Zajęcia: grupa profilaktyczno-wychowawcza ( klasa V )
i grupa edukacyjno – rozwojowa (klasa VI i gimnazjum )
Temat: Zabawa Andrzejkowa
Cele ogólne zajęć:
- rozwijanie kontaktów interpersonalnych,
- nabywanie umiejętności komunikacyjnych i aktywnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności przekazywania informacji zwrotnych,
- kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru,
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie oraz umacniania poczucia przynależności i więzi z zespołem
- zachowanie ładu i porządku w trakcie zajęć ( przestrzeganie ustalonych wspólnie zasad )
- rozwój wyobraźni,
- zdobywanie nowych wiadomości – zapoznanie wychowanków z tradycjami i wróżbami andrzejkowymi.
Metody: Zajęcia oparte będą głownie na metodach aktywnych takich jak:
zabawa, ćwiczenia ruchowe, taniec, praca w grupach, praca w
kręgu, rozmowa, mini – wykład.
Przebieg zajęć:
1. Rundka rozpoczynająca:
Uczestnicy siedzą w kręgu i mówią kolejno o ważnych wydarzeniach z ostatniego tygodnia, o swoim samopoczuciu oraz przedstawiają propozycje dotyczące dzisiejszego spotkania.
Celem rundki jest rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania, dokonywania wyboru, koncentracji oraz budowania zaufania.
2. Zabawa wprowadzająca – ruchowa
Celem zabawy jest rozgrzewka dzieci po rundce wstępnej. Dzieci uczą się dokonywania wyboru jednej osoby rozpoczynającej zabawę, zdobywają umiejętność porozumiewania się oraz ćwiczą współdziałanie w grupie i przestrzeganie ustalonych zasad zabawy.
3. Zabawa grupowa – „Wróżby andrzejkowe”
a) ustawianie butów- „wyścig butów”
b) rzut butem przez lewe ramię
c) „serduszko z imionami” – losowanie imienia
d) „losy z koła” – kim zostaniesz w przyszłości?
e) „mówiące karty”
f) rzut kośćmi
g) „kubeczki”
h) zapałkowe wróżby
i) wróżba ankietowa
Celem zabawy jest integracja grupy i umiejętność współdziałania w grupie. Dzieci rozwijają umiejętność dokonywania wyboru i podejmowania decyzji. Zdobywają możliwość okazywania i wyrażania uczuć oraz rozwijają wyobraźnię.
4. Rozmowa o tradycjach andrzejkowych i wspólny poczęstunek.
Celem rozmowy jest dostarczenie dzieciom nowych informacji na temat Andrzejek oraz ogólny rozwój grupy. Prowadząca mówi o tradycjach wróżenia sobie w „Katarzynki” i „Andrzejki”. Uczestnicy nabywają umiejętności prawidłowej komunikacji i aktywnego słuchania jak również umiejętności zachowywania się przy stole podczas jedzenia.
Mini –wykład: Już dawno ludzie sobie przepowiadali. Wróżby pochodzą z Grecji. W tym mieście żyła piękna Delfy i dobra wróżka Pytia która wróżyła ludziom z całej Europy. Grecka nazwa męża – mężczyzny brzmi „andreas”. I to ta nazwa sprawiła, że Świętego Andrzeja zaczęto uznawać za tego co rozdaje mężów, a dzień jego pamięci poświęcono dziewczęcym wróżbom. Jednak wróżymy sobie wcześniej, tzn. w wigilię imienin Św. Andrzeja. Z wróżbami wiążą się rożne powiedzenia i przysłowia, np. „Na Św. Andrzeja dziewczynom z wróżby nadzieja” lub „Noc Andrzeja Świętego przyniesie nam narzeczonego”. Ale nie tylko dziewczyny sobie wróżyły. Chłopcy czynili to w wigilię Św. Katarzyny tj. 24 listopada i wróżby te nazywały się „Katarzynki”. Zwyczaj ten nie przetrwał do dziś bo obecnie chłopcy i dziewczęta wróżą sobie wspólnie w „Andrzejki”. Wróżby były bogate i różnorodne i zwane były wcześniej „Jędrzejkami”. Część wróżb, które robiliśmy dzisiaj też pochodzi z tamtych czasów.
5. Zabawy taneczne przy muzyce.
Głównym celem zabawy tanecznej jest ruch cielesny. Ponadto dzieci rozwijają umiejętności interpersonalne i ćwiczą przełamywanie i pokonywanie barier. Rozwijają umiejętność dogadywania się, np. w doborze muzyki do tańca.
6. Porządkowanie sali.
Zwrócenie uwagi na pozostawienie ładu i porządku na sali po zajęciach. Zachęcania wszystkich uczestników do robienia porządków w sali.
7. Rundka końcowa.
Dzieci siedzą w kręgu i kolejno wypowiadają się na temat zajęć ( co im się podobało, a co nie..., z kim się dziś dobrze czuli...itp. ). Celem jest rozwój umiejętności aktywnego słuchania oraz przekazywania informacji zwrotnych i mówienia wprost.
Potrzebne materiały
- materace
- pomoce plastyczne ( kartki, mazaki, nożyczki )
- karty obrazkowe
- kości
- kubki
- pomoce do wróżb ( przygotowane opisy wróżb )
- magnetofon oraz płyty CD lub kasety
Uwagi:
W trakcie zajęć prowadzący będzie podążał za aktywnością dzieci i brał pod uwagę ich propozycje. Dlatego też, nie wszystkie propozycje zabaw i wróżb przedstawione w scenariuszu muszą być zrealizowane.
Scenariusz zajęć opracowała
i zajęcia przeprowadziła
Dorota Ławecka - Bednarska
pati_label