7.10.2010.doc

(24 KB) Pobierz

Pedagogika pracy koncentruje się wokół relacji człowiek - praca. Głosi idee wychowania przez pracę. Główne idee:

- miały służyć urabianiu charakteru ucznia

- czynny udział mieli brać również rodzice

Polskim myślicielem był Andrzej Frycz-Modrzewski. Mówił, że rodzice mieli zachęcać do pracy, ale i kontrolować wyniki.

 

Po II w.ś:

Prof.. Nowacki - opracował system szkolnictwa zawodowego w Polsce. Pojawia się nowy typ społeczeństwa - industrialne. Wcześniej głównie rolnictwo. Mówił, że kształcenie powinno iść w dwóch kierunkach:

a) kształcić dorosłych poprzez kursy przygotowujące do pracy w przemyśle

b) kształcić jednostki w aspekcie zawodowym, ale i ogólnym poprzez szkolnictwo.

Uświadomienie jednostkom sposobu pojmowania pracy:

- jest źródłem utrzymania

- jest wartością - sprzyja samorealizacji i realizacji w społeczeństwie

 

Inteligencja ludowa: (wg.Szczepańskiego):

a) grupa twórcza - artyści, naukowcy

b) grupa mogąca uprawiać wolne zawody - lekarze, prawnicy

c) grupy zarządzające, kierownicze

d) grupy urzędnicze

 

Zainteresowania pedagogiki pracy:

Lata 70te - sposób funkcjonowania zakładów pracy, centralnie planowane kształcenie, rola szkolnictwa zawodowego

Lata 90te - zainteresowania, decentralizacja kształcenia, miejsca jakie zajmują szkoły zawodowe w nowym społeczeństwie.

 

Etapy kształcenia zawodowego:

a) przedzawodowe

b) prozawodowe

c) zawodowe

d) ustawiczne

 

Pedagogika pracy wchodzi w relację z innymi naukami społecznymi. Ma charakter interdyscyplinarny. Łączy się z filozofią, naukami ekonomicznymi, socjologią.

 

Naukowa organizacja pracy - dotyczy organizacji pracy indywidualnej i zbiorowej, zarządzania zasobami ludzkimi. Uzdalnia jednostkę do takiej organizacji.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin