Informatyka Europejczyka Poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w szkole podstawowej kl IV VI Edycja Mac OS 10 5 Wydanie III porspm.pdf

(253 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w szkole podstawowej, kl. IV-VI. Edycja: Mac OS 10.5. Wydanie III
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny dla
nauczycieli informatyki w szkole
podstawowej, kl. IV–VI.
Edycja: Mac OS 10.5. Wydanie III
ISBN: 978-83-246-2576-5
Format: 122 × 194, stron: 208
„Informatyka Europejczyka” to doskona³y i kompletny zestaw edukacyjny przygotowany
przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych
– wydawnictwo Helion. Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii
zosta³y opracowane w taki sposób, aby ich u¿ytkownicy mogli nie tylko poszerzaæ
swoj¹ wiedzê, ale te¿ szybko i skutecznie utrwalaæ nowe wiadomoœci. Proponowane
przez nas rozwi¹zania s¹ szczególnie wa¿ne w³aœnie dziœ, gdy znajomoœæ informatyki
sta³a siê kluczowa — bez niej nie sposób nad¹¿yæ za tempem rozwoju dowolnej
dziedziny wiedzy i zrozumieæ fundamentalnych zmian zachodz¹cych na ca³ym œwiecie.
„Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w szkole
podstawowej, kl. IV–VI. Edycja Mac OS 10.5. Wydanie III” to doskona³e uzupe³nienie
zestawu przygotowanego z myœl¹ o uczniach wy¿szych klas szko³y podstawowej,
u¿ywaj¹cych systemu Mac OS X Leopard oraz programów pakietu iWork i NeoOffice.
W trakcie pisania tego poradnika jego autorce, praktykuj¹cej nauczycielce informatyki,
przyœwieca³a idea odci¹¿enia innych nauczycieli w zakresie ¿mudnych przygotowañ do
lekcji i proponowania im wskazówek pozwalaj¹cych utrzymaæ autentyczne zainteresowanie
i zaanga¿owanie uczniów. Jej propozycje nie maj¹ charakteru œciœle wytyczonej œcie¿ki
dydaktycznej, s¹ raczej zbiorem osobiœcie przetestowanych rozwi¹zañ, z których mo¿na
³atwo skorzystaæ. W ksi¹¿ce omówione zosta³y przyk³adowe rozk³ady materia³u, plany
wynikowe, scenariusze lekcji oraz metody pracy podczas zajêæ. Nie zabrak³o tu sugestii
co do zakresu wymagañ i sposobu oceniania postêpów, efektywnej realizacji wiêkszych
projektów, a tak¿e dodatkowych zadañ i testów oraz ponadprogramowych zajêæ
z informatyki. Podczas tworzenia tego znakomitego poradnika autorka uwzglêdni³a
wiele opinii œrodowiska nauczycielskiego, a tak¿e uczniów i studentów odbywaj¹cych
praktyki w szkole – co sta³o siê gwarantem du¿ej ró¿norodnoœci pomys³ów na ciekawe
prowadzenie zajêæ.
„Informatyka Europejczyka” to:
gruntowne poznanie podstaw obs³ugi komputera i najczêœciej u¿ywanych
programów;
atrakcyjnie przekazywana wiedza, niezbêdna do zrozumienia wspó³czesnego
œwiata;
kreatywne wykorzystanie dostêpnych mo¿liwoœci i proponowanie w³asnych
rozwi¹zañ.
„Podrêczniki szyte na miarê – informatyka w najlepszym wydaniu”
454032567.001.png 454032567.002.png
Spis treci
1. Wstp
5
2. Oprogramowanie wykorzystywane w podrczniku.
Praca w sieci
9
3. Przykadowe rozkady materiau
15
4. Propozycja planu wynikowego
35
5. Przykadowy scenariusz lekcji
131
6. Metody pracy na lekcji
137
7. Wymagania i ocenianie
143
8. Kilka sów o realizacji projektów
151
9. Zadania dodatkowe i testy
155
10. Zajcia dodatkowe
179
11. Serwis internetowy
187
12. Powtórzenie i utrwalenie wiadomoci
191
13. Polecane ksiki i strony WWW
203
Przykadowy
scenariusz lekcji
Rozkady materiau, plany wynikowe oraz konspekty powstajce na
prob nauczycieli, którzy ju pracuj lub zamierzaj pracowa
z programem Informatyka Europejczyka dla szkoy podstawowej, znajd
Pastwo na stronie internetowej http://edukacja.helion.pl .
Przedstawiony w tym rozdziale scenariusz lekcji jest przykadem
realizacji tematu dotyczcego grafiki komputerowej.
Czas realizacji: 2 godziny.
Temat: Pierwsze kroki w grafice komputerowej
Wykonujemy rysunki wedug instrukcji, korzystajc z pro-
gramu Tux Paint. Rysujemy i malujemy na komputerze.
1. Obecne i przewidywane moliwoci wykorzystania wiedzy
i umiejtnoci opanowanych w toku zaj.
Obecne:
Ucze zyskuje rodek artystycznego wyrazu, czyli potrafi
tworzy i przetwarza grafik komputerow w programie
Tux Paint, dysponujc zbiorem podstawowych narzdzi
graficznych.
Przewidywane:
Wstawianie przygotowanej grafiki do dokumentu
tekstowego.
Podstawy do nauki obsugi bardziej zoonych edytorów
graficznych.
454032567.003.png
132 P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOY PODSTAWOWEJ
poznaje narzdzia edytora grafiki suce do tworzenia
rysunków;
wskazuje elementy okna edytora grafiki i objania
ich zastosowanie;
drukuje rysunek;
w zakresie umiejtnoci:
rysuje wstpny szkic tworzonej grafiki na papierze;
uruchamia program;
wybiera odpowiednie narzdzie;
modyfikuje dziaanie wybranych narzdzi klawiszem
Shift i ustala ich cechy;
wybiera kolor rysowania i kolor ta oraz operuje nimi;
czyci obszar roboczy wybranym kolorem ta;
posuguje si przyciskami Cofnij i Ponów z paska narzdzi;
stosuje poznane narzdzia do wykonywania prostych
rysunków wedug okrelonego wzoru;
tworzy nowy obszar roboczy, korzystajc z przycisku
Nowy z paska narzdzi;
podejmuje decyzj o zapisie lub rezygnacji ze zmian;
zapisuje rysunek;
obsuguje drukark;
w zakresie postawy na zajciach:
dba o estetyk wykonanych prac;
aktywnie uczestniczy w lekcji.
3. Forma organizacji zaj:
praca indywidualna.
4. Dominujce metody prowadzenia zaj:
wiczenia praktyczne — wykonanie wiczenia
wedug instrukcji.
2. Cele zaj.
Ucze:
w zakresie wiedzy:
efektywnie wykorzystuje czas pracy;
zajcia warsztatowe;
podajce — wykad przeplatany wiczeniami;
P RZYKADOWY SCENARIUSZ LEKCJI 133
5. Pomoce dydaktyczne:
tablica;
zeszyt ucznia (temat zaj, definicje poj, szkic rysunku);
stanowiska komputerowe (system Mac OS X, programy:
Tux Paint lub inny edytor grafiki dostpny w szkolnej
pracowni);
podrcznik z instrukcj wykonania rysunków.
6. Struktura zaj (cao):
podanie tematu zaj;
przypomnienie poj grafika komputerowa i edytor grafiki ;
wyjanienie uczniom celu zaj (warunki wykorzystania
wiedzy i umiejtnoci);
pojcia: wskazywanie , klikanie , podwójne klikanie , przeciganie ,
minimalizowanie , maksymalizowanie , zamykanie ;
program Tux Paint — uruchamianie. Nauczyciel
wykonuje wszystkie czynnoci na komputerze do
demonstracji, nastpnie uczniowie powtarzaj je na swoich
szkolnych komputerach;
podstawowe elementy okna programu; pojcia: obszar
roboczy , pasek narzdzi , pasek menu , pasek koloru , obszar pomocy ;
narzdzia edytora;
czyszczenie obszaru roboczego;
cofanie i ponawianie wprowadzanych zmian;
tworzenie nowego obszaru roboczego;
zapisywanie wykonanego obrazka;
usuwanie;
poznanie przycisków paska opcji.
7. Czynnoci nauczyciela i uczniów.
Kolumna Cel zawiera odnoniki do celów zaj
podanych w punkcie 2. Litera W oznacza wiedz,
U — umiejtnoci, P — postawy, a cyfra — liczb porzdkow.
Cel
Czynnoci nauczyciela
Czynnoci uczniów
P4, P5
Na przerwie przygotowuje na tablicy
rysunek — okno programu Tux Paint.
Moe wykorzysta rzutnik lub projektor,
jeli jest dostpny w pracowni. Podaje
uczniom temat zaj.
Notuj w zeszytach
(lub zeszytach wicze,
cz. I — Notatki).
454032567.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin