Wybrane funkcje szafarza sakramentu pokuty.pdf

(190 KB) Pobierz
QPrint
SEMINARE
24 * 2007 * s. 69Î82
KS . H ENRYK S TAWNIAK SDB
WYBRANE FUNKCJE SZAFARZA SAKRAMENTU POKUTY
Î ASPEKT PRAWNY
WSTĦP
Temat zakreĻlony w tytule opracowania bħdzie prbĢ przybliŇenia i zanali-
zowania norm dotyczĢcych funkcji kapþana jako spowiednika w sakramencie po-
kuty. ZostanĢ przedstawione jednak tylko niektre kwestie w tej materii. Zaak-
centujemy najpierw to, Ňe spowiednik dziaþa in persona Christi, opierajĢc siħ na
Magisterium KoĻcioþa i w zgodzie z nim (1). Nastħpnie skupimy siħ na tym, co
wynika z tej naczelnej zasady i jakie sĢ inne funkcje spowiednika? Przedmiotem
dalszej uwagi bħdĢ wiħc zagadnienia: stawianie pytaı podczas spowiedzi (2),
odþoŇenie (3) lub odmowa absolucji sakramentalnej (4), postħpowanie spowiedni-
ka w przypadku cenzur koĻcielnych (5) oraz udzielenie rozgrzeszenia (6). Wy-
mienione pytania-problemy, w takiej wþaĻnie kolejnoĻci, wyznaczajĢ strukturħ
niniejszego studium.
1. MAGISTERIUM KOĺCIOýA PODSTAWġ ZACHOWAİ
KAPýANA-SPOWIEDNIKA
Warto przypomnieę, Ňe KoĻciþ od dawna ma ĻwiadomoĻę, Ňe gþwnym i
pierwszorzħdnym szafarzem sakramentu, w tym sakramentu pokuty i pojednania,
jest sam Chrystus Pan. Prezbiterzy zaĻ Î jak nauczali Ojcowie soborowi Î sĢ na-
znaczeni szczeglnym znamieniem i wskutek tego upodabniajĢ siħ do Chrystusa
Kapþana, tak iŇ mogĢ dziaþaę w osobie Chrystusa Gþowy (in persona Christi
Capitis) 1 . RzeczywiĻcie kapþan-spowiednik dziaþa w sakramencie pokuty jako
1 Por. Dekret o posþudze i Ňyciu prezbiterw Presbyterorum ordinis nr 2, w: Sobr Watykaıski
II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Pallottinum Poznaı 2002; Konstytucja dogmatyczna o KoĻcie-
le Lumen gentium, nr 10, w: tamŇe; por. takŇe Kodeks prawa kanonicznego (kpk), kan. 1008.
289130229.008.png 289130229.009.png 289130229.010.png
70
HENRYK STAWNIAK
narzħdzie samego Chrystusa, wypeþniajĢc posþugħ Dobrego Pasterza, ktry szuka
zagubionej owcy; posþugħ dobrego Samarytanina, ktry opatruje rany; Ojca, ktry
czeka na syna marnotrawnego i przyjmuje go, gdy powraca; sprawiedliwego Sħ-
dziego, ktry nie ma wzglħdu na osobħ i ktrego sĢd jest sprawiedliwy, a rwno-
czeĻnie miþosierny 2 . Spowiednik nie jest zatem panem w konfesjonale, lecz sþugĢ
BoŇego przebaczenia, ktry dziaþa in persona Christi w miþoĻci miþosiernej.
Przed laty kard. Joseph Ratzinger snuþ na ten temat takie refleksje: Niektrzy
ksiħŇa wolĢ przeksztaþcię spowiedŅ w rozmowħ, w rodzaj terapeutycznej autoana-
lizy, w ktrej biorĢ udziaþ dwie osoby na tym samym poziomie. Wydaje siħ im, Ňe
jest to bardziej ludzkie, bardziej osobiste i Ňe bardziej odpowiada dzisiejszemu
czþowiekowi. Ale spowiedzi tego rodzaju grozi, Ňe bħdzie ona miaþa niewiele
wsplnego z katolickĢ ideĢ sakramentu, wedþug ktrej nie liczĢ siħ tak bardzo ani
pomoc, ani zdolnoĻci ksiħdza. JeŇeli ten sakrament pojmuje siħ wþaĻciwie Î ksiĢdz
powinien ustawię siħ na drugim planie, ustĢpię miejsca Chrystusowi, bo tylko On
moŇe odpuĻcię winy. NaleŇy zatem powrcię do autentycznej koncepcji sakramen-
tu, w ktrym spotykajĢ siħ misterium i czþowiek. Trzeba naleŇycie zrozumieę sens
tej wþaĻciwie szokujĢcej formuþy: ja ciħ rozgrzeszam z twoich grzechw. W tym
momencie Î [È] Î ksiĢdz nie czyni tego na zasadzie przyzwolenia wiħkszoĻci
czþonkw KoĻcioþa, ale na mocy wþadzy danej mu bezpoĻrednio przez samego
Chrystusa. Owo ja, ktre mwi Î ciebie rozgrzeszam, nie jest ja danego ksiħdza,
ale bezpoĻrednio JA samego Pana 3 .
Krtko mwiĢc, kapþan jest znakiem i narzħdziem miþoĻci Boga wzglħdem
grzesznika, ktry winien teŇ wziĢę pod uwagħ szacunek naleŇny osobie penitenta
oraz delikatnoĻę relacji w tym sakramencie, a takŇe charakter i wielkoĻę posþugi.
Spowiednik, peþniĢc rolħ sħdziego, sprawiedliwego i miþosiernego, winien
byę takŇe lekarzem duszy, by dopomc choremu odzyskaę zdrowie, a zwþaszcza
nadprzyrodzone. Ten terapeutyczny charakter funkcji spowiednika i samego sa-
kramentu jest podkreĻlany w wielu dokumentach 4 . RwnieŇ w kan. 978 £1 do-
okreĻla siħ, Ňe spowiednik jest ustanowionym przez Boga szafarzem boskiej
sprawiedliwoĻci i miþosierdzia, aŇeby przyczyniaę siħ do czci BoŇej i zbawienia
dusz, dlatego wystħpuje rwnoczeĻnie w charakterze sħdziego i lekarza.
2 Por. Katechizm KoĻcioþa Katolickiego, Pallotinum 1994, nr 1465.
3 Raport o stanie wiary. Z ks. kardynaþem Josephem Ratzingerem rozmawia Vittorio Messori,
KrakwÎWarszawa 1986, s. 48; por. takŇe M. Pastuszko, Sakrament pokuty i pojednania, Wydaw-
nictwo JednoĻę, Kielce 1999, s.175; B. Testa, Sakramenty KoĻcioþa, przekþad i opracowanie
L. Balter, PallotinumÎPoznaı 1998, s.242. Warto dodaę, Ňe w tradycji wschodniej zachowaþa siħ
forma deprekatywna, czyli bþagalna.
4 Jan Paweþ II, Encyklika o BoŇym Miþosierdziu Dives in misericordia, tekst i komentarz,
Krakw 1981, nr 13, s. 40Î42; Adhortacja apostolska o pojednaniu i pokucie Reconciliatio et Paeni-
tentia, Libreria Editrice Vaticana 1984, nr 31, s.110; kpk, kan. 978 £1; por. takŇe, M. Pastuszko,
SakramentÈ, s. 260Î272; S. Witek, Sakrament pojednania, PoznaıÎWarszawa 1979, s. 104Î106;
Z. Sareþo, Kapþan jako spowiednik, áCollectanea TheologicaÑ 58 (1988) fasc. 1, s. 44.
289130229.011.png 289130229.001.png
FUNKCJE SZAFARZA SAKRAMENTU POKUTY
71
Z kolei w kan. 965 kpk z 1983 r. zaznacza siħ wyraŅnie, Ňe tylko kapþan jest
szafarzem sakramentu pokuty. NaleŇy w tym miejscu zaakcentowaę, Ňe przy rze-
czowniku kapþan prawodawca zamieĻciþ jego bliŇsze okreĻlenie: solus Î sam. W
ten sposb tekst prawa jasno oznajmia, Ňe przyjħcie wyznania grzechw i udzie-
lenie rozgrzeszenia to funkcje, ktre jedynie kapþan moŇe speþniaę 5 . Nie wystar-
czy jednak tylko kapþaıstwo, spowiadaę bowiem waŇnie moŇe ten kapþan, ktry
uzyskaþ specjalne uprawnienie do wykonywania takiej posþugi albo na mocy sa-
mego prawa 6 , albo wraz z urzħdem 7 , albo udzielenia dokonanego przez kompe-
tentnĢ wþadzħ 8 . Innymi sþowy, sama wþadza Ļwiħceı kapþaıskich nie wystarczy,
aby moŇna byþo waŇnie spowiadaę. JeĻli kapþan usiþuje spowiadaę bez upowaŇ-
nienia, to moŇe byę sprawcĢ przestħpstwa uzurpowania wþadzy spowiednika po
myĻli kan. 1378 £2, nr 2 9 .
Kapþan obdarzony þaskĢ prezbiteratu i upowaŇnieniem do spowiadania staje
siħ szafarzem KoĻcioþa. Dlatego przy sprawowaniu sakramentu pojednania
grzesznika z Bogiem i KoĻcioþem winien wiernie stosowaę siħ do nauki Urzħdu
Nauczycielskiego KoĻcioþa i norm wydanych przez kompetentnĢ wþadzħ. Magi-
sterium KoĻcioþa wiħc stanowi, i ten fakt naleŇy zaakcentowaę, podstawħ dziaþa-
nia i zachowania spowiednika.
UrzĢd Nauczycielski KoĻcioþa wyrŇnia to, Ňe nauczanie opiera siħ na man-
dacie apostolskim i jest jemu zapewniona szczeglna asystencja Ducha ĺwiħtego.
Funkcja tego Urzħdu polega na wypeþnieniu zleconej caþemu KoĻcioþowi misji
strzeŇenia jedynego depozytu wiary, czyli Pisma ĺwiħtego i Tradycji, a przede
wszystkim na wyþĢcznym zadaniu autentycznej interpretacji sþowa BoŇego, spisa-
nego czy przekazanego przez Tradycjħ 10 . Ten UrzĢd Nauczycielski nie jest ponad
sþowem BoŇym Î tak uczyþ Sobr Watykaıski II Î lecz jemu sþuŇy, nauczajĢc
jedynie tego, co zostaþo przekazane. Jest teŇ oczywiste, Ňe Ļwiħta Tradycja, Pismo
ĺwiħte i UrzĢd Nauczycielski KoĻcioþa wedþug mĢdrego BoŇego postanowienia
tak ĻciĻle þĢczĢ siħ ze sobĢ i zespalajĢ, Ňe jedno bez pozostaþych nie moŇe istnieę,
a wszystkie razem, kaŇde na swj sposb, pod wpþywem jednego Ducha ĺwiħtego
skutecznie przyczyniajĢ siħ do zbawienia dusz 11 . Tħ posþugħ oficjalnego i autory-
tatywnego nauczania w KoĻciele sprawuje papieŇ i kolegium biskupie wraz z
nastħpcĢ Piotra, ogþaszajĢc w sposb definitywny obowiĢzujĢcĢ naukħ w spra-
5 Por. M. Pastuszko, dz.cyt., s. 175Î176.
6 Por. kpk, kan. 967.
7 Por. tamŇe, kan. 968.
8 Por. tamŇe, kan. 969.
9 Por. J. Syryjczyk, Kanoniczne prawo karne. CzħĻę szczeglna, Warszawa 2003, s. 105Î106.
10 Por. F. Ardusso, Magisterium KoĻcioþa. Posþuga Sþowa, przekþad. M. Stebart, Wydawnictwo
WAM, Krakw 2001, s.147Î163.
11 Por. Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu BoŇym Dei Verbum, nr 10; takŇe interesujĢce
wywody na temat wspþczesnego rozumienia Magisterium zawiera pozycja: B. Sesbou, Wþadza w
KoĻciele. Autorytet, prawda i wolnoĻę, przekþad P. Rak, red. nauk. T. Dzidek, Wydawnictwo áMÑ,
Krakw 2003.
289130229.002.png 289130229.003.png
72
HENRYK STAWNIAK
wach wiary i obyczajw (kan. 749), towarzyszy im specjalny dar, czyli áchary-
zmat nieomylnoĻciÑ. Nauczanie samego papieŇa lub w þĢcznoĻci z nim kolegium
biskupw albo na soborze powszechnym, albo kiedy rozproszeni po Ļwiecie, wy-
raŇajĢ jednomyĻlnoĻę w sprawach wiary i obyczajw naleŇy przyjĢę za nieomyl-
ne, gdy to zostaþo wyraŅnie stwierdzone. Zwykþe wypeþnianie Urzħdu Nauczy-
cielskiego KoĻcioþa nie jest jako takie nieomylne 12 . IstniejĢ wiħc rŇne stopnie
odpowiedzialnoĻci, odmienne przyjħcie tych prawd, tj. aktem wiary lub religijne-
go posþuszeıstwa.
Zgodnie z kan. 750 £1 aktem wiary naleŇy przyjĢę prawdy podane do wie-
rzenia lub przedstawione jako te, w ktre naleŇy wierzyę wiarĢ boskĢ i katolickĢ,
bo naleŇĢ do depozytu wiary. Takim samym aktem wiary naleŇy przyjĢę inne
prawdy (£2 kan. 750), ktre sĢ konieczne do zachowania depozytu wiary, chociaŇ
nie zostaþy przedstawione przez UrzĢd Nauczycielski KoĻcioþa jako formalnie
objawione. Prawdy tak definiowane w sposb konieczny sĢ zwiĢzane z objawie-
niem lub majĢ z nim racje historyczne 13 . Wprawdzie nie aktem wiary, ale jednak
religijne posþuszeıstwo rozumu i woli naleŇy okazywaę nauce, ktrĢ gþosi papieŇ
lub kolegium biskupw w sprawach wiary i obyczajw, gdy autentycznie naucza-
jĢ, chociaŇ nie zamierzajĢ przedstawię jej w sposb definitywny (kan. 752).
Spowiednik winien odrŇnię naukħ Magisterium KoĻcioþa w sprawach wiary i
obyczajw dotyczĢcĢ sakramentu pokuty od trendw czasu, od opinii teologw czy
zachowaı innych szafarzy tego misterium. Fakt bowiem, Ňe niektrzy szafarze i
wierzĢcy nie stosujĢ siħ w swoim postħpowaniu do pouczeı Magisterium, lub teŇ
bþħdnie uwaŇajĢ, Ňe sĢ moralnie poprawne pewne dziaþania, nie usprawiedliwia tej
postawy. TakŇe nieprzyjmowanie tego, co Pasterze uznali za sprzeczne z prawem
BoŇym, nie moŇe stanowię uzasadnienia do odrzucenia prawdziwoĻci norm moral-
nych nauczanych przez UrzĢd Nauczycielski KoĻcioþa 14 . W tym miejscu warto
przypomnieę, Ňe niektre rozwiĢzania dopuszczajĢce wiernych ŇyjĢcych w powtr-
nych zwiĢzkach do Komunii Ļw., gdy w sumieniu sĢ przekonani o niewaŇnoĻci
pierwszego maþŇeıstwa, nigdy nie stanowiþy powszechnej nauki KoĻcioþa, ani nie
znalazþy siħ w jego dyscyplinie 15 . JeĻli spowiednik stosuje siħ do nauki Urzħdu Na-
uczycielskiego KoĻcioþa, to moŇe byę pewien, Ňe uczy on prawdy. Wiemy zaĻ z
12 Por. F. Ardusso, dz.cyt., s. 175Î177.
13 Por. Jan Paweþ II, Motu proprio Dla obrony wiary Ad tuendam fidem (1998), AAS 90
(1998), s. 457Î461, tekst polski Wydawnictwo Ļw. Tomasza z Akwenu, Warszawa 1998, nr 4,
s. 13; por. takŇe WyjaĻnienie doktrynalne Kongregacji Nauki Wiary z 29 VI 1998, KAI nr 27 (330)
z 7 lipca 1998, s. 27Î30. Przykþadem doktryny, ktra nie jest formalnie objawiona, a w sposb ko-
nieczny i historyczny wynika z niego, jest nauka o Ļwiħceniach kapþaıskich jako zarezerwowanych
tylko mħŇczyznom. Por. takŇe B. Sesboue, dz.cyt., s.264Î276. J. Syryjczyk, dz.cyt.,s. 68Î73.
14 Por. Jan Paweþ II, Encyklika o niektrych podstawowych problemach nauczania moralnego
KoĻcioþa Veritas splendor (1993), Libreria Editrice Vaticana (1993) nr 110, s. 165.
15 Por. M.F. Pompedda, Kwestie dopuszczania do sakramentu osb rozwiedzionych, ktre po-
wtrnie zawarþy zwiĢzek cywilny. Uwagi na marginesie kilku artykuþw prasowych, áLÓOsservatore
RomanoÑ, wyd. polskie, 11 (1993), s. 51Î54; M. Pastuszko, dz.cyt., s. 273n.
289130229.004.png 289130229.005.png
FUNKCJE SZAFARZA SAKRAMENTU POKUTY
73
kan. 841, Ňe tylko do najwyŇszej wþadzy w KoĻciele naleŇy zatwierdzanie lub okre-
Ļlanie tego, co jest wymagane do waŇnoĻci sakramentw, ktre naleŇĢ do depozytu
wiary, w tym sakrament pokuty i pojednania. TeŇ do Stolicy Apostolskiej oraz kon-
ferencji episkopatw i poszczeglnych biskupw diecezjalnych, zgodnie z kan. 838
£3 i £4, naleŇy okreĻlenie tego, co dotyczy godziwego sprawowania sakramentw,
ich udzielania i przyjmowania, jak rwnieŇ obrzħdw przy ich sprawowaniu. Wy-
tyczne Stolicy Apostolskiej, czyli papieŇa i poszczeglnych dykasterii, normy kon-
ferencji episkopatu czy biskupa diecezjalnego stanowiĢ dla spowiednika podstawħ
do wþaĻciwego i zgodnego z prawdĢ postħpowania 16 .
W podsumowaniu moŇna stwierdzię, Ňe aby wypeþnię waŇnie, godziwie i
skutecznie posþugħ spowiednika, kapþan winien kierowaę siħ naukĢ zawartĢ w
Magisterium KoĻcioþa i koniecznie posiadaę takie ludzkie przymioty jak: roztrop-
noĻę, dyskrecjħ, umiejħtnoĻę rozeznania, stanowczoĻę, stanowczoĻę, przy tym
þagodnoĻę i dobroę. Wymienione przymioty sĢ istotne nie tylko w momencie
przyjmowania wyznania grzechw, ale rwnieŇ w dialogu miħdzy spowiednikiem
i penitentem, ktry niejednokrotnie rozpoczyna siħ od pytaı.
2. STAWIANIE PYTAİ PODCZAS SPRAWOWANIA SAKRAMENTU POKUTY
PowyŇej stwierdzono, Ňe spowiednik zasiada w konfesjonale jako sħdzia i le-
karz. Ten ostatni winien postawię wþaĻciwĢ diagnozħ i przedstawię Ļrodki, ktre
byþyby skutecznym lekarstwem. W kontekĻcie zadaı szafarza i spowiedzi jako
takiej pojawia siħ kwestia stawiania pytaı penitentowi. Najpierw sensowne jest z
punktu widzenia prawa oglne pytanie: czy spowiednik ma obowiĢzek pytaę pe-
nitenta? Wspþczesne przepisy prawa, jak i dawne prawo, zakþadajĢ istnienie ta-
kiego obowiĢzku, ale same go nie okreĻlajĢ. Kanon 979 wspomina o moŇliwoĻci i
czasem powinnoĻci stawiania pytaı, ale o obowiĢzku w tym wzglħdzie nie mwi.
Jest to logiczne. Profesor M. Pastuszko, komentujĢc wymieniony kanon, stwier-
dza: Penitent, wyznajĢc swoje grzechy, powinien powiedzieę wszystko to, w czym
zawiniþ, to znaczy podaę rodzaj i liczbħ grzechw (teraz juŇ nie musi wyznawaę
koniecznych okolicznoĻci tych grzechw), stwierdzajĢc przy tym, iŇ za wyznane
grzechy Ňaþuje i postanawia siħ poprawię. JeĻli penitent to uczyni, spowiednik nie
musi go o nic pytaę. Konfesjonaþ bowiem nie jest miejscem, w ktrym spowiednik
mgþby zaspokoię swojĢ ciekawoĻę 17 . Zatem nie w kaŇdym przypadku spowiedzi
trzeba pytaę, natomiast w obowiĢzek istnieje odnoĻnie do szczegþw, ktre sĢ
konieczne do osiĢgniħcia integralnoĻci wyznania win, jak i do tych spraw, ktrych
16 Przykþadem moŇe byę Vademecum dla spowiednikw o niektrych zagadnieniach moral-
nych dotyczĢcych Ňycia maþŇeıskiego wydane przez PapieskĢ Radħ ds. Rodziny w 1997 r. tekst
polski, ýomianki 1997.
17 M. Pastuszko, dz.cyt., s. 284.
289130229.006.png 289130229.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin