Jak radzić sobie ze stresem.doc

(30 KB) Pobierz

Jak radzić sobie ze stresem

CEL: Zapoznanie młodzieży z różnymi sposobami walki ze stresem, rozwijanie umiejętności rozpoznawania u siebie objawów stresu i różnych poziomów stresu.

METODY: wykład, dyskusja

POMOCE: małe kartki papieru

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

1) Uczniowie na małych karteczkach wypisują skojarzenia ze stresem

2) Odczytanie kartek, krótki komentarz

3) Krótki wykład na temat stresu  -jest to stan ogólnej mobilizacji organizmu na silny bodziec fizyczny lub psychiczny zwany stresorem.

4)Ćwiczenie : rozdajemy uczniom po trzy kartki, na tablicy pod hasłem stres umieszczamy trzy pytania:

jakie znasz sytuacje stresujące( tzw. stresory),  jak ja reaguję na stres, co się ze mną dzieje (objawy stresu) jak sobie radzę z tymi objawami (sposoby radzenia sobie ze  stresem)     

Uczniowie na kartkach wypisują odpowiedzi na te pytania i umieszczają je pod odpowiednim pytaniem

Odczytywanie odpowiedzi uczniów, szeregowanie, krótki komentarz

1)      Prezentacja planszy z najsilniejszymi stresorami.

-śmierć bliskiej osoby,                                   -naciski kulturowe środowiskowe,           

-rozwód, separacja,                                        -za duża odpowiedzialność,      

-kataklizmy, wojny,                                       -nadmierne wymagania,       

-choroby, wypadki,                                        -niezdrowe współzawodnictwo,

-utrata pracy,                                                  -natłok informacji,     

-uwięzienie,                                                      -wystąpienie publiczne,

przejście na emeryturę,                                  - nadmierny hałas,

6) Omówienie i uzupełnienie sposobów radzenia sobie ze stresem podanych przez młodzież :spacery, słuchanie muzyki, gra na instrumencie, bieganie, ćwiczenia przy muzyce lub siłowe, czytanie książek, filmy, teatr, pływanie, masaże, uprawianie swojego hobby, majsterkowanie, ,joga, praca fizyczna ,medytacje, jazda na rowerze itp.

7) Strategie walki ze stresem – omówienie planszy

pierwszy etap   uświadomienie sobie -   przyczyn stresu

                                                     -   objawów stresu

                                                     -   indywidualnej odporności na stres

drugi etap    wpływanie na stresory   -   dostosowanie się do stresorów

                                                     -   uodpornienie się na stresory                                                      

trzeci etap  kontrola stresu poprzez:  relaksację ciała, regulację oddechu, medytację, autosugestie, wizualizację.

8) Ćwiczenia relaksujące ciało : przeciągnij się i odpocznij

zabawa „ zrywanie jabłek „ stojąc raz na prawej raz na

lewej nodze staramy się dostać raz prawą raz lewą ręką wiszące jabłka, naciągając i napinając przy tym mocno ciało. Po wykonaniu kilku prób, rozluźniamy całe ciało        zabawa „ciężki jak kamień lekki jak piórko.”- siedząc naprężamy wszystkie mięśnie, wstrzymujemy oddech, i wyobrażamy sobie że jesteśmy

ciężcy jak kamień a następnie rozluźniamy mięśnie i wypuszczamy powietrze mówiąc :jestem lekki jak piórko ( 5 razy ).

Ćwiczenia oddechowe :obserwacja oddechu : siedząc trzymamy ręce na klatce piersiowej i brzuchu , obserwujemy jak pod wpływem oddechu podnoszą się i opadają. Oddychamy naturalnie ,głęboko w równym tempie 3-5 minut.

Oddychanie przeponowe- stojąc wciągamy nosem powietrze aż po przeponę odczuwając jej obniżenie , wstrzymujemy na kilka sekund oddech i wypuszczamy powietrze ustami 3 minuty.

MEDYTACJE

„Strumień obrazów” siedząc z zamkniętymi oczami wpatrujemy się w szarość obrazów pojawiających się pod powiekami . Staramy się zauważyć pojawiające się z czasem kolory, kształty. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin