PROGRAM ZAJĘC UMUZYKALNIAJĄCYCH.pdf

(165 KB) Pobierz
Publiczne Przedszkole w Nieborowicach
PROGRAM ZAJĘC
UMUZYKALNIAJĄCYCH
„MUZYKA I RUCH”
 
SPIS TREŚCI
1.
Wstęp
3
2.
Ogólne założenia programu
4
3.
Formy nauczania
5
4.
Cele nauczania
6
5.
Treści nauczania ogólne
7
6.
Treści szczegółowe
9
7.
Działania wychowawcze
20
8.
Dobór metod i technik
21
9.
Zakładane osiągnięcia przedszkolaka
22
10.
Ewaluacja programu
23
11.
Uwagi o realizacji programu
23
12.
Propozycje utworów do zastosowania
25
Przykładowe scenariusze zajęć i zabaw muz.- ruchowych
26
13.
Bibliografia
35
Aneksy
35
 
WSTĘP
Chłopcy i dziewczynki lubią rytmikę, tańce ze śpiewaniem, wykonywane w
kostiumach, a nade wszystko najprostsze spośród niech koła, które stanowią
jeden ze skarbów dziecięcego folkloru i sprzyjają, podobnie jak równowaga
ciała i kształcenie ucha, narodzinom tego, co ma charakter zupełnie w tym
wieku wyjątkowy, mianowicie poczucie więzi z grupą .
M. Debesse
Muzyka, jako ważna dziedzina wychowania przez sztukę stanowi istotny czynnik
rozwoju osobowości dziecka. Jest środkiem kształcenia humanistycznego,
uwrażliwiającego na wszelkie wartości ludzkie.
Na etapie początkowym buduje się podstawy tego kształcenia. Muzyka służy również
ogólnemu rozwojowi dziecka: fizycznemu (ruchliwość, umiejętność utrzymywania ciała
w równowadze), intelektualnemu (mowa, operacje myślowe, wrażenia, wyobraźnia,
uwaga, pamięć), emocjonalnemu (uczucia, uspołecznienie), estetycznemu. Dla
prawidłowego rozwoju dziecka szczególnie dużo uwagi należy poświęcić wyzwalaniu
aktywności i ekspresji ruchowej tj. zabawom i ćwiczeniom muzyczno-rytmicznym.
Termin ćwiczenia muzyczno-rytmiczne jest określeniem bardzo szerokim, przez
który należy rozumieć różne formy ćwiczeń ruchowych realizowanych przy muzyce.
Ćwiczenia te typowe dla szkolnictwa ogólnokształcącego i muzycznego wyraźnie
znajdują praktyczne zastosowanie również w terapii i rehabilitacji .
Dzieci uczą się wykorzystywania w ruchu całego ciała w miejscu i przestrzeni, uczą się
wypełniać ruchem bliższą i dalszą przestrzeń, poruszać w określonym kierunku.
Ćwiczenia muzyczno - ruchowe podnoszą ogólną sprawność ruchową, regulują
napięcia mięśniowe, przyczyniają się do osiągnięcia swobody i płynności ruchów
podstawowych i ich łączeń, poprawy w orientacji przestrzennej, kierunkowej i czasowej,
doskonalą koordynację ruchową, słuchowo- ruchową i wzrokowo – ruchową, rozwijają
wrażliwość percepcyjną w zakresie: melodii, tempa, ekspresji w muzyce i w mowie,
wdrażają dzieci do zajęć zespołowych, ułatwiają nawiązywanie kontaktu z rówieśnikami.
 
Ćwiczenia muzyczno- ruchowe korygują takie błędy jak: zła postawa,
nieekonomiczne ruchy, współruchy oraz złe nawyki ruchowe.
Podczas zajęć muzyczno- ruchowych występuje współdziałanie w grupie. Ma to
ogromne znaczenie wychowawcze. Konieczność podporządkowania się regułom,
zasadom wyrabia dyscyplinę, poczucie solidarności i współodpowiedzialności.
Konieczność podejmowania szybkich decyzji kształci wolę, łagodzi kompleksy
i nieśmiałość. Ćwiczenia muzyczno - ruchowe wprowadzają wiele radości, zaspokajają
potrzebę ruchu.
Wrażliwość estetyczna, nie rozwijana w latach dziecięcych rzadko spontanicznie
pojawia się w późniejszym wieku. Właśnie okres przebywania dziecka w przedszkolu jest
najwłaściwszy dla rozpoczęcia podstawowej poważnie traktowanej edukacji muzycznej
z zastosowaniem ruchu. Twórcami współczesnych systemów wychowania muzycznego
z zastosowaniem ruchu (rytmiki) są: Emil Jaques Dalcroze i Karol Orff. Stworzyli oni
programy, których celem jest „wychowanie dla muzyki i przez muzykę”. Jednocześnie
przyczynili się do zrozumienia, jak kontakt dziecka z muzyką wpływa na całą jego
osobowość.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Muzyka obecna jest w życiu każdego z nas. Uprzyjemnia nam czas, bawi, nastraja,
uspokaja, pobudza i koi. Posiada istotne także znaczenie terapeutyczne. Ma wpływ
na cały nasz organizm. Kształtuje osobowość, rozwija funkcje poznawcze, sferę
uczuciowo emocjonalną, postawy moralne, społeczne, estetyczne i kulturalne.
Muzyka "żywa" usuwa stan zmęczenia, łagodna muzyka zmniejsza stany
depresyjne. Dzięki muzyce możliwe jest redukowanie uczucia strachu. Melodie
o łagodnym powolnym rytmie są pomocnym środkiem w likwidowaniu nerwicy i napięć
emocjonalnych. Muzyka pomaga często w zdiagnozowaniu pierwszych braków
i deficytów rozwojowych mogących wpłynąć na całą szkolną i pozaszkolną karierę
dziecka. Za pośrednictwem muzyki można łatwo wpływać na emocje i docierać
do nieświadomej warstwy psychiki, by ja eksplorować.
Program prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych opiera się na elementach
systemu E. J. Dalcrozea i C. Orff a. Wprowadzona została również forma aktywnego
 
słuchania muzyki propagowana przez pedagoga Bati Strauss oraz po niezbędnej
modernizacji i dostosowaniu do percepcji i możliwości fizycznej dziecka w wieku
przedszkolnym elementy z programu edukacji muzycznej proponowanej przez Polskie
Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Program zawiera elementy wychowania fizycznego, muzycznego i estetycznego. Pozwala
kształtować sprawność, osobowość orazoddziaływać wychowawczo.
Muzyka wraz z towarzyszącym jej ruchem działa jak silny choć subtelny bodziec
wyzwalający u dzieci większe zainteresowanie działalnością ruchową, działa ożywiająco,
skłania do własnej interpretacji ruchowej. Zajęcia taneczne przy akompaniamencie
muzycznym mają duży wpływ na podniesienie ogólnej sprawności ćwiczących dzieci.
FORMY NAUCZANIA
Formy zajęć muzyczno-ruchowych mają na celu pobudzanie rozwoju umysłowego dzieci.
Celem stosowanych form jest: „wychowanie dla muzyki i przez muzykę.” Muzyka i ruch
wzmacniają i uzupełniają się wzajemnie.
Formy muzyczno – ruchowe wykorzystywane na zajęciach:
– traktowana jest jako podstawowy motor swojego działania. Jest to
uwrażliwienie na rytm poprzez stworzenie określonego rodzaju ćwiczeń polegających na
dokładnej realizacji usłyszanego rytmu za pomoc prostych gestów i taktowania. Ma
istotny wpływ na rozwój muzykalności, poczucia rytmu i wrażliwości, kształci cech
osobowości psychicznej i struktury fizycznej dziecka, integruje je z rówieśnikami, pozwala
na tworzenie nowych więzi społecznych. Koryguje trudności w procesie kształtowania
osobowości dziecka polegające na występowaniu nadmiernej ruchliwości, braku
koncentracji uwagi. Wspólna zabaw eliminuje u dzieci cechy egocentryczne, uwrażliwia
na troski i kłopoty innych osób, wzbogaca emocjonalne. Pozytywnie wpływa na rozwój
zdolności intelektualnych: ćwiczy i rozwija umiejętność koncentracji uwagi, pamięci,
przyczynia się do rozwoju spostrzegawczości, umiejętności porównywania i analizy.
∞ Improwizacja muzyczno–ruchowa
- to specyficzny rodzaj wypowiadania się poprzez
gest, ruch całego ciała. Ćwiczenia z tego zakresu prowadzone w atmosferze relaksu
∞ Rytmika
325624491.001.png 325624491.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin