3 - latek
· przejawia serdeczne zachowania wobec innych ludzi poprzez używanie form grzecznościowych, szanuje wspólne zabawki i rzeczy cudze
· zgodnie bawi się z innymi, nie wyrywa zabawek
· przestrzega zakazu samodzielnego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, włączania i wyłączania ich z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych
· samodzielnie myje ręce i korzysta z urządzeń sanitarnych (toaleta)
· prawidłowo posługuje się łyżką, próbuje posługiwać się widelcem, samodzielnie spożywa pokarmy, dokładnie je gryzie
· słucha i rozumie polecenia wydawane przez nauczyciela
· chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych - właściwie reaguje na sygnał dźwiękowy
· biega swobodnie w grupie bez potrącania innych
· rzuca oburącz, prawą i lewą ręką, rzuty do celu
· skacze obunóż do przodu
· zna wybrane zwierzęta domowe i rośliny z najbliższego otoczenia
· określa pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne: deszcz, wiatr, śnieg,
· rozróżnia i nazywa spożywane owoce i warzywa
· wie jak się nazywa – potrafi podać swoje imię i nazwisko, potrafi wskazać na palcach ile ma lat
· zna części ciała człowieka, potrafi je nazwać i wskazać: głowa, nogi, ręce, tułów, uszy, oczy, nos, włosy, stopy, szyja, palce
· słucha krótkich opowiadań, wierszy na bliskie mu tematy
· wypowiada się na temat treści obrazków, wyszukuje określone przedmioty na obrazie
· uczy się krótkich wierszyków o bliskiej treści
· dobiera w pary dwa takie same obrazki oraz takie, które różnią się jedną, wybraną cechą
· składa proste obrazki z pociętych 2-4 części według wzoru
· poprawnie trzyma kredkę i pędzel – wykonuje proste prace plastyczne
· maluje farbami kryjącymi – farby plakatowe, klejowe, maluje całą dłonią, palcami, wykorzystuje podstawowe kolory, tworzy kompozycje za pomocą stemplowania
· rysuje kredkami świecowymi, kredą na kartce, asfalcie
· nakleja na karton gotowe elementy
· układa 3- 4 klocki różnego koloru według wzoru
· rozumie i stosuje określenia dotyczące:
ü położenia przedmiotów w przestrzeni ( na, pod, wysoko, nisko, za, obok);
ü kierunku (w przód, w tył, do góry, na dół)
ü wielkości przedmiotów (duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki)
ü ciężaru przedmiotów (ciężki, lekki)
· porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia dużo – mało, tyle samo
· prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa
· posługuje się określeniami: „przed”, „po” w aspekcie czasowym (po obiedzie, przed leżakowaniem)
· rozpoznaje i nazywa głośność dźwięków (głośno – cicho)
· uczy się i śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
· gra na instrumentach: grzechotce i kołatce
· zna pojazdy poruszające się w najbliższym otoczeniu, rozpoznaje ich odgłosy
· przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych
papiarz