rozdział 7.pdf
(
7021 KB
)
Pobierz
195100823 UNPDF
So
fi
sci
W
rozdziale IV podj~to pr6b~ uzasadnienia, ii wraz z koncepcjq czynnej
zasady rozumnej sformulowanq przez Anaksagorasa konczy si~ okreslony
e
tap rozwoju filozofii greckiej - etap filozofii
archai.
Jest to moment
p
rzelomowy w mysli greckiej z wielu wzgl~d6w
.
Z
jednej strony bowiem
f
ilozofia zasad
,
pojmowanych jako taka postac substancji -
ousia
,
kt6ra bqdi
to generowala z siebie swiat czy swiaty w ich cielesnosci
,
bqdi
tei
byla
tworzywem kosmosu, jak "korzenie Empedoklesa" czy "nasiona" Ana-
k
sagorasa, st
a
n~la u kresu moiliwosci dalszego rozwoju. Anaksagora
s
owa
koncepcja Rozumu jako
a
rc
he
czynn
e
j domagala si~
,
jak to
jui
wskazal
Platon, dookreslenia: jesli bowiem Rozum r6ini si~ swym statusem on-
tycznym od cielesnych
homoiom
e
rii,
nie da si~ sytuowac go ani w swiecie
,
ani poza swiatem
,
jesli nie przyjmie si~ jakiejs postaci rozdwojenia rze-
czywistosci na "dwa swiaty", jakiejs formy transcendencji
,
kt6ra
e
x
defi-
nitione
j
e
st obca filozofii przedplatonskiej. Z drugiej strony natomiast od
polowy V w. p.n.e. zaczynajq si~ pojawiac refleksje, kt6re przeczq
moi-
liwosci dotarcia w poznaniu do pierwszych zasad i przyczyn. Refleksje te
nie znOSZqmoiliwos
c
i filozofowania i nie Sq toisame z takimi stanowis-
kiem, kt6re filozofia hellenistyczna okresli p6iniej mianem "zawieszenia
2
15
orzekania"
(epoche)
.
Z koniecznosci zatem musi si~ zmienic przedmi
O
I
filozofii.
L
yk
ofron,
T
razymach z Chalcedonu
.
Do rona sofistow juz wczesna tra-
.
.
~
pogl",dow J'akkolwiek nie
6
' ,
At n z raql Jego
Zmiana ta dokonuje si~ w filozofii przedplatonskiej za spraw'1 sofistow
.
Mianem sofistow
dy
cja
.
zaliczala Krltlasa z e
fi t Oprocz nich jednak zylo w Ate-
"
't
,
1
'
t
'
cto
zawodu so s y
,
h
okreslano od polowy V w. p,n.e. przybywaj'1cych do
Aten filozofow, ktorzy, ofiaroWllj'1C obywatelom swoje uslugi jako naucz
y
"
ciele "m'1drosci politycznej", jako pierwsi na terenach greckiej
oikoumen
l
up
r
a
wlal on
sensu
s
rt
"
,
d k nia nie przetrwaly do naszyc
'
,
h kt'rych Imlona 1
0
ona
h
na
ch WlelU mnyc,
0
d . t kontrowersJ'i juz w czasac
'
"f t' byla prze
mwem
c
za
sow. DZlalalnosc so IS ow k'l f' tyki trwaj'1 do dzis.
Z
arowno pro-
'I h a spor
y
wo
0
so IS , I
i
m w
spo czesnyc " , model wyksztalcenia i wychowama, zw a-
p
on
owany przez soflsto,: ?owy " erystyczneJ
'
co pozw
ala
lo "poglqd
' t kl 1 sprawnoscl, , ,
s
z
cza nauczan~: r~ o~
,
,7 ich koncepcje filozoficzne, j
a
k i fakt, lZ
s
la
bszy uczymc sllmeJszym, d
'
t krytyki tak ze strony cz~-
' byl prze
mw
em
stworzyli z jednej strony nowy model wyksztalcenia i wychowania
(pa
i
.
deia) ,
z drugiej zas byli wlasciwymi inicjatorami zasadniczego przelomu
w rozwoju filozofii greckiej, ktory
jut
Cyceron, jak wspomniano we wst
~
.
pie, okreslil mianem "sciqgni~cia fiIozofii z nieba na ziemi~ i powierzeni
a
jej spraw i problemow ludzi"
,
jakkolwiek zas
l
ugi dokonania owego prze
.
lomu przypisYWal nieslusznie Sokratesowi
2•
Od tego czasu termin "sofi
-
st~", ktorym jeszcze Herodot okreslal np, Pitagorasa
3,
nabral znaczeni
a
okreslonego zawodu
:
nauczyciela
cnoty/arete
i m'1drosci politycznej
4
,
wychowawcy obywateli atenskiej
polis,
ktorego cel
e
m bylo, by obywa-
t
e
le umieli w sprawach panstwa
"
dobrze dzial
a
c
i
mowic"
(
e
u legein kai
prattein),
i ktory za swoje nauczanie pobi
e
ral oplatyS
.
]ako pierwszy z sofistow do
A
ten przybyl
P
rotagoras z Abdery (ok.
451 r. p.n.e
.
), znany
jut
ze swoich dokonan filozoficznych i politycznego
doswiadczenia na tyle, it
P
erykles powierzyl mu w 444 r. opracowanie
konstytucji dla kolonii w
T
hurioi, w 427 r. przybyl rownie slawny w fiIozofii
i retoryce Gorgiasz z L
e
ontinoi
,
w tym samym czasie nauczal w Atenach
P
rodikos z
K
eos
,
slawny z erudycji
H
ippiasz z Elidy
,
jedyny Atenczyk
sposrod sofistow - Antyfont
,
uczniowi
e G
orgiasza _ Alkidamas z
E
lei,
'
po
bierali oplaty za nauczame,
8
k
'
' h naukach upatr
y
wa
l
o przyczyn
,
'
t '
k"
ego tore w lC
. .
s
c
i spoleczenstwa a ens 1
,
1 "Ga
k
kolwiek
zyskiwah om
.
.
d " ' padku mo
r
a nOSCI
de
moralizaql mlo zlezy 1 u kt
'
w J'ak np sam Perykles
,
,
", 'nych p
r
ot
e
oro , .
w A
tenach wlelu
u~z~ww
l
,
mozfunkc' proksenosa i inni), jak i ze st
r
~ny
K
a
ll
ias, bogacz atensklpehu'1cy
J~ Arystote
l
esa ktorzy koncepqom
'
d
tkim Platona 1
"
k
filoz
ofow, prze ~ ,:szys fl fii Dl
a
Platona, jakkolwlek stosune
s
ofistow odmawmh statusu 1ozo
.
"
1
'
'1 h przedstawlCl
e
1 n
f
ilozofa do poszcz
e
go nyc,
urtu sofistyki b
y
l bardzo
,
(
anowa
l
1 cem
r
o
'I P
ta
g
oras
a
i Gorgiasza, por. Platon,
. f'
9
z
rozmcowany np. sz
,
, sofistow nie S
'
1 f11ozo 1'1
G '
Tea'}t
e
t)
k
oncep
q
e
, ..
P
rotagoras, orgzasz,
"
"
podwazaJ''1 uczucia rehglJne,
. 1 k dy panstwu pomewa
z
.
i
p
rz
y
nosz'1 Wle e sz
0
,
db'
ra
J
'
" i
n
stytucjom panstwa 1prawa
'
o
r
alno-
e
tyczny,
0
Ie
I"
sz
erz'1 relatYWlzm m
10
N'
" J'ednak
P
laton czym w as me
"'t
•
d' i
e
lemm
eJ
i
ch transcendentne uzasa m,en f
'
ch w wielu dialogach, ja
k
t
e
z cz~sto
s
ofistow partnerami dysput fll
o
z~ lczny
dwoluJ'e.
D
la
Ar
ystotelesa
'
'h'
sposob krytyczny,
0
,
s
i
~
do lch ustalen, c oc w
'
.
granicza si~ do badama
'
,
f
zoma", pomewaz
0
,
sofistyka Jest fllozo 1'1 po.
dlatego Stagi
r
yta pommaJ
1
Sofisci
(so/ista
i
) -
terminem tym (od gr,
sofia [sofia]
mqdrosc,
S%S [S%s], so/istes
[so/istes]) -
okr
e
slano m~drca, w epoce prz
e
dsofistycznej takze filozofa, por. Herodot
,
Dzieje,
prze!. i oprac, Seweryn Hammer, Warszawa 1954, Czyt
e
lnik, I 29, IV 95; Diogenes Laertios,
Zywoty
i
poglqdy /ilozo/6w slynnych /ilozo/6w
,
prze!. Irena Kronska i in" oprac, Irena Kronska,
Warszawa 1982, PWN, I 12 (dalej cyt. jako Diog. Laert.)
2
Marcus Tullius Cicero,
Tusculana
e
disputationes
V 10, 12.
3
Herodot,
Dzieje
IV 95.
4
arete kai techne Politike
(Platon,
Protagoras
324 a),
5
Platon,
Protagoras
317 b: ,,[M6wi Prot
a
goras] [..
,
] wyznaj~ otwarcie, ze jestem m~<%"cem
i wychowuj~ ludzi; sqdz~, ze ta moja ostroznosc lepsza jest od tamtej; ta
,
zeby raczej otwarcie
si~ przyznawac, niz si~ zapierac, Pr6cz tej, zachowuj~ i inne; tak, ze bogu dzi~ki, zadnej nie
zaznalem przykrosci z tego powodu, ze przyznaj~ si~ do zawodu m~drca", 318 e-319 a: "Ta
nauka to: jak sobie radzic w domu, aby jak najlepiej we wlasnym domu gospodarowal i w
sprawach publicznych znowu, aby jak najlepiej umial w rzeczach dotycZqcychpanstwa i dzialac
i m6wic", cyt za:
Platona Protagoras
,
prze!., wst~pem i objasnieniami opatrzyl Wladyslaw
Witwicki, Warszawa 1958, PWN
,
'
'
k
ll
Z
J
aWlS ,
nl'e szuk
a
J'"c ich zasad 1 przycz
y
n,
"'t
I
6
Ksenofont,
Hellenika
II 3
,
.,. okresleniem dwuznacznym: moina to bowiem
7
Gr.
ton hetto logon kreitto pOlan
je~t " . k
tei:
Poglqd slabszy choc sluszny
. • 0
I d uczynic [pokazac] lepszym
,
j~
. .
,". "
rozumlec: ,,[.
.,
] zly p g q.
•
. ar umentaCJI]silmejszym
,
.
uczynic [dzi~ki sile wymowy I sprawnosci w Kg
f
nt
Wspomnienia
0
Sokrateste
I 6, 13 nn
,
B
Por. Arystofanes,
Chmury
1075-,1078; se~o '~rdza ii poj~cia "sofista" i "filozof' Sq ze
9
Por. Platon,
So/ista
254a nn, gd~le ~latonds ;VI fista ucieka w mroki niebytu", filozof
d
edmlOt Ich ba an - "so
,
0"
a jesli soflsta me ma Wle y . d' I 'c'," kramarsk
q
. dz
0
dobru, czy sprawle I,
sprzedazq ,
, "
"sztuk
q
zwo zema , " ,
10
Platon,
Prawa
716 c nn, 889 b-890 b, I 1026 b XI 1061 a, 1064 b, por. tez
Etyka
11
Arystoteles,
Meta/izyka
IV 1004 b, V
d ." handlowamem zle nos I" , "
,
Nikomachejska
X 1164.
sob
q
sprzeczne ze wzgl~ u na prz.
.
i zawsze oglqdaniu postaci bytu w~eczneg ,
natomiast w swoich rozumowamach oddaje s ~ dl
'
wosci jego dzialalnosc nauczyclelska jest
. ".
calk
o
wic
i
e koncep
c
je sofistow w pierwsz
y
m w dzi
e
jach zar
y
sie doksogra
f
ii
.
Negat
yw
ny obraz sofist
y
ki przetr
w
al wieki - nie weryfikowaly
go
poiniejsze nurty filozoficzne, nawet taki
e
, ktore - jak sc
e
ptycyzm
upatrywaly w Protagorasie i Gorgiaszu swoich prekursorow. Weryfika j
i
tego obrazu dokonala historia filozofii d
o
p
i
ero w drugiej polowi
e
XIX w.
,
pocz
y
naja,c
o
d G.
W.F
.
Reg
Ia
,
kt
o
r
y
w
Wy
klad
a
ch
z
histo
rii
jilozo
jii
s
twierd
z
a
,
iz to rac
z
ej sofist
o
m
,
nie Sokratesowi prz
y
pad
a
w udzial'
zaini
c
j
o
wanie kolejn
e
go etapu rozw
o
ju gr
e
ckiej mysli filozoficzn
e
j, a ucz
en
ki
~
dr t:a~~ r:d~~~cw organach przed
s
t
a
wici
e
lskich
,
d
y
obywatel atens 1 mla p
.
d Ludo
(h
e
liaja)
.
t
a
k
ich J
'
ak Zgromadzenie Ludowe
(
e
kkl
e
sz
a
)
cz~
~
q
W
Yl
'
I d .
' . , I' t k' chowam
e 1
wykszt
a
ceme u ZI
P
rz
yswi
e
cal 1m okreslony ce
:
. ~ Ie
.
wy .
a
kt
or
e mialo ich
(pai
deia)
,
ktore okr~sla~y dzlSIaJ l~manem
,
w:~sZ~g~~
i" o
b
yw
at
e
lami.
pr
z
y
gotowae .do Z
Y
ClaIPodh~Ydczne
g
ly0
h KI
e
Jsthenesa 1 ery
e
s
a,
az
R
egI
a, E
dua
r
d ZeII
e
r
1
2
pr
zy
znaje ruchow
i
sofistycznemu jeg
o w
lasciW
q
r
an
g~,
prz
y
jmuja,c m.in., iz
o
kre
s
leni
e "
filozofia przedsokratej
s
ka
"
winn
o
b
y
e
zas
tqpione t
e
rmin
e
m
"
fil
oz
ofi
a
przed
so
fistyczna
"
1
3.
Z
li
c
zn
y
ch pism s
o
fistow do naszych
c
zaso
w
zachowaly si~ tylko nie
-
liczne f
ra
gment
y
l
4
,
przekaz
a
ny przez Sextusa Empiricus
a
i Pseudo-Ary
_
stotelesa w
e
fra
g
mentach trakt
a
t
G
orgia
sza 0
ni
e
by
c
i
e a
lbo
0
nat
urze
(Peri
to
u me
o
n
tos
e
p
eri
f
yse
o
s
)
napi
s
an
y w
mo
w
ie zalezn
e
j
,
al
e
za
w
ieraja,c
y
takz
e
cy
ta
ty w
mo
w
i
e
ni
e
z
a
l
e
zn
e
j
,
jak t
e
z dwie mo
wy
epidejkt
y
czn
e
:
P
ochwala
He
l
eny
(H
e
l
ene
s
en
ko
m
io
n
)
i
O
b
r
on
a
P
a
lam
ede
sa (P
a
l
a
m
e
dous apologia).
Ich
p
og
la,d
y o
dtwarzamy przed
e
wszystkim na podstawi
e
kr
y
t
y
czn
e
j analizy
pr
ze
kaz
ow
Plat
o
na i pism pseud
o
plat
o
nskich
(Alk
i
biad
e
s
I
,
A
lkib
i
ad
e
s II
,
Eryxia
s
, A
ksjo
c
hos)
,
Kse
nofont
a
(
Ws
p
omnieni
a
0
S
o
k
r
at
e
s
ie,
Histo
r
i
a
gr
e
c-
ka),
doks
o
gr
a
fi
cz
nych przek
azow Ar
ystotelesa, Di
o
genes
a
Laertiosa
,
Sex-
tus
a E
mpiri
c
usa (z
w
l
as
zcza przytac
z
any
i
n
e
xte
n
so
tekst
,
b~da,cy stre-
szczeniem wykl
a
dow sofistow
: P
rot
a
g
o
rasa
, G
orgiasza i
R
ippia
s
za
,
znany
pod t
y
tu
le
m
Mowy
po
dw
6j
ne (D
isso
i
logo
i
a
lb
o
D
ial
e
ks
e
js
),
G
alena
, A
the-
najo
s
a
,
T
h
e
misti
o
sa
,
S
impliki
os
a
,
]
a
mblich
a
(prz
yt
aczan
y w
P
ro
t
re
pt
y
ku
t
e
k
s
t an
o
nimo
we
go s
of
ist
y,
c
yt
o
w
an
y w
lit
e
raturz
e
przedmi
o
tu jako
Ano-
:huc;:~
t
~~ ~
s
cia ta
ki
ego mod
e
lu
S
o
f
isci uczyh zatem u ZI oros
.
.
.
.
~
t
.
e
'
k t I . bylo z jednej strony przeswiadczeme
,
lZ
cnotyar
e e
.
w J
.
~
wy
sz a cema
.
' ,16 dru ie' zas nowa w fllozof11
as
pekcie polityc~nym m~zna SI~ nauc~~n ' z ozyt~
y
sp
oso
b ksztaltuj
e
k
oncepcja czlo
W
l
e
ka
,
ktorego W.okre
Y
h
P
.
:
::.': (;
;
:Si
.
;;;r
a
r':czeni
e
si~
(~
th
e
s
is
)
d
i
Cwi
c
z~n~e
(
as;
;,is
~:C~~~~
pro
ponowan~ prze~ SOfi~~~~~~~:ab
;~
~ :~~s:~c~~ ~k::l
c
enie
if
:;
.)
hodz
e
me
,
lecz
wyc
o
w
am
e,
na
kt
o
r
e
skladaja,si~:
.
.
~
~:;;;:;~:":'s~~
wyzsze
,
:l
a
sciw
ie
z chwil'l d
o
j
s
cia mlodzien
ca
do p~InOle~
n
o
sc
i Obe
j
mowala bowi
e
m
s
woim zakresem wszystko to, c
o
poz
:
wn
0
ks
ztahuje czlowieka dla okreslone
g
o. prak~c
.
znego c
~
lu
,
p~zo~taJa,~:
:
ra
'
. lym ZWi~7ku z polityczna, dZIalaln
o
scla, czlowl
e
ka 0 yw
w
SC1S
(
polites).
Na sofistyczna, paldel
~
skladaly SI~
.
wa as~
"t'"
••
•
d
ekty' merytor
y
czny
.
k
l
o
i
formaln
y
. W aspekcl
e
mer
y
torycznym
. .
r
'ak tez
czlowiekowi je
go
miejsce w
s
wiecie,
w
~ple
.
spoleczneJ
, w
po 1~
,
J
umozliwialo mu dzialania dobre, sprawiedhwe 1korzystn
e
dl~ POhS
I,
.
SOfiSCucz
y
h tego
,
co u az
y
wa
a
tyJ.am
.
,
normy etyczne 1mora n ,
~am~m dl
a
niego.: czy~ Jte~~~:r:s~~~~:~:~W aspekcie formalnym u
c
zyli,
Jest lch g
e
n~za
,
.
Jaka J~~ k
'
. d b
y
t~ _ w
y
korz
y
st
a
e dla
r
ealiz
a
cji celu
,
. k d by
w
ac
w
ledz~ 1Ja - JUzz 0
~
. k
'
~to~
ex
d
efini
tion
~
jest dobro polis i wlasne
;
uc
zy
li za
.
tem dla~ek~d 1
:
t k' erystyki gramatyki i synonimiki. W modelu SOfl~tyczn
e
!par ~
~:I~~ ~bu tych ~spektow ksztaltowala si~ w rozny sposob
:
dla J
e
dnyc
e
k
1
2
Ed
u
ar
d Z
e
ll
er
,
P
h
ilo
s
op
h
ie
d
e
r G
r
iec
h
e
n in i
h
r
e
r gesc
h
ichtlic
h
en
E
ntwic
kl
ung
,
L
e
ip
z
ig
1
892,
Fu
es
,
t
. I-IT
, s.
10
38
nn
.
1
3
P
o
r
. tez
pr
ace a
p
o
l
ogetow sof
i
sty
ki - Eu
ge
n
e
Dup
ree
l
a
L
a
t
egend
e
socra
t
i
q
ue et
l
es
sourc
e
s
du Pl
a
to
n
,
Br
u
x
ell
es
1
9
2
2,
S
a
nd
;
ten
ze
,
L
e
s sophi
s
t
e
s: Protagora
s
, Gorgias
, P
rodicu
s,
H
i
pp
ia
s,
Neu
c
hatel1
948
, Ed. Du Griff
o
n
;
Olofa
G
igona
S
o
k
ra
t
e
s. S
e
i
n
Bild und Gesch
ic
ht
e,
Bern
1
9
4
7,
Fran
c
k
e
; jak t
ez
dwud
z
i
es
towi
ecz
n
eg
o kryt
y
k
a
so
f
i
s
tyki _ W
e
rn
e
ra J
aeg
era
,
P
ai
d
eia
,
t. I
,
pr
ze
l. Marian
P
l
ez
ia
,
Warszawa
1962
,
P
AX,
t
e
n
ze
,
H
umanizm
i
t
eo
l
ogia,
prz
e
t
. St
ani
s
l
aw
Z
a
wa
d
z
ki
Warsz
a
w
a 1
957,
P
AX
.
1
4
Wy
d
a
ni
a
: H
e
rm
a
nn Di
e
l
s
l
Wa
lth
e
r K
r
an
z
,
D
ie
F
ragmen
t
e der Vorso
k
rati
k
er
.
G
rie
c
h
isc
h
un
d
Deu
t
sc
h
,
Zuri
c
h 1960,
We
idm
a
nn
(
d
a
l
e
j cyt. j
a
ko Di
e
l
s
,
FVS
,
wszystki
e
fragm
e
nty pism
so
f
is
t
o
w pr
ze
l. Janin
a Ga
jda-Kryni
c
ka); Mario Unterst
e
in
e
r
,
I So/i
s
t
i
. Testimonianz
e e
/ram-
m
e
nt
i,
t. 1-
N
,
Fir
e
n
z
e 194
9
-1962, L
a
Nu
o
v
a
Italia
;
M
a
ria Timpanaro C
a
rdini
,
I s
o/
ist
i
.
Fr
ammen
ti
e
t
e
s
t
i
m
onianze,
B
a
ri 1
9
53
,
L
a
t
erz
a
.
15
Wy
d
a
nie:
E
mil
e
Littr
e,
O
euvres com
pl
e
t
e
s d'
H
tp
p
oc
ra
e,
. -
,
(repr. Am
s
t
e
rdam 1962
,
Hakk
e
rt
)
. . .. I
e
miki w lit
e
raturz
e
i filozofiigrecki
e
j:
16
Por. odmienn
~
stanowiska w t
e
l
kwe;~t::~~
e
i
Gor
g
ia
sz
u
,
w:
J
a
n
i
na G
a
jd
a,
So/i
Sc
~,
T
e
o
g
nis
z
Megary
,
Pmdar z T
e
b, Plat
o
n w 1
ag
k
'
s
7 nn Janina G
a
jda
-
Kryni
c
k
a
,
T
eo
n
e
W d U
'
rsyt
e
tu
W
ro
c
a
ws
l
e
g
o
,.
, .
Wa
r
sz
a
w
a 1
98
9
, y a
w
.
n~
we..
f
a
1
992
W
y
d
a
w
U
ni
wersyte
tu
W
r
o
d
aws
k
iego, s.
1
0.
war
t
os
c
i w /i
l
ozo/ii
p
r
z
e
dpl
aton
sk
tej,
W
r
oc
w
,
,
.
t
t I
V
I P
a
r
is
1
849, Ba
illi
e
r
e,
,
.
k
r
ac
ji Perykleso:
v
e
k
j:
. . ktat
'
bran
y
ch w tz
w.
Corp
u
s
nim
]amb
l
icha)
,
Stobajosa: Ja
k
tez tra :
w
~em pogla,dowsofisto
w
,
Hi
p
pocrat
e
um
,
z ktorych
W
Iel
e
p
o
wstalo po wp
. . .. 1
5
c
zy
tez z ich msplraCJI . k' d 0
S
ofi
S
ci przybywali do Aten w epoce najpe~iejszego
.
rpozWlktluekm
.
~
£
.
s~fist
6
w
w
aini
ej
s
zy
byl asp
ek
t meryt
o
r
y
czny
,
traktowan
y
bqdi to jak()
w
~
e
dza
0
naturz
e r
z
ec
z
yw
i
s
tos
c
i spol
e
czn
e
j i
0
poznaniu
(
Protagoras), jak
o
wledza
0
ch
ar
ak
te
rz
e e
ncyklop
e
d
yc
znym (Hippia
s
z)
,
bqdi to j
a
ko wiedza
o
naturze cz
l
owi
ek
a (
Pro
dik
o
s
),
dl
a
inn
y
ch natomi
a
st
w
ainiej
s
zy b
yl
aspekt
fo
r
m
a
~ny (r
e
~or
y
~
a"
di
a
l
ek
tyk
a
)
,
jak dl
a G
or
g
iasza. Niemniej jednak
w
SOfl
s
t
y
czn
e
j patd
el wa
in
a
b
yl
a
w
sp
6
1z
a
le
i
no
sc o
bu
a
spekt
6w.
Wiedz
a
o c
ha~
a
k
terz~, og6
ln
y
m
s
ta~
owila
p
o
dsta
w~,
n
a
kt
6
rej opierala si~ politycz
-
n,
a
dz~alal~
o~c o
b
ywate
l
a
j
ako w
a
r
un
e
k
ko
ni
e
czn
y
c
not
ylare
t
e
,
odzwier
-
cl
e
dl
a~~
c
e
j ,
S
l
~ w
dz
iala
nia
c
h d
la
dobr
a
p
o
li
s:
p
o
d
e
jmo
wa
niu
w
lasciwych
d
e
c
yzJ1,
p
o
l
t
t
y
cznych
,
j
ak
chocby w
g
los
o
wa
n
iach na
Z
g
ro
madz
e
niu czy
w S
q?
Z
l
e,
cz
y w pr
z
es
t
rze~an
iu
,
p
raw. S
am
a wi
ed
za
j
e
dn
ak n
i
e z
dalaby si
~
?a ,
m
c,
~dyb
y
,o
bywa
tel m
e
uml
al
prz
e
dstawi
c
swoich r
ac
j
i
we wla
s
ciwej
I
pI
~
kn
e
j f
or
ml
e
,
prze
k
o
n
ac i
nn
yc
h
0
ic
h
s
lus
z
no
sc
i za p
o
m
o
cq
w
lasciwi
e
do
b
r
an
ych arg
un:
e
nt
6w, ode
pr
zec
k
o
ntra
r
gum
e
nty w spos6b
l
o
g
iczny,
a
na:v
e
t
b
l
ysk
~
tlt
wy; do
t
eg
o ni
ez
b
~
dna b
yla
zn
a
j
o
mo
sc
r
e
tor
y
ki
,
diale-
k
t
yk
l,
,e
r
ys
t
Y~I,
.
c~
,
z
k
o
l
ei
d
ete
rm
i
n
ow
a
lo
k
o
ni
ec
zn
osc z
najom
osc
i gra-
m
a
tyk
l,
syn,Omml
~
1I mn
e
m
o
t
ec
h
n
i
k
i
. For
malny as
pek
t
so
fist
y
cznej paidei
da
wa
l u
cz
mo~
wle
l
c
e
nie
b
e
zp
ieczne nar
z
~
d
zie w
p
os
t
a
ci moc
y sl
owal
7
(Pla
ton
,
Gorgza
s
z
5
47 a
nn
, G
o
rgia
s
z,
Poc
h
wal
a
He
l
e
ny
w:
D
i
e
l
s,
F
VS
B 11
1),
d
la
t
e
g
o
te
i
.
u
czen
.
wi
ni
en w
i
e
dz
iec,
ii na
rz~
dz
i
a
oweg
o moi
e
~iywa6
ty
lk
o w
d
o
b
re
j
spraw
l
e (co p
od
k
r
es
l
a
na
wet n
i
ec
h
~
tn
y
sofi
s
t
y
ce
P
laton
(
p
o
r
.
Pr
ot
ag
o
ras
~2
~
a,
Gorgia
s
z
475 a)
.
Sof
is
c
i u
c
zyli za
r
6
w
no
w
prowa-
~
o
n
Y~
h
pr
z
ez s
l
e
bl
e szkolac
h
re
t
oryc
zn
o
- di
a
l
ek
t
yc
zn
y
ch
, w
nau
c
zaniu
l~dY
W
l
d
u
a
ln
y
m:j
ak
tei
w
p
ro
w
a
d
z
ony
c
h
sy
st
e
m
a
tyc
z
n
ie
, bqdi
o
ka
zj
onal-
m
~ ':Yk
lad
ac
h l
.
~
owac
h
(
L
ogoi);
wy
d
aw
ali
te
i
cie
szqce s
i
~
dui
q
popular-
nO
S
Clqp
o
d
r~c~
mkl r
e
t
oryki, erys
ty
k
i
, gra
matyki, j
a
k
t
e
i
zbi
o
ry tzw
.
Topoi
lu
b
A
nt
y
lo
g
z
az
-
arg
um
e
nt
6w za i przeciw
d
o
t
yc
zqc
y
ch
je
dnej
s
prawy
(P
r
o
t
ago
ra
s, Gorg
i
a
s
z, Pro
dik
os)
.
.
Ni: ule
g
a wqtpli
wo
s
c
i fa
kt, ii so
fi
s
c
i V
i
IV w
.
p
.
n
.e. w
pisali si~ tak
l
s
t
o
tm
e w o
b
sz
a
r k
ultu
ry
i
cywi
lizacj
i H
elledy
,
ii
moina m
6w
i
c
0
sofistyce
ja
ko
0
zjawisku kulturow
y
m
.
Cz
y
j
e
dnak t
a
k jq p
o
st
rz
egano jui w star
o
-
i
y
tnosci
?
W swietle
s
wiadectw doksograficzn
yc
h nal
e
iy przyjqc
,
ii jui
w c
zasach sofistom wsp6kz
e
snym i
c
h dzial
a
ln
os
c i d
ok
onani
a
wyr6inialy
s
i~
na t
y
le,
ie
z
y
skaly dla
s
i
e
b
i
e naz
w
~ - t
e
rmi
n "
t
e
chn
i
czny": umiej~tnosc
sofi
styczna
(so/
i
stik
e
t
e
chn
e
)
,
jak
tei
by
l
y przedmi
o
t
e
m ocen
,
od A
r
ysto-
fa
nesa
pocz
y
najqc
l
8
,
z reguly negatywn
y
ch
. O
c
e
n
y te
moin
a
upo
r
zqdkowac
we
dlug okreslon
e
go kryterium.
Z
jedn
e
j st
r
on
y
bo
w
i
e
m formu
l
owala je
a
tensk
a
uli
c
a, z drugi
e
j - filozofo
w
ie
,
od Platona po
c
zynajqc
.
Ulic
a
z
w
racala
uwa
g~
s
zcz
e
g6lnie na aspekt
e
t
y
czno-
w
yc
h
o
w
a
w
c
zy,
fil
oz
of
ow
i
e
na m
e-
r
y
toryczny. Niech~c atenskiej ulic
y,
jak t
o
p
o
d
kr
e
sla Arys
t
o
f
a
nes
,
cz
y
K
se
nof
o
nt
,
wzbudzalo p
r
z
y
pisywan
e
sof
is
t
o
m n
ow
ink
a
rst
w
o
,
uc
ze
ni
e
bi
e
-
g
l
osci
r
etorycznej i erystyczn
e
j
,
ksiqiki, uczqc
e
topiki retory
c
zn
e
j
,
a
zw
la-
sz
cza zbior
y
argument
6
w za i przeciw w konk
re
tn
yc
h kwestia
c
h
, c
o r
o
dzil
o
pr
zekonanie, ii kaidq
"
zlq spra
w
~
"
mo
i
na u
czy
n
i
c
"
lepsz
q
"
,
0
il
e
dys-
p
onuje si~ bieglo
s
ciq war
s
ztatowq r
e
to
r
yki i
e
r
y
st
y
ki
.
P
o
nadto w ocza
c
h
a
t
e
nskiego demosu sof
is
ci od
r
zucali wi
a
r
~
w bog
6w te
ol
o
gii politycznej
,
a c
o za tym idzie i
s
tar
e,
dobre sy
s
t
e
my w
a
rtosci
, o
par
t
e na prawie boskim.
Fi
l
o
zofo
w
ie z kolei pod
w
aiali m
e
r
y
t
o
r
ycz
n
q w
a
r
t
os
c
k
onk
r
etn
y
ch ustal
e
n
s
o
fist6w
,
odmawiajqc
i
m a
r
gum
e
ntu osta
t
e
c
zn
eg
o uzasadn
i
en
i
a
.
Nie zmie-
n
i
a
to faktu, ii sofistyka ni
e
pozost
a
la niez
a
u
w
ai
o
na
,
a
c
i
~
iar
oc
e
n ne
g
a-
t
yw
n
y
ch mal
a
l z uply
we
m cza
s
u
.
K
ol
e
jn
y
bo
w
i
e
m
w
dz
i
ej
a
ch lit
e
ratur
y
grec
kiej ok
r
es rozkwitu
s
ztuki retorycznej
,
jaki m
i
al miej
s
ce n
a
p
r
zel
o
mie
I
i
II
w.n.e.
,
zapocz
q
tko
w
an
y
dzialaln
o
s
c
iq
E
liusza
Ary
st
y
d
esa,
zost
a
l
okr
eslony mianem "d
r
ug
i
ej
so
fis
t
yki" 1
9.
Czy
jednak
s
o
f
i
s
tyka
j
ako t
a
ka jest filozofiq
i
c
z
y
jako filozofia
by
la p
o
strzegana?
.
P
o d
z
i
s
dzi
e
n w literaturze prz
e
dmiotu
p
odkr
es
lane
Sq
spor
y wo
k
6
l p
r6
b
o
dnal
e
zienia j
a
kiejs jednolitej f
o
rmuly
,
w kt
6
rq m
oi
na by ujqC poglqd
y
s
o
fi
st6w, poza og
6
lnikow
y
m sprowadzaniem ich do pie
rws
zej po
s
ta
c
i re-
latywizmu
,
konwencj
o
nalizmu czy utylitar
y
zmu
.
N
i
emniej jednak ni
e
ul
eg
a
I
t
r
os
k
f<od
dali
c
i r
a
do
sc
i
a
,n
a
p
e
l
n
i
c
i li
tos
c
w
zbud
zic. A
ie
ta~
j
es
,t
, wyk
az
f
<, bo t
r
ze
b
a wykaza
c
t
o s
ru
c
h
ac
z
or
n,
s
to
soW
lli
e
do i
c
h
ocze
kiw
a
n [
.
..]. Sil
a
d
Z
lal
a
ma
s
low
a
na
s
tan ~us
z
y
,
j
es
t taka s
a
rna, j
a
k d
z
ial
a
nie l
e
ko
w
na naturf
<
cia!. B
o
wi
e
rn
,
jak
~
eW
ll
e
I~
ka
rstv
.:
a
u
s
u
wa
j
a
,
z
c
lal
a
~
eW
ll
e so
ki
,
i kl
a
d
a
, kr
e
s - jedn
e
iyci
u
,
inn
e
_ ch
o
rob
ie
,
tak
~
s
l
owa
,
J
e
d~
~ c
le
,
s
z
q
,Inn
e
n
a
pa
wa
g pr
ze
r
aie
mern
ba,d
i
t
ei
d
o
daj
a,
otu
c
h
y s
ruch
a
ja,c
y
rn
,
j
es
zcze
mne
z
kol
e
l jak
a
,s
zg
ubn
a
, sll
a
,pr
ze
konyw
a
nia duszf
<
zatruw
a
j
a
, i
o
czar
o
Wllja,
"
,
18
Aryst
o
fan
es
-
tw
o
r
ca
"s
ta
re
j korn
e
dii aU
yc
ki
e
j
"
, w kt
o
rej
o
d
z
wi
e
rci
e
dl
a
l
y s
i
f<
niew
a
,t-
pli
w
i
e pog
la,d
y
d
e
rn
os
u
a
t
e
n
s
ki
e
g
o,
po
kaz
uj
a
,
c kr
yt
ycz
n
y wi
z
e
ru
nek So
k
ra
t
esa w ko
rn
e
dii
C
hmur
y,
uk
az
uje
g
o j
a
ko
s
ofistf
<
- d
e
praWllja,ce
go
urn
y
sl
y
rnl
o
d
yc
h lud
z
i
,
p
o
bi
e
r
a
ja,c
eg
o pi
e
-
ni
a
,d
z
eza n
a
ukf<
,a
prz
e
de ws
zys
tkirn j
a
k
o
t
ego
,
kto p
o
dw
aia
d
aw
n
e sys
t
e
rny
wa
rt
os
ci;
e
x
pl
ici
t
e
naz
yw
a S
o
k
ra
te
s
a
s
ofi
s
tq
,
p
o
r.
C
h
mury
1111
.
1
9
T
a
ki
e o
kr
e
sleni
e s
f
o
rmulowal Filostr
a
to
s,
Z
yw
oty
s
of
ist6
w
I
(
w
y
d,:
Vi
ta
e
so
ph
i
st
arum,
K
arl
1.
Kays
er (red
.),
Flav
i
i Phil
o
st
ra
t
i o
p
e
ra,
t.
I-II,
L
e
ip
z
i
g
1
8
71, Teu
b
ner
)
,
1
7
Pl
a~o
n
,
G~rgia::
54
7
a
nn
;.G
o~
g
i
asz
P
o
ch
wala
H
e
l
e
ny
w
: D
i
el
s B
11
,
1
:
"
S
l
o
w
o
to p
o
tf<
i
ny
w
l
a
~
ca
, kt
o
ry najrnmej
sz
yrn
,
I
,
m
e
~d
,
o
czn
y
m
c
ial
e
rn d
o
konuje d
z
iel najb
a
rd
z
i
e
j b
os
ki
c
h; j
es
t
bOW
l
e
r
nW
l
a
dn
~
I
st
r
a
ch
POWSC
l
qgI
1
a
,
C
wqtpli:-
r
0scifakt,
ie
jui w staroiytnosci sofistyka byla uwaiana za jednoli
t
y
nu~ fil
o
zoficzn
y
, jakkolwiek takq fonnul~ sfonnulowal Platon dla pok
a
-
zama -
.
paradoksalnie - ii sofist
y
ka nie jest filozofi
o
;o. Jak jui niejed
-
n?krotm
e
zaznaczan
o,
sofis
c
i niemal stale gOSZCZna kartach platonskich
~lal
~g
~w, !
e
sli ni
e
osobiscie
,
to w odniesieniach i przywolaniach
,
zar6wn
o
Z"
y
w'ljak 1 martwi
,
od pierwsz
y
ch w aspekcie chronologii relatywnej dia
-
l
og
ow,. zw~n
y
ch
so
k
r
at
y
cznymi, po niedokonczone przez same
g
o filozof
a
,
o
statme P1S~
0
~r
a~a
.
W
~
i
smach p
o
przedzajqcych p6Zny d
i
alog
Sofista
,
P
lat~n odn
o
sll Sl
~
1 pol
e
mlzo
w
al z p
osz
c
z
eg6lnymi sofistami: z ich kon
-
cepCjq w
y
ch
ow
ania
, o
pi
er
ajqc
q
si~ na przekonaniu
,
i
i
cnoty
/
dzielnosci -
~re
t
e
moi?a
n
a
u
c
~ae
,
z ko~cep
c
jami etyki
sy
tuac
y
jnej, z koncepcjami po-
ht
y
c
z
n
y
ml cz
y e
plstemologlc
z
nymi
,
w t
y
ch ostatnich zwlaszcza w kwestii
moil~
wosc
i.
"
m
6w
i
e
n
ia
ni
e
b
y
t6
w",
cz
y
koncepcji r
6
wnosilnosci sqd6w.
Na
~e
z! t~ j
es
zc~~
~
az podk
res
li
e,
~i
s
t
o
sun
e
k Pl
a
tona do pos
z
czeg6lnych
S
?
flStOWjest zrozmco
w
any -
w
dlaloga
c
h
P
r
otagoras,
G
o
r
g
i
as
z,
w dw6ch
ple
rwsz!c
h ksi
~gac
h
!:
ans
tw
a,.
w
T
eaj
t
ec
i
e
traktuje ich jako r6wnorz
~
dnych
p~rtne
ro
w w d
~s
ku
s
jl
,
natomlast b
e
zlitosni
e
kpi z Hippiasza
,
czy braci -
D
l
O
nys
o
d
.
orosa 1
E
ut
y
d
e
mosa
. M
oina pr
z
yjqe
,
i
i
A
rystotel
es
owa d
y
rekty-
~a
b
a
d
a
m
a
~
o
n~
e
pcji pop
r
z
e
dnik
6w,
dzi
~
ki kt
6
r
y
m - choeby w opoz
y
cji do
mch -
.~O~w
lqzUje~1
w
~a
s
ne probl
e
m
y
bada
wcz
e
,
nie byla obca Platonowi.
V!
.
S
o
f
z~
c
z
e
~
a
t
o
mlast fll
o
zof p
o
dejmuj
e
w
y
zwan
i
e
:
nalei
y
w kon
c
u zde-
f
ml
Ow
ac
S
O
f
lSt
~
j
a
k
o
ta
k
iego i s
a
m
q
sofi
s
tyk~
,
a fakt ten j
e
st dla nas
d
owo
?em
,
ii s
o
fi
s
t
y
k
a w c
z
a
sach Platon
a
musia
la
bye nurt
e
m wyr6inio-
ny
m 1
z
nacz
q
cym
. P
laton
s
k
a
pr
6
b
a
u
s
talenia
,
kim w istocie jest
s
ofist
a
ma
d
W
~pU~
k
t
y o
dni
e
si
e
nia
:
pi
e
r
w
sz
y
m j
e
st b
a
danie
,
jaka jest posta
e
dZi~lan
SO
fl
S
ty
.1 s
pro
w~
d
~
enie t
y
ch dzialan d
o
okreslonej postaci umiej~tnosci -
~
e~
h
ne
1
zes
t
aW
lem
e
por
6
wnawc
ze
z innymi
te
ch
n
ai,
drugim - zestawienie
j
e
j
.
z pl
a
tonskim mod
e
l
e
m filo
zof
owania
,
kt6re ma s
w
6j okreslon
y
prz
e
d-
m~
o
t- b
y
:.
P
l
a
ton
,
st
w
ierd
z
ajqc
,
ii sofi
s
ta -
"
miern
y
n
as
ladowc
a", "
kreator
w
lz
er
un
k
o
w
fal
s
z
ywy
ch
"
-
"
uci
e
ka
w
mroki niebytu
"
(apodidraskon
e
is t
e
n
t
o
u me
o
n
tos
s
k
o
t
ein
otata
),
w prz
e
ciwi
e
n
s
twie do filozofa, kt
6
ry "odd
a
je si~
zaw
s
ze og
lqd
~
wi ~ytu
.
,
.wie
~
zne
g~
"
2
1 , n
ie sy
tuuje j
e
dnak zg
o
la sofisty
w k
r
~
gu
"s
ynow Zl
e
ml - flloz
o
fow natur
y.
Ta definicja stanowi dla nas
klu~
z ,
do
ro
zwiqzan
i
a probl
e
mu fo
n
nuly, ujmuj
qc
ej poglqdy filozoficzne
SO
flSt
OW.D
l
a
Pl
a
tona s
o
fista to kt
o
s
,
kt
o
nigdy nie zechce opuscie
o
wej
met
aforycznej jaskini
,
poz
o
stajqc
w
niej d
o
brow
o
lnie
,
mOCq sw
i
ad
o
m
e
j
d
e
cy
zji, odrzuc
a
jqC tym
s
amym moili
w
o
s
e uj
rz
~ni~
s
wiatla - tego
,
co
p
ozos
taj
e
poza z
a
si~giem skazan
y
ch na ulud
~
Cl
e
m oglqdu z~yslowego
w
i~z
ni6w
.
S
o
fista zatem swiadomie odrzuca m
oi
li
w
o
s
e poznama tego
,
c
o
p
ier
w
s
ze w porzqdku b
y
towania, ni
e
zal
ei
ni
e
od tego~ cz~ b
~
dq to zasady -
a
rchai
,
czy bo
g
o
w
ie
, a
p
o
zostajqc
w
ja
s
kini kon
c
ent~Je
S
l~n
a
~
:
m obs~ar~
~
s
wi
a
ta,
kt6ry
moi
e
postrzegae
.
T
y
l
e
w
y
nika z mterpr
e
ta
Cjl
pl
a
tonskl
e
j
de
f
i
nicji
s
ofisty i sofist
y
ki. Jest t
o
jednak
sw
iade
c
two 0
c
~ar
ak
terze dok
so
~
g
raf
iczn
y
m,
J
ak moina j
e
zwer
y
f
i
ko
wae
prz
ez
k
o
nfrontaC
j~ z zac
ho
wa
n
y
ml
f
r
ag
ment
a
mi pi
s
m?
Z
anim przejdziemy do pr6by tej konf
r
ontacji, musimy ustalic,
z c
zego wynika owa swiadoma decyzja sofisty?
K
ai
dy ze
z
nanych nam z imienia sofi
s
t6
w
p
r
zybyw
a
jq
c
d
o A
t
e
n ?y
l
~
ui
zna
n
y
na ter
e
nach greckiej
o
i
ko
ume
n
e
z d
o
kon
a
n p
r
z
e
de
Ws
z
y
st
k
.lm £110-
z
o
f
i
c
z
n
y
ch i
r
etor
y
czn
y
ch. Ni
e
ule
g
a
w
qtpli
w
o
s
ci fa
k
.t,
i
i zna~
:
1m b
y
l
y
pis
m
a
filoz
o
f
6
w natur
y,
kt
6
r
e
mu
s
ial
y
jui
w
t
y
m cz
aS
l
e
stan
ow
l
C e
l
e
m
e
nt
w
yks
ztal
c
en
i
a
. Po
t
w
i
e
rdza t
o
tra~
yc
ja
i
f
a
k
t
y b.io
g
r
;
p
c
z~
e
,
Pr?
t
ag
oras
z A
bder
y
m
ial we
dlug przek
a
zu Dl
Oge
ne
s
a Laertl
O
sa b
y
c
uc
zmem
. D
e-
mo
kryta
,
a
a
naliz
a sw
i
a
de
c
t
w
d
o
k
so
g
r
a
f
i
c
zn
y
ch u
ja
wnia
,
.
ii
zn
~
l pl
S
m?
He
r
a
klita i Pann
e
n
i
d
e
s
a
2
3
.
Gor
g
iasz z
Le
ont
i
n
o
i by
l
u
cz
m
e
m
p
ltag
or
eJ-
c
z
yk6w, E
mp
e
d
o
kl
es
a z
Akr
a
g
antu i
Z
en
o
n
a
z El
ei,
~
c
z
yl sil( r6w
ni
e
i
w
sl
y
nnej
sy
cyl
i
jskiej s
z
k
ol
e
re
t
ory
czn
e
j
,
z
alo
ion
e
J
przez. K
or
aks
a
i Te
i
s
iasa a fakt'
i
e
w
i
e
le podr
6
iow
al, z
ar6wn
o
w
s
prawach
p
oht
y
czn
y
ch
swe
g
o
mi
~
st
a,
jak
te
i
w
y
glaszajqc m
owy
p
o
pis
ow
e
.
i polityc.zne i
,
~a~c
za
j
q
~
re
toryki
,
czyni j
e
sz
cze
b
a
rdz
ie
j pr
aw
do~od
o
bn
q
t
;g~
znaj~mo
~c
~ll
o
zofl
~
ar
ch
a
i
24
•
N
ieobca byla ona
Pro
diko
sOW
l z
K
eos
,
J
a
k t
e
z
H
lpPla
SZO
W
l
z E
lid
y,
kt
6
ry wprawdzie w
ys
mi
ew
any p
r
zez
P
lat
o
na
26,
by
l
j
e
dnak
u
wai
a-
22
Di
og
.
La
ert
.
IX
8
,
51 n
n
.
.
.
'
23
W kata
lo
g
u pi
s
m Pr
o
ta
go
r
asa wy
rni
e
ni
a
ne je
s
t pi
s
m
o 0
b
ycw (
~
e!
t
ou
o
ntos)
,
kt
o
r
e
b
y
l
~
z
nan
e w
p
6Z
nej
s
ta
r
o
:
iy
tn
osc
i
_ o
d
wo
luj
e s
i
~
d
o
ni
eg
o P
o
r
fi
riu
sz
,
p
o
r.
D
l
e
l
s:
FVS
,
Pr
otagora.s
B
2
,
we
dlu
g
Unt
e
r
s
t
e
in
er
a
P
ro
tag
or
as
mi
a
l
w n
im p
od
d
awac
kr
y
t
yce
parn:
e
md
eso~ o
nt
o
lo
g
I
~,
]
a
k
t
ei
op
ow
i
a
d
ac s
i
~ z
a
ko
n
ce
pcja,
z
mi
e
nn
osci sw
i
ata
f
e
n
ome
naln
ego (
t
e
n
z
e,
I S
O/
i
St
!
,
t
.
I
,
s
.
22
nn
)
.
24
P
o
r. n
a
pi
sa
n
y w ok
r
es
i
e
ml
o
d
os
ci p
o
d
w
pl
ywe
m n
a
uk
. E
mp
e
dokl
esa
tr
ak
t
~
t
,
0
p
o
-
s
t
rzei
e
n
i
ac
h
wzrokowych (
P
eri o
pti
k
e
s)
,
w
kt
6
r
y
m G
o
r
g
ia
s
z
a
nahz
ow
al
a
kt
y
p
os
~r
zeze
n
z
m
~
-
s
l
o
wych j
a
k
o
prz
y
jm
o
w
a
ni
e e
mi
towa
n
yc
h p
rzez
pr
ze
dmiot
y
po
s
tr
ze
gane
w
yp
l
yw
o
w (a
po
rro
a
z)
.
2
5
Ga
jda
,
S
o
/i
sc
i
,
s
. 1
32
nn
;
p
o
r
.
G
a
l
e
n
,
D
e v
i
rtu
t
e
p
h
ysic
a
II
9
.
20
Pl
a
ton
,
So/ist
a
246 a
i
p
a
s
s
i
m
.
2
1
P
l
a
t
o
n
,
So/
i
st
a
25
4
ann
.
2
23
26
P
l
a
ton
,
H
i
pp
ia
sz Wi
fk
s
zy
28
2 d
, 285
b
.
Plik z chomika:
Misia_Gdansk
Inne pliki z tego folderu:
Gajda spis treści.pdf
(21 KB)
rozdział 8.pdf
(9483 KB)
rozdział 7.pdf
(7021 KB)
rozdział 6.pdf
(8132 KB)
rozdział 5.pdf
(16099 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
2020_DODANE NAJLEPSZE FILMY i SERIALE z lat 2010-2020
Bieszczady film
Bieszczady film dokumentalny
Celtic music from province Brittany (Bretagne - Bretonia) in northwest France
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin