rzeczowniki ożyw nieożyw osobow nieosob 5a.doc

(32 KB) Pobierz

Zespół szkolono-przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: V a

Data: 24.09.2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

 

Rzeczowniki są wśród nas. Ożywione, nieożywione, osobowe i nieosobowe.

 

 

CELE LEKCJI:

a)     Poziom wiedzy:

-          Uczeń wie czym jest rzeczownik.

-          Uczeń zna różnicę między rzeczownikami ożywionymi i nieożywionymi.

-          Uczeń zna różnicę między rzeczownikami osobowymi i nieosobowymi.

-          Uczeń wie przez co odmieniają się rzeczowniki.

 

b)     Poziom umiejętności:

-          Uczeń potrafi odróżnić rzeczownik od innych części mowy.

-          Uczeń potrafi wskazać rzeczowniki osobowe i nieosobowe.

-          Uczeń potrafi wskazać rzeczowniki ożywione i nieożywione.

-          Uczeń potrafi odmienić rzeczowniki przez przypadki i liczbę.

 

c)      Poziom postaw:

-          Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

-          Uczeń dba o poprawną odmianę rzeczowników.

 

METODYKA NAUCZANIA:

-          Metoda aktywizująca.

-          Metoda podająca.

-          Praca z kartą pracy.

 

FORMY PRACY:

-          zbiorowa

-          indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-          karty pracy

-          podręcznik Między nami

 

 

LITERATURA:

1.      Merytoryczna:

 

2.      Metodyczna:

 

 

 

 

Etapy budowy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Uwagi

Część wstępna

Wita się z uczniami.

 

Sprawdza listę obecności.

 

Podaje temat lekcji.

 

Sprawdza pracę domową.

 

Witają nauczyciela.

 

 

 

Zapisują w zeszytach temat lekcji.

 

Chętni i wskazani uczniowie prezentują pracę domową.

 

 

 

 

Zeszyty przedmiotowe.

 

 

Część właściwa

Prosi o przypomnienie rodzajów rzeczowników poznanych na poprzednich lekcjach.

 

Mówi, że dziś poznamy ostatnie 4 rodzaje tej części mowy.

 

Pyta, co według nich może oznaczać, że rzeczownik jest osobowy lub nieosobowy?

 

Prosi o podanie kilku przykładów takich rzeczowników.

 

 

 

Wprowadza pojęcia rzeczowników osobowych i nieosobowych.

 

Podaje kilka wyrazów, które uczniowie mają zaklasyfikować do odpowiedniej grupy.

 

Pyta, co może łączyć takie dwa rzeczowniki, jak pies i człowiek?

 

Pyta, co odróżnia dwa poprzednie wyrazy od rzeczownika kamień lub książka?

 

 

Wprowadza pojęcie rzeczowników żywotnych i nieżywotnych.

 

Prosi o otworzenie zeszytów ćwiczeń na str. I odczytanie definicji poznanych rodzajów omawianej części mowy.

 

Prosi o zapisanie krótkiej definicji w zeszytach:

 

Prosi o przeczytanie polecenia nr ze str.

 

 

Przypominają, że poznali rzeczowniki własne, pospolite, abstrakcyjne i konkretne.

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiadają, że osobowy oznacza osobę, a nieosobowy to, co nie jest osobą.

 

 

Podają przykłady: osobowy – chłopiec, brat, mama, Ania; nieosobowy – pies, książka, kamień.

 

 

 

 

 

 

Klasyfikują wskazane wyrazy do odpowiedniego rodzaju rzeczowników.

 

Odpowiadają, ze oba rzeczowniki nazywają istoty żywe.

 

 

Odpowiadają, że dwa poprzednie wyrazy oznaczały, rzeczy żyjące, a dwa kolejne takie, które nie żyją.

 

 

 

 

 

 

Otwierają zeszyty ćwiczeń na wskazanej stronie. Chętni uczniowie odczytują definicje.

 

 

Zapisują definicje w zeszycie.

 

 

Chętny uczeń odczytuje polecenie.

 

Część końcowa

Zadaje pracę domową w postaci tabelki, w której należy zaznaczyć, do których rodzajów rzeczowników należą podane wyrazy.

 

Dziękuje za udział w lekcji i żegna uczniów.

Przerysowują z tablicy do zeszytów tabelkę i przepisują podane w niej wyrazy.

 

 

 

Żegnają nauczyciela.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin