CLYMER_5.pdf

(4740 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ VII
ROZDZIAŁ VII
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Instalacja elektryczna obejmuje:
a. Układ ładowania.
b. Układ zapłonowy.
c. Rozruch.
d. Oświetlenie.
e. Układ lampek kontrolnych.
f. Klakson.
Niniejszy rozdział omawia szczegółowo każdy system. Na temat bieżącego utrzymania systemu zapłonu, patrz
rozdział trzeci . Parametry elektryczne systemu podane są w tabeli 1. Tabele 1-4 znajdują się na końcu
rozdziału.
UKŁAD ŁADOWANIA
Układ ładowania składa się z akumulatora, alternatora i prostownika prądu stałego / regulatora napięcia.
Patrz rys. 1 (1981-1983) i rys. 2 (1984-w).
Alternator wytwarza prąd zmienny (AC), który jest konwertowany przez prostownik do prądu stałego (DC).
Regulator utrzymuje napięcie akumulatora i ładowania (oświetlenie, zapłonu, itp.) na stałe napięcie niezależnie
od zmian prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Kontrola
W przypadku gdy podejrzewasz problemy z układem ładowania, upewnij się, że bateria jest w pełni naładowana
przed przejściem dalej. Czystość i test baterii, jest opisany w Rozdziale trzecim. Jeśli bateria jest w dobrym
stanie, sprawdź układ ładowania w sposób następujący.
1A. W modelach 1981-1983, zdejmij pokrywę z prawej strony.
1B. W modelach 1984-on, należy wykonać następujące czynności:
Zdejmij pokrywę z prawej strony.
Zdejmij pokrywę akumulatora ( rys. 3 ).
Odłącz kabel ujemny akumulatora ( rys. 4 ). Wysuń lekko akumulator z jego skrzynki i odłącz kabel dodatni.
Postaw akumulator na drewnianym pudełku umieszczonym obok motocykla.
Podłącz przewody baterii.
2. Podłącz woltomierz prądu stałego DC, o skali 0 – 15V, do akumulatora, jak pokazano na rys. 5 . Podłącz
biegun dodatni woltomierza do bieguna dodatniego baterii i biegun ujemny woltomierza do masy.
UWAGA
Nie odłączaj przewodów od akumulatora.
3. Uruchomić silnik i wprowadzić na ok. 2000 obr / min. Napięcie powinno wynosić 14,5 ± 0,5 V dla XV750 i
XV920 lub 14,8 ± 0,5 V dla wszystkich innych modeli.
4. Jeśli napięcie ładowania jest niższe, niż określone powyżej, sprawdź alternator i regulatora napięcia /
prostownik. Mniej prawdopodobne jest , że napięcie ładowania jest za wysokie, jednak w tym przypadku
regulator jest prawdopodobnie uszkodzony. Sprawdź oddzielnie elementy układu ładowania w sposób opisany
w niniejszym rozdziale.
653785471.005.png
ALTERNATOR
Alternator jest formą agregatu prądotwórczego, w którym namagnesowany wirnik obraca się w stacjonarnych
kręgach zwanych stojanem. Na skutek obrotu wirnika, w stojanie jest indukowany prąd zmienny. Jest on
przetworzony i wykorzystywany do obsługi elektrycznych akcesoriów w motocyklu i ładowania akumulatora.
653785471.006.png 653785471.007.png 653785471.008.png 653785471.001.png
Kontrola stojanu
1. Zdejmij obudowę z lewej strony. W modelach 1981-1983, wyjmij zestaw narzędzi i skrzyneczkę
narzędziową.
2. Odłącz złącza alternatora (białe przewody).
3. Korzystając z omomierza, zmierz oporność między przekaźnikami alternatora ( rys. 6 ). Rys. 7 . pokazuje
wymontowane cewki alternatora. Jednakże do przeprowadzenia tego badania ich demontaż nie jest konieczny.
Ustaw omomierz do omy x 1. Sprawdź każdy biały przewód łącząc go z innym białym przewodem. Odczyt
powinien wynosić 0,5 Ohm.
4. Jeśli odczyt nie jest zbliżony do 0,5 Ohm, sprawdzić przewody elektryczne oraz połączenia. Jeżeli te są w
porządku, to jest przerwa lub zwarcie w cewkach i stojan musi zostać wymieniony.
5. Następnie podłącz omomierz pomiędzy dobrą masę silnika i na przemian do każdego z białych kabli. Między
masą i każdym z przewodów nie może być ciągłości. Jeśli przejście jest obecne, stojan alternatora lub przewody
alternatora są zwarte do masy. Napraw zwarcie przewodów lub wymień alternator.
Stojan demontaż/instalacja
1. Postaw motocykl na stopce centralnej.
2. Odłącz kabel ujemny akumulatora.
3. Odłącz przewody cewki stojana.
4A. W modelach 1981-1983, zdejmij dźwignię zmiany biegów i zespół lewej stopki. Patrz rys. 8 .
4B. W modelach 1984-on, należy zdemontować klamry z lewej strony silnika, dźwignię zmiany biegów i zespół
lewej stopki ( rys. 9 ).
5. Usuń pokrywę regulatora sprzęgła i odłącz linkę sprzęgła od silnika ( B, rys. 10 ).
6. Odłącz przewód czujnika biegu jałowego ( rys. 11 ).
7. Ostrożnie wyciągnij wiązki kabli z uchwytów ramy i zdejmij przewody z klatki. Zapamiętaj położenie wiązek
kabli przed demontażem, w celu ich poprawnej instalacji.
8. Odkręć śruby imbusowe mocujące pokrywę alternatora ( A , rys. 10 ).
9. Zdejmij obudowę alternatora / cewek i przewody elektryczne. Rys. 12 przedstawia obudowę alternatora z
cewkami.
10. Odkręć śruby mocujące stojan ( rys. 13 ) i wyjmij go z silnika.
11. Instalacja jest odwróceniem czynności demontażu; zwróć uwagę na następujące kwestie.
12. Upewnij się, że przewody elektryczne są mocowane do ramy dokładnie tak, jak wcześniej.
13. Wyczyść wszystkie połączenia przewodów elektrycznych.
653785471.002.png 653785471.003.png
653785471.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin