Pedagogika pracy koncentruje się wokół relacji człowiek - praca. Głosi idee wychowania przez pracę. Główne idee:
- miały służyć urabianiu charakteru ucznia
- czynny udział mieli brać również rodzice
Polskim myślicielem był Andrzej Frycz-Modrzewski. Mówił, że rodzice mieli zachęcać do pracy, ale i kontrolować wyniki.
Po II w.ś:
Prof.. Nowacki - opracował system szkolnictwa zawodowego w Polsce. Pojawia się nowy typ społeczeństwa - industrialne. Wcześniej głównie rolnictwo. Mówił, że kształcenie powinno iść w dwóch kierunkach:
a) kształcić dorosłych poprzez kursy przygotowujące do pracy w przemyśle
b) kształcić jednostki w aspekcie zawodowym, ale i ogólnym poprzez szkolnictwo.
Uświadomienie jednostkom sposobu pojmowania pracy:
- jest źródłem utrzymania
- jest wartością - sprzyja samorealizacji i realizacji w społeczeństwie
Inteligencja ludowa: (wg.Szczepańskiego):
a) grupa twórcza - artyści, naukowcy
b) grupa mogąca uprawiać wolne zawody - lekarze, prawnicy
c) grupy zarządzające, kierownicze
d) grupy urzędnicze
Zainteresowania pedagogiki pracy:
Lata 70te - sposób funkcjonowania zakładów pracy, centralnie planowane kształcenie, rola szkolnictwa zawodowego
Lata 90te - zainteresowania, decentralizacja kształcenia, miejsca jakie zajmują szkoły zawodowe w nowym społeczeństwie.
Etapy kształcenia zawodowego:
a) przedzawodowe
b) prozawodowe
c) zawodowe
d) ustawiczne
Pedagogika pracy wchodzi w relację z innymi naukami społecznymi. Ma charakter interdyscyplinarny. Łączy się z filozofią, naukami ekonomicznymi, socjologią.
Naukowa organizacja pracy - dotyczy organizacji pracy indywidualnej i zbiorowej, zarządzania zasobami ludzkimi. Uzdalnia jednostkę do takiej organizacji.
kate21_87