kto rządzi gminą.pdf

(274 KB) Pobierz
swian
Studia Regionalne i Lokalne
Nr 4(14)/2003
ISSN 1509–4995
Paweł Swianiewicz, Urszula Klimska
Kto rz¹dzi gmin¹ i jak? Lokalni liderzy
polityczni w teorii i praktyce
samorz¹dów w Polsce
1
Artykuł porusza zagadnienie przyw´dztwa w samorza˛dzie lokalnym. Przy zachodza˛cych
wsp´łcze´nie zmianach, opisywanych czasem jako przej´cie od tradycyjnie rozumianego
samorza˛du do nowoczesnego zarza˛dzania lokalnego, zmieniaja˛ si˛ tak˙e pozycja i oczeki-
wania wobec lider´w politycznych. Poj ˛ cie lidera politycznego ograniczone jest do os´b
maja˛cych demokratyczna˛ legitymizacj˛, a zatem nie obejmuje os´b wpływowych, ale
pozostaja˛cych poza formalnymi strukturami władzy i administracji. Istotne jest rozr´˙nienie
mi˛dzy typem przyw´dztwa (zale˙nym od formalnego kształtu instytucji samorza˛dowych)
i stylem przyw´dztwa (zwia˛zanym bardziej z osobista˛ charakterystyka˛ lidera). Artykuł
omawia wybrane koncepcje teoretyczne typ´w i styl´w przyw´dztwa, a nast˛pnie odnosi
je do wynik´w bada´ prowadzonych w polskich miastach. Niekt´ re z koncepcji teoretycz-
nych zastosowane zostały do opisu sytuacji w Polsce. Ostatnie lata przyniosły przej´cie od
typu przyw´dztwa zbli˙onego do „modelu kolektywnego” do „modelu silnego burmistrza”.
Analiza czterech inicjatyw w dw´ ch miastach (Poznaniu i Ostrowie Wielkopolskim) pozwala
przyjrze´ si˛ ocenom mieszka´c´w co do rzeczywistych styl´w przyw´dztwa. Najbardziej
preferowanym przez mieszka´c´w miast stylem jest postawa koncyliacyjna. Natomiast
w rzeczywistych zachowaniach polityk´w mieszka´ cy dostrzegaja˛ wi˛cej element´w stylu
„bossa miasta” – własnymi siłami realizuja˛cego swoja˛ wizj˛ rozwoju. Por´wnanieoczekiwa´
z percepcja˛ rzeczywistych zachowa´ lider´w pozwala na skonstruowanie indeksu luki
w stosunku do oczekiwan´( Expectation Gap Index – EGI). Luka ta jest zazwyczaj niewielka
w przypadku budowania og´ lnych program´w rozwoju, ale zwi ˛ ksza si ˛ przy realizacji
konkretnych inicjatyw.
Wprowadzenie
Spos´b działania samorza˛d´w w Europie podlegał w ostatnich latach daleko
ida˛cym zmianom. Jednym z ciekawszych uj˛´ teoretycznych tych zmian jest
perspektywa opisuja˛ca przej´cie od funkcjonowania samorza˛du lokalnego
1 Materiał opracowano w ramach realizowanego w Centrum Europejskich Studi´w Regional-
nych i Lokalnych UW mi˛dzynarodowego programu badawczego PLUS ( Participation, Leader-
ship and Urban Sustainability ), finansowanego przez Komisj˛ Europejska˛ w V Programie
Ramowym. Program PLUS obejmuje badania w 18 miastach w 9 krajach europejskich. Niniejszy
artykuł przedstawia wst ˛ pna ˛ analiz ˛ niewielkiego fragmentu przeprowadzonych bada´. Pełny
raport z bada´ uka˙e si˛ w 2004 r.
16
PAWEŁ SWIANIEWICZ, URSZULA KLIMSKA
w swej klasycznej postaci do szerszego procesu zarza˛dzania lokalnego ( from
local government to local governance ). Hambleton (1998; 2001) definiuje t ˛
zmian˛ jako „przej´cie od perspektywy, w kt´ rej samorza˛d postrzegany jest
jako narz˛dzie wytwarzania i dostarczania wielu usług publicznych, do per-
spektywy, w kt´ rej najwa˙niejsze jest przyw´dztwo potrzebne dla rozwoju
społeczno´ci lokalnej”. John (2001) okre´la zarza˛dzanie lokalne ( local gover-
nance ) jako „elastyczny model podejmowania decyzji oparty na lu´nych
powia˛zaniach poziomych pomi˛dzy r´˙nymi aktorami” (publicznymi i prywat-
nymi). Niezmiernie wa˙ne jest, ˙e wsp´łpraca, o kt´ rej m´wi John, jest
najcz˛´ciej dobrowolna. Jest to wi˛c fundamentalna zmiana w stosunku do
tradycyjnego modelu funkcjonowania samorza˛du, kt´ry był oparty na zhierar-
chizowanych, formalnych procedurach i instytucjach. Istota ˛ działania samo-
rza˛du staje si˛ wi˛c nie tyle bezpo´rednie podejmowanie działa´ na podstawie
uprawnien´władczych, a raczej tworzenie klimatu dla wsp´łpracy r´˙nych
aktor´w, kt´ra b˛dzie słu˙yłaosi˛ganiu wsp´ lnych cel´w. Stone (1989) w swej
teorii re˙im´w miejskich m´wi, ˙e istotna jest rezygnacja z „władzy nad”
( power over ), a skoncentrowanie si˛ na du˙o wa˙niejszej umiej˛tno´ci mobi-
lizacji r´˙nych zasob´w w konkretnym celu, a zatem na władzy słu˙a˛cej do
osia˛gni˛cia czegos´( power to ).
W takich warunkach musi zmieniac´si˛ pozycja lokalnego przyw´dcy (lidera)
lokalnego 2 . Kluczowe umiej ˛ tno´ci wsp´łpracy, tworzenia koalicji czy mobi-
lizowania zewn˛trznych zasob´w wymagaja˛ szczeg´ lnych zdolno´ci. Na rol˛
elit w promowaniu rozwoju lokalnego zwracaja˛ te˙ uwag˛ niekt´ re badania
polskie. W przeprowadzonym kilka lat temu na Uniwersytecie Warszawskim
badaniu czynnik´w sukcesu lokalnego obecno´´ lidera b˛da˛cego w stanie
mobilizowa´ społeczno´´ lokalna ˛ wymieniona została na pierwszym miejscu
w´r´d endogennych (wewn˛trznych) czynnik´w rozwoju (Gorzelak et. al 1998).
W wielu krajach opisywane powy˙ej przemiany znajduja˛ tak˙e odbicie
w zmianie formalnej pozycji tak wa˙nego lidera, jakim jest burmistrz miasta.
W tradycyjnych systemach samorza˛du europejskiego silna pozycja burmistrza
charakterystyczna była dla kraj´w Europy Południowej, cho´ i tam na og´ł
był on formalnie wybierany przez rad˛. Typowy był przykład Francji, o kt´ rej
m´wiono czasem, ˙e formalnie to rada wybiera mera, ale faktycznie to mer
wyznacza członk´w rady (Meny 1987; Hoffman-Martinot 2003). W Europie
P´łnocnej dominuja ˛ ce były natomiast kolektywne formy politycznego za-
rza˛dzania samorza˛dami. Jednak obserwowana ostatnio „moda” na przeprowa-
dzanie bezpo´rednich wybor´w burmistrza powoduje, ˙e ten tradycyjny podział
na Europ˛ P´łnocna˛ iPołudniowa˛ cz˛´ciowo traci na aktualno´ci. Larsen
(2002) zwraca uwag˛,˙e w cia˛gu ostatnich kilkunastu lat na takie rozwia˛zanie
zdecydowały si ˛ Grecja, Włochy, Belgia, wi ˛ kszo´´ land´w niemieckich, od
2004 r. system ten wprowadza Irlandia. W Wielkiej Brytanii podobna˛ zmian˛
zapocza˛tkowały wybory burmistrza Londynu w 2000 r., a jak podaje Sullivan
2 W niniejszym artykule poj˛cia lidera i przyw´dcy lokalnego u˙ywac´b˛dziemy wymiennie.
429720049.005.png
KTO RZA˛DZI GMINA˛ I JAK? LOKALNI LIDERZY...
17
(2003), w ´lady Londynu poszło ju˙ 11 samorza˛d´w brytyjskich. W 1999 r.
na bezpo´rednie wybory burmistrza zdecydowało si ˛ 20 gmin norweskich.
Podobny trend mo˙na zauwa˙y´ w Europie ´ rodkowo-Wschodniej. Bezpo-
´rednie wybory burmistrza wprowadzono na pocza˛tku lat dziewi˛´dziesia˛tych
mi˛dzy innymi w Bułgarii, Rumunii, na Słowacji, w Słowenii i na Ukrainie.
Na W˛grzech pocza˛tkowo system ten obowia˛zywał tylko w małych miejs-
cowos´ciach(do10tys.mieszka´c´w), ale od 1994 r. jest powszechny. Podobna
zmiana nasta˛piła w Polsce w 2002 roku. Analogiczna reforma jest intensywnie
dyskutowana w Chorwacji, gdzie jednak – podobnie jak w pozostałych krajach
byłej Jugosławii – na przeszkodzie stoi do´´ silne przywia˛zanie do kultury
samorza˛d´w.
Wszystko to sprawia, ˙e tradycyjne badania polityki lokalnej skoncentrowane
na opisie wpływu poszczeg´ lnych aktor´w na podejmowanie decyzji ( com-
munity power structure ) 3 staja˛ si˛ niewystarczaja˛ce. Uzupełniaja˛ je rozwa˙ania
teoretyczne oraz badania empiryczne na temat styl´w przyw´dztwa w samo-
rza ˛ dzie lokalnym. W niniejszym artykule dokonujemy kr´ tkiego przegla ˛ du
zwia˛zanych z tymi zagadnieniami koncepcji, a nast˛pnie staramy si˛ odnie´´
do nich rzeczywisto´´ samorza˛d´w polskich.
1. Poj˛cie przyw´dztwa w samorza˛dzie lokalnym
Samo poj˛cie przyw´dztwawsamorza˛dzie lokalnym jest r´˙nie definiowane.
Jak wskazuje Burns (1978, s. 425), przyw´dztwo mo˙e by´ widziane jako
dwustronny proces mobilizowania r´˙nych zasob´w (gospodarczych, politycz-
nych i innych) słu˙a˛cy osia˛ganiu cel´w, niezale˙nie, ale r´wnolegle wyznawa-
nych zar´wno przez lider´w, jak i ich zwolennik´w.
Według Leacha i Wilsona (2000, s. 9) fundamentalnym kryterium przy-
w´dztwa jest „zdolno´´ przezwyci˛˙enia oporu przed podj˛ciem specyficz-
nych działa´ , a w szczeg´ lno´ci spowodowania zmiany postawy u innych,
doprowadzenia zgody na co´, wobec czego pocza˛tkowo wyra˙any był sprze-
ciw”. Podobna˛ definicj˛ podaje Edinger (1993): „przyw´dcy to ludzie, kt´ rzy
kontroluja˛ zachowania innych w taki spos´b, ˙e umieja˛ skierowa´ ich na
po˙a˛dane tory”.
Haus i Heinelt (2004) poj˛cie przyw´dztwa miejskiego odnosza˛ do lidera
działaja ˛ cego w ramach instytucji politycznej oraz do osobistego odgrywania
szczeg´ lnej roli w tej instytucji. Liderem miejskim (politycznym) jest wi˛c
osoba, kt´ ra posiada formalna˛ pozycj˛ na szczycie administracji lub władz
politycznych w mie´cie. Tak rozumiany lider odznacza si˛ nast˛puja˛cymi
cechami:
(i) specyficznymi zasobami organizacyjnymi, kt´ re nie sa ˛ dost ˛ pne dla
innych aktor´w;
(ii) wpływem politycznym, kt´ rego nie posiadaja˛ inni;
3 Szersze om´wienie takich klasycznych koncepcji mo˙na znale´´ np. w: Swianiewicz 2000.
429720049.006.png
18
PAWEŁ SWIANIEWICZ, URSZULA KLIMSKA
(iii) og´ lna˛ odpowiedzialno´cia˛ za polityk˛ miejska˛;
(iv) funkcjami reprezentacyjnymi;
(v) jawno´cia˛ działania i odpowiedzialno´cia˛ polityczna˛ wobec mieszka´c´w
lub ich reprezentant´w (radnych). Lider jest tak˙e kontrolowany przez
opini˛ publiczna˛wspos´bpo´redni (dzi˛ki prawu do informacji, lokalnym
mediom itd.).
Przyw´dztwo miejskie ła ˛ czy zatem zasoby organizacyjne, administracyjne
i polityczne z osobista˛ odpowiedzialno´cia˛ lidera. Wła´nie ta ostatnia cecha
odr´˙nia lidera politycznego od innych lider´w maja˛cych wpływ na polityk˛
miejska˛, ale bez politycznej odpowiedzialno´ci. W tym uj˛ciu za lokalnego
lidera politycznego nie mo˙e zatem by´ uznana osoba maja˛ca znaczny wpływ
na podejmowanie decyzji, ale b ˛ da ˛ ca poza formalnymi strukturami władzy.
Nie sa˛ wi˛c na przykład lokalnymi przyw´dcami politycznymi opisywani
przez Huntera (1953) czołowi przedsi˛biorcy lokalni wywieraja˛cy sw´jwpływ
w spos´b niejawny, czy te˙ inne osoby opieraja˛ce swoja˛ pozycj˛ tylko na
autorytecie w społeczno´ci lokalnej, ale nie na formalnej legitymizacji wyni-
kaja˛cej z wyboru lub nominacji na wa˙ne stanowisko.
2. Czynniki wpływaja ˛ ce na przyw´dztwo lokalne
W literaturze mo˙na znale´´ wiele klasyfikacji czynnik´w, kt´ re decyduja ˛
o zachowaniu przyw´dcy lokalnego. Peter John (1997) wyr´˙nia:
(i) czynniki osobiste/psychologiczne (zwia˛zane z charyzma˛, jaka˛ przyw´dca
posiada lub nie);
(ii) czynniki instytucjonalne (prawne umocowania władztwa przyw´dcy,
ramy organizacyjne, w jakich działa przyw´dca);
(iii) czynniki systemowe/partyjne (wpływ i pozycja partii politycznych, stopie´,
w jakim władza polityczna rozproszona jest na partie og´ lnokrajowe
i komitety lokalne);
(iv) czynniki zwia˛zane z kultura˛ polityczna˛, kt´ ra otacza lokalny system
polityczny. W lokalnej społeczno´ci istnieja˛ pewne zało˙enia co do tego,
jak lider powinien si˛ zachowywa´, oraz co do tego, jak powinni go
traktowa´ mieszka´ cy.
Szczeg´ lny nacisk na zwia˛zek mi˛dzy kultura˛ polityczna˛ a zachowaniem
przyw´dczym kłada ˛ Leach i Wilson (2000). Ich rozumowanie przedstawione
jest na ryc. 1. Zwracaja˛ uwag˛ na fakt, i˙ przyw´dztwomo˙na charakteryzowa´
gł´wnie w sensie behawioralnym. Jak wspomnieli´my wy˙ej, esencja˛ przyw´dz-
twa jest umiej˛tno´´ „pocia˛gni˛cia” za swoja˛ inicjatywa˛ innych. Liczy si˛ to
szczeg´ lnie na polu, na kt´ rym istniał wcze´niej jaki´ op´ r wobec wprowa-
dzanej polityki. Zdolno´c´t ˛ ułatwia z jednej strony posiadanie przez lidera
formalnej pozycji, kt´ ra wyposa˙agowe„władz˛”, a z drugiej normy kształ-
tuja˛ce postrzeganie roli lidera i przyw´dztwa – czyli kultura polityczna.
Dlatego te˙ spos´b rza˛dzenia konkretnego lidera jest bardzo mocno osadzony
w lokalnej kulturze politycznej. Jak pisza˛ Leach i Wilson (2000, s. 25),
KTO RZA˛DZI GMINA˛ I JAK? LOKALNI LIDERZY...
19
KULTURA
POLITYCZNA
ZACHOWANIE
PRZYWÓDCZE
Kultura
polityczna
i organizacyjna
Pole
negocjacji
Osobiste
priorytety
lidera
i umiejêtnoœci
polityczne
CZYNNIKI
WP£YWAJ¥CE
Ryc. 1. Czynniki wpływaja˛ce na zachowanie przyw´dcze
´ r´dło: Leach, Wilson 2000, s. 9.
„przyw´dztwo polityczne jest efektem negocjacji i renegocjacji pomi ˛ dzy
liderem i jego ugrupowaniem oraz pomi˛dzy politykami a urz˛dnikami”.
Zdolno´´ lidera do skierowania działan´społeczno´ci lokalnej na okre´lone tory
zale˙y wi˛c od jego pewno´ci, czy uzyska poparcie dla swojego pomysłu.
Znajomo´´ lokalnej kultury politycznej umo˙liwia liderowi ocen˛ tego poparcia.
Znaczenie zewn˛trznych uwarunkowa´ jako czynnika wpływu na przyw´dz-
two podkre´laja˛ tak˙e Getimis i Grigoriadou (2004), wskazuja˛c cztery rodzaje
wpływ´wna przyw´dztwo lokalne (por. ryc. 2). Po pierwsze, wa˙ne sa˛ stosunki
mi˛dzy władza˛ centralna˛ ilokaln˛. Po drugie, horyzontalna struktura polityczna
– czyli lokalne otoczenie instytucjonalne lidera, jego formalna pozycja w samo-
rza˛dzie terytorialnym, relacje w stosunku do rady miejskiej i administracji
oraz miejsce w lokalnej strukturze ugrupowa´ partyjnych. Po trzecie, wpływ
na przyw´dztwo maja˛ cechy osobiste i warto´ci, z kt´ rymi identyfikuje si˛
lider. Czwarty zesp´ł czynnik´w to rola lidera w zarza˛dzaniu miejskim ( local
governance ). Chodzi tu zwłaszcza o relacje, jakie lider utrzymuje z podmiotami
zewn˛trznymi – sektorem publicznym, prywatnym czy organizacjami poza-
rza˛dowymi.
Z tak przyj˛tej klasyfikacji czynnik´w oddziałuja˛cych na przyw´dztwo
lokalne mo˙na wyprowadzi´ dwa istotne dla naszych dalszych rozwa˙a´
429720049.007.png 429720049.008.png 429720049.001.png 429720049.002.png 429720049.003.png 429720049.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin