Instrukcja bhp zakładu fryzjerskiego.pdf

(128 KB) Pobierz
instrukcja61.indd
INSTRUKCJA BHP
PRZY WYKONYWANIU PRACY W ZAKŁADZIE FRYZJERSKIM
UWAGI OGÓLNE
1. Do pracy w zakładzie fryzjerskim może być dopuszczony pracownik, który posiada aktualne orzecze-
nie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych.
2. Zakład fryzjerski powinien być wyposażony w:
– pomieszczenia lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych, środków dezynfekujących
oraz czystej i brudnej bielizny,
– oddzielne szafki na ubrania własne oraz robocze, ochronne,
– pojemniki na odpady, ustawiane w wyznaczonym miejscu, w każdym pomieszczeniu, w którym są
świadczone usługi,
– apteczkę pierwszej pomocy.
3. Fotele fryzjerskie powinny być ustawione przodem do źródła światła.
4. Średnie natężenie oświetlenia światłem sztucznym w zakładzie powinno wynosić 500 lx (nie jest wska-
zane stosowanie wyłącznie oświetlenia jarzeniowego).
5. Przedprzystąpieniem po raz pierwszy do obsługi urządzenia, aparatu, narzędzia należy uważnie zapo-
znać się z ich instrukcją obsługi dostarczaną przez producenta (dostawcę).
NA STANOWISKU PRACY ZABRANIA SIĘ:
0 1. Obsługiwania urządzeń, aparatów, narzędzi bez znajomości instrukcji producenta i instrukcji bezpie-
czeństwa i higieny pracy.
0 2. Podłączania urządzeń do uszkodzonych gniazdek elektrycznych i stosowania niesprawnych przedłużaczy.
0 3. Rozkładania przedłużaczy w przejściach.
0 4. Wykorzystywania urządzeń do celów innych, niż wynika to z ich przeznaczenia określonego przez
producenta (dostawcę).
0 5. Wykonywania czynności obsługowych i konserwacyjnych urządzeń w czasie ich pracy i bez wyłącze-
nia zasilania.
0 6. Samodzielnego naprawiania instalacji elektrycznych, urządzeń, aparatów, narzędzi z napędem mecha-
nicznym.
0 7. Wykonywania prac bez wymaganych środków ochrony indywidualnej.
0 8. Czyszczenia na mokro obudowy urządzeń będących pod napięciem oraz używania do czyszczenia
rozpuszczalników organicznych.
0 9. Układania na obudowie aparatów jakichkolwiek przedmiotów wilgotnych.
10. Dopuszczenia, aby urządzenia, aparaty, narzędzia były uruchamiane przez osoby postronne – w szcze-
gólności klientów.
CZYNNOŚCI DO WYKONANIA PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
1. Sprawdzić kompletność technicznego wyposażenia stanowiska pracy oraz stan przewodów zasilają-
cych poszczególne urządzenia.
2. Sprawdzić, czy elementy wyposażenia zapewniają bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed pora-
żeniem prądem elektrycznym.
3. Dopasować fotel do antropometrycznych właściwości własnego ciała, zapewniając wygodną pozycję
ciała i swobodę ruchów.
4. Zapewnić wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowi-
ska pracy oraz takie ich ustawienie, by znajdowały się w zasięgu rąk, bez konieczności przyjmowania
wymuszonych pozycji.
5. Zapewnić prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy.
1
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
270096468.003.png 270096468.004.png
ZASADY I SPOSOBY BEZPIECZNEGO WYKONANIA PRACY
0 1. Należy sprawdzić przed uruchomieniem, czy aparaty, urządzenia, narzędzia są sprawne technicznie i
nie grożą wypadkiem oraz czy posiadają sprawne urządzenia ochronne (osłony).
0 2. W przypadku awarii lub uszkodzenia w części zasilającej bądź elektronicznej aparatury natychmiast
wyłączyć zasilanie i postępować zgodnie z przyjętą w zakładzie procedurą.
0 3. Stosować preparaty z zachowaniem warunków bezpieczeństwa określonych przez producenta (dostaw-
cę).
0 4. Wszystkie używane narzędzia (wielorazowego użytku) muszą być traktowane jako skażone i bezpo-
średnio po użyciu powinny zostać poddane dezynfekcji lub sterylizacji.
0 5. Pracę należy wykonywać, stosując środki ochrony indywidualnej – odpowiednie do wykonywanych
czynności i stosowanych preparatów, w tym:
• fartuch ochronny,
• wygodne obuwie dostosowane do pracy stojącej (tzw. zdrowotne),
• rękawiczki jednorazowego użytku,
• rękawiczki termoizolacyjne – przy kontakcie z gorącymi przedmiotami.
0 6. Do wykonywania usług powinno się używać wyłącznie preparatów o aktualnym terminie ważności
i zaleconym stężeniu.
0 7. Do dezynfekcji można używać wyłącznie środków dopuszczonych do obrotu w stężeniach zalecanych
przez producenta (dostawcę). Środki te przechowuje się w oryginalnych, opisanych opakowaniach
w wyznaczonym miejscu.
0 8. Roztwory robocze środków dezynfekcyjnych muszą być oznaczone – posiadać na etykiecie nazwę pre-
paratu, jego stężenie, datę sporządzenia roztworu i końcowy termin użycia oraz nazwisko i imię osoby
wykonującej roztwór.
0 9. Dezynfekcja narzędzi powinna być przeprowadzana w specjalnych, przykrywanych pojemnikach.
10. Do podstawowych zasad higieny personelu zakładu fryzjerskiego należą:
• noszenie czystej odzieży roboczej lub ochronnej wykonanej z materiałów, które można zdezynfe-
kować – niedopuszczalne jest używanie odzieży własnej, jak również zabieranie do domu odzieży
roboczej czy ochronnej,
• utrzymanie czystości i porządku w zakładzie i na poszczególnych stanowiskach,
• bezwzględna higiena rąk – w tym celu stosuje się mycie rąk (przy użyciu mydła),
• przechowywanie odzieży własnej, roboczej lub ochronnej w oddzielnych szafkach.
11. Należy unikać kontaktu z klientami w przypadku występowania sączących się i trudno gojących się
zmian na dłoniach wówczas, gdy odpowiednie ich zabezpieczenie jest niemożliwe.
12. W sytuacji braku możliwości zabezpieczenia się przed zakażaniem od chorego klienta należy odmówić
wykonania usługi.
13. Postępowanie z odpadami:
• odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe,
• zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w ozna-
kowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.
CZYNNOŚCI PO ZAKOŃCZENIU PRACY
1. Wyłączyć używane urządzenia, aparaty, narzędzia zasilane energią elektryczną.
2. Oczyścić i zdezynfekować elementy stołu roboczego, foteli, aparatury i narzędzi.
3. Uprzątnąć stanowisko pracy, usunąć odpady i wykonać inne czynności porządkowe.
POSTĘPOWANIE W SYTUACJACH NIETYPOWYCH
a) pożar - należy postępować zgodnie z instrukcją ppoż., w tym:
• wyłączyć zasilanie urządzeń elektrycznych,
• wyprowadzić klientów z zakładu,
• użyć podręcznego sprzętu ppoż.
2
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
270096468.005.png 270096468.006.png
• powiadomić straż pożarną – jeżeli jest taka konieczność,
• powiadomić pracodawcę (kierownika);
b) wypadek – należy postępować zgodnie z instrukcją postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku,
w tym:
• udzielić pomocy osobie poszkodowanej,
• wezwać pogotowie ratunkowe – jeżeli zachodzi taka potrzeba,
• powiadomić pracodawcę (kierownika),
• zabezpieczyć miejsce zdarzenia;
c) uszkodzenia (awarie) elektryczne czy mechaniczne urządzeń – w razie wątpliwości co do ich bez-
piecznego użytkowania należy postępować w następujący sposób:
• wyłączyć urządzenie z sieci,
• zabezpieczyć przed nieumyślnym uruchomieniem,
• powiadomić pracodawcę (kierownika).
WAŻNE TELEFONY:
¾ Pogotowie ratunkowe – 999
¾ Straż Pożarna – 998
¾ Policja – 997
¾ Straż Miejska – 986
lub alarmowy – 112
¾ właściciel (kierownik zakładu) – ........................
OPRACOWAŁ
ZATWIERDZAM
…………………
………………………….
(data i podpis pracodawcy)
3
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
270096468.001.png 270096468.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin