spotk_z_jezem.pdf

(345 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
S POTKANIE Z JEŻEM M ARIA Ł ATA
Czesław Cyrański
SPOTKANIE Z JEŻEM
ZABAWY PLASTYCZNO-MUZYCZNE
Maria Łata
Cele:
poszerzenie wiadomości na temat środowiska naturalnego (zwierzęta zapadające w sen zimowy, wy-
gląd jeża, jego sposób poruszania się i odżywiania, przygotowanie się do zimy),
tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego,
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat wiersza i piosenki,
kształcenie umiejętności reagowania umownym gestem i ruchem na muzykę i sygnały dźwiękowe.
Metody pracy: pogadanka, opis, pokaz, obserwacja, działania praktyczne, zabawy muzyczno-ruchowe.
Formy pracy: indywidualne, zbiorowe.
Środki dydaktyczne: sprzęt audio i płyta CD „Moje 3 i 4 lata. Zajęcia muzyczno-ruchowe”, wyd. MAC
Edukacja (nagranie piosenki „Jeżyk” - muz. i sł. T. Wójcik), sylweta lub zabawka przedstawiająca jeża,
tekst wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Miś”, ilustracje w książce „Moje 3 lata” str. 9, instrument,
ziemniaki obgotowane w łupinie (surowe są szorstkie i twarde), zapałki bez łebków lub patyczki, pod-
kładki, ziarna ziela angielskiego, jesienne liście, obręcze.
Przebieg zajęć
1. Słuchanie piosenki „Jeżyk” z wykorzystaniem sylwety lub maskotki. Oglądanie ilustracji w książce
. Rozmowa o treści piosenki.
O jakim zwierzęciu opowiada piosenka?
Jak wygląda jeż?
2. Pogadanka o jeżu (na podstawie: A. Wajrak i N. S. Fernandez „Zwierzaki Wajraka, czyli co żyje obok
ciebie”, Znak, Kraków 2002).
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26369320.003.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
S POTKANIE Z JEŻEM M ARIA Ł ATA
Czesław Cyrański
Nauczycielka opowiada dzieciom, że jeże to bardzo pożyteczne zwierzęta, ponieważ zjadają gąsieni-
ce i ślimaki, które są szkodnikami (podjadają uprawiane w ogrodach rośliny). Żywią się także owa-
dami, dżdżownicami, myszami, grzybami i owocami. Na poszukiwanie pożywienia jeże wyruszają w
nocy. Najwięcej jedzą w sierpniu i we wrześniu, zanim zapadną w sen zimowy. Pod gałęziami albo
korzeniami jeże przygotowują sobie sypialnię - wciągają dużo suchych liści, traw i mchów. Przesy-
piają całą zimę i budzą się dopiero w kwietniu.
Jeży nie wolno łapać i trzymać w domu, ponieważ bardzo wówczas cierpią.
3. Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Miś” ilustrowanego obrazkami przedstawiającymi
zwierzęta, o których jest mowa w tekście.
Siedział miś pod sosną, mruczał
i zwierzęta tak pouczał:
„Idzie zima, sen zimowy
jest krzepiący, smaczny, zdrowy”.
Ten słuchał, ów słuchał,
śpią zwierzęta na poduchach.
Miś położył łeb na łapie,
w legowisku ciepłym chrapie.
Jeż w kotlince śpi niebożę,
borsuk usnął w ciemnej norze,
ziewnął szczerze - już śpi smacznie,
wkrótce pewnie chrapać zacznie...
Żaby w mule śpią, w strumyku.
Chudy komar już nie bzyka,
w starym dębie śpi w szczelinie.
Zbudzi się, gdy zima minie.
Dzieci na podstawie wiersza wymieniają razem z panią zwierzęta, które zapadają w sen zimowy.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26369320.004.png 26369320.005.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
S POTKANIE Z JEŻEM M ARIA Ł ATA
Czesław Cyrański
4. Zabawa przy muzyce - reakcja na tonację niską i wysoką.
Melodia w tonacji niskiej - dzieci próbują naśladować ruchem misie szukające miejsca do snu.
Melodia w tonacji wysokiej - komary szukają miejsca do snu.
5. Nauczycielka proponuje wykonanie jeża z ziemniaka i zapałek. Dzieci obserwują, jak nauczycielka ro-
bi jeża, następnie każde wykonuje swoją pracę z pomocą pani.
Kładzie na podkładce połowę ziemniaka obgotowanego w łupinie płaską stroną do dołu.
Wciska zapałki w ziemniak, tworząc kolce. Następnie robi oczy i nosek z ziela angielskiego.
Po wykonaniu zadania ustawia figurkę na suchych liściach (wystawka).
6. Zabawa ruchowa przy muzyce Każdy jeż ma swoją kryjówkę :
Na podłodze leżą rozłożone obręcze i liście (papierowe lub naturalne, ale nie wysuszone).
Dzieci-jeże szukają sobie kryjówki (obręcze) i zapamiętują, którą wybrały.
Gra muzyka - jeże wychodzą z ukrycia i biegają po sali, szukając liści.
Przerwa w muzyce - jeże wracają do norek z liśćmi.
Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
7. Zabawa relaksacyjna - przy muzyce relaksacyjnej jeże zwijają się w kłębek i zapadają w sen zimowy.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26369320.006.png 26369320.001.png
Przedszkole.
Moje 4 lata
S CENARIUSZE LEKCJI
S POTKANIE Z JEŻEM M ARIA Ł ATA
Czesław Cyrański
Co robią jeże? Spróbuj je naśladować.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26369320.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin