SCENARIUSZ ZAJĘCIA
GRUPA RODZINKOWA - DZIECI 3-6 LETNIE
TEMAT : „ Przybycie wiosny”
CELE OGÓLNE : - rozpoznawanie charakterystycznych cech pór roku
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu wiersza
- wypowiadanie się prawidłowo zbudowanymi zdaniami
- nabycie umiejętności wyciszenia się i relaksacji
- doskonalenie umiejętności czytania
CELE SZCZEGÓŁOWE : dziecko:- potrafi rozpoznawać i nazwać charakterystyczne cechy pór rok
- uważnie słucha tekst wiersza
- wypowiada się na podany temat
- potrafi współdziałać z partnerem w czasie ćwiczenia relaksacyjnego
- potrafi przeczytać proste wyrazy
METODY : czynna, słowna, oglądowa
FORMY : grupowa, zespołowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :obrazki czterech pór roku, sylwety dotyczące poszczególnych pór roku, tekst wiersza „ Przybycie wiosny” -autor: B. Forma, materiał muzyczny do zabawy ruchowej, muzyka relaksacyjna, fragmenty utworu A.Vivaldiego „Cztery pory roku – Wiosna”, wiosenny koszyczek, wyrazy do przeczytania przez starsze dzieci, kartki z bloku, kredki świecowe.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Dzieci w takt muzyki poruszają się po sali w różnych kierunkach, gdy muzyka cichnie dzieci
zamieniają się w „kwiaty”- przykucają i naśladują rosnące kwiaty, na zakończenie zabawy
wspinają się na palce i obracają wokół własnej osi.
- Dziecko wskazane przez nauczycielkę szuka zostawionego przez „Panią Wiosnę” koszyczka.
W koszyczku przystrojonym wiosennymi kwiatami, dzieci znajdują list od wiosny.
- Nauczycielka czyta list - wiersz : „Spojrzał w okno mały Paweł
a w ogrodzie wiosna...
Świeżą trawę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.
Obudziła pąki kwiatów
w parku i ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
o śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni.
Gdy ogrzeje nimi ziemię
świat się zazieleni.
- Dzieci wypowiadają się na temat wiersza, zwracanie uwagi na wypowiadanie się całym zdaniem.
- Na tablicy wiszą cztery obrazki przedstawiające pory roku. Dzieci nazywają pory roku i wymieniają ich cechy charakterystyczne. Dzieci umiejące czytać wybierają i przyczepiają
pod obrazkami odpowiednie napisy.
Spośród sylwet charakteryzujących różne pory roku dzieci wybierają te – które pasują do wiosny i przyczepiają je pod odpowiednim obrazkiem.
- Zabawa relaksacyjna.
Dzieci siadają na podłodze w parach. Jedno jest fotelem ( siad płaski podparty), a drugie wypoczywającym. Fotelik łagodnie się kołysze ( przód-tył). W tle muzyka relaksacyjna.
Po chwili następuje zmiana w parach.
- Praca przy stolikach.
Dzieci słuchają utworu A.Vivaldiego „Cztery pory roku - Wiosna” i rysują to, z czym kojarzy im się muzyka.
Gdy skończą rysować – opowiadają treść swojego rysunku.
Opracowała:
mgr Ewa Walczak-Bugała
pati_label