klasa 5bsłoneczniki.doc

(37 KB) Pobierz

Zespół szkolono-przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: V b

Data: 23. 09. 2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

TEMAT: „Więc chodź pomaluj mój świat”. Malujemy obrazy poetyckie.

 

1.      Cele lekcji:

 

a)      Poziom wiadomości:

-          Uczeń wie, czym jest obraz poetycki.

-          Uczeń wie, czym jest przenośnia.

-          Uczeń wie czym jest porównanie.

-          Uczeń wie, czy jest epitet.

 

b)     Poziom umiejętności:

-          Uczeń potrafi wyodrębnić obrazy poetyckie.

-          Uczeń potrafi odnaleźć w tekście przenośnie.

-          Uczeń potrafi wskazać w tekście porównania.

-          Uczeń potrafi wskazać w tekście epitety.

 

c)      Poziom postaw:

-          Uczeń doznaje uczuć estetycznych oraz świadomie obcuje ze sztuką.

-          Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

 

 

2.      Metody nauczania:

-          pogadanka heurystyczna,

-          metoda oglądowa

-          praca z tekstem

 

3.      Formy pracy:

-          zbiorowa,

-          indywidualna.

 

    1. Środki dydaktyczne:

-          Wiersz „Dwa słońca” J. Ratajczaka.

 

5.      Literatura:

a)     Merytoryczna:

-          J. Ratajczak, Dwa słońca, [w:] Język polski „Między nami” Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, str. 16-

-           

b)     Metodyczna:

-          S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, wyd. Brictius, Warszawa 1991.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etapy budowy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Uwagi

Część wstępna

Wita się z uczniami.

 

Sprawdza listę obecności.

 

Prosi jednego z uczniów o zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Witają się z nauczycielem.

 

 

Chętny zapisuje na tablicy temat lekcji.

 

Część właściwa

Prosi o otworzenie podręcznika na str.16.

 

Prosi uczniów o głośne przeczytanie wiersza.

 

 

 

 

Zadaje pytania do wiersza:

1. Jakie znacie typy wierszy i do którego z nich należy ten wiersz?

 

 

 

2. Jakie rymy możemy odnaleźć w tym utworze?

 

 

 

3. Prosi o zapisanie wymienionych par rymów na tablicy.

 

4. Jakie rysunki moglibyście narysować, by zobrazować każdą ze strof?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mówi, że rysunki, które dzieci chciałyby narysować do każdej strofy to ich wyobrażenie o treści wiersza, a więc obraz poetycki. Takie obrazy poeci tworzą słowami przy pomocy przenośni, epitetów lub porównań. Prosi o zapisanie krótkiej definicji obrazów w zeszytach. Jeden z uczniów zapisuje definicję na tablicy.

 

Prosi o przypomnienie czym jest epitet.

 

 

 

 

 

 

Wprowadza pojęcie przenośni: jest to taki środek poetycki, który zmienia dosłowne znaczenie zwrotu. Prosi o zapisanie definicji do zeszytów.

 

Pyta się jak uczniowie rozumieją pojęcie porównania?

 

 

 

 

 

Wprowadza pojęcie porównania: jest to zestawienie ze sobą dwóch wartości o wspólnej cesze. Wartość określająca podkreśla cechy wartości określanej. Prosi o zapisanie na tablicy definicji i przepisanie jej do zeszytu.

 

 

Prosi o otworzenie podręcznika na str. 16 i przeczytanie polecenia do zadania nr2: wpisz do tabeli cytaty wiersza, które z nich mają sens przenośny?

 

 

 

 

Otwierają podręczniki na wskazanej stronie.

 

Wskazani uczniowie czytają odpowiednie fragmenty. Czynność ta wykonana zostaje dwukrotnie.

 

Odpowiadają:

1. Wiersze są rymowane i nierymowane, czyli białe. Ten wiersz jest rymowany.

 

2. W tym wierszu mamy rymy krzyżowe, okalające i sąsiadujące.

 

3. Wybrani uczniowie zapisują pary rymów na tablicy.

 

4. Pierwsza strofa to słońce rosnące w ogrodzie na łodydze słonecznika i słońce widoczne na niebie.

Druga strofa to: słonecznik widoczny na niebie i słońce na łodydze rośliny w ogrodzie za płotem.

Trzecia strofa: słońce na niebie, a wokół niego stado wróbli i słonecznik, z którego wypadają ziarna.

 

Uczniowie przepisują z tablicy definicję obrazu poetyckiego w zeszytach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybrany uczeń mówi, że epitet to: wyraz określający rzeczownik w wierszu, nadający plastyczności obrazowi.

 

Uczniowie zapisują definicję w zeszytach.

 

 

 

 

 

 

Odpowiadają, że porównanie to zestawienie ze sobą dwóch rzeczy. Porównanie kogoś do kogoś lub czegoś do czegoś.

 

Wybrany uczeń zapisuje na tablicy definicję, a reszta klasy przepisuje ją do zeszytów.

 

 

 

 

 

 

 

Czytają polecenie i wykonują je według instrukcji nauczyciela.

 

 

Część końcowa

Prosi o nauczenie się nowych pojęć w domu.

 

Żegna się z uczniami i dziękuje im za udział w lekcji.

Zapisują pracę domową.

 

Żegnają nauczyciela.

 

 

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin