CLYMER_5.pdf
(
4740 KB
)
Pobierz
ROZDZIAŁ VII
ROZDZIAŁ VII
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Instalacja elektryczna obejmuje:
a. Układ ładowania.
b. Układ zapłonowy.
c. Rozruch.
d. Oświetlenie.
e. Układ lampek kontrolnych.
f. Klakson.
Niniejszy rozdział omawia szczegółowo każdy system. Na temat bieżącego utrzymania systemu zapłonu, patrz
rozdział trzeci . Parametry elektryczne systemu podane są w tabeli 1. Tabele 1-4 znajdują się na końcu
rozdziału.
UKŁAD ŁADOWANIA
Układ ładowania składa się z akumulatora, alternatora i prostownika prądu stałego / regulatora napięcia.
Patrz
rys. 1
(1981-1983) i
rys. 2
(1984-w).
Alternator wytwarza prąd zmienny (AC), który jest konwertowany przez prostownik do prądu stałego (DC).
Regulator utrzymuje napięcie akumulatora i ładowania (oświetlenie, zapłonu, itp.) na stałe napięcie niezależnie
od zmian prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Kontrola
W przypadku gdy podejrzewasz problemy z układem ładowania, upewnij się, że bateria jest w pełni naładowana
przed przejściem dalej. Czystość i test baterii, jest opisany w Rozdziale trzecim. Jeśli bateria jest w dobrym
stanie, sprawdź układ ładowania w sposób następujący.
1A. W modelach 1981-1983, zdejmij pokrywę z prawej strony.
1B. W modelach 1984-on, należy wykonać następujące czynności:
Zdejmij pokrywę z prawej strony.
Zdejmij pokrywę akumulatora (
rys. 3
).
Odłącz kabel ujemny akumulatora (
rys. 4
). Wysuń lekko akumulator z jego skrzynki i odłącz kabel dodatni.
Postaw akumulator na drewnianym pudełku umieszczonym obok motocykla.
Podłącz przewody baterii.
2. Podłącz woltomierz prądu stałego DC, o skali 0 – 15V, do akumulatora, jak pokazano na
rys. 5
. Podłącz
biegun dodatni woltomierza do bieguna dodatniego baterii i biegun ujemny woltomierza do masy.
UWAGA
Nie odłączaj przewodów od akumulatora.
3. Uruchomić silnik i wprowadzić na ok. 2000 obr / min. Napięcie powinno wynosić 14,5 ± 0,5 V dla XV750 i
XV920 lub 14,8 ± 0,5 V dla wszystkich innych modeli.
4. Jeśli napięcie ładowania jest niższe, niż określone powyżej, sprawdź alternator i regulatora napięcia /
prostownik. Mniej prawdopodobne jest , że napięcie ładowania jest za wysokie, jednak w tym przypadku
regulator jest prawdopodobnie uszkodzony. Sprawdź oddzielnie elementy układu ładowania w sposób opisany
w niniejszym rozdziale.
ALTERNATOR
Alternator jest formą agregatu prądotwórczego, w którym namagnesowany wirnik obraca się w stacjonarnych
kręgach zwanych stojanem. Na skutek obrotu wirnika, w stojanie jest indukowany prąd zmienny. Jest on
przetworzony i wykorzystywany do obsługi elektrycznych akcesoriów w motocyklu i ładowania akumulatora.
Kontrola stojanu
1. Zdejmij obudowę z lewej strony. W modelach 1981-1983, wyjmij zestaw narzędzi i skrzyneczkę
narzędziową.
2. Odłącz złącza alternatora (białe przewody).
3. Korzystając z omomierza, zmierz oporność między przekaźnikami alternatora (
rys. 6
).
Rys. 7
. pokazuje
wymontowane cewki alternatora. Jednakże do przeprowadzenia tego badania ich demontaż nie jest konieczny.
Ustaw omomierz do omy x 1. Sprawdź każdy biały przewód łącząc go z innym białym przewodem. Odczyt
powinien wynosić 0,5 Ohm.
4. Jeśli odczyt nie jest zbliżony do 0,5 Ohm, sprawdzić przewody elektryczne oraz połączenia. Jeżeli te są w
porządku, to jest przerwa lub zwarcie w cewkach i stojan musi zostać wymieniony.
5. Następnie podłącz omomierz pomiędzy dobrą masę silnika i na przemian do każdego z białych kabli. Między
masą i każdym z przewodów nie może być ciągłości. Jeśli przejście jest obecne, stojan alternatora lub przewody
alternatora są zwarte do masy. Napraw zwarcie przewodów lub wymień alternator.
Stojan demontaż/instalacja
1. Postaw motocykl na stopce centralnej.
2. Odłącz kabel ujemny akumulatora.
3. Odłącz przewody cewki stojana.
4A. W modelach 1981-1983, zdejmij dźwignię zmiany biegów i zespół lewej stopki. Patrz
rys. 8
.
4B. W modelach 1984-on, należy zdemontować klamry z lewej strony silnika, dźwignię zmiany biegów i zespół
lewej stopki (
rys. 9
).
5. Usuń pokrywę regulatora sprzęgła i odłącz linkę sprzęgła od silnika (
B, rys. 10
).
6. Odłącz przewód czujnika biegu jałowego (
rys. 11
).
7. Ostrożnie wyciągnij wiązki kabli z uchwytów ramy i zdejmij przewody z klatki. Zapamiętaj położenie wiązek
kabli przed demontażem, w celu ich poprawnej instalacji.
8. Odkręć śruby imbusowe mocujące pokrywę alternatora (
A
,
rys. 10
).
9. Zdejmij obudowę alternatora / cewek i przewody elektryczne.
Rys. 12
przedstawia obudowę alternatora z
cewkami.
10. Odkręć śruby mocujące stojan (
rys. 13
) i wyjmij go z silnika.
11. Instalacja jest odwróceniem czynności demontażu; zwróć uwagę na następujące kwestie.
12. Upewnij się, że przewody elektryczne są mocowane do ramy dokładnie tak, jak wcześniej.
13. Wyczyść wszystkie połączenia przewodów elektrycznych.
Plik z chomika:
Angelo67
Inne pliki z tego folderu:
CLYMER_2.pdf
(5123 KB)
CLYMER_3a.pdf
(4757 KB)
CLYMER_4a.pdf
(6103 KB)
CLYMER_5.pdf
(4740 KB)
CLYMER_6.pdf
(5744 KB)
Inne foldery tego chomika:
Citroen C5 instrukcja
eBook
Film
Film popularno-naukowe
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin