] pewne ukierunkowanie, które będzie
na pewno łatwiejsze tam, gdzie istnieje prawdziwa i właściwa relacja kierownictwa duchowego - nawet
jeśli się nie używa tego wyrażenia -aby ułatwić penitentowi postęp we wszystkich cnotach
chrześcijańskich, a w konsekwencji w uświęcaniu życia małżeńskiego. [41]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin