up um karty obserw http.doc

(208 KB) Pobierz
Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www

Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www.zeszyt.pl

Opublikuj swoje artykuły w ramach naszego archiwum korzystając z elektronicznego systemu rejestracji publikacji. Stała współpraca z NPE procentuje – możesz bezpłatnie korzystać z własnego serwisu internetowego i komercyjnego konta pocztowego. Publikacje w NPE są bezpłatne. Wystawiamy zaświadczenia o publikacji.

**********

 

 

 

 

 

 

 

Barbara Elżbieta Kuczyńska

Małgorzata Lesiewicz

nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 5 w Łomży

 

 

Karty obserwacji osiągnięć postępów w nauce ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim klas I-III nauczania zintegrowanego

 

Realizacja programu nauczania, zdobywane przez uczniów wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej i okresowej obserwacji. Obserwacja powinna być prowadzona w różny sposób. W czasie lekcji nauczyciel powinien obserwować pracę uczniów, ich zachowanie, umiejętność pracy w zespole i pracy samodzielnej oraz stopień przyswojonych wiadomości i umiejętności. W ocenianiu obserwacja postępów ucznia w nauce spełnia funkcję informacyjną, diagnostyczną oraz określa osiągnięcia i wskazuje, co należy robić dalej, aby wyniki były lepsze.

 

Bieżącą i okresową obserwację można uzupełnić po realizacji pewnych części materiału stosując: prace pisemne, dyktanda, zadania tekstowe, ćwiczenia praktyczne, zadania problemowe, konkursy. W obserwacji i ocenianiu wiadomości i umiejętności zawsze należy uwzględnić indywidualne możliwości ucznia, jego wysiłek, zaangażowanie, systematyczność. Biorąc pod uwagę specyfikę i poziom klasy nauczyciel może konstruować odpowiednie narzędzia do obserwacji.

              W tym celu opracowałyśmy karty obserwacji postępów ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.

 

 

 

Źródła:

Opracowanie własne w oparciu o program nauczania „Szkoły podstawowej specjalnej” dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz publikacją: B.Cholewczyńska, W.Lewandowski „Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim” FOSZE Rzeszów 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARTA OBSERWACJI UCZNIA KLASY I

 

Imię i nazwisko ucznia  ………………………………………………………………......................................

Klasa  …………………………………………………………………………………........................................

Rok szkolny  ………………………………………………………………………….........................................

Imię i nazwisko wychowawcy (wychowawców)  …………………………….............................................
...................................................................................................................................................................

 

Skala osiągnięć:

A – wspaniale

B – bardzo dobrze

C – dobrze

D – zadowalająco

E – słabo

F – musisz popracować

   –

    - umiejętność nie była kształtowana w danym okresie

 

 

 

Rozwój poznawczy

I

II

III

IV

I Słuchanie i mówienie

Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców.

 

 

 

 

Umie dzielić wyrazy na sylaby, sylaby na głoski.

 

 

 

 

Słucha tekstu czytanego przez nauczyciela, opowiadań, audycji radiowych.

 

 

 

 

Potrafi wypowiedzieć się krótkimi zdaniami na bliskie dziecku tematy.

 

 

 

 

Recytuje krótkie rymowane teksty z pamięci.

 

 

 

 

II Czytanie i pisanie

Dokonuje analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej prostych wyrazów.

 

 

 

 

Poprawnie odtwarza kształt liter.

 

 

 

 

Zna litery.

 

 

 

 

Potrafi samodzielnie napisać swoje imię

i pisać trzy- czteroliterowe wyrazy.

 

 

 

 

III Umiejętności matematyczne

Określa wzajemne położenie przedmiotów.

 

 

 

 

Klasyfikuje przedmioty według podanego warunku.

 

 

 

 

Rozpoznaje i zapisuje liczby do 10.

 

 

 

 

Ma ukształtowane pojęcie liczby od 0 do 10.

 

 

 

 

Rozpoznaje i nazywa kwadrat, koło i trójkąt.

 

 

 

 

Zna monety o nominałach: 1zł, 2zł, 5zł.

 

 

 

 

Dodaje i odejmuje na konkretach

w zakresie 10.

 

 

 

 

IV Umiejętności społeczno - przyrodnicze

Rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, rodzeństwo.

 

 

 

 

Posługuje się terminami związanymi ze szkołą.

 

 

 

 

Zna kilka zwierząt żyjących w najbliższym otoczeniu.

 

 

 

 

Zna dni tygodnia.

 

 

 

 

Posługuje się terminami: miasto, wieś.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin