1.Rynek – miejsce konfrontacji popytu i podaży, w którym ustalają się ceny i ilość podlegająca wymianie
Rodzaje rynków :
a) w zależności od przedmiotu obrotu wyróżniamy:
- rynek dóbr i usług konsumpcyjnych
- rynek czynników produkcji (np. rynek pracy)
b) ze względu na zasięg geograficzny wyróżniamy:
-rynek lokalny
-rynek regionalny
-rynek krajowy
-rynek międzynarodowy
c) w zależności od sytuacji rynkowej wyróżniamy:
-rynek sprzedawczy (popyt > podaż)
-rynek nabywczy (podaż > popyt)
d) w zależności od zakresu kontroli wyróżniamy:
-rynek wolny
-rynek regulowany.
2.Popyt (D) – zapotrzebowanie na dane dobro, za które nabywca gotowy jest zapłacić ustaloną na rynku cenę dysponując do tego odpowiednim pochodem.
P1
P2
D
Qd (ilość produktu)
Qd1 Qd2
Pozacenowe determinanty popytu (czynniki wyznaczające popyt)
a) ceny innych dóbr powiązanych z danym dobrem (substytuty- zamienniki, dobra komplementarne- uzupełniające się)
b) dochód konsumenta (wzrost dochodu powoduje wzrost popytu, wyjątek to dobra wyższego rzędu)
c) gusty i preferencje
d) liczba ludności.
3.Podaż (S) - ilość dobra jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy różnym poziomie cen.
Prawo podaży – podaż zmienia się w tym samym kierunku do zmiany ceny (ceteris paribus).
Poza cenowe determinanty podaży:
a) koszty produkcji – im wyższe koszty tym większa podaż
b) dostępna technika
c) ilość przedsiębiorstw w gałęzi- im więcej przedsiębiorstw tym więcej towaru
v Jeżeli zmiana podaży spowodowana jest zmianą ceny przesuwamy się wzdłuż danej krzywej.
v Jeżeli zmiana podaży spowodowana jest czynnikami poza cenowymi krzywa podaży zmienia swoje położenie.
4. Paradoksy Griffena
ü Paradoks Giffena – dotyczy dóbr podstawowych których udział w ogólnych wydatkach jest wysoki. Wzrost ceny takiego dobra powoduje wzrost popytu.
ü Paradoks Veblena – dotyczy dóbr wyższego rzędu (luksusowych) i najbogatszych grup społecznych, wzrost ceny takiego dobra powoduje wzrost popytu.
P
S>D
E- równowaga rynkowa
S
Q2
QE
Q1
PE
E
Q
Rynek jest samoregulującym się mechanizmem bo sam bez ingerencji państwa likwiduje wszelkie stany nierównowagi.
Zmiany stanu równowagi:
a) Wzrost dochodu konsumenta
D’
Skutki PE i QE
b)
c)
d) Wzrost liczby przed. W gał.
Skutki
PE i QE
E’
S’
Cena maksymalna- najwyższa cena którą można uzgodnić w transakcji kupna i sprzedaży, niższa od ceny równowagi.
Pmax
Skutki wprowadzenia ceny max- spadek ceny, spadek produkcji, powstanie nadwyżki popytu nad podażem
Cena minimalna- najniższa cena którą można uzgodnić w transakcji kupna i sprzedaży, wyższa od ceny równowagi.
Pmin
Skutki wprowadzenia ceny min- powstanie nadwyżka podaży nad popytem oraz redystrybucja dochodów
7. Miary elastyczności popytu i podaży
Cenowa elastyczność Popytu – oblicza się ją ze wzory :
Epd=ΔDD:ΔPP
Teorie:
· Jeżeli [Epd] > 1 wtedy jest to popyt elastyczny, tzn. względna zmiana popytu jest większa od względnej zmiany cen.
· Jeżeli [Epd] < 1 wtedy jest to popyt nieelastyczny, co oznacza, że względna zmiany popytu jest mniejsza od względnej zmiany cen
· Jeżeli [Epd] = 1 mamy popyt proporcjonalny, tzn. że względna zmiana popytu jest taka sama jak względna zmiana cen.
· Jeżeli [Epd] = wtedy mamy popyt doskonale elastyczny, tzn. że dla danej ceny można przyjąć dowolne rozmiary.
· Jeżeli [Epd] =0 o popycie doskonale nie elastycznych ( sztywnym) gdzie zmiana ceny nie wywołuje żadnej reakcji popytu.
Elastyczność mieszana ceny popytu:
Em =ΔD1/ D1 : ΔP2/P2
Informuje ona jak zmiana dobra ceny jednego produktu wpływa na popyt drugiego.
Dochodowa elastyczność popytu:
Eyd = ΔD/D : ΔY/Y , gdzie Y – dochód
Dzięki obliczeniu dochodowej elastyczności popytu możemy ocenić z jakim produktem mamy do czynienia:
Gdy:
· Eyd = 0
a.) Podrzędne ( Eyd <0)
b.)...
maraton509