Mikroekonomia - ca.docx

(1167 KB) Pobierz

1.Rynek – miejsce konfrontacji popytu i podaży, w którym ustalają się ceny i ilość podlegająca wymianie

Rodzaje rynków :

a) w zależności od przedmiotu obrotu wyróżniamy:

- rynek dóbr i usług konsumpcyjnych

- rynek czynników produkcji (np. rynek pracy)

 

b) ze względu na zasięg geograficzny wyróżniamy:

-rynek lokalny

-rynek regionalny

-rynek krajowy

-rynek międzynarodowy

 

c) w zależności od sytuacji rynkowej wyróżniamy:

-rynek sprzedawczy (popyt > podaż)

-rynek nabywczy (podaż > popyt)

 

d) w zależności od zakresu kontroli wyróżniamy:

-rynek wolny

-rynek regulowany.

 

 

2.Popyt (D) zapotrzebowanie na dane dobro, za które nabywca gotowy jest zapłacić ustaloną na rynku cenę dysponując do tego odpowiednim pochodem.

Prawo popytu – popyt zmienia się w przeciwnym kierunku do zmiany ceny (przy założeniu, że wszystkie inne czynniki, które mają wpływ na popyt są stałe - Ceteris paribus)

Wykres krzywej popytu



P (cena)











P1

 















P2

 























                                                                        D









                                                                                                       Qd (ilość produktu)

                                    Qd1                              Qd2

Pozacenowe determinanty popytu (czynniki wyznaczające popyt)

a) ceny innych dóbr powiązanych z danym dobrem (substytuty- zamienniki, dobra komplementarne- uzupełniające się)

b) dochód konsumenta (wzrost dochodu powoduje wzrost popytu, wyjątek to dobra wyższego rzędu)

c) gusty i preferencje

d) liczba ludności.

 

3.Podaż (S) - ilość dobra jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy różnym poziomie cen.

Prawo podaży – podaż zmienia się w tym samym kierunku do zmiany ceny (ceteris paribus).

 

bez tytułu

Poza cenowe determinanty podaży:

a) koszty produkcji – im wyższe koszty tym większa podaż

b) dostępna technika

c) ilość przedsiębiorstw w gałęzi- im więcej przedsiębiorstw tym więcej towaru

 

v      Jeżeli zmiana podaży spowodowana jest zmianą ceny przesuwamy się wzdłuż danej krzywej.

v      Jeżeli zmiana podaży spowodowana jest czynnikami poza cenowymi krzywa podaży zmienia swoje położenie.

 

up

down

 

4. Paradoksy Griffena

ü      Paradoks Giffena – dotyczy dóbr podstawowych których udział w ogólnych wydatkach jest wysoki. Wzrost ceny takiego dobra powoduje wzrost popytu.

 

ü      Paradoks Veblena – dotyczy dóbr wyższego rzędu (luksusowych) i najbogatszych grup społecznych, wzrost ceny takiego dobra powoduje wzrost popytu.

 

5. Równowaga rynkowa

 

P



            

S>D

E- równowaga rynkowa

S





           

Q2

QE

Q1

P2

PE

P1



E

D

Q



















 

 

 

 

 

 

 

Rynek jest samoregulującym się mechanizmem bo sam bez ingerencji państwa likwiduje wszelkie stany nierównowagi.

 

 

Zmiany stanu równowagi:

a)      Wzrost dochodu konsumenta





E



D’

P

 

 

 

 





Skutki    PE  i   QE

b)     

S

c)      

P

d)     

Wzrost liczby przed. W gał.





Skutki

PE   i    QE





E

E’

D

S’

Q

















                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

 

 

6. Cena maksymalna i minimalna

 

Cena maksymalna- najwyższa cena którą można uzgodnić w transakcji kupna i sprzedaży, niższa od ceny równowagi.

QE

Pmax

PE

E

D

S

Q

P















 

 

 

 

 

 

Skutki wprowadzenia ceny max- spadek ceny, spadek produkcji, powstanie nadwyżki popytu nad podażem

 

 

P

Cena minimalna- najniższa cena którą można uzgodnić w transakcji kupna i sprzedaży, wyższa od ceny równowagi.

S





E

PE

Pmin

QE

D

Q











 

 

 

 

 

Skutki wprowadzenia ceny min- powstanie nadwyżka podaży nad popytem oraz redystrybucja dochodów

7. Miary elastyczności popytu i podaży

Cenowa elastyczność  Popytu – oblicza się ją ze wzory :

Epd=ΔDD:ΔPP

 

Teorie:

·         Jeżeli [Epd] > 1 wtedy jest to popyt elastyczny, tzn. względna zmiana popytu jest większa od względnej zmiany cen.

·         Jeżeli [Epd] < 1 wtedy jest to popyt nieelastyczny, co oznacza, że względna zmiany popytu jest mniejsza od względnej zmiany cen

·         Jeżeli [Epd] = 1 mamy popyt proporcjonalny, tzn.  że względna zmiana popytu jest taka sama jak względna zmiana cen.

·         Jeżeli [Epd] =    wtedy mamy popyt doskonale elastyczny, tzn. że dla danej ceny można przyjąć dowolne rozmiary.

·         Jeżeli [Epd] =0 o popycie doskonale nie elastycznych ( sztywnym) gdzie zmiana ceny nie wywołuje żadnej reakcji popytu.

 

Elastyczność mieszana ceny popytu:

Em =ΔD1/ D1 : ΔP2/P2

Informuje ona jak zmiana dobra ceny jednego produktu wpływa na popyt drugiego.

Dochodowa elastyczność popytu:

Eyd = ΔD/D : ΔY/Y ,                                      gdzie Y – dochód

 

Dzięki obliczeniu dochodowej elastyczności popytu możemy ocenić  z jakim produktem mamy do czynienia:

Gdy:

·         Eyd = 0

a.)     Podrzędne    ( Eyd <0)

b.)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin