mgr Iwona Dzierbicka
n-ka Miejskiego Przedszkola nr 15
w Zgierzu
Scenariusz sytuacji dydaktyczno- wychowawczej przeprowadzony
przez Iwonę Dzierbicką w grupie dzieci 5-6 –letnich
w ramach zajęcia diagnozującego osiągnięcia dzieci
Temat: ,,Wesołe zabawy z papierem ” –
zabawy z wykorzystaniem papieru.
Cele: - rozwijanie myślenia twórczego wg technik twórczych
,,lista atrybutów”; tworzenie wytworów oraz nadawanie im nazwy.
- rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej
- rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej.
- Rozwijanie oryginalności myślenia.
- Stymulowanie zdolności metaforyzacyjnych i umiejętności tworzenia personifikacji.
Cele operacyjne:
- tworzy wytwory według własnej inwencji i nadaje im nazwę,
- improwizuje ruchowo przy muzyce
- tworzy kompozycje przestrzenne, płaskie indywidualnie w małym zespole i w grupie z wykorzystaniem gazet .
- podaje oryginalne określenia
- współdziała zgodnie w zespole
- posługuje się przymiotnikami i przysłówkami do określenia cech papieru i porównywania go z innymi przedmiotami.
Metody
Słowne : rozmowa, opowiadanie .instrukcja, żywe słowo ,,burza mózgów”,
Lista atrybutów” ,,,podobieństwa”
Oglądowe(percepcyjne): obserwacja,
Czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań
Techniki pedagogiki zabawy,
Forma
Z całą grupą ,indywidualna, zespołowa
Pomoce: chusta animacyjna, pudełko, gazety ,papiery różnego rodzaju ,muzyka, papierowa wróżka ,koperty, cukierki ,materiały plastyczne( Bloki, klej, gazety, mazaki , kredki, , plastelina, ),.znaczki w kolorach (żółty ,czerwony) ,dekoracja sali.
Woda ,kubeczki
Oprawa słowno –muzyczna opracowana przez nauczycielkę na komputerze przy pomocy programów
Przebieg:
Powitanie dzieci oraz gości. Wprowadzenie w temat zajęć.
(Dzieci siedzą w kole.)
PACE: rytmizacja organizmu wg metody P.Dennisona
1. Zabawa muz-ruchowa - ,,Siedmiokroczek” wprowadzająca
dobry nastrój w grupie.
2) Ustalenie zasad zabawy na zajęciu, przypomnienie o właściwym zachowaniu .
-rozmowa na temat środków lokomocji
3) Zabawa integracyjna wprowadzająca w tematykę zajęć
Pt: ,,Podróż w krainę dobrej zabawy”-
z wykorzystaniem chusty animacyjnej..
Uwaga wyruszamy w podróż. Odrzutowym dywanem.
4) Zagadka literowa,, Tajemniczy gość”
Rozejrzycie się po klasie. W klasie ukryte są literki, które już , musicie je odnaleźć przynieś do mnie.( dzieci szukają –muz w tle.)
zawieszamy na tablicy i odczytujemy z liter w odpowiedniej kolejności miejsce ukrycia się gościa. ,, MOTYL”
N -ka otwiera I list
5) Zaproszenie do zabawy z papierem ,,lista atrybutów ”
.W pudełku jest dla was niespodzianka!!!,, Weźcie do ręki . Obejrzyjcie ją dokładnie , podotykajcie , spr. czy jest gruba czy cienka, lekka czy ciężka ,powąchajcie. Będziemy kolejno opisywać jaka jest wasz papier” N- ka rozdaje papier różnego rodzaju. Co to jest a z czego go otrzymujemy?
Mój papier jest ........... dzieci podają określenia.
N- ka otwiera II list
6) Wyszukiwanie podobieństw papieru-kto znajdzie
Mój papier jest lekki jak....
Papier szeleści jak ....... listek
Wiemy już jaki mamy papier a co możemy jeszcze zrobić z papierem?
-podrzeć( przekonajmy się)
- pognieść,
- zrobić piłkę kulkę
- dmuchać
N-ka otwiera III list
7) Zab. Muz- ruchowa z gazetą ,,Tańcząca gazeta”
Nasza gazeta w ręku to nasz przyjaciel .
N-ka otwiera IV list
8) Czy potraficie coś zrobić z gazety?. Muz w tle a dzieci komponują coś z
gazety.
Po chwili każdy sam prezentuje swój wytwór i próbuje mu nadać
Nazwę. Każde dziecko ma za zadanie zanieść gazetę do pudełka ale każde dziecko w inny sposób jaki tylko wymyśli.
N-ka ma teraz dla dzieci niespodziankę od wróżki.-
,,Popatrzcie to jest zaczarowane pudełko wrzuciliście swoje prace z gazety i zobaczcie co się z nimi stało? N-ka otwiera pudełko a tam......? cukierki
To teraz kolejne zadanie: za chwilkę pani dobierze was w grupy wg koloru. dobierzcie w grupy wg tego samego koloru ,który macie na swoich bluzeczkach .Teraz waszym zadaniem będzie wykonać coś ciekawego z waszych gazet .Dzieci komponują i przyklejają na blok.
Każda grupa swoje. Zobaczę która grupa zrobi to najciekawiej.
III podział cała grupa jeden wspólny-obraz
Nauczycielka kładzie na dywanie karton duży ,klej ,kolorowe gazety,
Dzieci maja za zadanie stworzyć jeden wspólny obraz i nadać mu nazwę
9) Podsumowanie. Dzieci siadają przed n-ką razem ze swoją pracą.
Omówienie pracy i nadawanie mu nazwy. Wystawka.
10) Zaproszenie wszystkich do kręgu ,,Podajemy”-( jeżeli dzieci nie będą znużone
N-ka mówi teraz będziemy podawać sobie różne rzeczy z ręki do ręki ale tak na niby. Wyobraźmy sobie ,że podaję
- ciężkie pudło po telewizorze,
- gorący ziemniak,
- szklankę z gorącą woda,
- milutką zabawkę,
- ( muz relaksacyjna w tle) motylka- a ostania osoba z kręgu –wypuści go na wolność
Rozmowa wróżki
11) Zakończenie zajęcia
,,Latający dywan „-zab. integracyjna
dzieci ponownie otrzymają latający dywan i powracają do przedszkola.
12) Ewaluacja zajęcia
- rozmowa ,pochwała dzieci
- rozdanie nagród
- zapowiedz kolejnej pracy po krótkim odpoczynku
Zabawa plastyczna ,,Wyczaruj coś z gazety”
Opracowanie
mgosia733