Str. 28
"Rozwój uczuć"
autor: Stanisław Gerstmann
BIBLIOTEKA PSYCHOLOGICZNA
Pod redakcją naukową
Wydawnictwa Pedagogiczne
Warszawa 1976
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Wydanie pierwsze
* * *
Słowo wstępne
Uczucia stanowią ważny element w kształtowaniu się oso-
bowości i na równi z innymi jej funkcjami muszą być celowo i systematycznie rozwijane przez poszczególne środowiska wy-chowujące.
Psychologowie, zajmujący się tą problematyką, sygnalizują poważne niebezpieczeństwa grożące, gdy w ontogenezie do-chodzi do zaburzeń rozwojowych w reakcjach emocjonalnych
dzieci i młodzieży. Na przykład E. B. Hurlock zwraca uwa-
gę na to, że uczucia zabarwiają znaczną większość doświadczeń człowieka, a Ś być może Ś w ogóle nie ma w naszym ży-ciu sytuacji, w których rozwiązywaniu nie brałyby one udzia-łu.1 Uczucia są również motywami różnorodnych działań ak-tywizujących proces rozwoju człowieka.
Niektóre uczucia przeżywane bardzo intensywnie często
powstrzymują rozwój osobowości. Przykładem są przypadki
pozbawienia dzieci uczuć miłości rodzicielskiej i sympatii innych ludzi spotykanych przez dziecko, uczucia niższości i brak wiary we własne możliwości działania. To wszystko izo-luje dziecko od społecznego otoczenia, powstrzymuje jego aktywność zmniejszając rozwojowe szansę. Dominacja uczuć
negatywnych, lękowych i agresywnych utrudnia lub uniemo-
1 E. B. Hurlock: ROZWÓJ dziecka. Przekład z jeż. ang. B. Homowski, St. Kowalski i B. Rosemann. Wyd. 2. Warszawa 1961, PWN, s. 299.
SS^A----ŚŚ
rea1^ s-T0^3 się UC2U^ Cort26 ldeaJny m0^
Iud^4• rZ^.T'0- ^^^Y te0^ ^"^ośdn.e
Nowych ^S' ^"^"-tjedS S3^ w nas^
praictyce wychn1 c1 w pr2eb1^ o^oo2e ^"^ć mo-
^etny^":^ unlk^ ^ieJu yS^ P02waia -
S%==ss-=^3:
-"^.SiS-^E.^rs;'""Ś
rosłego Ten n dności życia „1 ^^"^ch dziecku
s^1 p^s:^-^0"^^^^^ u dou
Psychicznych TlnT k2e ^"y^, poza „c •J ^^en^e
^"czućS^-0^10^ P^^any zTcL aami' fu^
'^"^s:^ -A^r^
^^^SSSi?^^
3 ^^•^tę pełnią upzu-
• SźS?^^ ^r^ont^--
s:^?^^?^?^^
St,ri1^^^^^
^^a^^^
°d '""cionSo"'"'20'"""' "trellon^r"1.130'"^
"•brew temu u? "'•^•"'''"wania się dn ^ ""•^'•źnie
^'epnTc^a "". '''•""'- '" C2y naw
^X- ^^IS1^ŚŚŚŚ ^^-
"y^^'^". ""ym, {^cj^y0-^^
runkowme pS, ^g•a',Ł^m'"^i. Na pocS alym' "i-^-
^".ar^^^^ .^^a icierowanrceTo^ C2wle-
^y^cyjnrroT^T"1 proces6^ e^^T^1 świad0-
woś^ opano^? ^^"ośd J-edno^T "^•-''^i ^h
' ^-"yc0^1,"^ PoJtr^^ ^ -o.h-
^ ,p. -e, .^^ .chSo^f^ -°-
w związku 7 ODJa-
s.-.^iy^s^^^
^ŁST" -^e^:00 P°^:
teck0---"^^^^^^^^
4 lcń Alzacji, nie
orientuje się w warunkach działania, które mogą sprawiać, że cel nie da się osiągnąć. W tych sytuacjach przeszkoda w dą-żeniu do urzeczywistnienia zamiaru powoduje siine reakcje emocjonalne (frustracje). Z upływem czasu, w późniejszych tatach ontogenezy, podejmowanie decyzji opiera się na ana-lizie sytuacji, czyli subiektywnych i obiektywnych warunków powodzenia. Coraz łatwiej ustalić również stopień ryzyka i wiążące się z tym prawdopodobieństwo sukcesu.
Podobne przemiany zachodzą w stosunku człowieka do sa-
mego siebie. W tym zakresie istnieje zawsze silna skłon-
ność do indywidualnego, emocjonalnego oceniania swoich
właściwości, tworzenia obrazu samego siebie. Niemniej schy-łek wieku dorastania stwarza już szansę bardziej krytycznego spojrzenia na własne postępowanie, wykorzystania, opinii śro-dowiska i zobiektywizowania dotychczasowych sądów. Mo-żliwie bezstronny stosunek jednostki do siebie stanowi bowiem jeden z podstawowych czynników wyznaczających ustosun-kowanie się do społecznego otoczenia.
Scharakteryzowany powyżej ogólny przebieg rozwoju
uczuć jest uwarunkowany czynnikami, których znaczenie uję-to w dialektycznej teorii rozwoju osobowości. Zawiera ona najogólniejsze, powszechne prawa, a wynikają z niej postu-laty, które musi uwzględniać praktyka kształtowania uczuć, leżeli ich rozwój ma być jak najbliższy optymalnego.
Właściwości poszczególnych funkcji emocjonalnych są
uwarunkowane niektórymi cechami organizmu jednostki.
Dlatego omówimy zależność stopnia pobudliwości emo-
cjonalnej od reaktywności tkanki nerwowej w ośrodkowym
układzie nerwowym i od oddziaływania na jej stan funkcjo-
nalny innych narządów organizmu, a głównie układów wy-
dzielania wewnętrznego (dokrewnego), krążenia i oddecho-
wego. Ogólny stan zdrowia lub wyczerpania, zmęczenia, rów-nież wpływa na warunki przeżywania emocji.
Druga grupa czynników warunkujących przebieg rozwoju
uczuć wiąże się z oddziaływaniem zewnętrznego, przede
wszystkim społecznego środowiska. Na czoło wysuwa-
ją się tu wszystkie celowe zachowania Judzi dorosłych (wy-chowawców w rodzinie, szkole i in.), które kierują i modelują w optymalny sposób przebieg procesów rozwojowych. Brak kierowniczej ingerencji powoduje powstawanie wypaczeń,
zaburzeń życia emocjonalnego, oddalanie się wyników wy-
chowania od akceptowanego modelu uczuciowości człowieka
i drogi jej formowania się.
Oprócz zorganizowanych celowo środowisk wychowują-
cych na rozwój dziecka wpływają sytuacje, zdarzenia nie-
kontrolowane, przypadkowo pojawiające się w jego oto-
czeniu. Ich znaczenie bywa rozmaite, znajduje się tu bowiem źródło zarówno korzystnych, jak i niekorzystnych doznań i doświadczeń. Te ostatnie mogą być przedmiotem oddziały-
wań reedukujących, a więc w jakimś zakresie korekcyjnych.
Pamiętając o roli otoczenia i samokontroli w rozwoju oso-
bowości, a w tym uczuć, wskażemy następny czynnik, równie jak scharakteryzowane poprzednio doniosły: aktywność człowieka. Podstawowym warunkiem rozwoju wszystkich
funkcji organizmu wraz z psychicznymi jest działanie, po-
sługiwanie się nimi w zwyczajnych, codziennych okolicznoś-ciach życia. Ich sprawność i doskonalenie wymaga ćwiczenia i doświadczeń. Ilościowy i jakościowy rozwój uczuć dokonuje się wówczas, gdy dziecko ma różnorodne Ś w miarę moż-ności celowo dobrane Ś sposobności ich przeżywania, gdy
styka się ze źródłami wzbudzającymi pojawianie się procesów emocjonalnych.
Więzi uczuciowe, np. koleżeństwo i przyjaźń, mogą poja-
wić się tylko w odpowiednio przebiegających interakcjach, w określonych, jeśli chodzi o specyficzne właściwości, sto-sunkach międzyludzkich.
Jeżeli myślimy o zamierzonym wpływie wychowawczym,
którego celem głównym ma być odpowiednie modelowanie
przebiegu rozwoju uczuć, to chodzi przede wszystkim o orga-nizowanie aktywności dziecka i dorastającego oraz warunków bezpośrednio wpływających na jej rodzaj.
Wskazane powyżej problemy są omówione w kolejnych
rozdziałach tego tomu „Biblioteki Psychologicznej". Przedsta-wiono w nich najważniejsze przejawy zróżnicowanego życia uczuciowego u noworodka i niemowlęcia, w wieku poniemo-
wlęcym i przedszkolnym, w młodszym wieku szkolnym oraz
w okresie dorastania. Taki sposób charakteryzowania przemian zachodzących w kształtowaniu się emocjonalności powinien ułatwić zrozumienie dzieci i młodzieży, których rozwojem
kierujemy w poszczególnych okresach ontogenezy.
Rola uczuć w życiu człowieka
Co to są uczucia?
Człowiek orientuje się w rzeczywistości, która jest terenem jego różnorakiej aktywności, za pośrednictwem treści proce-sów psychicznych, odzwierciedlających otaczający go świat. Spostrzegamy przedmioty, ludzi i ich zachowanie się, zdaje-my sobie sprawę z ich wyglądu, rozmieszczenia, właściwości fizycznych. Wyobrażamy sobie to, co w danej chwili jest niedostępne spostrzeganiu poprzez zmysły, a z czym kiedyś zetknęliśmy się bezpośrednio. Myślimy o minionych zdarze-niach, o teraźniejszości i przyszłości. Są to procesy poznaw-cze ściśle powiązane funkcjami, dzięki czemu możemy od-zwierciedlać świat w pełny sposób, przeżywając równocześnie obraz „rzeczy i niedostrzegalne ich cechy za pomocą myśli.
, Wśród procesów psychicznych, prócz poznawczych, wy-
różniamy uczucia. Są to takie przeżycia, jak miłość, zazdrość, tęsknota i wiele innych. Współwystępują one i w pewnym sensie współdziałają z procesami poznawczymi wpływając na ich przebieg i treść oraz wzajemnie ulegając kierowniczej funkcji procesów poznawczych. Te obopólne związki pozna-my w przebiegu ich rozwoju i kształtowania się.
Uczucia także odzwierciedlają świat, umożliwiają oriento-
wanie się w rzeczywistości. Wyraża się w nich stosunek jed-nostki do poszczególnych fragmentów otoczenia, _,'
Wśród uczuć wyróżnia się e mocje. (Zalicza się je do pier-wotnych funkcji psychicznych człowieka, wspólnych ludziom
li
i zwierzętom znajdującym się na wyższych poziomach rozwoju ewolucyjnego. Są to na przykład strach i gniew.
I. P. Pawłów zwrócił uwagę na znamienny związek uczuć
z procesami poznawczymi już na poziomie odruchów bezwa-
runkowych. Gdy organizm znajdzie się w nowych warunkach,
uruchamia się dziedziczny odruch, ustawiający organizm i je-go narządy odbiorcze tak, aby można było zorientować się w otoczeniu. Jest to więc odruch badawczy, który Pawłów na-zwał odruchem ,,Cóź to takiego?"1. W tej sytuacji występuje równocześnie proces emocjonalny o charakterze przestrachu, tremy, uczuć niepewności, ponieważ nieznana sytuacja może zawierać czynniki groźne, niebezpieczne dla organizmu. No-we bodźce, których znaczenia nie daje się od razu zrozumieć, wywołują podobny odruch i przerażenie u dzieci, choć prze-życia takie występują także u dorosłych.
/ Uczucia odzwierciedlają więc zarówno wartość życiowej
sytuacji dla człowieka, jak i wynikający stąd jego do niej sto-sunek. Człowiek zdając sobie fprawę z grożącego niebezpie-czeństwa przeżywa strach, boi się szkodliwych skutków dzia-łania określonych bodźców. Tak też potocznie mówimy, że są one ,,przerażające". Zawiera się w takim uczuciu również odzwierciedlenie negatywnego stosunku do niebezpiecznych
sytuacji. Człowiek ich unika, ucieka przed nimi. Przeciwnie zachowuje się wobec sytuacji rozpoznanych jako korzystne. Przeżywa wtedy uczucia zabarwione przyjemnością, wyraża-jące pozytywny stosunek jednostki do nich. Szukamy takich przypadków, dążymy do tego, aby brać udział w tego ro-dzaju zdarzeniach.
,' Stefan Szuman sądzi, że można mówić o poznawaniu
^uczuciowym2, ponieważ w treści uczuć odbija się znaczenie
' I. P. Pawłów: Wybór pism. Pod red. Ch. S. Kosztojanca. Przekład z jeż. roś. L. Skarżyóski. Warszawa 1851, PZWL, s. 169.
2 M. Przetacznikowa: Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży. Warszawa 1967, PZWS („Biblioteka Nauczyciela"), s. 169.
12
dla człowieka tego, co powoduje ich powstanie. Uczucia przy-jemne odzwierciedlają to, że budzące je przedmioty mają dla;
nas korzystne znaczenie, uczucie przykre zaś, że określone przedmioty mogą być szkodliwe.
Okazuje się, że uczucia mają swoje źródła w konkretnych
sytuacjach, przedmiotach, zdarzeniach i osobach, z jakimi czło-wiek styka się w codziennym życiu. Jeżeli występują przedmio-ty i zdarzenia, które zna, z którymi wiążą się już jakieś jego doświadczenia, rozpoznaje je jako ważne i budzące przyjem-ne bądź przykre uczucia. Boimy się sytuacji groźnych powta-rzających się w życiu, ponieważ są nam znane jako niebez-pieczne, a przeżywamy radość w innych, gdy co pewien czas ponawiamy w nich swój udział. Są to bezpośrednio dzia-łające źródła uczuć, które wywołują przeżycia emocjonalne, gdy rzeczywiście, konkretnie pojawiają się w naszym życiu.
Istnieją jednak także pośrednie źródła uczuć. Różnorodne
przeżycia emocjonalne aktywizują się w organizmie człowieka, gdy przypomina sobie przeszłe zdarzenia, obrazy nieobecnych osób, kiedy czyta i rozumie opisy losów innych ludzi zarówno rzeczywistych, jak i stworzonych fantazją poetów, dramatur-gów czy powieściopisarzy. Treść naszych wyobrażeń, naszych myśli również wywołuje pojawianie się różnych procesów emo-cjonalnych. Mówi się często o tym, że przeżywamy lęk lub radość ,,na myśl" o jakichś przedmiotach, ludziach albo zda-rzeniach.
Rodzaje uczuć
Wiemy już, że wśród uczuć wyróżnia się przyjemne i przy-
kre. Są one związane ze stanami organizmu. Przykrość poja-wia się wówczas, gdy występują silniejsze i niezaspokajane od razu potrzeby biologiczne, takie jak głód, pragnienie, brak dostatecznej ilości tlenu do oddychania itp. Gdy organizm
13
jest zmęczony większym i długotrwałym wysiłkiem lub gdy
powstają w nim zaburzenia spowodowane chorobą, również
odczuwamy to w postaci przeżycia przykrości (tzw. przy-
kre samopoczucie fizyczne).
Przyjemność przeżywamy, gdy są zaspokojone nasze
potrzeby, kiedy sprawnie funkcjonuje zdrowy organizm, kie-dy jesteśmy wypoczęci i zdolni do podejmowania wysiłku.
Przyjemność i przykrość jako doznania uczuciowe wchodzą
w skład bardziej skomplikowanych procesów emocjonalnych.
Nazywamy je też dodatnimi (pozytywnymi) i ujemnymi
(negatywnymi). Mają one zarazem charakter przyciągający Ś propulsywny lub odpychający Ś repulsywny. W uczu-ciach dodatnich wyraża się propulsywny stosunek człowieka do określonych źródeł uczuć. To znaczy, że pewne przedmio-ty jakby ,,przyciągały" człowieka, który dzięki nim przeży-wa procesy emocjonalne zabarwione przyjemnością. Inny sto-sunek do różnorodnych fragmentów rzeczywistości wyraża się w uczuciach ujemnych i zarazem repulsywnych, zabar-
wionych przykrością. Unika się ich, ponieważ budzą strach, ból, wywołują stany zagrożenia.
Podział uczuć na dodatnie (przyjemne, propulsywne) i na
ujemne (przykre, repulsywne) został dokonany ze względu
na „znak" (dodatni lub ujemny) przeżyć emocjonalnych.
Jeżeli chodzi o siłę przeżywanych procesów emocjonalnych, wyróżnia się nastroje, afekty i namiętności.
Nastroje są procesami o stosunkowo słabym natężeniu,
trwają niekiedy przez dłuższy czas, towarzyszą człowiekowi podczas jego działań i odpoczynku. Nie zawsze zdajemy so-bie sprawę, jakie są ich źródła. Nastroje również maja ,,znak" dodatni lub ujemny, są przyjemne lub przykre.
Afekty stanowią grupę przeżyć wywoływanych przez róż-
norodne zdarzenia i sytuacje zewnętrzne. Znamienną cechą
afektów jest to, że pojawiają się stosunkowo szybko i nagle;
14
mają niekiedy charakter gwałtownego wybuchu. Najłatwiej
obserwuje się to w przypadku takich emocji, jak strach (szcze-gólnie paniczny) i gniew. Powstający proces bardzo szybko przybiera na sile nadając zachowaniu się człowieka charakter eksplozywności. Gdy afekt osiąga dużą siłę, procesy, poznaw-cze tracą swoją rolę w kierowaniu zachowaniem się, uczucie dominuje nad nimi i człowiek działa kierowany głównie uczu-ciem. Mówi się wówczas o „działaniu w afekcie", z którego przebiegu nie zawsze zdajemy sobie dokładnie sprawę i któ-rego skutków nie jest się w stanie przewidzieć. Nie pozwala bowiem na to napięcie emocjonalne. Afekt może być poważ-nym wstrząsem dla osoby przeżywającej go. Przeżycie tego
typu wygasa powoli, a ponieważ aktywność organizmu jest
wtedy bardzo intensywna, gdy proces się zakończy, człowiek odczuwa stan ogólnego znużenia.
Afekty powstają jednak przede wszystkim w związku z pew-
nymi „uczuleniami emocjonalnymi", wykształcającymi się
u poszczególnych jednostek w wyniku ich doświadczeń. Dzie-je się bowiem tak, że Ś wraz z silnym zaangażowaniem emo-cjonalnym w pewne ważne dla jednostki sytuacje, sprawy,
wartości Ś wzmaga się pobudliwość, ułatwiająca wybuch
afektu. Powtarzające się reakcje tego typu powiększają jeszcze bardziej pobudliwość.
Namiętności to uczucia, które mają trzy znamienne
właściwości: dużą intensywność, znaczną siłę napięcia i dłu-gie okresy trwania. Znajduje w nich odzwierciedlenie wyraź-nie pozytywny stosunek do pewnych przedmiotów, działań i celów, mających dla danej jednostki doniosłe znaczenie w ży-ciu Ś w przeciwieństwie do afektów nie charakteryzują się one „wybuchowością". Ujawniają się przede wszystkim w sytuacjach, w których występują ważne cele i działania, nie górują nad procesami świadomości, kierującymi aktywnością człowieka. Tak więc w przypadku namiętności mamy do czy-nienia z silnym zaangażowaniem emocjonalnym danej osoby
15
w podejmowane przez nią czynności, prowadzące do reali-
zacji celu, przy czym stale obecna jest kontrolująca je, orga-nizująca i planująca funkcja świadomości.
Ze względu na źródła uczuć wyróżnia się najczęściej uczu-
cia intelektualne, moralno-społeczne i estetyczne.
Uczucia intelektualne pojawiają się w procesie pozna-
wania rzeczywistości, w jego przebiegu i treści. Wśród nich wymienia się z kolei ciekawość i zainteresowanie. Wyrażają one badawczy stosunek do rzeczywistości, zawierający się w najogólniejszym pytaniu: „Jaki jest świat?" Ciekawość
jest uczuciem wyzwalającym u dzieci i dorosłych krótko-
trwałe raczej, dorywcze i zmienne działania zmierzające do uzyskania informacji o przedmiotach, ludziach, zdarzeniach itp. Zainteresowania natomiast są znacznie bardziej stałe, niekiedy towarzyszą ludziom przez cale ich dojrzałe życie. Po-budzają do systematycznej i wytrwałej działalności poznaw-czej skierowanej na jakąś dziedzinę rzeczywistości.
Sukces uzyskiwany w procesie poznawania świata to źródło
zadowolenia, triumfu; przeszkody pojawiające się podczas
rozwiązywania problemów powodują uczucia zwątpienia i znie-chęcenia. Ciekawość i zainteresowanie1 stanowią poważne Ś chociaż nie jedyne i nie zawsze wystarczające Ś motywy ucze-nia się.
Uczucia moralno-społeczne powstają w warunkach
współżycia i współdziałania ludzi, rozwijają się i kształtują w toku uczestnictwa jednostki początkowo w życiu rodziny i szkoły, następnie w rozmaitych innych grupach społecz-
nych zarówno małych, kilkuosobowych, jak i bardzo licz-
nych. W uczuciach tej kategorii odzwierciedlają się różno-rodne ustosunkowania ludzi do siebie i wszelkich wartości
1 Rozwój i kształtowanie zainteresowań szczegółowo rozważone zostaną
w tomie 9 „Biblioteki Psychologicznej".
16
warunkach
i kształtują
'ciu rodziny
ch społecz-
>ardzo Jicz-
się różno-
:h wartości
lżone zostaną
wytwarzanych w działalności społecznej. Wartości te Ś nie usiłując wyczerpać ogromnej ich różnorodności Ś można najogólniej ująć w trzech podstawowych kategoriach: l Ś
działanie i dokonujące się w nim kontakty między ludźmi,
2 Ś twórczość ludzi w zakresie dóbr materialnych, świato-
poglądowych, moralnych, kulturalnych itp. oraz 3 Ś usto-
sunkowanie się jednostki do siebie jako członka grupy.
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że uczucia moral-
no-społeczne przenikają postępowanie każdego człowieka.
Jesteśmy bowiem od pierwszych dni po przyjściu na świat
wpleceni w kontakty z innymi ludźmi, w ich działalność.
Dzięki tym uczuciom człowiek staje się dopiero osobowością społeczną.
Uczucia moralno-społeczne są pozytywne (dodatnie i pro-
pulsywne) oraz negatywne (ujemne i repulsywne). Są to zaw-sze uczucia bardzo złożone, ale zawsze można w nich zau-ważyć jakiś charakterystyczny proces emocjonalny stanowią-cy ich dominantę. Wśród pozytywnych uczuć moralno--społecznych wyróżnia się uczucia życzliwości i przywiązania, braterstwa i solidarności. Szczególnie złożonym tego rodzaju uczuciem jest patriotyzm.
W dziedzinie negatywnych uczuć moralno-społecznych
znajdują się takie, jak wrogość, nienawiść, zawiść i różno-rodne odmiany uczuć agresywnych, ź których najbardziej ty-powy jest gniew1.
Uczucia estetyczne odzwierciedlają stosunek do przed-
miotów, których cechą jest piękno. I one mają swoisty skład-nik poznawczy przejawiający się w rozumieniu dzieł sztuki;
utworów literackich, muzycznych czy plastycznych2.
miejscu odsyłamy Czytelnika do tomów 7 i 8 „Biblioteki Psy-omawiających problemy rozwoju społecznego i moralnego. nauczycieli do lektury książki S. Szuniana: O sztuce i wy-:nym. Wyd. 3 uzup. Warszawa i 975, WSiP.
17
O niektórych kategoriach wymienionych powyżej uczuć
będziemy mówić w dalszych rozdziałach. Przedstawimy je w
ich stopniowym rozwoju.
amelka67