Instrukcja bhp zakładu fryzjerskiego.pdf
(
128 KB
)
Pobierz
instrukcja61.indd
INSTRUKCJA BHP
PRZY WYKONYWANIU PRACY W ZAKŁADZIE FRYZJERSKIM
UWAGI OGÓLNE
1. Do pracy w zakładzie fryzjerskim może być dopuszczony pracownik, który posiada aktualne orzecze-
nie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych.
2. Zakład fryzjerski powinien być wyposażony w:
– pomieszczenia lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych, środków dezynfekujących
oraz czystej i brudnej bielizny,
– oddzielne szafki na ubrania własne oraz robocze, ochronne,
– pojemniki na odpady, ustawiane w wyznaczonym miejscu, w każdym pomieszczeniu, w którym są
świadczone usługi,
– apteczkę pierwszej pomocy.
3. Fotele fryzjerskie powinny być ustawione przodem do źródła światła.
4. Średnie natężenie oświetlenia światłem sztucznym w zakładzie powinno wynosić 500 lx (nie jest wska-
zane stosowanie wyłącznie oświetlenia jarzeniowego).
5. Przedprzystąpieniem po raz pierwszy do obsługi urządzenia, aparatu, narzędzia należy uważnie zapo-
znać się z ich instrukcją obsługi dostarczaną przez producenta (dostawcę).
NA STANOWISKU PRACY ZABRANIA SIĘ:
0
1. Obsługiwania urządzeń, aparatów, narzędzi bez znajomości instrukcji producenta i instrukcji bezpie-
czeństwa i higieny pracy.
0
2. Podłączania urządzeń do uszkodzonych gniazdek elektrycznych i stosowania niesprawnych przedłużaczy.
0
3. Rozkładania przedłużaczy w przejściach.
0
4. Wykorzystywania urządzeń do celów innych, niż wynika to z ich przeznaczenia określonego przez
producenta (dostawcę).
0
5. Wykonywania czynności obsługowych i konserwacyjnych urządzeń w czasie ich pracy i bez wyłącze-
nia zasilania.
0
6. Samodzielnego naprawiania instalacji elektrycznych, urządzeń, aparatów, narzędzi z napędem mecha-
nicznym.
0
7. Wykonywania prac bez wymaganych środków ochrony indywidualnej.
0
8. Czyszczenia na mokro obudowy urządzeń będących pod napięciem oraz używania do czyszczenia
rozpuszczalników organicznych.
0
9. Układania na obudowie aparatów jakichkolwiek przedmiotów wilgotnych.
10. Dopuszczenia, aby urządzenia, aparaty, narzędzia były uruchamiane przez osoby postronne – w szcze-
gólności klientów.
CZYNNOŚCI DO WYKONANIA PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
1. Sprawdzić kompletność technicznego wyposażenia stanowiska pracy oraz stan przewodów zasilają-
cych poszczególne urządzenia.
2. Sprawdzić, czy elementy wyposażenia zapewniają bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed pora-
żeniem prądem elektrycznym.
3. Dopasować fotel do antropometrycznych właściwości własnego ciała, zapewniając wygodną pozycję
ciała i swobodę ruchów.
4. Zapewnić wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowi-
ska pracy oraz takie ich ustawienie, by znajdowały się w zasięgu rąk, bez konieczności przyjmowania
wymuszonych pozycji.
5. Zapewnić prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy.
1
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
ZASADY I SPOSOBY BEZPIECZNEGO WYKONANIA PRACY
0
1. Należy sprawdzić przed uruchomieniem, czy aparaty, urządzenia, narzędzia są sprawne technicznie i
nie grożą wypadkiem oraz czy posiadają sprawne urządzenia ochronne (osłony).
0
2. W przypadku awarii lub uszkodzenia w części zasilającej bądź elektronicznej aparatury natychmiast
wyłączyć zasilanie i postępować zgodnie z przyjętą w zakładzie procedurą.
0
3. Stosować preparaty z zachowaniem warunków bezpieczeństwa określonych przez producenta (dostaw-
cę).
0
4. Wszystkie używane narzędzia (wielorazowego użytku) muszą być traktowane jako skażone i bezpo-
średnio po użyciu powinny zostać poddane dezynfekcji lub sterylizacji.
0
5. Pracę należy wykonywać, stosując środki ochrony indywidualnej – odpowiednie do wykonywanych
czynności i stosowanych preparatów, w tym:
• fartuch ochronny,
• wygodne obuwie dostosowane do pracy stojącej (tzw. zdrowotne),
• rękawiczki jednorazowego użytku,
• rękawiczki termoizolacyjne – przy kontakcie z gorącymi przedmiotami.
0
6. Do wykonywania usług powinno się używać wyłącznie preparatów o aktualnym terminie ważności
i zaleconym stężeniu.
0
7. Do dezynfekcji można używać wyłącznie środków dopuszczonych do obrotu w stężeniach zalecanych
przez producenta (dostawcę). Środki te przechowuje się w oryginalnych, opisanych opakowaniach
w wyznaczonym miejscu.
0
8. Roztwory robocze środków dezynfekcyjnych muszą być oznaczone – posiadać na etykiecie nazwę pre-
paratu, jego stężenie, datę sporządzenia roztworu i końcowy termin użycia oraz nazwisko i imię osoby
wykonującej roztwór.
0
9. Dezynfekcja narzędzi powinna być przeprowadzana w specjalnych, przykrywanych pojemnikach.
10. Do podstawowych zasad higieny personelu zakładu fryzjerskiego należą:
• noszenie czystej odzieży roboczej lub ochronnej wykonanej z materiałów, które można zdezynfe-
kować – niedopuszczalne jest używanie odzieży własnej, jak również zabieranie do domu odzieży
roboczej czy ochronnej,
• utrzymanie czystości i porządku w zakładzie i na poszczególnych stanowiskach,
• bezwzględna higiena rąk – w tym celu stosuje się mycie rąk (przy użyciu mydła),
• przechowywanie odzieży własnej, roboczej lub ochronnej w oddzielnych szafkach.
11. Należy unikać kontaktu z klientami w przypadku występowania sączących się i trudno gojących się
zmian na dłoniach wówczas, gdy odpowiednie ich zabezpieczenie jest niemożliwe.
12. W sytuacji braku możliwości zabezpieczenia się przed zakażaniem od chorego klienta należy odmówić
wykonania usługi.
13. Postępowanie z odpadami:
• odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe,
• zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w ozna-
kowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.
CZYNNOŚCI PO ZAKOŃCZENIU PRACY
1. Wyłączyć używane urządzenia, aparaty, narzędzia zasilane energią elektryczną.
2. Oczyścić i zdezynfekować elementy stołu roboczego, foteli, aparatury i narzędzi.
3. Uprzątnąć stanowisko pracy, usunąć odpady i wykonać inne czynności porządkowe.
POSTĘPOWANIE W SYTUACJACH NIETYPOWYCH
a) pożar -
należy postępować zgodnie z instrukcją ppoż., w tym:
• wyłączyć zasilanie urządzeń elektrycznych,
• wyprowadzić klientów z zakładu,
• użyć podręcznego sprzętu ppoż.
2
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
• powiadomić straż pożarną – jeżeli jest taka konieczność,
• powiadomić pracodawcę (kierownika);
b)
wypadek
– należy postępować zgodnie z instrukcją postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku,
w tym:
• udzielić pomocy osobie poszkodowanej,
• wezwać pogotowie ratunkowe – jeżeli zachodzi taka potrzeba,
• powiadomić pracodawcę (kierownika),
• zabezpieczyć miejsce zdarzenia;
c)
uszkodzenia (awarie) elektryczne czy mechaniczne urządzeń
– w razie wątpliwości co do ich bez-
piecznego użytkowania należy postępować w następujący sposób:
• wyłączyć urządzenie z sieci,
• zabezpieczyć przed nieumyślnym uruchomieniem,
• powiadomić pracodawcę (kierownika).
WAŻNE TELEFONY:
¾
Pogotowie ratunkowe – 999
¾
Straż Pożarna – 998
¾
Policja – 997
¾
Straż Miejska – 986
lub alarmowy – 112
¾
właściciel (kierownik zakładu) – ........................
OPRACOWAŁ
ZATWIERDZAM
…………………
………………………….
(data i podpis pracodawcy)
3
Przykładowa instrukcja bhp – wykorzystanie wymaga
dostosowania do warunków panujących w zakładzie pracy
Plik z chomika:
ela__k
Inne pliki z tego folderu:
Instukcja bhp przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych.pdf
(516 KB)
Instukcja bhp przy obsłudze szlifierki dwutarczowej.pdf
(28 KB)
instrukcja obsługi niszczarki do dokumentów.pdf
(518 KB)
Instrukcja bhp zakładu kosmetycznego.pdf
(130 KB)
Instrukcja bhp zakładu fryzjerskiego.pdf
(128 KB)
Inne foldery tego chomika:
_A
_B
Analiza roczna
Analiza stanu bhp w zakładzie
Audyt bhp_listy kontrolne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin