Czuję,_myśle,_jestem_-_świadomość_i_procesy_psychiczne_w_ujęciu_poznawczym_-_Alina_Kolańczyk.txt

(498 KB) Pobierz
ALINA KOLA�CZYK
Czuj�
my�l�
jestem
�wiadomo��
i procesy psychiczne
w uj�ciu poznawczym
GWP
GDA�SKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gda�sk 1999
Podr�cznik akademicki dotowany przez Komitet Bada� Naukowych
recenzje: prof. dr hab. Edward N�cka,
prof. dr hab. Czes�aw Nosal
Copyright � Alina Kola�czyk
oraz Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 1998
Wszystkie prawa zastrze�one.
Ksi��ka ani �adna jej cz�� nie mo�e by� przedrukowywana ani
w �aden inny spos�b reprodukowana czy powielana mechanicznie,
fotograficznie, elektronicznie lub magnetycznie, ani odczytywana
w �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgody
Gda�skiego Wydawnictwa Psychologicznego.

redakcja polonistyczna: Ma�gorzata Jaworska
korekta: Ma�gorzata Jaworska
sk�ad: Kamila Kwiek
opracowanie graficzne: Agnieszka W�jkowska
ISBN 83-85416-94-3
Druk: Zak�ady Graficzne ATEXT S. A.
80-164 Gda�sk, ul. Trzy Lipy 3
Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne
81-753 Sopot, ul. Bema 4/la,
tel./fax 0-58 551-61-04, tel. 0-58 551-11-01
e-mail: gwpsopot@softel.gda.pl
Dzieciom:
Mateuszowi, Marysi, Markowi
'

Podzi�kowania
Ksi��ka ta powsta�a dzi�ki uczestnikom seminarium magisterskiego w latach
1994-1996. S� oni wsp�autorami koncepcji; prowadzili badania, konstruowali meto-
dy, dzielili si� pomys�ami i w�tpliwo�ciami. Byli to przede wszystkim: Robert �wie-
rzy�ski, Iza �uk, Wies�aw Bary�a, Aneta Krysi�ska, Monika Mazurek, Wioleta Sak,
Monika Paw�owska, Tatiana Czerwi�ska, Ania Mikulska i Magda Kwiatek.
Dzi�kuj� Emilce Martynowicz, kt�ra wspiera�a mnie dojrza�o�ci�, spokojem i huma-
nistycznym podej�ciem do cz�owieka � obiektem bada�. Oli Jankowskiej sk�adam
podzi�kowania za wniesiony trud badawczy. Dzi�kuj� Hani Brycz, kt�ra czyta�a pierw-
sze teksty, wzbogaca�a analizy o perspektyw� psychologii spo�ecznej, udziela�a kre-
dytu zaufania moim poczynaniom. Za uwagi do cz�ci teoretycznej dzi�kuj� Oli To-
karz i Krzysztofowi Mudyniowi.
Specjalne podzi�kowania nale�� si� Recenzentowi pierwszej wersji koncepcji, pomy-
�lanej jako artyku� do �Przegl�du Psychologicznego". Wnikliwa, konstruktywna kry-
tyka autorstwa Marka Kowalczyka sk�oni�a mnie do znacznego poszerzenia argu-
mentacji i bada� empirycznych (pewno�� tajnego zazwyczaj nazwiska Recenzenta
zawdzi�czam znajomo�ci Jego pi�ra i tw�rczo�ci).
W kszta�towaniu mojej my�li i w podsycaniu zaanga�owania niema�� rol� odegrali
�yczliwie patronuj�cy starsi koledzy � w�r�d nich przede wszystkim Czes�aw Nosal,
kt�ry dzieli� si� swoj� wiedz� i materia�ami, ciekaw naszych pomys��w i bada�.
Badania finansowane by�y przez KBN � Nr PB 804/H01/95/08.

Spis tre�ci
Wst�p � wa�ne pytania.................................    1
1.        POZNAWCZO-DO�WIADCZENIOWA TEORIA
�JA" SEYMOURA EPSTEINA (CEST;
COGNITIVE-EXPERIENTIAL SELF-THEORY)   ..............    14
1.1.     Podstawowe zasady Poznawczo-Do�wiadczeniowej Teorii �Ja".......    14
1.2.     �wiadomo�� i nie�wiadomo�� w uj�ciu Epsteina.................    18
1.3.     Badania my�lenia nieracjonalnego. Znaczenie intuicji.............   20
1.4.     Dlaczego teoria Epsteina..................................   24
2.        MODEL SYSTEM�W REGULACJI ZACHOWANIA   ...........   26
2.1.     System bezpo�redniej regulacji zachowania (BRZ)    ...............   28
2.1.1.  Struktura pola percepcyjnego (konfiguracja pobudze� zmys�owych)
jako istotny sk�adnik pami�ci systemu bezpo�redniej
regulacji zachowania (BRZ)................................   28
2.1.2.  Ca�o�ciowe spojrzenie na pami�� systemu BRZ..................    33
2.1.3.  Afekt jako istotny sk�adnik
bezpo�redniej regulacji zachowania (BRZ)   .....................   34
2.1.4.  Proceduralny, zmys�owo-dzia�aniowy system j�zyka   ..............    37
2.1.5.  System bezpo�redniej regulacji
zachowania jako �r�d�o podstawowych warto�ci i postaw   ...........   41
2.2.     System po�redniej regulacji zachowania (PRZ)..................   44
2.2.1.  Semantyczna pami�� systemu PRZ...........................   45
2.2.2.  Przetwarzanie informacji
w systemie po�redniej regulacji zachowania   ....................   47
2.2.3.  Cele systemu po�redniej regulacji zachowania   ..................   49
2.3.     Mechanizm �wiadomo�ci jako integrator system�w bezpo�redniej
i po�redniej regulacji zachowania    ...........................   58
2.3.1.  Znaczenia �wiadomo�ci integrowane w zakresie uwagi   ............   60
2.3.2.  Podmiotowy aspekt �wiadomo�ci   ............................   63
2.3.3.  Operacyjny aspekt �wiadomo�ci.............................   66
2.3.4.  Integracyjna funkcja �wiadomo�ci w koncepcjach innych autor�w   ....    70
2.3.5.  Dowody empiryczne dotycz�ce lokalnych funkcji �wiadomo�ci.......    73
10
CZUJ� � MY�L� � JESTEM
3.        ZAKRES U�WIADAMIANYCH ZMIAN W SYSTEMACH
BEZPO�REDNIEJ I PO�REDNIEJ REGULACJI ZACHOWANIA
JAKO WSKA�NIK PRZEBIEGU PROCES�W PSYCHICZNYCH
(INTEGRACYJNA FUNKCJA �WIADOMO�CI)   ..............    83
3.1.     Dost�p do do�wiadczenia � czego ucz� nas terapeuci.............    84
3.1.1.  Hipotezy wywiedzione z teorii terapii Gestalt    ..................    85
3.1.2. Znaczenie odczuwane (fel� sense)
w technice focusingu i metafora Ericksonowska.................    86
3.1.3.  Dost�p do do�wiadczenia
w programowaniu neurolingwistycznym (PNL)..................    89
3.2.     Zakres u�wiadamianych zmian � kiedy pytamy, �jak",
a nie �co" jest u�wiadamiane...............................    94
3.2.1. Test AR..............................................    96
3.3.     Doznania i refleksje w do�wiadczeniu emocjonalnym
oraz ich wp�yw na ocenianie i procesy tw�rcze   ..................    99
3.3.1.  Emocje aktora i obserwatora jako wyznaczniki zadowolenia z �ycia  . . . 101
3.3.2.  Skojarzenia emocjonalne aktora i obserwatora   ..................110
3.3.3.  W jaki spos�b doznania i refleksje zwi�zane ze znakiem emocji
decyduj� o intuicyjno�ci-racjonalno�ci my�lenia
i o potencjale tw�rczym...................................117
3.3.4.  Zakres dozna� i refleksji u os�b o r�nym stylu obrony
i poziomie l�ku oraz ich mo�liwo�ci tw�rcze    ...................120
3.3.5.  Spos�b do�wiadczania emocji os�b o r�nym stylu obrony
i poziomie l�ku.........................................129
3.4.     Doznania i refleksje jako wska�niki przebiegu my�lenia   ...........135
3.4.1.  �wiadomo�� zmian w systemach bezpo�redniej i po�redniej regulacji
zachowania a otwarto�� poznawcza i proces tw�rczy..............135
3.4.2.  Doznania i refleksje w procesie rozumowania.
Inklinacje poznawcze    ....................................140
3.5      �wiadomo�� zmian w systemach bezpo�redniej i po�redniej regulacji
zachowania w warunkach wysokiego i niskiego poczucia podmiotowo�ci
dzia�ania   .............................................148
3.6.     Wnioski � czy �wiadomo�� integruje procesy psychiczne cz�owieka?   . . 153
Dodatek.............................................157
Spis tabel    ...........................................159
Spis rysunk�w........................................159
Bibliografia..........................................162
Wst�p rz* wa�ne pytania
Niedawno spiera�am si� z pewnym zaprzy-
ja�nionym filozofem, czy nauka � zgod-
nie z uj�ciem Kotarbi�skiego � musi do-
tyczy� wa�nej dla cz�owieka dziedziny
rzeczywisto�ci. M�j oponent twierdzi�, �e
wobec relatywno�ci warto�ciowania
wszystko mo�na uzna� za wa�ne, zatem
takie kryterium naukowo�ci nie ma naj-
mniejszego sensu. Na pe�n� swobod� wy-
boru terytorium badawczego mog� sobie
jednak pozwoli� tylko teoretycy w nau-
kach nieempirycznych, takich jak mate-
matyka, w kt�rych �aden �ywy organizm
nie stawia wyzwania samym swym ist-
nieniem.
W psychologii mo�na z pewno�ci� za-
da� wiele pyta� wa�nych. Najcz�ciej ro-
dzi je praktyka. Na przyk�ad Bandler
i Grinder (1995), zaniepokojeni doktry-
nerstwem psychoterapeut�w i afirmo-
waniem przez nich intuicyjnego, a wi�c
niewyja�nionego post�powania terapeu-
tycznego, pragn�li odczarowa� t� magi�
i zapytali o przyczyny skutecznego poro-
zumiewania si� psychoterapeuty z klien-
tem. Ich koncepcja programowania neu-
rolingwistycznego powsta�a mi�dzy
innymi dlatego, �e autorzy nie mogli li-
czy� na wsparcie naukowc�w. �[...] Dziw-
nym zjawiskiem w dziedzinie psychologii
jest fakt, �e istnieje ca�y zesp� ludzi zwa-
nych. �badaczami�, kt�rzy nie maj� �ad-
nego zwi�zku z praktyk�. Nie wiadomo,
dlaczego psychologia podzieli�a si� tak, �e
badacze nie dostarczaj� ju� klinicystom
nowych danych i nie reaguj� na zg�asza-
ne przez nich potrzeby" (op. cit., s. 14).
Nie ?wnikaj�c w niezwykle z�o�one
przyczyny tego stanu rzeczy, odnotowa�
trzeba wzrost stara� w zakresie wycho-
dzenia teorii naprzeciw praktyce. Zresz-
t� sami krytycy � Bandler i Grinder �
korzystali bardzo wiele z osi�gni�� �ba-
daczy" w dziedzinie struktury j�zyka
i zr�nicowania funkcjonalnego p�kul
m�zgowych. Zgadzam si� jednak, �e �le-
dzenie zmian w psychoterapii, w rozwo-
ju cz�owieka czy w edukacji jest najlep-
sz� podstaw� ustalenia wa�nych, a przez
to �ci�lej naukowych, obszar�w bada�.
Chroni ono przed wy��czn� koncentracj�
na izolowanych zjawiskach psychicznych,
kt�rych znaczenia dla funkcjonowania
cz�owieka trudno dociec. Cz�sto nie po-
trafimy przewidzie�, jaki zakres naszych
docieka� teoretycznych mo�e s�u�y� od-
powiedzi na wa�ne pytania. Potrzebny
jest zwykle pewien nadmiar informacji,
a zyskujemy go w�a�nie dzi�ki ciekawo-
�ci akademik�w.
Monografia ta nie mog�aby powsta�,
gdyby nie czysto akademicka ciekawo��
zjawisk dla przeci�tnego obserwatora ta-
jemnych, ale te� gdyby nie obserwacja
skutecznych zmian w psychoterapii. Od
czasu kiedy jako magistrantka pr�bowa-
�am z m�odzie�czym tupetem wyja�nia�
urojenia w depresjach, interesowa�y mnie
g��wnie te procesy psychiczne, kt�re po-
�rednio mog�y do uroje� prowadzi�. Pro-
cesami tymi s� emocje,  mechanizmy
obronne, a tak�e intuicja. Maj� o...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin